Lucky Ducky by DROPS Design

Genser med korte ermer, raglan og lomme strikket ovenfra og ned i DROPS Belle. Størrelse 0 til 6 år

DROPS Design: Modell vs-004-bn
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
Størrelse: 1/3 - 6/9 - 12/18 måneder (2 - 3/4 - 5/6 år)
Størrelse i cm: 56/62 - 68/74 - 80/86 (92 - 98/104 - 110/116)
Materialer:
DROPS BELLE fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
150-150-150 (200-200-200) g farge 04, løvetann

DROPS SETTPINNER OG RUNDPINNE (40 eller 60 cm) NR 3,5 – eller de pinnene du må bruke for å få 22 masker x 30 pinner glattstrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.

DROPS SETTPINNER OG RUNDPINNE (40 eller 60 cm) NR 3 – til rillekanter.

DROPS PERLEMORKNAPP, Buet (hvit) NR 521: 4 stk i alle størrelser.
----------------------------------------------------------

fra 21.85 kr /50g
DROPS Belle uni colour DROPS Belle uni colour 21.85 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 65.55kr. Les mer.

For å beregne hvordan det skal økes jevnt, regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 62 masker), minus stolpene (f.eks 8 masker) og deler de resterende maskene med antall økninger som skal gjøres (f.eks 14) = 3,9. I dette eksempelet økes det etter ca hver 4.maske og det økes ikke over stolpene. Øk 1 maske ved å lage 1 kast om pinnen, på neste pinne strikkes kastet vridd vrang slik at det ikke blir hull.

RAGLAN:
Alle økninger gjøres fra retten! Øk 1 maske på hver side av A.1 i hver overgang mellom bol og ermer (= 2 masker økt i hver raglan-linje). Øk 1 maske ved å lage 1 kast om pinnen. På neste pinne/omgang strikkes kastet vridd slik at det ikke blir hull – de økte maskene strikkes i glattstrikk.

KNAPPHULL:
Fell til knapphull på høyre knappestolpe (når plagget er på). 1 knapphull = Strikk fra retten til det gjenstår 3 masker på pinnen, lag 1 kast om pinnen, strikk 2 rett sammen og avslutt med 1 rett. På neste pinne strikkes kastet rett slik at det blir hull. Første knapphull felles på første pinne fra retten etter rillekanten i halsen. Deretter felles de 3 neste knapphullene med ca 2-2-2-3-3-3 cm mellom hver.

FELLETIPS (gjelder midt under ermet):
Start 3 masker før merket, strikk 2 rett sammen, 2 rett (merket sitter midt mellom disse 2 maskene), ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 1 rett, løft den løse masken over (= 2 masker felt).
----------------------------------------------------------

GENSER:
Arbeidet strikkes ovenfra og ned. Strikk frem og tilbake på rundpinne fra midt foran til knappestolpen er strikket ferdig, deretter strikkes resten av bolen rundt på rundpinne. Ermene strikkes rundt på settpinner.

BÆRESTYKKE:
Legg opp 62-66-66 (66-70-70) masker (inkludert 4 stolpemasker i hver side mot midt foran) på rundpinne 3 med Belle. Strikk 2 RILLER - se forklaring over. Bytt til rundpinne 3,5 og strikk 1 pinne rett fra retten der det økes 14 masker jevnt fordelt i alle størrelser – LES ØKETIPS og husk KNAPPHULL på stolpen – se forklaring over = 76-80-80 (80-84-84) masker.
Neste pinne strikkes slik fra vrangen: 4 stolpemasker i rille, 5-6-6 (6-7-7) masker vrang (= høyre forstykke), A.1 (= 8 masker), 6 masker vrang (= høyre erme), A.1 (= 8 masker), 14-16-16 (16-18-18) masker vrang (= bakstykke), A.1 (= 8 masker), 6 masker vrang (= venstre erme), A.1 (= 8 masker), 5-6-6 (6-7-7) masker vrang og 4 stolpemasker i rille (= venstre forstykke). Strikk glattstrikk videre med 4 stolpemasker i rille i hver side mot midt foran og A.1 i hver overgang mellom bol og ermer. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! SAMTIDIG på første pinne fra retten starter økningen til RAGLAN – se forklaring over (= 8 masker økt). Øk til raglan på hver 2.pinne/omgang totalt 12-14-16 (18-18-20) ganger.
SAMTIDIG når arbeidet måler 8-9-10 (11-12-13) cm fra oppleggskanten midt foran (arbeidet måler ca 12-13-14 (15-16-17) cm fra skulderen og ned), slutter knappestolpene. Sett 1 merketråd midt i A.1 i overgangen mellom venstre forstykke og venstre erme (sett fra retten i strikkeretning) og strikk slik fra retten:
Fell av de 4 første maskene på begynnelsen av pinnen. Videre strikkes det rundt over alle maskene med glattstrikk og A.1 i hver raglanlinje som før (økningene til raglan fortsetter på hver 2.omgang som før og de 4 maskene som ble felt av skal ligge under knapphullsstolpen).
Etter siste økning til raglan er det 168-188-204 (220-224-240) masker på pinnen og arbeidet måler ca 9-10-11 (13-13-14) cm fra oppleggskanten midt foran.
Neste omgang strikkes slik: Strikk frem til merketråden, sett de neste 38-42-46 (50-50-54) maskene på 1 tråd (= venstre erme), legg opp 6-6-6 (6-8-8) nye masker på pinnen (= i siden under ermet), strikk 46-52-56 (60-62-66) masker glattstrikk (= bakstykke), sett de neste 38-42-46 (50-50-54) maskene på 1 tråd (= høyre erme), legg opp 6-6-6 (6-8-8) nye masker på pinnen (= i siden under ermet) og strikk 46-52-56 (60-62-66) masker glattstrikk (= forstykke). Bol og ermer strikkes videre hver for seg. HERFRA MÅLES ARBEIDET VIDERE!

BOL:
= 104-116-124 (132-140-148) masker. Strikk glattstrikk rundt til arbeidet måler 12-13-14 (15-18-21) cm fra delingen, dvs ca 24-26-28 (31-34-38) cm fra skulderen og ned. Bytt til rundpinne 3, strikk 4 RILLER – se forklaring over. Bytt tilbake til rundpinne 3,5 og fell løst av med rett. Arbeidet måler ca 26-28-30 (33-36-40) cm fra skulderen og ned.

ERME:
Sett de 38-42-46 (50-50-54) maskene fra tråden i den ene siden av arbeidet på settpinner 3,5 og strikk i tillegg opp 1 maske i hver av de 6-6-6 (6-8-8) maskene som ble lagt opp under ermet = 44-48-52 (56-58-62) masker på pinnene. Sett 1 merke midt i de 6-6-6 (6-8-8) nye maskene (= midt under ermet). Strikk glattstrikk rundt. Når arbeidet måler 1-1-2 (2-2-2) cm fra delingen felles det 2 masker midt under ermet – LES FELLETIPS. Fell slik på hver 4.-4.-4. (6.-4.-5.) omgang totalt 2-2-2 (2-3-3) ganger = 40-44-48 (52-52-56) masker. Når arbeidet måler 3-3-4 (5-6-7) cm byttes det til settpinner 3. Strikk 1 omgang rett der det felles 2-2-2 (4-4-4) masker jevnt fordelt = 38-42-46 (48-48-52) masker. Strikk 1 omgang vrang, 1 omgang rett og 1 omgang vrang. Bytt tilbake til settpinner 3,5 og fell av med rett. Strikk det andre ermet på samme måte.

MONTERING:
Legg venstre knappestolpe under høyre og sy pent fast i bunnen av knappestolpen. Sy i knappene på venstre knappestolpe.

LOMME:
Legg opp 14-16-16 (16-18-18) masker på pinne 3,5 og strikk glattstrikk frem og tilbake med 1 kantmaske i rille i hver side. Når lommen måler 6-7-7 (7-8-8) cm byttes det til pinne 3. Strikk 2 riller og fell av med rett. Lommen måler ca 7-8-8 (8-9-9) cm.
Plassér lommen i venstre side på forstykket (se foto). Sy lommen fast med små sting innenfor 1 kantmaske.

Françoise 14.03.2019 - 21:13:

Bonjour je ne comprends pas comment on obtient une différence entre le devant et le dos en nombre de centimètres : "quand l'ouvrage mesure 8-9-10 (11-12-13) cm au milieu devant depuis le rang de montage (l'ouvrage mesure environ 12-13-14 (15-16-17) cm de hauteur totale depuis l'épaule), les bordures de boutonnage sont terminées. " ? Merci

DROPS Design 15.03.2019 kl. 08:47:

Bonjour Françoise, quand on tricote de haut en bas, le rang de montage correspond aussi bien à l'encolure devant/dos qu'aux épaules, l'ouvrage sera plié ensuite en double au niveau des épaules, et on aura donc une différence entre la hauteur tricotée et celle depuis l'épaule. Bon tricot!

Deborah 21.04.2018 - 00:49:

Salve! Per quanto riguarda le diminuzioni, ogni 4 giri significa che devo farle tra la fine del quarto e l’inizio del quinto, o tra il quinto e il sesto, visto che sono a cavallo del segnapunti di inizio giro?

DROPS Design 21.04.2018 kl. 09:28:

Buongiorno Deborah. Aumenta all'inizio e alla fine del primo giro, lavora tre giri senza aumentare (secondo, terzo e quarto giro), aumenta all'inizio e alla fine del quinto giro. Buon lavoro!

Kommentér oppskrift DROPS Children 28-6