DROPS / 178 / 72

Vanina by DROPS Design

Bikinioverdel med hekleruter. Arbeidet er heklet i DROPS Safran. Størrelse S/M – XL/XXL.

DROPS Design: Modell e-249
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
Størrelse: S/M - L – XL/XXL
Materialer:
DROPS SAFRAN fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
50 g av hver av fargene under:
farge 18, naturhvit
farge 04, grønn
farge 12, fersken
farge 13, korall
farge 50, isblå
farge 11, sterk gul

Arbeidet kan også strikkes med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe A)" – se linken under.

DROPS HEKLENÅL NR 2,5 – eller den nålen du må bruke for å få 28 staver og 16 rader på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.
1 heklerute måler 7½-8-8½ cm i bredden og høyden.
----------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

fasong: rute, mønster/teknik: striper, type oppskrift: bikinier,

Se diagram A.1. Velg diagram for din størrelse.

FARGER:
FARGE 1:
Opplegg + 1.OMG: grønn
2.OMG: fersken
3.OMG: korall
4.-5.OMG: isblå

FARGE 2:
Opplegg + 1.OMG: isblå
2.OMG: korall
3.OMG: fersken
4.-5.OMG: sterk gul

FARGE 3:
Opplegg + 1.OMG: sterk gul
2.OMG: isblå
3.OMG: grønn
4.-5.OMG: fersken

FARGEBYTTE:
For å få penest overgang ved fargebytte hekles siste maske (= kjedemasken) på omgangen slik: Stikk nålen inn i luftmasken fra begynnelsen av omgangen, lag et kast med den nye fargen og trekk tråden gjennom masken på nålen.

----------------------------------------------------------

BIKINIOVERDEL:
Det hekles først 6 hekleruter som sys sammen til 2 brystcuper. Deretter hekles det en kant rundt hver av brystcupene før de hekles sammen.

HEKLERUTE:
Start med nål 2,5 og hekle diagram A.1 og FARGER – les MØNSTER og FARGER over. Les FARGEBYTTE for en pen overgang mellom fargene.
HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN!
1 heklerute måler 7½-8-8½ cm i bredden og høyden.
Hekle totalt 6 hekleruter: 2 hekleruter med hver farge (dvs, FARGE 1, FARGE 2 og FARGE 3).

MONTERING:
Monteringen gjøres med naturhvit.
Sy 1 heklerute i hver fargekombinasjon (= 3 hekleruter) sammen kant i kant slik at de danner en trekant. Sy en og en maske bortover.
Sy de 3 siste heklerutene sammen på samme måte, men speilvendt, slik at de to trekantene på bikinioverdelen blir symmetrisk.

KANTER:
Kantene hekles med naturhvit.
Fest tråden med 1 fastmaske i hjørnet på den ene trekanten. Hekle 1 fastmaske i hver maske/om hver luftmaske rundt hele trekanten, men om luftmaskebuen i hjørnene hekles det (1 fastmaske, 3 luftmasker, 1 fastmaske). Klipp tråden. Gjenta rundt den andre trekanten.
Nå hekles de to trekantene sammen langs nedkanten slik:
Fest tråden med en fastmaske om luftmaskebuen i det ene hjørnet på trekanten. Hekle 1 fastmaske om den samme luftmaskebuen, * 2 luftmasker, hopp over 2 masker, 1 fastmaske i hver av de neste 2 maskene *, gjenta fra *-* 4 ganger til. Hekle 2 luftmasker, hopp over 1 maske, 2 fastmasker om luftmaskebuen i hjørnet. Hekle 2 fastmasker om luftmaskebuen i hjørnet på den andre trekanten. Hekle deretter på samme måte langs nedkanten på denne trekanten (dvs hekle fra *-* 4 ganger og avslutt med 2 luftmasker og 2 fastmasker om den siste luftmaskebuen). Snu og hekle tilbake med 1 fastmaske i hver maske/om hver luftmaske. Klipp og fest tråden.

TVUNNET SNOR:
Klipp 1 tråd sterk gul, 1 tråd fersken og 1 tråd korall (= 3 tråder) á 3 meter. Tvinn de sammen til de gjør motstand. Legg snoren dobbelt og den vil tvinne seg igjen. Knyt en knute i hver ende og klipp til tråden. Start midt foran på bikinioverdelen og tre snoren opp og ned i hullraden. Snoren knytes midt foran på bikinioverdelen.
Klipp 1 tråd sterk gul, 1 tråd fersken og 1 tråd korall (= 3 tråder) á 1,5 meter. Tvinn de sammen til de gjør motstand. Legg snoren dobbelt og den vil tvinne seg igjen. Knyt en knute i hver ende og klipp til tråden. Fest snoren i hjørnet øverst på bikinioverdelen. Lag en snor til og fest den på samme måte. Snorene knytes i nakken.

Diagram

= Hekle 4 luftmasker og sett de til en ring med 1 kjedemaske i første luftmaske
= 1 luftmaske
= Hekle 2 staver sammen slik: Hekle 1 stav, men vent med siste kast og gjennomtrekning (= 2 løkker på nålen), hekle deretter neste stav, men ved siste gjennomtrekning trekkes tråden gjennom alle 3 løkkene på nålen
= Hekle 3 staver sammen slik: Hekle 1 stav men vent med siste kast og gjennomtrekning (= 2 løkker på nålen), hekle en stav til på samme måte (= 3 løkker på nålen), hekle deretter neste stav, men ved siste gjennomtrekning trekkes tråden gjennom alle de 4 løkkene på nålen
= 1 stav om luftmaske-buen
= 1 halvstav om luftmaske-buen
= 1 fastmaske om luftmaske-buen
= 1 fastmaske i maske
= Omgangen begynner med 1 luftmaske og avsluttes med 1 kjedemaske i 1.luftmaske på starten av omgangen
= Omgangen begynner med 3 luftmasker og avsluttes med 1 kjedemaske i 3.luftmaske på starten av omgangen
= Omgangen begynner med 1 luftmaske og avsluttes med 1 kjedemaske i 1.luftmaske på starten av omgangen, deretter hekles det 1 kjedemaske i de 2 neste maskene på starten av forrige omgang. NB: Fargebyttet gjøres når den siste kjedemasken hekles!
= Omgangen begynner med 2 luftmasker og avsluttes med 1 kjedemaske i 2.luftmaske på starten av omgangen