DROPS / 183 / 26

Rainbow Hugs Jacket by DROPS Design

Jakke med rundfelling, striper og flerfarget mønster, strikket ovenfra og ned med splitt i siden. Størrelse S - XXXL. Arbeidet er strikket i DROPS Nepal.

DROPS Design: Modell ne-246
Garngruppe C eller A + A
-----------------------------------------------------------
550-600-650-750-800-900 g farge 0300, beige
50 g i alle størrelser i følgende farger:
1709, marineblå
8906, skog
8905, havdypet
6314, jeansblå
4434, lilla/fiolett
2923, oker
8910, bringebær rose
3608, dyp rød

Arbeidet kan også strikkes med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe C)" – se linken under.

DROPS SETTPINNER OG RUNDPINNE (60 eller 80 cm) NR 5 – eller de pinnene du må bruke for å få 17 masker og 22 pinner glattstrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.

DROPS SETTPINNER OG RUNDPINNE (60 eller 80 cm) NR 4 til rillekanter og stolpe - eller de pinnene du må bruke for å få 19 masker og 25 pinner glattstrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.

DROPS METALLKNAPP, Ujevn NR 534: 7-7-7-8-8-8 stk.
----------------------------------------------------------

RILLE (strikkes frem og tilbake – gjelder bærestykke og bol):
1 rille = Strikk 2 pinner rett.

RILLE (strikkes rundt – gjelder ermene):
1 rille = 2 omganger. Strikk 1 omgang rett og 1 omgang vrang.

PERLESTRIKK:
1.PINNE: * 1 rett, 1 vrang *, strikk fra *-*.
2.PINNE: Rett over vrang og vrang over rett.
Gjenta 2.pinne.

MØNSTER:
Se diagram A.1. Diagrammet viser alle pinnene i mønsteret sett fra retten. Hele mønsteret strikkes i glattstrikk.

RUNDFELLING (gjelder bærestykke):
Alle økninger gjøres fra retten!
Det økes på bærestykket på hver side av maskene med merke (= 16 økte masker per økepinne – se pil i A.1) slik: Lag 1 kast på hver side av masken med merke. På neste pinne strikkes kastet vridd vrang, det skal ikke bli hull.

ØKETIPS (gjelder bolen):
Alle økningene gjøres fra retten!
Strikk til det gjenstår 2 masker før merketråden, lag 1 kast om pinnen (= 1 maske økt), strikk 4 masker rett (merketråden sitter midt mellom disse maskene), lag 1 kast om pinnen (= 1 maske økt). Øk slik ved begge merketrådene (= totalt 4 masker økt). Kastene strikkes vridd vrang på neste pinne, det skal ikke bli hull.

FELLETIPS (gjelder ermene):
Fell 1 maske på hver side av merketråden slik: Strikk til det gjenstår 3 masker før merketråden, ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse masken over, strikk 2 masker rett (merketråden sitter mellom disse maskene), strikk de 2 neste maskene rett sammen.
Maskene som ikke går opp i mønsteret strikkes i bunnfargen.

KNAPPHULL (gjelder stolpe):
Det felles til knapphull på høyre stolpe.
Når stolpen måler ca 1,5 cm felles det til 7-7-7-8-8-8 knapphull jevnt fordelt (knapphullene felles i vrangpartiene sett fra retten). 1 knapphull = strikk 2 masker vrang sammen og lag 1 kast om pinnen – øverste knapphull skal være ca 2 cm fra toppen, de andre knapphullene skal sitte med ca 7 cm mellomrom.
----------------------------------------------------------

JAKKE:
Arbeidet strikkes frem og tilbake på rundpinne fra midt foran, ovenfra og ned.
Det kan strikkes en forhøyning bak i nakken for å få en bedre passform slik at bærestykket blir litt høyere i nakken. Denne forhøyningen kan gjerne utelates, da blir halsen lik foran og bak – se forklaring på forhøyning lengre ned i oppskriften. Etter bærestykket strikkes bolen frem og tilbake på rundpinne. Ermene strikkes rundt på settpinner ovenfra og ned. Stolpen strikkes frem og tilbake tilslutt.

HALSKANT:
Legg opp 76-80-84-88-92-98 masker (inkludert 1 kantmaske i hver side mot midt foran) på rundpinne 4 med beige. Strikk 2 RILLER – se forklaring over. Bytt til rundpinne 5. Videre strikkes det slik – fra retten: Strikk 1 kantmaske rille, 13-14-15-16-17-18 masker glattstrikk og øk 0-2-2-2-3-5 masker jevnt fordelt, * 1 kast, 1 rett *, strikk fra *-* totalt 11 ganger, 26-28-30-32-34-37 masker glattstrikk og øk 0-4-4-4-6-9 masker jevnt fordelt, * 1 kast, 1 rett *, strikk fra *-* totalt 11 ganger, 13-14-15-16-17-19 masker glattstrikk og øk 0-2-2-2-3-4 maske jevnt fordelt og avslutt med 1 kantmaske rille = 98-110-114-118-126-138 masker. Kastene strikkes vridd, det skal ikke bli hull. Nå kan det strikkes en forhøyning bak i nakken eller gå direkte videre med å strikke bærestykket dersom det ikke ønskes forhøyning.

FORHØYNING BAK I NAKKEN:
Hopp over dette avsnittet dersom det ikke ønskes forhøyning. Sett 1 merke mellom de 2 midterste maskene på pinnen (= midt bak). Strikk 1 pinne vrang fra vrangen. Start fra retten med beige og strikk rett til det er strikket 11-11-12-13-13-14 masker forbi merket, snu, stram tråden og strikk 22-22-24-26-26-28 masker vrang. Snu, stram tråden og strikk 33-33-36-39-39-42 masker rett, snu, stram tråden og strikk 44-44-48-52-52-56 masker vrang. Snu, stram tråden og strikk 55-55-60-65-65-70 masker rett, snu, stram tråden og strikk vrang ut pinnen. Strikk 1 pinne rett fra retten.

BÆRESTYKKE:
Det settes 8 merketråder i arbeidet fra vrangen slik: Strikk 1 kantmaske rille, strikk 5-7-6-8-9-8 masker glattstrikk, sett 1 merke i neste maske, * 11-12-13-13-14-16 masker glattstrikk, sett 1 merke i neste maske *, strikk fra *-* til det gjenstår 7-10-8-10-10-9 masker (= totalt 7 ganger), avslutt med 6-9-7-9-9-8 masker glattstrikk og 1 kantmaske rille. På neste pinne fra retten strikkes A.1 (= 4 masker) med 1 kantmaske rille i hver side av arbeidet (= 24-27-28-29-31-34 ganger) SAMTIDIG som det økes 1 maske på hver side av hvert merke – les RUNDFELLING, på pinnene markert med pil i diagram A.1. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Øk totalt 9-10-11-12-13-14 ganger (når det er økt det totale antallet, økes det ikke lengre på pinnene markert med pil i diagrammet) = 242-270-290-310-334-362 masker. Fortsett mønsteret uten økninger til arbeidet måler 21-22-23-25-27-29 cm fra oppleggskanten midt foran.
Neste pinne strikkes slik fra vrangen – pass på at det er en pinne som strikkes med beige: Strikk 35-39-41-45-50-55 masker (= høyre forstykke), sett de neste 52-58-64-66-68-72 maskene på 1 tråd (= erme), legg opp 6-6-8-8-10-10 nye masker på pinnen (= under ermet), strikk 68-76-80-88-98-108 masker (= bakstykke), sett de neste 52-58-64-66-68-72 maskene på 1 tråd (= erme), legg opp 6-6-8-8-10-10 nye masker på pinnen (= under ermet) og strikk de resterende 35-39-41-45-50-55 maskene (= venstre forstykke).

BOLEN:
= 150-166-178-194-218-238 masker. Sett 1 merketråd i hver side, midt i de nye 6-6-8-8-10-10 maskene som ble lagt opp. Sett 1 merke i arbeidet som det skal måles fra, ARBEIDET MÅLES VIDERE HERFRA! La merketråden følge arbeidet videre.Fortsett frem og tilbake med glattstrikk, A.1 og 1 kantmaske rille i hver side. Når A.1 er strikket ferdig i høyden strikkes det videre med beige.
Når arbeidet måler 3 cm fra der ermene ble satt på 1 tråd, økes det 1 maske på hver side av hver merketråd (= 4 masker økt) – les ØKETIPS! Øk slik på hver 5.cm totalt 6 ganger = 174-190-202-218-242-262 masker.
Når arbeidet måler 29-30-31-31-31-31 cm fra der arbeidet ble delt (avpass at siste pinne er fra vrangen), deles arbeidet ved merketrådene og forstykkene og bakstykket strikkes ferdig for seg (= 8 cm splitt).

VENSTRE FORSTYKKE:
= 38-42-45-49-55-60 masker. Strikk slik fra retten: Strikk 1 kantmaske rille, strikk glattstrikk til det gjenstår 5 masker før første merketråd, strikk 5 masker PERLESTRIKK – se forklaring over, snu arbeidet. Fortsett mønsteret slik over disse maskene. Når arbeidet måler 36-37-38-38-38-38 cm fra merket, bytt til rundpinne 4 og strikk 2 riller over alle maskene. Fell deretter av med rundpinne 5 (dette gjøres for at avfellingkanten ikke skal bli for stram). Arbeidet måler totalt ca 62-64-66-68-70-72 cm målt fra skulderen.

BAKSTYKKE:
= 74-82-88-96-108-118 masker. Strikk slik fra retten: Strikk 5 masker perlestrikk, strikk glattstrikk til det gjenstår 5 masker før merketråden i siden, avslutt med 5 masker perlestrikk, snu arbeidet. Fortsett mønsteret slik over disse maskene. Når arbeidet måler 36-37-38-38-38-38 cm fra merket, avpass med venstre forstykke, bytt til rundpinne 4 og strikk 2 riller over alle maskene. Fell deretter av med rundpinne 5.

HØYRE FORSTYKKE:
= 38-42-45-49-55-60 masker. Strikk slik fra retten: Strikk 5 masker perlestrikk, strikk glattstrikk til det gjenstår 1 masker på pinnen, avslutt med 1 kantmaske rille. Fortsett mønsteret slik over disse maskene. Når arbeidet måler 36-37-38-38-38-38 cm fra merket, avpass med venstre forstykke, bytt til rundpinne 4 og strikk 2 riller over alle maskene. Fell deretter av med rundpinne 5.

ERME:
Arbeidet strikkes rundt på settpinner. Sett de 52-58-64-66-68-72 maskene fra tråden i den ene siden av arbeidet på settpinner 5 og strikk i tillegg opp 1 ny maske i hver av de 6-6-8-8-10-10 nye maskene som ble lagt opp under ermet = 58-64-72-74-78-82 masker. HERFRA MÅLES ARB VIDERE! Sett en merketråd midt i de nye maskene. Fortsett med glattstrikk og A.1. Når A.1 er strikket ferdig i høyden strikkes det videre med beige. Når arbeidet måler 3 cm felles det 2 masker midt under ermet – les FELLETIPS. Fell slik på hver 3.-3.-2.-2.-1½.-1½.cm totalt 10-12-16-16-17-18 ganger = 38-40-40-42-44-46 masker. Når arbeidet måler 41-40-40-38-37-35 cm, bytt til settpinner 4 og strikk 2 RILLER – se forklaring over, over alle masker. Fell av med settpinner 5 (dette gjøres for at avfellingskanten ikke skal bli for stram). Ermet måler ca 42-41-41-39-38-36 cm fra der det ble delt fra bolen. Strikk det andre ermet på samme måte.

STOLPE:
Start øverst i halsen på venstre forstykke, strikk opp masker innenfor 1 kantmaske rille. Strikk opp ca 118-138 masker (delelig på 4 + 2) fra retten på rundpinne 4, med beige. Strikk 1 pinne rett tilbake, deretter strikkes det slik – fra retten: 2 masker rille, * 2 rett/ 2 vrang *, gjenta fra *-* til det gjenstår 4 masker, strikk 2 rett og 2 masker rille. Fortsett vrangborden slik til stolpen måler ca 3 cm. Fell av med rille over rille, rett over rett og vrang over vrang. Gjenta på høyre stolpe, men da plukkes det opp med start fra nedkanten – husk KNAPPHULL – se forklaring over. Sy på knapper på venstre stolpe.

Diagram

= beige
= marineblå
= skog
= havdypet
= jeansblå
= lilla/fiolett
= oker
= bringebær rose
= dyp rød
= økepinne