Visby Tunic by DROPS Design

Sæt til børn: Tunika med rundt bærestykke, flerfarvet nordisk mønster og A-facon, strikket ovenfra og ned. Pandebånd med flerfarvet nordisk mønster. Størrelse 2 - 12 år. Sættet er strikket i DROPS Merino Extra Fine.

DROPS Design: Model me-036-bn
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
Til hele sættet går der ca:
250-300-300-350-400-450 g farve 32, mørk rose
100-100-100-150-150-150 g farve 01, natur
50-50-50-50-50-50 g farve 18, æblegrøn
50-50-50-50-50-50 g farve 33, rose
-----------------------------------------------------------

DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio (tilhører Garngruppe B)
200-250-300-350-400-450 g farve 32, mørk rose
100-100-100-100-150-150 g farve 01, natur
50-50-50-50-50-50 g farve 18, æblegrøn
50-50-50-50-50-50 g farve 33, rose

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe B)" – se link under.

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (40 + 60 eller 80 cm) nr 4 - eller de pinde du skal bruge for at få 21 masker og 28 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (40 cm) nr 3 – til kanter i retstrik.
-----------------------------------------------------------

PANDEBÅND:
Størrelse: 2/5 - 6/12 år
Passer hovedmål: ca 48/52 - 52/56 cm
Materialer:
DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
50 g i begge størrelser i farve 01, natur
50 g i begge størrelser i farve 32, mørk rose

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe B)" – se link under.

DROPS RUNDPIND (40 cm) nr 3 - eller den pind du skal bruge for at få 23 masker og 32 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS RUNDPIND (40 cm) nr 2,5 – til rib.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 215.55kr. Læs mere.

Tunika: Se diagram A.1 til A.5. Vælg diagram for din størrelse.
Pandebånd: Se diagram A.6.
Hele mønsteret strikkes i glatstrik.

UD-/INDTAGNINGSTIPS:
For at beregne hvordan der skal tages ud/ind jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 76 masker) og deler med antal udtagninger/indtagninger som skal gøres (f.eks 8) = 9,5.
I dette eksempel tages der ud efter skiftevis ca hver 9. og 10.maske ved at lave omslag om pinden. På næste omgang strikkes omslagen drejet ret så der ikke bliver hul.
Hvis der skal tages ind strikkes skiftevis ca hver 8. og 9.maske og hver 9. og 10.maske ret sammen.

FORHØJNING:
Sæt 1 mærke i begyndelsen af omgangen = midt bagpå. Start fra retsiden med rose og strik ret til der er strikket 6-6-7-7-8-8 masker forbi mærket, vend, stram tråden og strik 12-12-14-14-16-16 masker vrang. Vend, stram tråden og strik 18-18-21-21-24-24 masker ret, vend, stram tråden og strik 24-24-28-28-32-32 masker vrang. Vend, stram tråden og strik 30-30-35-35-40-40 masker ret, vend, stram tråden og strik 36-36-42-42-48-48 masker vrang. Vend, stram tråden og strik ret til midt bagpå.

STRIKKETIPS-1:
For at undgå at strikkefastheden bliver for stram når der strikkes mønster er det vigtig at trådene ikke strammes på bagsiden af arbejdet. Gå evt et pinde nummer op når der strikkes mønster hvis mønsteret strammer lidt.

STRIKKETIPS-2 (gælder bærestykket på tunikaen):
Hvis strikkefastheden ikke stemmer i højden og der bliver flere pinde i højden på 10 cm end hvad som står i opskriften, vil bærestykket blive for kort og ærmegabene for små. For at undgå dette kan der strikkes 1 ekstra omgang glatstrik med jævne mellemrum i de ensfarvede partier på bærestykket.

STRIKKETIPS-3:
Tunikaen kan strikkes til ønsket længde. Hvis den strikkes længere fortsættes udtagningen i hver side på samme måde som før til ønsket mål.

UDTAGNINGSTIPS (gælder i siderne på ryg- og forstykke):
Tag 1 maske ud på hver side af mærketråden i hver side således: Start 10 masker før mærketråden, slå om, strik 20 ret (mærketråden sidder midt mellem disse 20 masker), slå om (= 2 masker taget ud). På næste omgang strikkes omslagen drejet ret så der ikke bliver hul.

INDTAGNINGSTIPS (gælder midt under ærmet):
Start 2 masker før mærketråden, strik 2 ret sammen, mærketråd, tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket (= 2 masker taget ind).
----------------------------------------------------------

TUNIKA:
Arbejdet strikkes rundt på rundpind ovenfra og ned. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde. Omgangens begyndelse = midt bagpå.

HALSKANT:
Slå 76-78-80-82-84-86 masker op på lille rundpind 4 med rose. Skift til lille rundpind 3 og strik 4 omgange retstrik – se forklaring over. Derefter strikkes der 2 omgang ret Samtidig med at der tages 8-6-10-8-12-10 masker ud jævnt fordelt på første omgang – læs UD-/INDTAGNINGSTIPS = 84-84-90-90-96-96 masker. Videre strikkes bærestykket som forklaret under.

BÆRESTYKKE:
Skift tilbage til rundpind 4 og strik FORHØJNING bag i nakken – se forklaring over. Når forhøjningen er strikket færdig strikkes der 0-2-0-2-0-2 omgange ret med rose. Læs STRIKKETIPS-1 OG STRIKKETIPS-2!
Derefter strikkes A.1 rundt (= 14-14-15-15-16-16 rapporter à 6 masker). Fortsæt mønsteret og tag ud som vist i diagrammet. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! På omgangen markeret med pil-1 i A.1 er der 126-126-135-135-144-144 masker på pinden. Strik omgangen som diagrammet viser og tag SAMTIDIG 10-16-18-18-20-26 masker ud jævnt fordelt på denne omgang = 136-142-153-153-164-170 masker. Fortsæt A.1 og tag SAMTIDIG 8-14-15-15-16-22 masker ud på omgangen markeret med pil-2 i A.1 = 144-156-168-168-180-192 masker. Efter A.1 strikkes A.2 rundt (= 12-13-14-14-15-16 rapporter à 12 masker). Fortsæt mønsteret og tag ud ifølge diagrammet. På omgangen markeret med pil-3 (sidste omgang i A.2) er der 192-208-224-224-240-256 masker på pinden. Strik omgangen ifølge diagrammet og tag SAMTIDIG 14-10-6-10-6-2 masker ud jævnt fordelt på denne omgang (tag ud med bundfarven i mønsterstriben) = 206-218-230-234-246-258 masker. Arbejdet måler nu ca 16-17-18-19-20-21 cm fra opslåningskanten midt foran. Næste omgang strikkes som forklaret under:
STØRRELSE 2 og 3/4 ÅR:
Strik med natur således: 29-31 masker glatstrik (= ½ bagstykke), sæt de næste 45-47 masker på 1 tråd til ærme, slå 6-6 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet), strik 58-62 masker glatstrik (= forstykke), sæt de næste 45-47 masker på 1 tråd til ærme, slå 6-6 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet) og strik de resterende 29-31 masker i glatstrik (= ½ bagstykke).
STØRRELSE 5/6, 7/8, 9/10 og 11/12 ÅR:
Strik med mørk rose således: 33-34-36-38 masker glatstrik (= ½ bagstykke), sæt de næste 49-49-51-53 masker på 1 tråd til ærme, slå 6-8-8-8 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet), strik 66-68-72-76 masker glatstrik (= forstykke), sæt de næste 49-49-51-53 masker på 1 tråd til ærme, slå 6-8-8-8 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet) og strik de resterende 33-34-36-38 masker i glatstrik (= ½ bagstykke).

ALLE STØRRELSER:
Klip tråden der strikkes med. Ryg & forstykke og ærmer strikkes videre hver for sig. HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE!

RYG & FORSTYKKE:
= 128-136-144-152-160-168 masker. Sæt 1 mærketråd midt mellem de 6-6-6-8-8-8 masker som blev slået op under ærmet i hver side. Start omgangen ved den ene mærketråd og læs resten af ryg- og forstykke før det strikkes videre!
STØRRELSE 2, 3/4, 5/6 og 7/8 år:
Strik rundt i A.3 (= 16-17-18-19 rapporter à 8 masker). Når A.3 er strikket færdig strikkes A.4 rundt. Når A.4 er strikket færdig strikkes der glatstrik med mørk rose til færdig mål.
STØRRELSE 9/10 og 11/12 år:
Strik A.4 rundt (= 20-21 rapporter à 8 masker). Når A.4 er strikket færdig strikkes der glatstrik med mørk rose til færdig mål.

ALLE STØRRELSER: SAMTIDIG når arbejdet måler 4-4-4-4-3-3 cm tages der 2 masker ud i hver side – læs UDTAGNINGSTIPS (= 4 masker taget ud). Tag ud således på hver 8.-9.-8.-9.-8.-9.omgang (ca hver 3.cm) totalt 8-8-10-10-12-12 gange i hver side = 160-168-184-192-208-216 masker. OBS: De nye masker strikkes i mørk rose, dvs når der tages ud vil der blive flere masker med mørk rose mellem ”lusene” i A.4.
Når arbejdet måler ca 25-28-31-34-37-40 cm fra delingen – læs STRIKKETIPS-3, strikkes der 4 omgange retstrik. Derefter lukkes der løst af. Tunikaen måler ca 42-46-50-54-58-62 cm fra skulderen og ned.

ÆRME:
Sæt de 45-47-49-49-51-53 masker fra tråden i den ene side af arbejdet på strømpepind 4 og strik i tillæg 1 maske op i hver af de 6-6-6-8-8-8 masker som ble slået op under ærmet = 51-53-55-57-59-61 masker på pindene. Sæt en mærketråd midt i de 6-6-6-8-8-8 masker under ærmet og 1 mærketråd i den midterste maske på omgangen (= midt ovenpå ærmet). Læs resten af ærmet før det strikkes videre!
STØRRELSE 2, 3/4, 5/6 og 7/8 år:
Start ved mærketråden midt under ærmet og strik A.3 rundt, men vær opmærksom på at mønsteret ikke vil gå op i en hel rapport midt under ærmet. Start med 3.-2.-1.-8.maske i A.3 og gentag A.3 rundt så langt det går. Mønsteret bliver symmetrisk midt under ærmet og masken med mærketråd i midt ovenpå ærmet skal nu stemme med 4.maske i A.3. Efter A.3 strikkes der glatstrik med mørk rose.
STØRRELSE 9/10 og 11/12 år:
Start ved mærketråden midt under ærmet og strik glatstrik med mørk rose.

ALLE STØRRELSER: SAMTIDIG når arbejdet måler 3-3-2-2-2-2 cm fra delingen tages der 2 masker ind midt under ærmet – læs INDTAGNINGSTIPS. Tag ind således på hver 2.-2.-2½.-3½.-3½.-3½.cm totalt 7-8-9-8-9-10 gange = 37-37-37-41-41-41 masker. Når arbejdet måler 16-19-23-27-31-34 cm fra delingen (aflukningerne skal nu være afsluttet), strikkes der 1 omgang ret hvor der tages 1 maske ind i alle størrelser = 36-36-36-40-40-40 masker. Strik A.5 rundt (= 9-9-9-10-10-10 rapporter à 4 masker). Efter A.5 skiftes der til strømpepinde 3. Strik 4 omgange retstrik med mørk rose, skift tilbage til strømpepinde 4 og luk af. Ærmet måler ca 21-24-28-32-36-39 cm fra delingen. Strik det andet ærme på samme måde.
----------------------------------------------------------

PANDEBÅND:
Arbejdet strikkes rundt på rundpind. Slå 108-124 masker op på rundpind 2,5 med mørk rose. Strik 1 omgang ret. Derefter strikkes der rundt i rib (= 2 ret / 2 vrang) i 2 cm. Skift til rundpind 3 og natur. Strik 1 omgang ret hvor der tages 10-12 masker ind jævnt fordelt – læs UD-/INDTAGNINGSTIPS = 98-112 masker. Strik A.6 rundt (= 7-8 rapporter à 14 masker). HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når A.6 er strikket færdig fortsættes der med mørk rose. Strik 1 omgang ret hvor der tages 10-12 masker ud jævnt fordelt = 108-124 masker. Skift til rundpind 2,5 og strik rundt i rib (= 2 ret / 2 vrang) i 2 cm. Skift tilbage til rundpind 3 og luk af med ret over ret og vrang over vrang.

= æblegrøn
= mørk rose
= lav et omslag mellem 2 masker med bundfarven i mønsterstriben
= udtagningsomgang

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS Children 30-11) for mål og udregninger.

Marimar 01.12.2020 - 16:29:

Merci pour votre explication . Une autre question si vous permettez : comment éviter que le point mousse ne roule lors de la bordure de la tunique ? Merci

DROPS Design 01.12.2020 kl. 17:20:

Bonjour Mme Marimar, le meilleur moyen est de bloquer la robe quand elle est terminée: lavez-la (en suivant bien les instructions de l'étiquette + quelques généralités ici) et faites la sécher bien à plat, avec des épingles si besoin. Bonne continuation!

Marimar 01.12.2020 - 00:32:

Bonjour, Je suis arrivée aux manches en taille 2 ans de ce modèle. Or je ne comprend pas par où je dois commencer en haut ou en bas de la Manche ? Je ne comprend pas la partie que vous détaillez pour les tailles 2,3/4, 5/6, et 7/8 ans " En commençant au fil marqueur. .........et la maille avec le fil marqueur au milieu du dessus de la Manche doit être la 4eme maille de A3." Merci de bien vouloir m'eclairer.

DROPS Design 01.12.2020 kl. 09:30:

Bonjour Mme Marimar, la manche se tricote de haut en bas, à partir des mailles mises en attente que l'on reprend + on va relever 1 m dans chacune des 6 mailles montées lors de la division = 51 m en taille 2 ans. Mettez un marqueur au milieu des 6 nouvelle mailles = c'est maintenant le début des tours, vous tricotez en commençant par la maille juste après le marqueur (= 3 des nouvelles mailles) et tricotez A.3 en commençant par la 3ème m du diagramme (= 6 m) et répétez ensuite A.3 (5 x 8 m) + les 5 premières m du diagramme. Bon tricot!

Marimar 25.11.2020 - 00:41:

Bonjour, Je tricote cette tunique en taille 2 ans. Je suis arrivée au niveau de l'empiècement où je dois augmenter 14 m au dernier rang de la grille A2. Je ne comprends pas comment je dois augmenter en respectant le motif de la grille . Merci de m'éclairer. .

DROPS Design 25.11.2020 kl. 08:08:

Bonjour Mme Marimar, cette leçon explique comment augmenter à intervalles réguliers - ajustez pour que vos jetés soient faits dans les sections 3 mailles de la couleur du fond pour que le triangle soit bien terminé à chaque fois, autrement dit, vous devez avoir parfois 4 mailles avec la couleur du fond au lieu de 3 mailles et ceci 14 fois au total. Bon tricot!

Cesarina Pacher 23.11.2020 - 06:48:

Non ho capito come fate gli ai.enti della tunica dopo lo sprone. Vanno fatti sotto i buchi per le maniche e solo ai lati? Grazie mille per la risposta

DROPS Design 23.11.2020 kl. 21:56:

Buonasera Cesarina, se fa riferimento agli aumenti sul davanti/dietro si aumenta ai lati a livello dei segnapunti. Buon lavoro!

Johanna 30.05.2019 - 22:59:

In welcher Farbe wird die Erhöhung gestrickt? In der deutschen Anleitung steht dunkelrosa. In der Englischen nur rosa. Was ist mit "Faden anziehen" gemeint? Sollen verkürzte Reihen gestrickt werden? Danke!

DROPS Design 31.05.2019 kl. 09:50:

Liebe Johanna, die Erhöhung wird mit rosa gestrickt - deutsche Anleitung wird angepasst - dieses Video zeigt wie man eine Erhöhung strickt, und wie man den Faden etwas anziehen wird. Viel Spaß beim stricken!

RICHARD Hélène 07.09.2018 - 13:02:

Je ne suis pas sure d'arriver à faire ce modèle, si j'ai des difficultés, pourrais-je vous appeler ?

DROPS Design 07.09.2018 kl. 13:54:

Bonjour Mme Richard, vous trouverez 30 vidéos pour vous aider à la réalisation de ce modèle, si besoin, vous pouvez poser votre question ici, ou bien sûr appeler votre magasin DROPS pour toute assistance personnalisée. Bon tricot!

Alexandra Gallo 14.04.2018 - 22:44:

Die Zunahme für das rumpfteil muss ich dann bei der Zweiten Zunahme muss ich dann ein Umschlag 22maschen rechts und wieder einen Umschlag stricken

DROPS Design 16.04.2018 kl. 09:16:

Liebe Frau Gallo, die Zunahmen für das Rumpfteil werden immer auf beiden Seiten der 20 Maschen gestrickt, dh bei der 2. Zunahmen stricken Sie Bis 10 M vor der Markierer, dann 1 Umschlag, 20 M re, 1 Umschlag. Viel Spaß beim stricken!

Ayne 21.03.2018 - 16:16:

Hei. Jeg strikker tunika i str 3 år. Kom på A2 og pilen 3 står i rad med mønster. Hvordan skal jeg øke uten å ødelegge mønsteret?

DROPS Design 26.04.2018 kl. 11:54:

Hej Ayne, ja det stemmer, sådan her beskriver vi hvordan du gør: Strikk omgangen slik diagrammet viser og øk SAMTIDIG 10 masker jevnt fordelt på denne omgangen (øk med bunnfargen i mønsterstripen) = 206-218-230-234-246-258 masker.

Jinky 15.12.2017 - 09:47:

Thanks so much for the help, I've already cast on, and just to point out on the instruction when increase, it says I should do a yarn over, which would create a hole, I think you the pattern means to do M1 right? it's rather confusing when saying do a yarn over when increasing...

DROPS Design 15.12.2017 kl. 10:15:

Dear Jinky, the video below shows how to increase with a yarn over. A small hole can appear but should be fixed when blocking/washing; feel free to use any other increase technique if you prefer. Happy knitting!

Jinky 14.12.2017 - 04:39:

Thanks, now I understand, another question since this is my first time to follow your pattern in knitting I'm a bit confuse on the Elevation instruction. Is this suppose to be a Wrap and Turn? if not I don't think I know what you meant when you say "Begin from right side with rose and knit as before until 6-6-7-7-8-8 stitches have been worked past marker, turn, tighten yarn" Hope you can explain this a bit a further? Thanks so much for the help.

DROPS Design 14.12.2017 kl. 08:53:

Dear Jinky, the video below shows how we work the elevation on back piece (ie short rows without wrap & turn, but feel free to work them if you rather). Happy knitting!

Kommentere opskrift DROPS Children 30-11

Visby tunic

Kirsty, Norway

Fair Isle Jumper

Susie, United Kingdom