DROPS / 185 / 27

Eiger by DROPS Design

Filtede og strikkede tøfler til dame og herre. Størrelse 35 – 44. Arbejdet er strikket i 2 tråde DROPS Big Delight.

Tags: filtet, tøfler,

DROPS Design: Model db-085
Garngruppe C + C eller E
-----------------------------------------------------------
Størrelse: 35/37 - 38/39 - 40/42 - 42/44
Fodens længde efter filtning: ca 22-24-26-28 cm.
Højde efter filtning: ca 13 cm i alle størrelser.
Fodens længde før filtning: ca 37-41-44-48 cm.
Højde før filtning: ca 23 cm i alle størrelser.
Materialer:
DROPS BIG DELIGHT fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
100-200-200-200 g farve 04, marina
100-200-200-200 g farve 13, grå

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe C)" – se link under.

DROPS PINDE nr 9 – eller de pinde du skal bruge for at få 10 masker og 14 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden med 2 tråde, før filtning Efter filtning ca 13 masker og 24 pinde.
----------------------------------------------------------

fra 35.95 kr /100g
DROPS Big Delight print DROPS Big Delight print 35.95 kr /100g
Garnet til denne opskrift koster fra 112kr. Læs mere.
ANKELFORHØJNING:
Fra retsiden: * Strik 6-6-7-7 masker, vend og strik 6-6-7-7 masker tilbage - læs STRIKKETIPS! Strik 10-10-12-12 masker, vend og strik 10-10-12-12 masker tilbage. Strik 6-6-7-7 masker, vend og strik 6-6-7-7 masker tilbage. * Strik 1 pind over alle masker, gentag fra *-* i modsat side, med start fra vrangen. Strik derefter 1 pind tilbage fra vrangen over alle masker.

INDTAGNINGSTIPS (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ind jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 34 masker) og deler med antal indtagninger som skal gøres (f.eks 4) = 8,5. I dette eksempel strikkes skiftevis hver 7. og 8.maske og hver 8. og 9.maske ret sammen.

STRIKKETIPS:
For hver gang man har vendt midt på pinden tages 1.maske løs af. Stram tråden og strik videre som før. Det vil blive et hul i arb, men dette jævnes ud efter filtning.
----------------------------------------------------------

TØFFEL:
Tøflen strikkes frem og tilbage i glatstrik. Der startes øverst på foden og afsluttes med tåen.

Slå 38-42-44-44 masker op på pinde 9 med 1 tråd i hver farve med Big Delight (= 2 tråde).
1.PIND (= retsiden): 2 ret sammen, 34-38-40-40 masker ret, 2 ret sammen = 36-40-42-42 masker.
2.PIND (= fra vrangen): 2 vrang sammen, 32-36-38-38 masker vrang, 2 vrang sammen = 34-38-40-40 masker.
3.PIND: Strik ANKELFORHØJNING over de yderste masker i hver side - se forklaring over! HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!

Strik 4 pinde over alle masker, SAMTIDIG på første pind tages der 4-4-4-2 masker ind jævnt fordelt - læs INDTAGNINGSTIPS = 30-34-36-38 masker. Strik 2 pinde over alle masker.

NU TAGES DER UD TIL HÆL SÅLEDES:
Fra retsiden: * Strik 10-10-11-12 masker, vend og strik 9-9-10-11 masker tilbage, strik 2 masker i sidste maske på pinden. Strik 6-6-7-7 masker, vend og strik 5-5-6-6 masker tilbage, strik 2 masker i sidste maske på pinden. Strik 1 pind over alle masker *, strik fra *-* i modsat side, med start fra vrangen.
Strik fra *-* 2 gange til (= totalt 3 gange) i hver side = 42-46-48-50 masker.

NU TAGES DER IND TIL HÆL SÅLEDES:
Strik næste pind således:
* Strik 10-10-11-12 masker, vend og strik 8-8-9-10 masker tilbage, strik de 2 sidste masker sammen. Strik 6-6-7-7 masker, vend og strik 4-4-5-5 masker tilbage, strik de 2 sidste masker sammen. Strik 1 pind over alle masker *, strik fra *-* i modsat side, med start fra vrangen.
Strik fra *-* 2 gange til (= totalt 3 gange) i hver side = 30-34-36-38 masker.

NU STRIKKES FODEN SÅLEDES:
Sæt 1 mærketråd i den yderste maske i den ene side – ARBEJDET MÅLES VIDERE HERFRA! Fortsæt i glatstrik Samtidig med at der tages ind fra retsiden ovenpå foden således: Strik 8-8-9-10 masker, strik de næste 2 masker ret sammen, strik til der er 10-10-11-12 masker tilbage, strik de næste 2 masker ret sammen, strik p ud, gentag indtagningen på hver pind fra retsiden totalt 3-3-4-4 gange = 24-28-28-30 masker. Derefter fortsættes der i glatstrik uden indtagninger til arbejdet måler ca 19-21-25-29 cm, målt fra mærketråden.

TAG IND TIL TÅ SÅLEDES:
Tag 3-4-4-4 masker ind jævnt fordelt på næste pind fra retsiden. Gentag på hver pind fra retsiden totalt 4-4-4-4 gange = 12-12-12-14 masker på pinden. På næste pind fra retsiden strikkes alle masker sammen 2 og 2 = 6-6-6-7 masker.
Træk tråden gennem de resterende masker, træk sammen og hæft godt.

MONTERING:
Sy sammen midt under foden og op til opslåningskanten, i yderste maske-led, så der ikke bliver en tyk søm.

FILTNING:
Læg tøflerne i vaskemaskinen med et vaskemiddel uden enzymer og optisk blegemiddel. Vask på 40 grader med almindelig centrifugering uden forvask. Efter vask formes tøflerne til rigtig mål mens de stadigvæk er våde. Fremover vaskes tøflerne på uldprogram.

Kommentarer (4)

Ian Stewart 10.05.2018 - 00:40:

The videos "How to knit short rows with wrap (RS) (WS) are very necessary. However, they are difficult to interpret correctly for a knitter using the English method. I t seems that the intention is to make a loop around the next stitch on the RH needle, by slipping the stitch to and fro, and then when you come back to that loop, putting a twist in it around the stitch through the one that was slipped.

DROPS Design 10.05.2018 kl. 09:22:

Dear Mrs Stewart, you can also use the basic method to work the short rows, even if there might be small holes at the transitions, they will disappear when felting. Happy knitting!

Hege 23.02.2018 - 15:10:

Kan eg bruke Alaska til slike tova tøfler? Og hvor mye trenger eg et en Herre str?

DROPS Design 25.02.2018 kl. 00:19:

Hei Hege. Du kan bruke Alaska. Under Materialene finner du en link: "Vil du bruke et annet garn? Her kan du konvertere!" - Her finner du det korrekte garnforbruk i dit garn til din størrelse :) Go Fornøyelse.

Sigrid 22.02.2018 - 00:27:

Etter ankelforhøyningen står det: "Strikk 4 pinner over alle masker, SAMTIDIG på første pinne felles det 4-4-4-2 masker jevnt fordelt - les FELLETIPS = 30-34-36-38 masker. Strikk 2 pinner over alle masker." Hvorfor står det ikke bare Strikk 6 pinner over alle masker? Det blir jo det, når du først skal strikke fire pinner, så to pinner til??

DROPS Design 22.02.2018 kl. 08:54:

Hej Sigrid, Du har ret, du strikker ialt 6 pinde over alle masker. Jeg ved ikke lige hvorfor design har valgt at dele det op.... God fornøjelse!

Magdalena Lobell Berglund 22.01.2018 - 14:47:

Stickar dessa tofflor i eskimå. Kan det verkligen stämma med maskantalet? 24-30m över foten. Ser väldigt smått ut och mycket färre än andra tovade tofflor med samma Stickfasthet. Ett annat liknande mönster har tex 38m över foten (blueberry strl 35-37) och kermit jättemånga fler. Så jag blir lite undrande. Tacksam för svar.

DROPS Design 30.01.2018 kl. 11:35:

Hej Magdalena, Ja maskantalet stämmer. Du börjar överst på foten och här har du flera maskor sedan minskar du när du stickar mot tån. Lycka till :)

Kommentere opskrift DROPS 185-27