DROPS / 178 / 72

Vanina by DROPS Design

Bikinitop med hæklede ruder. Arbejdet er hæklet i DROPS Safran. Størrelse S/M – XL/XXL.

DROPS Design: Model e-249
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
Størrelse: S/M - L – XL/XXL
Materialer:
DROPS SAFRAN fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
50 g af hver af farverne under:
farve 18, naturhvid
farve 04, grøn
farve 12, fersken
farve 13, koral
farve 50, isblå
farve 11, stærk gul

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativt garn (Garngruppe A)" – se link under.

DROPS HÆKLENÅL nr 2,5 – eller den nål du skal bruge for at få 28 stangmasker og 16 rækker på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
1 hæklet rude måler 7½-8-8½ cm i bredden og højden.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 59.7kr. Læs mere.
INFORMATION OM OPSKRIFT:

MØNSTER:
Se diagram A.1. Vælg diagram for din størrelse.

FARVER:
FARVE 1:
Luftmasker + 1.OMG: grøn
2.OMG: fersken
3.OMG: koral
4.-5.OMG: isblå

FARVE 2:
Luftmasker + 1.OMG: isblå
2.OMG: koral
3.OMG: fersken
4.-5.OMG: stærk gul

FARVE 3:
Luftmasker + 1.OMG: stærk gul
2.OMG: isblå
3.OMG: grøn
4.-5.OMG: fersken

FARVESKIFT:
For at få en pæn overgang ved farveskift hækles sidste maske (= kædemasken) på omgangen således: Stik nålen ind i luftmasken fra begyndelsen af omgangen, lav et omslag med den nye farve og træk tråden gennem masken på nålen.

----------------------------------------------------------

BIKINIOVERDEL:
Der hækles først 6 ruder som sys sammen til 2 skåle. Derefter hækles der en kant rundt om hver skål før de hækles sammen.

HÆKLET RUDE:
Start med nål 2,5 og hækl diagram A.1 og FARVER – læs MØNSTER og FARVER over. LÆS FARVSKIFT for en pæn overgang mellem farverne.
HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN!
1 hæklet rude måler 7½-8-8½ cm i bredden og højden.
Hækl i alt 6 ruder: 2 ruder i hver farve (dvs, FARVE 1, FARVE 2 og FARVE 3).

MONTERING:
Monteringen gøres med naturhvid.
Sy 1 hæklet rude i hver farvekombination (= 3 hæklede ruder) sammen yderst i kanten så de danner en trekant. Sy i hver maske henad.
Sy de 3 sidste hæklede ruder sammen på samme måde, men spejlvendt, så de to trekanter på bikinioverdelen bliver symmetrisk.

KANTER:
Kanterne hækles med naturhvid.
Hæft tråden med 1 fastmaske i hjørnet på den ene trekant. Hækl 1 fastmaske i hver maske/om hver luftmaske rundt om hele trekanten, men om luftmaskebuen i hjørnerne hækles der (1 fastmaske, 3 luftmasker, 1 fastmaske). Klip tråden. Gentag rundt om den anden trekant.
Nu hækles de to trekanter sammen langs med nederste kant således:
Hæft tråden med en fastmaske om luftmaskebuen i det ene hjørne på trekanten. Hækl 1 fastmaske om samme luftmaskebue, * 2 luftmasker, spring over 2 masker, 1 fastmaske i hver af de næste 2 masker *, gentag fra *-* 4 gange til. Hækl 2 luftmasker, spring over 1 maske, 2 fastmasker om luftmaskebuen i hjørnet. Hækl 2 fastmasker om luftmaskebuen i hjørnet på den anden trekant. Hækl derefter på samme måde langs med nederste kant på denne trekant (dvs hækl fra *-* 4 gange og afslut med 2 luftmasker og 2 fastmasker om den sidste luftmaskebue). Vend og hækl tilbage med 1 fastmaske i hver maske/om hver luftmaske. Klip og hæft tråden.

SNOET SNOR:
Klip 1 tråd stærk gul, 1 tråd fersken og 1 tråd koral (= 3 tråde) á 3 meter. Sno dem sammen til de gør modstand. Læg snoren dobbelt og lad den tvinde sig sammen. Bind en knude i hver ende og klip tråden til. Start midt foran på bikinioverdelen og træk snoren op og ned i hulrækken. Snoren bindes midt foran på bikinioverdelen.
Klip 1 tråd stærk gul, 1 tråd fersken og 1 tråd koral (= 3 tråde) á 1,5 meter. Sno dem sammen til de gør modstand. Læg snoren dobbelt og lad den tvinde sig sammen. Bind en knude i hver ende og klip tråden til. Sy snoren i hjørnet øverst på bikinioverdelen. Lav en snor til og sy den fast på samme måde. Snorene bindes i nakken.

Diagram

= hækl 4 luftmasker og sæt dem sammen til en ring med 1 kædemaske i første luftmaske
= 1 luftmaske
= hækl 2 stangmasker sammen således: Hækl 1 stangmaske, men vent med sidste omslag og gennemtræk (= 2 løkker på nålen), hækl derefter næste stangmaske, men ved sidste gennemtræk trækkes tråden gennem alle 3 løkker på nålen
= hækl 3 stangmasker sammen således: Hækl 1 stangmaske men vent med sidste omslag og gennemtræk (= 2 løkker på nålen), hækl en stangmaske til på samme måde (= 3 løkker på nålen), hækl derefter næste stangmaske, men ved sidste gennemtræk trækkes tråden gennem alle 4 løkker på nålen
= 1 stangmaske om luftmaske-buen
= 1 halvstangmaske om luftmaske-buen
= 1 fastmaske om luftmaske-buen
= 1 fastmaske i masken
= Omgangen begynder med 1 luftmaske og afsluttes med 1 kædemaske i 1.luftmaske i starten af omgangen
= Omgangen begynder med 3 luftmasker og afsluttes med 1 kædemaske i 3.luftmaske i starten af omgangen
= Omgangen begynder med 1 luftmaske og afsluttes med 1 kædemaske i 1.luftmaske i starten af omgangen, derefter hækles der 1 kædemaske i de 2 næste masker i starten af forrige omgang. OBS: Farveskift gøres når den sidste kædemaske hækles!
= Omgangen begynder med 2 luftmasker og afsluttes med 1 kædemaske i 2.luftmaske i starten af omgangen

Tiziana 21.07.2017 - 14:36:

Buongiorno volevo sapere se le coppe sono cucite insieme sul davanti o sono separate perche dalla spiegazione del bordo inferiore non riesco a capire bene . grazie

DROPS Design 21.07.2017 kl. 15:35:

Buongiorno Tiziana, la confezione delle coppe è spiegata nella sezione bordi: dopo aver fatto i due triangoli, viene lavorato un bordo con il bianco e i triangoli vengono uniti; poi verrà fatto il cordino che si allaccerà sul davanti. Buon lavoro!

Kommentere opskrift DROPS 178-72