Bay Shorts by DROPS Design

Shorts strikket ovenfra og ned med dobbel perlestrikk i DROPS BabyAlpaca Silk til baby og barn i størrelse 0 - 6 år.

DROPS Design: Modell nr bs-009-bn
Garngruppe A
----------------------------------------------------------
Størrelse: 1/3 - 6/9 - 12/18 måneder (2 - 3/4 - 5/6 år)
Størrelse i cm: 56/62 - 68/74 - 80/86 (92 - 98/104 - 110/116)
Materialer:
DROPS BABYALPACA SILK fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
100-100-100 (150-150-150) g farge 6235, gråblå

DROPS SETTPINNER OG RUNDPINNE (40 eller 60 cm) NR 3 – eller de pinnene du må bruke for å få 24 masker og 32 pinner dobbel perlestrikk (A.1) på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.

DROPS SETTPINNER OG RUNDPINNE (40 eller 60 cm) NR 2,5 – til kanter.
----------------------------------------------------------

fra 36.00 kr /50g
DROPS BabyAlpaca Silk uni colour DROPS BabyAlpaca Silk uni colour 36.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 72kr. Les mer.
HULL TIL KNYTEBÅND:
Start midt bak, strikk 54-58-62 (66-70-74) masker glattstrikk, fell av 2 masker, strikk 8 masker glattstrikk (= midt foran), fell av 2 masker og strikk 54-58-62 (66-70-74) masker glattstrikk. På neste omgang legges det opp 2 nye masker over hvert av de to hullene der det ble felt av masker.

MØNSTER:
Se diagram A.1. Diagrammet viser alle pinnene i mønsteret sett fra retten.

FORHØYNING BAK:
Fortsett A.1 frem og tilbake slik: Start midt bak og strikk 5-5-5 (7-7-7) masker mønster, snu arbeidet, stram tråden og strikk 10-10-10 (14-14-14) masker mønster tilbake. Snu arbeidet, stram tråden og strikk 18-18-18 (24-24-24) masker, snu arbeidet, stram tråden og strikk 26-26-26 (34-34-34) masker tilbake. Fortsett slik med å strikke over 8-8-8 (10-10-10) masker mer for hver gang det snus 4 ganger til (= totalt 8 forkortede pinner). Deretter snus arbeidet og det strikkes fra retten tilbake til midt bak.

ØKETIPS:
Start 1 maske før merketråden, lag 1 kast om pinnen, fortsett A.1 over de 2 neste maskene som før (= midt foran eller midt bak), lag 1 kast om pinnen (= 2 masker økt). På neste omgang strikkes kastene vridd slik at det ikke blir hull - de økte maskene strikkes fortløpende inn i A.1.

FELLETIPS (gjelder innsiden av ben):
FELL SLIK ETTER MERKETRÅDEN:
Når første maske skal være rett: Ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 1 rett, løft den løse masken over masken som ble strikket.
Når første maske skal være vrang: Strikk 2 vridd vrang sammen.
FELL SLIK FØR MERKETRÅDEN:
Når siste maske skal være rett: Strikk 2 rett sammen.
Når siste maske skal være vrang: Strikk 2 vrang sammen.
----------------------------------------------------------

SHORTS:
Arbeidet strikkes rundt på rundpinne fra livet og ned. Benene strikkes rundt på settpinner.
Legg opp 120-128-136 (144-152-160) masker på rundpinne 2,5 med BabyAlpaca Silk. Omgangens begynnelse = midt bak. Strikk glattstrikk i 3 cm. Strikk 1 omgang vrang til brettekant – HERFRA MÅLES ARBEIDET VIDERE. Strikk glattstrikk i 1½ cm. På de 2 neste omgangene strikkes det HULL TIL KNYTEBÅND – se forklaring over. Deretter fortsettes det med glattstrikk til arbeidet måler 3 cm fra brettekanten. Bytt til rundpinne 3 og strikk A.1 rundt. Når det er strikket 2 omganger med A.1 strikkes FORHØYNING BAK – se forklaring over. Når forhøyningen er strikket ferdig fortsettes A.1 rundt over alle maskene igjen. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Når arbeidet måler 10-12-14 (15-16-18) cm fra brettekanten i livet (målt midt foran) settes det 1 merketråd på begynnelsen av omgangen og 1 merketråd etter 60-64-68 (72-76-80) masker (= midt foran og midt bak på shortsen). På neste omgang økes det 1 maske på hver side av begge merketrådene – LES ØKETIPS (= 4 masker økt – NB: De økte maskene strikkes fortløpende inn i A.1). Øk slik på hver 4.omgang totalt 4 ganger = 136-144-152 (160-168-176) masker. Etter siste økning måler arbeidet ca 14-16-18 (19-20-22) cm fra livet (målt fra brettekanten midt foran).

BEN:
Start midt bak og strikk A.1 over de første 68-72-76 (80-84-88) maskene som før. Sett de resterende 68-72-76 (80-84-88) maskene på en tråd. Bytt til settpinner 3 og fortsett A.1 rundt. Sett 1 merketråd på begynnelsen av omgangen = innsiden av benet. Når det er strikket 1-1-2 (2-2-2) cm felles det 1 maske på hver side av merketråden – LES FELLETIPS (= 2 masker felt). Fell slik på hver 2.-2.-2. (3.-4.-4.) omgang totalt 4 ganger i alle størrelser = 60-64-68 (72-76-80) masker. Bytt til settpinner 2,5 når benet måler 3-4-5 (6-7-7) cm (fellingene skal nå være avsluttet). Strikk 4 omganger glattstrikk, 1 omgang vrang til brettekant og 4 omganger glattstrikk. Bytt tilbake til settpinner 3 og fell løst av. Benet måler ca 4-5-6 (7-8-8) cm fra delingen og ned til brettekanten. Strikk det andre benet på samme måte. Hele shortsen måler ca 18-21-24 (26-28-30) cm fra livet og ned (målt fra brettekanten midt foran til brettekanten nede på bena).

MONTERING:
Brett kanten øverst på shortsen inn mot vrangen og sy fast, men pass på at sømmen ikke strammer.
Gjør det samme nederst rundt begge bena.

RUNDSTRIKKET SNOR:
Legg opp 4 masker på settpinne 2,5 med BabyAlpaca Silk. Strikk slik: 4 masker rett, skyv maskene til begynnelsen av pinnen, stram tråden bak arbeidet og strikk 4 masker rett. Fortsett slik (arbeidet skal ikke snus) til snoren måler ca 100-120 cm. Klipp tråden, trekk den gjennom de 4 maskene, stram tråden og fest godt. Start midt foran og tre snoren gjennom løpegangen i livet på shortsen.

Gabriele 16.05.2019 - 15:49:

Hallo, meine Enkelin ist 3Jahre alt und hat einen Bauchumfang von 51 cm,( ist sogar eine Pummelfee). In ihrer Anleitung ist aber schon bei der kleinsten Größe,(1/3 Monate),ein Umfang von 50 cm angegeben. Kann das stimmen ? Liebe Grüße, Gabriele

Rie Dyrmose 07.05.2019 - 18:09:

Kan heller ikke få mønsteret til at passe ved forhøjning bagved, nogen der har løsningen her??

DROPS Design 08.05.2019 kl. 09:33:

Hej Rie, Vi skal prøve at få lavet en video som viser hvordan man kan gøre.

Jose Suntjens 23.02.2019 - 17:16:

Ik kom er niet aan uit hoe dat ik de verhoogde kant moet maken in de gerstekorrel, dan klopt het patroon niet meer kunt u me dat verduidelijken? Dank.

Liv Gravdal Malmhaug 20.02.2018 - 14:05:

Enig med Marianne. Umulig å få mønster til å stemme ved mønster A1 ved forhøyning bak. Her må det rettes i oppskriften. Velger å strikke glattstrikk til forhøyning er ferdig.

Marianne Rasmussen 08.11.2017 - 21:37:

Jeg kan altså ikke strikke en forhøjning bag på buksen i perlestrik, mønstret kommer ikke til at passe. Tak for ellers dejlige opskrifter :-)

Kommentér oppskrift DROPS Children 28-5