DROPS Extra / 0-1402

Christmas Brew by DROPS Design

DROPS jul: Strikket betræk med snoninger til kaffepresser og kop. Arbejdet er strikket i DROPS Lima

Tags: jul, køkken,

DROPS Design: Model li-094
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
Til hele sættet vil der gå ca 84-93 g DROPS Lima.
----------------------------------------------------------

BETRÆK TIL KAFFEPRESSER:
Størrelse: Betrækket er lavet i 2 størrelser, men kan tilpasses kaffepressere med forskellig omkreds og højde.
Stor kaffepresser: Passer kaffepresser med 37 cm i omkreds og 17 cm i højden langs med glasset (betrækket er 36 cm i omkreds og 15 cm i højden).
Lille kaffepresser: Passer kaffepresser med 30 cm i omkreds og 17 cm i højden langs med glasset (betrækket er 29 cm i omkreds og 15 cm i højden).
Materialer:
DROPS LIMA fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
100-100 g farve 0705, grøn

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe B)" – se link under.

DROPS RUNDPINDE (40 eller 60 cm) nr 3 – eller de pinde du skal bruge for at få 24 masker og 32 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS RUNDPINDE (40 eller 60 cm) nr 2,5 til rib - eller de pinde du skal bruge for at få 26 masker og 34 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS SNONINGSPIND – til snoninger.

DROPS PERLEMORKNAP (graveret), 525: 6 stk
----------------------------------------------------------

BETRÆK TIL KOP:
Størrelse: Betrækket er lavet i 2 størrelser, men kan tilpasses kopper med forskellig omkreds og højde.
Stor kop: Passer kop 22 cm i omkreds og 14 cm i højden (betrækket er 20 cm i omkreds og 11 cm i højden).
Lille kop: Passer kop 20 cm i omkreds og 12 cm i højden (betrækket er 18 cm i omkreds og 9 cm i højden).
Materialer:
DROPS LIMA fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
50-50 g farve 0705, grøn

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe B)" – se link under.

DROPS RUNDPINDE (40 eller 60 cm) nr 3 – eller de pinde du skal bruge for at få 24 masker og 32 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS RUNDPINDE (40 eller 60 cm) nr 2,5 til rib - eller de pinde du skal bruge for at få 26 masker og 34 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS SNONINGSPINDE – til snoninger.

DROPS PERLEMORKNAP (graveret), nr 525: 5 stk
----------------------------------------------------------

DROPS Lima uni colour DROPS Lima uni colour 13.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 27.9kr. Læs mere.
INFORMATION TIL OPSKRIFT:

VALG AF STØRRELSE (gælder kaffepresser):
Mål din kaffepresser og se om den har samme mål som stor eller lille kaffepresser. Hvis omkredsen ikke stemmer med nogle af størrelserne kan du vælge størrelsen som passer bedst og eventuelt lægge 1 rapport (eller flere) til af A.Xa (= 4 masker = 2 cm) efter den første kant (= A.1) fra retsiden og evt 1 rapport (eller flere) A.Xb (= 4 masker = 2 cm) før den sidste kant (= A.5) – så omkredsen bliver større.
Dvs når der slåes masker op i starten af arbejdet skal der lægges 4 masker mere til end hvad som står i opskriften for hver A.Xa/A.Xb som lægges til ekstra.

VALG AF STØRRELSE (gælder kop):
Mål koppen og se om den har samme mål som stor eller lille kop. Hvis omkredsen ikke stemmer med nogle af størrelserne kan du vælge størrelsen som passer bedst og eventuelt lægge 1 rapport (eller flere) til af A.8 (= 4 masker = 2 cm) før den sidste kant (= A.9) fra retsiden for hver 2 cm ekstra som behøves i omkreds.
Dvs når der slåes masker op i starten af arbejdet skal der lægges 4 masker mere til end hvad som står i opskriften for hver A.8 som lægges til ekstra.

MØNSTER:
Betræk til kaffepresser: Se diagrammerne A.1 til A.5. A.Xa/A.Xb lægges evt til for at få større omkreds på betrækket.
Betræk til kop: Se diagram A.6, A.7a (stor kop), A.7b (lille kop) A.8 og A.9. A.8 lægges evt til for at få større omkreds på betrækket.
Diagrammerne viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden.
----------------------------------------------------------

BETRÆK TIL KAFFEPRESSER:
Arbejdet strikkes frem og tilbage på rundpind. For valg af rigtig størrelse til kaffepresseren - læs VALG AF STØRRELSE (gælder kaffepresseren).

STOR KAFFEPRESSER:
Slå 115 masker op (+ evt 4 masker for hver A.Xa eller A.xb som lægges til ekstra) på rundpind 2,5 med Lima.
Strik mønster således: A.1 (= 4 masker kant), (læg eventuelt A.Xa til her for større omkreds), A.2 (= 8 masker), A.3 (= 23 masker) 4 gange, A.4 (= 7 masker), (læg eventuelt A.Xb til her for større omkreds), A.5 (= 4 masker kant).
Fortsæt frem og tilbage således. Når de første 6 pinde i diagrammerne er strikket skiftes der til rundpind 3. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Fortsæt til der er 3 pinde tilbage i diagrammerne, skift til rundpind 2,5 og strik således:
På pinden markeret med sort stjerne i A.3 tages der 1 maske ind så ribben bliver symmetrisk i hver side.
Luk af med ret over ret og vrang over vrang. Sy knapperne på kanten uden hul – så det passer med håndtaget på kaffepresseren. Knapperne lukkes igennem hullerne i kanten. Arbejdet måler ca 15 cm i højden og 36 cm i omkreds når knapperne er lukket.

LILLE KAFFEPRESSER:
Slå 92 masker op (+ evt 4 masker for hver A.Xa eller A.xb som lægges til ekstra) på rundpind 2,5 med Lima.
Strik mønster således: A.1 (= 4 masker kant), (læg eventuelt A.Xa til her for større omkreds), A.2 (= 8 masker), A.3 (= 23 masker) 3 gange, A.4 (= 7 masker), (læg eventuelt A.Xb til her for større omkreds), A.5 (= 4 masker kant).
Fortsæt frem og tilbage således. Når de første 6 pinde i diagrammerne er strikket skiftes der til rundpind 3. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Fortsæt til der er 3 pinde tilbage i diagrammerne, skift til rundpind 2,5 og strik således:
På pinden markeret med sort stjerne i A.3 tages der 1 maske ind så ribben bliver symmetrisk i hver side.
Luk af med ret over ret og vrang over vrang. Sy knapperne i på kanten uden hul – så det passer med håndtaget på kaffepresseren. Knapperne lukkes igennem hullerne i kanten. Arbejdet måler ca 15 cm i højden og 29 cm i omkreds når knapperne er lukket.

----------------------------------------------------------

BETRÆK TIL KOP:
Arbejdet strikkes frem og tilbage på rundpind. For valg af rigtig størrelse til betrækket - læs VALG AF STØRRELSE (gælder kop).

STOR KOP:
Arbejdet strikkes frem og tilbage på rundpind.
Slå 58 masker op (+ evt 4 masker for hver A.8 som lægges til ekstra) på rundpind 2,5 med Lima. Strik mønster således: A.6 (= 6 masker), A.7a (= 19 masker), A.8 (= 4 masker) 7 gange i bredden, (læg evt flere rapporter A.8 til her for større omkreds), A.9 (= 5 masker). Fortsæt frem og tilbage således. Når de første 4 pinde i diagrammerne er strikket skiftes der til rundpind 3. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Fortsæt til der er 3 pinde tilbage i diagrammerne, skift til rundpind 2,5. Strik de sidste pinde i diagrammerne. Luk af med ret over ret og vrang over vrang. Sy knapperne i på kanten uden hul - afpas evt efter øret på koppen. Knapperne lukkes igennem hullerne i kanten. Arbejdet måler ca 11 cm i højden og 20 cm i omkreds når knapperne er lukket.

LILLE KOP:
Arbejdet strikkes frem og tilbage på rundpind.
Slå 54 masker op (+ evt 4 masker for hver A.8 som lægges til ekstra) på rundpind 2,5 med Lima. Strik mønster således: A.6 (= 6 kantmasker), A.7b (= 19 masker), A.8 (= 4 masker) 6 gange i bredden, (læg evt flere rapporter til af A.8 her for større omkreds), A.9 (= 5 kantmasker). Fortsæt frem og tilbage således. Når de første 4 pinde i diagrammerne er strikket skiftes der til rundpind 3. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når der er 3 pinde tilbage i diagram A.7b, skiftes der til rundpind 2,5. Når A.7b er færdig i højden er betrækket færdig. Luk af med ret over ret og vrang over vrang. Sy knapperne i på kanten uden hul – afpas efter øret på koppen. Knapperne lukkes igennem hullerne i kanten. Arbejdet måler ca 9 cm i højden og 18 cm i omkreds når knapperne er lukket.

= sæt 5 masker på snoningspind bag arbejdet, strik 5 ret, strik 5 masker ret fra snoningspinden
= sæt 5 masker på snoningspind foran arbejdet, strik 5 ret, strik 5 masker ret fra snoningspinden
= sæt 4 masker på snoningspind bag arbejdet, strik 4 ret, strik 4 masker ret fra snoningspinden
= sæt 4 masker på snoningspind foran arbejdet, strik 4 ret, strik 4 masker ret fra snoningspinden
= sæt 3 masker på snoningspind bag arbejdet, strik 3 ret, strik 3 masker ret fra snoningspinden
= sæt 3 masker på snoningspind foran arbejdet, strik 3 ret, strik 3 masker ret fra snoningspinden
= sæt 2 masker på snoningspind bag arbejdet, strik 2 ret, strik 2 masker ret fra snoningspinden
= sæt 2 masker på snoningspind foran arbejdet, strik 2 ret, strik 2 masker ret fra snoningspinden
= sæt 1 maske på snoningspind bag arbejdet, strik 1 ret, 1 ret fra snoningspinden, sæt 1 maske på snoningspind foran arbejdet, 1 ret, 1 ret fra snoningspinden
= sæt 1 maske på snoningspind bag arbejdet, 1 vrang, 1 ret fra snoningspinden, sæt 1 maske på snoningspind foran arbejdet, 1 ret, 1 vrang fra snoningspinden
= strik 2 masker vrang sammen
= strik 2 masker ret sammen
= lav et omslag mellem 2 masker. På næste pind strikkes omslaget drejet ret, så der ikke bliver hul
= lavet et omslag mellem 2 masker. På næste pind strikkes omslaget ret (= ret fra vrangen) så der bliver hul
= strik 2 masker ret sammen
= når denne pind strikkes (fra vrangen), tages den første maske ind men KUN på første rapport A.3 (set fra vrangen) ved at strikke de 2 første masker ret sammen (= 1 maske taget ind). Dette gøres for at ribben skal blive symmetrisk i hver side mod A.4 i den ene side og A.2 i den anden side af arbejdet - se forklaring i opskriften!

Kommentarer (0)

Der er ingen kommentarer til denne opskrift. Skriv en kommentar!

Kommentere opskrift DROPS Extra 0-1402