DROPS / 185 / 7

Narvik Set by DROPS Design

Sættet består af: Strikket hue og hals med nordisk mønster til herre. Sættet er strikket i DROPS Merino Extra Fine.

DROPS Design: Model me-125
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
Til hele sættet går der ca 200 g farve 05, lys grå, 100 g farve 01, natur og 50 g farve 11, rød (i alle størrelser).
-----------------------------------------------------------

HUE:
Størrelse: S/M - L/XL
Passer hovedmål: ca 57/59 - 59/61 cm
Materialer:
DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
100-100 gr farve 05, lys grå
50-50 gr farve 01, natur
50-50 gr farve 11, rød

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe B)" – se link under.

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (40 cm) nr 3,5 – eller de pinde du skal bruge for at få 22 masker og 30 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS RUNDPINDE (40 cm) nr 3 - til rib
-----------------------------------------------------------

HALS:
Størrelse: S/M - M/L - L/XL
MÅL: Omkreds øverst: 50-53-57 cm. Højde: 26-28-30 cm.
Materialer:
DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
100 g i alle størrelser i farve 05, lys grå
50 g i alle størrelser i farve 01, natur

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe B)" – se link under.

DROPS RUNDPINDE (40 cm) nr 4 – eller den pind du skal bruge for at få 21 masker og 28 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS RUNDPINDE (40 cm) nr 3 – til rib.
-----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 217kr. Læs mere.

For at beregne hvordan der skal tages ind/ud jævnt fordelt regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 114 masker) og deler med antal ind/udtagninger som skal gøres (f.eks 2) = 57.
I dette eksempel strikkes ca hver 56. og 57.maske ret sammen når der tages ind. Hvis der skal tages ud laves der omslag efter ca hver 57.maske, på næste omgang/pind strikkes omslagen drejet så der ikke bliver hul.

MØNSTER:
HUE: Se diagram A.1 og A.2.
Hals: Se diagram A.3 og A.4.
Hele mønsteret strikkes i glatstrik.
----------------------------------------------------------

HUE:
Arbejdet strikkes rundt på rundpind, nedenfra og op. Skift til strømpepinde efterhånden som der tages ind.
Slå 114-123 masker op på rundpind 3 med rød. Strik 1 omgang ret. Derefter strikkes der rib (= 1 ret / 2 vrang) i 2 cm. Strik 1 omgang ret hvor der tages 2-3 masker ind jævnt fordelt – læs IND-/UDTAGNINGSTIPS = 112-120 masker. Skift til rundpind 3,5 og strik mønster A.1 (= 28-30 rapporter à 4 masker). HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! På sidste omgang i A.1 tages der 2-0 masker ud jævnt fordelt = 114-120 masker. Videre strikkes der rundt efter A.2 (= 19-20 rapporter à 6 masker). Når A.2 er strikket færdig måler arbejdet ca 7 cm. Fortsæt i glatstrik og lys grå. Når arbejdet måler 18-20 cm tages der 2-0 masker ind jævnt fordelt = 112-120 masker. Sæt 8 mærketråde i arbejdet med 14-15 masker mellem hver mærketråd. På næste omgang tages der 1 maske ind efter hver mærketråd ved at strikke 2 masker ret sammen (= 8 masker taget ind). Tag ind således på hver 2.omgang totalt 9 gange = 40-48 masker. På næste omgang strikkes maskerne ret sammen 2 og 2 = 20-24 masker. Klip tråden, træk den gennem de resterende masker, stram tråden og hæft godt. Huen måler ca 27-29 cm ovenfra og ned.
----------------------------------------------------------

HALS:
Arbejdet strikkes rundt på rundpind ovenfra og ned til øverste del af halsen er færdig. Derefter deles arbejdet i siderne og for- og bagstykket strikkes frem og tilbage på rundpind hver for sig.
Slå 111-117-126 masker op på rundpind 3 med lys grå. Strik 1 omgang ret. Derefter strikkes der rib (= 1 ret / 2 vrang) i 3 cm. Strik 1 omgang ret hvor der tages 7-5-6 masker ind jævnt fordelt – læs IND-/UDTAGNINGSTIPS = 104-112-120 masker. Skift til rundpind 4 og strik A.3 (= 26-28-30 rapporter à 4 masker). HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! På sidste omgang i A.3 tages der 4-2-0 masker ud jævnt fordelt = 108-114-120 masker. Videre strikkes A.4 rundt (= 18-19-20 rapporter à 6 masker). Når A.4 er strikket færdig fortsættes der med lys grå til færdig mål. Når arbejdet måler 10-11-12 cm sættes der 1 mærketråd i begyndelsen af omgangen og 1 mærketråd efter 54-57-60 masker (= 1 mærketråd i hver side). Nu strikkes der 6 pinde retstrik – se forklaring over, over 8 masker i hver side (mærketrådene sidder midt i disse 8 masker – de øvrige masker strikkes i glatstrik). Når der er strikket 6 pinde retstrik i højden i hver side deles arbejdet ved begge mærketråde og for- og bagstykket strikkes færdig hver for sig. HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE!

BAGSTYKKE:
= 54-57-60 masker. Strik glatstrik frem og tilbage med 4 kantmasker i RETSTRIK – se forklaring over, i hver side. Når arbejdet måler 12-13-14 cm fra delingen strikkes der 1 pind vrang fra vrangen hvor der tages 12 masker ud jævnt fordelt i alle størrelser (de 4 kantmasker i hver side fortsættes i retstrik og der tages ikke ud over disse 4 masker) = 66-69-72 masker. Skift til rundpind 3 og strik næste pind således fra retsiden: 4 kantmasker retstrik, * 1 ret, 2 vrang *, gentag fra *-* til der er 5 masker tilbage på pinden, strik 1 ret og afslut med 4 kantmasker retstrik (omslagen fra forrige pind strikkes drejet så der ikke bliver hul). Fortsæt ribben således i 3 cm. Luk derefter af med retstrik over retstrik, ret over ret og vrang over vrang, men for at undgå at aflukningskanten strammer laves der omslag efter hver 6.maske samtidig med at der lukkes af (omslagen lukkes af som almindelige masker). Halsen måler ca 26-28-30 cm fra opslåningskanten og ned.

FORSTYKKE:
= 54-57-60 masker. Strik på samme måde som bagstykket.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Rettelse: HUE: 100 g farve 05, lys grå (tidligere 50 g) HALS: Videre strikkes A.4 rundt (= 18-19-20 rapporter à 6 masker). Når A.4 er strikket færdig fortsættes der med lys grå til færdig mål (Tidligere A.2)
Opdateret online: 17.09.2018

= ind-/udtagningsomgang - se forklaring i opskriften!

Kommentarer (2)

Emelie 16.09.2018 - 21:35:

Stämmer verkligen garnåtgången till mössan? Stickar den större storleken och garnet är nu slut precis när jag ska börja göra minskningarna (arb mäter 20 cm). Står att det ska gå åt 50 g till mössan och 100 till halsvärmaren men 200g om man stickar båda - hur går det ihop?

DROPS Design 17.09.2018 kl. 11:28:

Hei Emelie. Her ser det ut som det har skjedd en glipp. Det skal være 100 g grå til luen. Dette har nå blitt rettet i oppskriften, takk for beskjed og god fornøyelse.

Petra Nyman 29.07.2018 - 09:37:

Hej! Det är ett fel i beskrivningen för halsvärmaren. Diagram A2 hör väl till mössan, A4 hör till halsvärmaren?

Kommentere opskrift DROPS 185-7