Little Mate by DROPS Design

Strikket singlet med striper i DROPS BabyMerino til baby og barn i størrelse 0 - 6 år

Stikkord: striper, topper,

DROPS Design: Modell bm-008-bn
Garngruppe A
----------------------------------------------------------
Størrelse: 1/3 - 6/9 - 12/18 måneder (2 - 3/4 - 5/6 år)
Størrelse i cm: 56/62 - 68/74 - 80/86 (92 - 98/104 - 110/116)
Materialer:
DROPS BABY MERINO fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
50 g i alle størrelser i hver av fargene:
02, natur
43, lys sjøgrønn

DROPS RUNDPINNE (40 eller 60 cm) NR 3 – eller den pinnen du må bruke for å få 24 masker og 32 pinner glattstrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.

DROPS RUNDPINNE (40 eller 60 cm) NR 2,5 – til rillekanter.

DROPS PERLEMORKNAPP, Buet (hvit) NR 521: 3 stk i alle størrelser.
----------------------------------------------------------

fra 23.50 kr /50g
DROPS Baby Merino uni colour DROPS Baby Merino uni colour 23.50 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Baby Merino mix DROPS Baby Merino mix 23.50 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 47kr. Les mer.

Se diagram A.1. Stripene strikkes i glattstrikk.

FELLETIPS (gjelder ermhullene):
Alle fellinger gjøres fra retten! Fell 1 maske på innsiden av 4 kantmasker i rille i hver side.
Fell slik etter 4 kantmasker i rille: Ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 1 rett, løft den løse masken over masken som ble strikket (= 1 maske felt).
Fell slik før 4 kantmasker i rille: Strikk til det er 6 masker igjen på pinnen, strikk 2 rett sammen og 4 kantmasker i rille (= 1 maske felt).

KNAPPHULL:
Fell til knapphull på venstre knappestolpe bak (når plagget er på). 1 knapphull = start fra retten, strikk 1 rett, 2 rett sammen, lag 1 kast om pinnen og strikk siste stolpemaske rett. På neste pinne strikkes kastet rett slik at det blir hull.
Fell til knapphull når arbeidet måler:
1/3 måneder: 20, 22 og 24 cm.
6/9 måneder: 22, 24 og 26 cm.
12/18 måneder: 24, 26 og 28 cm.
2 år: 25, 28 og 31 cm.
3/4 år: 28, 31 og 34 cm.
5/6 år: 32, 35 og 38 cm.
----------------------------------------------------------

SINGLET:
Arbeidet strikkes rundt på rundpinne opp til ermhullene, deretter strikkes for-
og bakstykket frem og tilbake på rundpinne hver for seg til ferdig mål.

BOL:
Legg opp litt løst 100-108-120 (128-140-148) masker på rundpinne 2,5 med lys sjøgrønn. Strikk 3 RILLER – se forklaring over. Bytt til rundpinne 3 og strikk glattstrikk. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når arbeidet måler 7-8-9 (10-12-14) cm strikkes det STRIPER – se forklaring over. Gjenta A.1 i høyden. Når arbeidet måler ca 15- 16-17 (19-21-24) cm strikkes det videre med natur til ferdig mål. SAMTIDIG på første omgang etter stripene settes det 1 merketråd på begynnelsen av omgangen og 1 merketråd etter 50-54-60 (64-70-74) masker (= i sidene – la merketrådene følge med videre i arbeidet). Når arbeidet måler 16-17-18 (20-22-25) cm strikkes det 2 riller over 14 maskene i hver side (dvs 7 masker på hver side av begge merketrådene – de øvrige maskene fortsettes i glattstrikk). Etter de 2 rillene i hver side strikkes neste omgang slik: Fell av 3 masker til ermhull, strikk 44-48-54 (58-64-68) masker rett (= forstykke), fell av 6 masker til ermhull, strikk 44-48-54 (58-64-68) masker rett (= bakstykke) og fell av de siste 3 maskene til ermhull. Klipp tråden. For- og bakstykket strikkes videre hver for seg.

FORSTYKKE:
= 44-48-54 (58-64-68) masker. Strikk glattstrikk frem og tilbake med 4 kantmasker i rille i hver side (første pinne strikkes fra vrangen). Når det er strikket 3 pinner frem og tilbake (dvs siste pinne er strikket fra vrangen) felles det til ermhull i hver side – LES FELLETIPS (= 2 masker felt). Fell slik på hver 4.pinne (dvs på annenhver pinne fra retten) totalt 4 ganger i hver side = 36-40-46 (50-56-60) masker. Fortsett med glattstrikk og 4 kantmasker i rille i hver side til arbeidet måler 23-24-26 (28-30-33) cm. Nå settes de midterste 14-16-16 (16-18-20) maskene på 1 tråd til hals og hver skulder strikkes ferdig for seg. Fell av til hals på begynnelsen av hver pinne fra halsen slik: 2 masker 1 gang i alle størrelser og deretter 1 maske 2-2-2 (3-3-4) ganger = 7-8-11 (12-14-14) masker tilbake på skulderen. Strikk videre til det gjenstår 1 pinne før arbeidet måler 26-28-30 (33-36-40) cm (avpass slik at neste pinne strikkes fra vrangen). Strikk 1 pinne rett fra vrangen og fell deretter av med rett fra retten. Strikk den andre skulderen på samme måte.

BAKSTYKKE:
= 44-48-54 (58-64-68) masker. Sett 1 merketråd etter de første 22-24-27 (29-32-34) maskene (= midt bak). Strikk videre på samme måte som på forstykket og fell til ermhull i hver side på hver 4.pinne. SAMTIDIG når arbeidet måler 18-20-22 (23-26-30) cm settes maskene i høyre side av arbeidet (sett fra retten) frem til merketråden, på en tråd.

VENSTRE BAKSTYKKE (når plagget er på):
Strikk glattstrikk frem og tilbake som før med 4 kantmasker i rille mot ermhullet og legg i tillegg opp 2 nye masker på slutten av første pinne fra vrangen mot midt bak. Fortsett med glattstrikk, 4 kantmasker i rille mot midt bak og 4 kantmasker i rille mot ermhullet – husk felling til ermhull og KNAPPHULL på stolpen – se forklaring over.
Når det er strikket 1 pinne etter siste knapphull, felles de første 11-12-12 (13-14-16) maskene fra midt bak av til hals. Videre felles det av 2 masker på neste pinne fra halsen = 7-8-11 (12-14-14) masker tilbake på skulderen. Strikk videre til det gjenstår 1 pinne før arbeidet måler 26-28-30 (33-36-40) cm – avpass etter forstykket. Strikk 1 pinne rett fra vrangen og fell deretter av med rett fra retten.

HØYRE BAKSTYKKE:
Sett de 22-24-27 (29-32-34) maskene fra tråden tilbake på rundpinne 3, legg i tillegg opp 2 nye masker på slutten av første pinne fra retten mot midt bak = 24-26-29 (31-34-36) masker på pinnen. Strikk videre som venstre bakstykke, men med fellinger i motsatt side (det felles ikke til knapphull på høyre stolpe).

MONTERING:
Sy skuldersømmene innenfor avfellingskanten.

HALS:
Start midt bak og strikk opp fra retten ca 60-66-66 (74-82-90) masker rundt halsen (inkludert maskene på tråden foran) på rundpinne 2,5 med natur. Strikk 1 pinne rett fra vrangen, 1 pinne rett fra retten og 1 pinne rett fra vrangen. Fell løst av med rett fra retten.

MONTERING:
Sy i knappene på høyre stolpe bak.

Diagram

= natur
= lys sjøgrønn

Kommentarer (1)

Christine Giordano 09.06.2017 - 21:49:

Bonjour, J'aime bien ce petit modèle mais pour l'été j'aimerai le faire en coton plutôt qu'en laine qui me parait chaude, que me conseillez vous? Je vous remercie de votre réponse.

DROPS Design 12.06.2017 kl. 09:00:

Bonjour Mme Giordano, vous trouverez ici la liste des qualités alternatives possibles et leur composition, retrouvez plus d'infos sur les alternatives et équivalences ici. Bon tricot!

Kommentér oppskrift DROPS Children 28-3