Visby Tunic by DROPS Design

Sæt til børn: Tunika med rundt bærestykke, flerfarvet nordisk mønster og A-facon, strikket ovenfra og ned. Pandebånd med flerfarvet nordisk mønster. Størrelse 2 - 12 år. Sættet er strikket i DROPS Merino Extra Fine.

DROPS Design: Model me-036-bn
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
Til hele sættet går der ca:
250-300-300-350-400-450 g farve 32, mørk rose
100-100-100-150-150-150 g farve 01, natur
50-50-50-50-50-50 g farve 18, æblegrøn
50-50-50-50-50-50 g farve 33, rose
-----------------------------------------------------------

DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio (tilhører Garngruppe B)
200-250-300-350-400-450 g farve 32, mørk rose
100-100-100-100-150-150 g farve 01, natur
50-50-50-50-50-50 g farve 18, æblegrøn
50-50-50-50-50-50 g farve 33, rose

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe B)" – se link under.

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (40 + 60 eller 80 cm) nr 4 - eller de pinde du skal bruge for at få 21 masker og 28 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (40 cm) nr 3 – til kanter i retstrik.
-----------------------------------------------------------

PANDEBÅND:
Størrelse: 2/5 - 6/12 år
Passer hovedmål: ca 48/52 - 52/56 cm
Materialer:
DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
50 g i begge størrelser i farve 01, natur
50 g i begge størrelser i farve 32, mørk rose

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe B)" – se link under.

DROPS RUNDPIND (40 cm) nr 3 - eller den pind du skal bruge for at få 23 masker og 32 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS RUNDPIND (40 cm) nr 2,5 – til rib.
----------------------------------------------------------

(Gå videre til opskrift...)

DROPS MerinoExtraFine: Farvekort / Alternative garner (Garngruppe B)

19.95 DKK
19.95 DKK
fra 12.00 DKK

Tips & Hjælp

Alle vore opskrifter har instruktionsvideoer som hurtigt kan hjælpe dig med dit projekt!

Find dem her!

Du finder også de mest almindelige strikke og hækle-teknikker forklaret skridt for skridt her under DROPS Lektioner!

Tunika: Se diagram A.1 til A.5. Vælg diagram for din størrelse.
Pandebånd: Se diagram A.6.
Hele mønsteret strikkes i glatstrik.

UD-/INDTAGNINGSTIPS:
For at beregne hvordan der skal tages ud/ind jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 76 masker) og deler med antal udtagninger/indtagninger som skal gøres (f.eks 8) = 9,5.
I dette eksempel tages der ud efter skiftevis ca hver 9. og 10.maske ved at lave omslag om pinden. På næste omgang strikkes omslagen drejet ret så der ikke bliver hul.
Hvis der skal tages ind strikkes skiftevis ca hver 8. og 9.maske og hver 9. og 10.maske ret sammen.

FORHØJNING:
Sæt 1 mærke i begyndelsen af omgangen = midt bagpå. Start fra retsiden med rose og strik ret til der er strikket 6-6-7-7-8-8 masker forbi mærket, vend, stram tråden og strik 12-12-14-14-16-16 masker vrang. Vend, stram tråden og strik 18-18-21-21-24-24 masker ret, vend, stram tråden og strik 24-24-28-28-32-32 masker vrang. Vend, stram tråden og strik 30-30-35-35-40-40 masker ret, vend, stram tråden og strik 36-36-42-42-48-48 masker vrang. Vend, stram tråden og strik ret til midt bagpå.

STRIKKETIPS-1:
For at undgå at strikkefastheden bliver for stram når der strikkes mønster er det vigtig at trådene ikke strammes på bagsiden af arbejdet. Gå evt et pinde nummer op når der strikkes mønster hvis mønsteret strammer lidt.

STRIKKETIPS-2 (gælder bærestykket på tunikaen):
Hvis strikkefastheden ikke stemmer i højden og der bliver flere pinde i højden på 10 cm end hvad som står i opskriften, vil bærestykket blive for kort og ærmegabene for små. For at undgå dette kan der strikkes 1 ekstra omgang glatstrik med jævne mellemrum i de ensfarvede partier på bærestykket.

STRIKKETIPS-3:
Tunikaen kan strikkes til ønsket længde. Hvis den strikkes længere fortsættes udtagningen i hver side på samme måde som før til ønsket mål.

UDTAGNINGSTIPS (gælder i siderne på ryg- og forstykke):
Tag 1 maske ud på hver side af mærketråden i hver side således: Start 10 masker før mærketråden, slå om, strik 20 ret (mærketråden sidder midt mellem disse 20 masker), slå om (= 2 masker taget ud). På næste omgang strikkes omslagen drejet ret så der ikke bliver hul.

INDTAGNINGSTIPS (gælder midt under ærmet):
Start 2 masker før mærketråden, strik 2 ret sammen, mærketråd, tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket (= 2 masker taget ind).
----------------------------------------------------------

TUNIKA:
Arbejdet strikkes rundt på rundpind ovenfra og ned. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde. Omgangens begyndelse = midt bagpå.

HALSKANT:
Slå 76-78-80-82-84-86 masker op på lille rundpind 4 med rose. Skift til lille rundpind 3 og strik 4 omgange retstrik – se forklaring over. Derefter strikkes der 2 omgang ret Samtidig med at der tages 8-6-10-8-12-10 masker ud jævnt fordelt på første omgang – læs UD-/INDTAGNINGSTIPS = 84-84-90-90-96-96 masker. Videre strikkes bærestykket som forklaret under.

BÆRESTYKKE:
Skift tilbage til rundpind 4 og strik FORHØJNING bag i nakken – se forklaring over. Når forhøjningen er strikket færdig strikkes der 0-2-0-2-0-2 omgange ret med rose. Læs STRIKKETIPS-1 OG STRIKKETIPS-2!
Derefter strikkes A.1 rundt (= 14-14-15-15-16-16 rapporter à 6 masker). Fortsæt mønsteret og tag ud som vist i diagrammet. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! På omgangen markeret med pil-1 i A.1 er der 126-126-135-135-144-144 masker på pinden. Strik omgangen som diagrammet viser og tag SAMTIDIG 10-16-18-18-20-26 masker ud jævnt fordelt på denne omgang = 136-142-153-153-164-170 masker. Fortsæt A.1 og tag SAMTIDIG 8-14-15-15-16-22 masker ud på omgangen markeret med pil-2 i A.1 = 144-156-168-168-180-192 masker. Efter A.1 strikkes A.2 rundt (= 12-13-14-14-15-16 rapporter à 12 masker). Fortsæt mønsteret og tag ud ifølge diagrammet. På omgangen markeret med pil-3 (sidste omgang i A.2) er der 192-208-224-224-240-256 masker på pinden. Strik omgangen ifølge diagrammet og tag SAMTIDIG 14-10-6-10-6-2 masker ud jævnt fordelt på denne omgang (tag ud med bundfarven i mønsterstriben) = 206-218-230-234-246-258 masker. Arbejdet måler nu ca 16-17-18-19-20-21 cm fra opslåningskanten midt foran. Næste omgang strikkes som forklaret under:
STØRRELSE 2 og 3/4 ÅR:
Strik med natur således: 29-31 masker glatstrik (= ½ bagstykke), sæt de næste 45-47 masker på 1 tråd til ærme, slå 6-6 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet), strik 58-62 masker glatstrik (= forstykke), sæt de næste 45-47 masker på 1 tråd til ærme, slå 6-6 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet) og strik de resterende 29-31 masker i glatstrik (= ½ bagstykke).
STØRRELSE 5/6, 7/8, 9/10 og 11/12 ÅR:
Strik med mørk rose således: 33-34-36-38 masker glatstrik (= ½ bagstykke), sæt de næste 49-49-51-53 masker på 1 tråd til ærme, slå 6-8-8-8 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet), strik 66-68-72-76 masker glatstrik (= forstykke), sæt de næste 49-49-51-53 masker på 1 tråd til ærme, slå 6-8-8-8 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet) og strik de resterende 33-34-36-38 masker i glatstrik (= ½ bagstykke).

ALLE STØRRELSER:
Klip tråden der strikkes med. Ryg & forstykke og ærmer strikkes videre hver for sig. HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE!

RYG & FORSTYKKE:
= 128-136-144-152-160-168 masker. Sæt 1 mærketråd midt mellem de 6-6-6-8-8-8 masker som blev slået op under ærmet i hver side. Start omgangen ved den ene mærketråd og læs resten af ryg- og forstykke før det strikkes videre!
STØRRELSE 2, 3/4, 5/6 og 7/8 år:
Strik rundt i A.3 (= 16-17-18-19 rapporter à 8 masker). Når A.3 er strikket færdig strikkes A.4 rundt. Når A.4 er strikket færdig strikkes der glatstrik med mørk rose til færdig mål.
STØRRELSE 9/10 og 11/12 år:
Strik A.4 rundt (= 20-21 rapporter à 8 masker). Når A.4 er strikket færdig strikkes der glatstrik med mørk rose til færdig mål.

ALLE STØRRELSER: SAMTIDIG når arbejdet måler 4-4-4-4-3-3 cm tages der 2 masker ud i hver side – læs UDTAGNINGSTIPS (= 4 masker taget ud). Tag ud således på hver 8.-9.-8.-9.-8.-9.omgang (ca hver 3.cm) totalt 8-8-10-10-12-12 gange i hver side = 160-168-184-192-208-216 masker. OBS: De nye masker strikkes i mørk rose, dvs når der tages ud vil der blive flere masker med mørk rose mellem ”lusene” i A.4.
Når arbejdet måler ca 25-28-31-34-37-40 cm fra delingen – læs STRIKKETIPS-3, strikkes der 4 omgange retstrik. Derefter lukkes der løst af. Tunikaen måler ca 42-46-50-54-58-62 cm fra skulderen og ned.

ÆRME:
Sæt de 45-47-49-49-51-53 masker fra tråden i den ene side af arbejdet på strømpepind 4 og strik i tillæg 1 maske op i hver af de 6-6-6-8-8-8 masker som ble slået op under ærmet = 51-53-55-57-59-61 masker på pindene. Sæt en mærketråd midt i de 6-6-6-8-8-8 masker under ærmet og 1 mærketråd i den midterste maske på omgangen (= midt ovenpå ærmet). Læs resten af ærmet før det strikkes videre!
STØRRELSE 2, 3/4, 5/6 og 7/8 år:
Start ved mærketråden midt under ærmet og strik A.3 rundt, men vær opmærksom på at mønsteret ikke vil gå op i en hel rapport midt under ærmet. Start med 3.-2.-1.-8.maske i A.3 og gentag A.3 rundt så langt det går. Mønsteret bliver symmetrisk midt under ærmet og masken med mærketråd i midt ovenpå ærmet skal nu stemme med 4.maske i A.3. Efter A.3 strikkes der glatstrik med mørk rose.
STØRRELSE 9/10 og 11/12 år:
Start ved mærketråden midt under ærmet og strik glatstrik med mørk rose.

ALLE STØRRELSER: SAMTIDIG når arbejdet måler 3-3-2-2-2-2 cm fra delingen tages der 2 masker ind midt under ærmet – læs INDTAGNINGSTIPS. Tag ind således på hver 2.-2.-2½.-3½.-3½.-3½.cm totalt 7-8-9-8-9-10 gange = 37-37-37-41-41-41 masker. Når arbejdet måler 16-19-23-27-31-34 cm fra delingen (aflukningerne skal nu være afsluttet), strikkes der 1 omgang ret hvor der tages 1 maske ind i alle størrelser = 36-36-36-40-40-40 masker. Strik A.5 rundt (= 9-9-9-10-10-10 rapporter à 4 masker). Efter A.5 skiftes der til strømpepinde 3. Strik 4 omgange retstrik med mørk rose, skift tilbage til strømpepinde 4 og luk af. Ærmet måler ca 21-24-28-32-36-39 cm fra delingen. Strik det andet ærme på samme måde.
----------------------------------------------------------

PANDEBÅND:
Arbejdet strikkes rundt på rundpind. Slå 108-124 masker op på rundpind 2,5 med mørk rose. Strik 1 omgang ret. Derefter strikkes der rundt i rib (= 2 ret / 2 vrang) i 2 cm. Skift til rundpind 3 og natur. Strik 1 omgang ret hvor der tages 10-12 masker ind jævnt fordelt – læs UD-/INDTAGNINGSTIPS = 98-112 masker. Strik A.6 rundt (= 7-8 rapporter à 14 masker). HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når A.6 er strikket færdig fortsættes der med mørk rose. Strik 1 omgang ret hvor der tages 10-12 masker ud jævnt fordelt = 108-124 masker. Skift til rundpind 2,5 og strik rundt i rib (= 2 ret / 2 vrang) i 2 cm. Skift tilbage til rundpind 3 og luk af med ret over ret og vrang over vrang.

= æblegrøn
= mørk rose
= lav et omslag mellem 2 masker med bundfarven i mønsterstriben
= udtagningsomgang

Relaterede opskrifter

Behöver du hjälp? Her har du instruktionsvideoer som kan hjælpe dig!

For hjælp med en opskrift vil vi bede dig om at tage kontakt med butikken hvor du har købt dit garn. Har du købt DROPS garn er du garanteret kvalificeret hjælp fra vore dygtige DROPS forhandlere, som er specialiserede på DROPS opskrifter.

Alle vore opskrifter er nøje gennemgået og korrekturlæst, men vi er nødt til at tage forbehold for eventuelle fejl. Alle opskrifter er oversat fra de Norske opskrifter og du kan altid tjekke originalopskriften for mål og udregninger.

Hvis du mener at du har fundet en fejl i opskriften, så skal du skrive din kommentar eller dit spørgsmål ind under Kommentarfeltet øverst i opskriften. Gå til originalopskriften for model DROPS Children 30-11.