DROPS / 178 / 27

Spring Forest by DROPS Design

Bluse med bølgemønster og raglan, strikket nedenfra og op i 2 tråde DROPS Delight. Str S - XXXL

DROPS Design: Model de-166
Garngruppe A + A eller C
-----------------------------------------------------------
250-300-300-350-400-400 g farve 08, grøn/beige
250-300-300-350-400-400 g farve 11, syren/grøn

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (40 og 80 cm) nr 5,5 – eller de pinde du skal bruge for at få 16 masker og 20 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden med 2 tråde Delight. Og 20 masker og 24 pinde bølgemønster på 10 cm i bredden og 10 cm i højden med 2 tråde Delight.

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (40 cm) nr 4,5 til kanter i retstrik – eller de pinde du skal bruge for at få 18 masker og 23 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden med 2 tråde Delight.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 169.5kr. Læs mere.

For at farveovergangene i Delight skal blive pæne når der skiftes nøgle, er det vigtig at finde et nøgle som starter med den farve det forrige nøglet sluttede med.

MØNSTER:
Se diagram A.1 til A.9. Diagrammerne viser alle pindene i mønsteret set fra retsiden.

UDTAGNINGSTIPS (gælder midt under ærmet):
Start 2 masker før mærketråden, slå om, 4 ret (mærketråden sidder midt mellem disse 4 masker), slå om. På næste omgang strikkes omslagen drejet ret så der ikke bliver hul.

INDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 maske ind ved at strikkes 2 masker ret sammen.
For at beregne hvordan der skal tages ind jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 88 masker), og deler maskeantallet med antal indtagninger som skal gøres (f.eks 5) = 17,6. I dette eksempel strikkes ca hver 17. og 18.maske sammen.

RAGLAN:
Der tages ind til raglan i hver overgang mellem ryg & forstykke og ærmer. OBS: I størrelse S, M, XXL tages der forskelligt ind på ryg & forstykke og ærmer som forklaret i opskriften.
Tag ind således efter A.9: Tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over (= 1 maske taget ind).
Tag ind således før A.9: Start 2 masker før A.9 og strik 2 ret sammen (= 1 maske taget ind).
----------------------------------------------------------

BLUSE:
Arbejdet strikkes rundt på rundpind nedenfra og op. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde.

RYG & FORSTYKKE:
Slå 270-297-324-351-378-405 masker op på rundpind 5,5 med 1 tråd i hver farve (= 2 tråde).
Strik A.1 (= 27 masker) 10-11-12-13-14-15 gange i bredden. Når hele A.1 er strikket færdig i højden er der 230-253-276-299-322-345 masker på omgangen. Strik A.2 (= 23 masker) over hver rapport A.1. Fortsæt således til A.2 er strikket 3-3-3-3-3-4 gange i højden – læs TIPS VED TRÅDSKIFT! HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Strik A.3 (= 23 masker) 1 gang i højden. Når hele A.3 er strikket færdig i højden er der 210-231-252-273-294-315 masker på omgangen. Strik A.4 (= 21 masker) 2 gange i højden i alle størrelser. Strik A.5 (= 21 masker) 1 gang i højden. Når hele A.5 er strikket færdig i højden er der 190-209-228-247-266-285 masker på omgangen. Strik A.6 (= 19 masker) 3 gange i højden i alle størrelser. Derefter strikkes A.7 (= 19 masker). Når A.7 er strikket færdig i højden er der 150-165-180-195-210-225 masker på omgangen. Strik 1 omgang ret hvor der tages 10-11-14-13-8-5 masker ind jævnt fordelt = 140-154-166-182-202-220 masker. Derefter strikkes næste omgang således: Strik 32-35-38-42-47-52 masker ret og sæt 1 mærke i sidste maske som blev strikket, luk 6 masker af til ærmegab, strik 64-71-77-85-95-104 masker ret og sæt 1 mærke i første og sidste maske som blev strikket), luk 6 masker af til ærmegab, strik 32-36-39-43-48-52 masker ret og sæt 1 mærke i første maske som blev strikket. Læg arbejdet til side og strik ærmerne.

ÆRMER:
Slå 32-34-36-40-42-46 masker op på strømpepinde 4,5 med 1 tråd i hver farve (= 2 tråde). Strik mønster rundt efter diagram A.8. Når A.8 er strikket 1 gang i højden skiftes der til strømpepinde 5,5. Sæt 1 mærketråd i begyndelsen af omgangen og lad mærketråden følge med op. Strik rundt i glatstrik.
Når arbejdet måler 10-12-7-5-5-10 cm tages der 2 masker ud midt under ærmet – læs UDTAGNINGSTIPS. Tag ud således på hver 7.-5.-5.-5.-4.-4.omgang totalt 10-12-14-14-14-14 gange = 52-58-64-68-70-74 masker. Når arb måler 46-44-44-42-41-40 cm (kortere mål i større størrelser pga videre hals og bredere bærestykke) lukkes der 6 masker af midt under ærmet (dvs luk 3 masker af på hver side af mærketråden) = 46-52-58-62-64-68 masker. Læg arbejdet til side og strik et ærme til på samme måde

BÆRESTK:
Sæt ærmerne ind på samme rundpind som ryg- og forstykke hvor der er lukket af til ærmegab (dette gøres uden at maskerne strikkes) = 220-246-270-294-318-344 masker på pinden. Der er nu 4 mærker i arbejdet (1 mærke i hver overgang mellem ryg & forstykke og ærmer). Fortsæt i glatstrik og A.9 i hver overgang mellem ryg & forstykke og ærmer (maskerne med mærketråd i er midterste maske i A.9). SAMTIDIG på første omgang starter indtagningen til RAGLAN – se forklaring over. OBS: Der tages ind forskellig i de forskellige størrelser.

STØRRELSE S, M OG XXL:
Der tages ind forskelligt på ryg & forstykke og ærmer.
FOR- OG RYGSTK: Tag 1 maske ind på hver 2.omgang (= 4 masker taget ind på omgangen) totalt 18-20-25 gange.
ÆRMER: Tag 1 maske ind på hver 4.omgang totalt 2-2-1 gange og på hver 2.omgang (= 4 masker taget ind på omgangen) totalt 13-16-23 gange. Skift til lille rundpind 5,5 efterhånden som maskeantallet reduceres.

STØRRELSE L, XL OG XXXL:
Der tages 1 maske ind på hver side af hver A.9 (= 8 masker taget ind på omgangen). Tag ind således på hver 2.omgang totalt 21-23-26 gange. Skift til lille rundpind 5,5 efterhånden som maskeantallet reduceres.

ALLE STØRRELSER:
Når alle indtagninger er færdige er der 88-94-102-110-122-136 masker på omgangen. Strik 1 omgang hvor der tages 5-8-12-16-24-34 masker ind jævnt fordelt – læs INDTAGNINGSTIPS = 83-86-90-94-98-102 masker. Skift til lille rundpind 4,5. Strik 4 omgange retstrik – se forklaring over, og luk af. Sørg for at indtagningen ikke strammer!

= lav et omslag, på næste omgang strikkes omslaget ret så der bliver hul
= 2 omslag mellem 2 masker, på næste omgang slippes det ene omslag ned og det andet strikkes ret
= 2 ret sammen
= tag 2 masker løst af pinden som om de skulle strikkes ret sammen, strik 1 ret, løft de 2 løse masker over (= 2 masker taget ind)

Valeria 14.02.2019 - 11:19:

Buongiorno, bellissimo questo modello; io vorrei farlo aperto davanti, per cui lavorarlo con i ferri avanti e indietro. Qualcuno ha già provato? In ogni caso, i diagrammi A.n sono formati da 6 giri o bisogna intervallare anche un giro di rovescio, lavorando le maglie come si presentano? Grazie per l'attenzione Valeria

DROPS Design 14.02.2019 kl. 12:09:

Buongiorno Valeria. I diagrammi mostrano tutti i ferri del motivo, quindi lavorando avanti e indietro ci sono anche i ferri di ritorno. La riga dove trova i simboli per lavorare 2 m insieme a diritto , 2 maglie gettate, sono lavorate sul diritto del lavoro. Buon lavoro!

Liv 04.12.2018 - 15:31:

Ja dette e det jeg kan se av forklaringer til diagrammet. Jeg har 6 forklaringer, men det er 7 tegn Diagram = rett = vrang = 1 kast om pinnen, på neste omgang strikkes kastet rett slik at det blir hull = 2 kast mellom 2 masker, på neste omgang slippes det ene kastet ned og det andre strikkes rett = 2 rett sammen = ta 2 masker løs av pinnen som om de skulle strikkes rett sammen, strikk 1 rett, løft de 2 løse maskene over (= 2 masker felt)

Liv 04.12.2018 - 09:35:

Hei Hvordan strikkes A8. Kan ikke se tegn beskrivelse i diagram

DROPS Design 04.12.2018 kl. 14:13:

Hei Liv. Er det symbolforklaringen du ikke kan se? Vi har nå sjekket dette og den skal være synlig. gjelder dette uansett hvaslags enhet du bruker? A.8 består av 2 masker og strikkes slik: 1 omg: rett, 2 omg: vrang, 3 omg: rett, 4 omg: vrang, 5 og 6 omg: rett. 7 omg: 2 rett sammen, 2 kast på neste omgang slippes det ene kastet ned og det andre strikkes rett, 8 og 9 omg: rett, 10 omg: vrang, 11 omg: rett, 12 omg: vrang. God fornøyelse

Liv 30.11.2018 - 23:55:

Hei Kommer til A2 2 kast mellom 2 masker på neste omgang slippes det ene kaste ned. Det er 8 med kast i mellom det vil 7 mellomrom med kast, men jeg feller tilsamme 8 masker. Vil jeg da ikke miste 1 maske.

DROPS Design 03.12.2018 kl. 12:11:

Hei Liv. Det stemmer at du feller 8 masker, men det er også 8 kast på omgangen (= 16 kast, der halvparten slippes ned). Så du feller og øker like mange masker, slik at maskeantallet er uendret. Du strikker altså 4 ganger 2 masker rett sammen, 2 kast, 1 rett, 2 kast, 1 rett, 2 kast, 1 rett, 2 kast, 1 rett, 2 kast, 1 rett, 2 kast, 1 rett, 2 kast, 1 rett, 2 kast, 4 ganger 2 masker rett sammen. God fornøyelse.

Sophia 22.10.2018 - 17:34:

Is pattern so big ? I try 2 times with needles 5,5m and 4,5m and is xxl and I knit small size.what can I do? Cast on less stitches?thank you

DROPS Design 23.10.2018 kl. 08:51:

Dear Sophie, have you checked your tension? Do you have 16 sts x 20 rows in stocking stitch = 10 x 10 cm? If your tension is correct, you will have the correct measurements shown in the chart - read more about sizing here. Happy knitting!

Mala 08.10.2018 - 16:58:

Hallo, ich würde mir gerne diesen Pullover in anderen Farben stricken. Welche Farbe lässt sich gut mit Farbe 18 herbstwald kombinieren. Ich finde es sehr schwierig, das am Bildschirm zu berurteilen. Danke.LG

DROPS Design 09.10.2018 kl. 09:01:

Liebe Mala, nehmen Sie bitte am besten Kontakt mit Ihrem DROPS Laden auf - auch telefonisch oder per E-mail, sie werden Ihnen helfen, die besten Kombinationsmöglichkeit zu finden. Viel Spaß beim stricken!

Kiki 18.09.2018 - 20:05:

Hallo also ich habe jetzt schon das 4te mal angefangen... mache iegendeinen Gedankenfehler. Stricke in S...Muster sieht immer anders aus. Muss ich über A.2 3mal A.1 stricken? Die Maschenzahl stimmt doch nicht mehr. Sind nur noch 23 Maschen statt 27.. Liebe Grüße aus Hannover

DROPS Design 19.09.2018 kl. 09:44:

Liebe Kiki, zuerst stricken Sie A.1 (= 27 Maschen) aber in der 3. Reihe in A.1 werden Sie 4 Maschen in jedem A.1 abnehmen = es sind nur noch 23 M in jedem A.1. Dann stricken Sie A.2 (= 23 M) über jedem A.1. Wenn A.2 3 Mal in der Höhe gestrickt wird, stricken Sie A.3 = 2 M werden dann in jedem A.2 abgenommen = 21 M bleiben übrig für A.4. Viel Spaß beim stricken!

Kiki 10.09.2018 - 10:22:

Hey möchte mit den Pulli stricken und habe ein Problem kann mir bitte einer helfen bitte... bei mit in der Anleitung werden zur Erklärung zum Diagram die Symbole nicht angezeigt sodas ich deshalb nicht weiß wie ich Sie abzustricken habe. Vielleicht kann mit ja jemand ein Foto schicken.. wäre echt toll. Danke im Vorraus Liebe Grüße aus Hannover

DROPS Design 11.09.2018 kl. 08:41:

Liebe Kiki, wegen Wartungsarbeiten waren die Bilder vor einigen Stunden nicht verfügbar, aber alles ist jetzt wieder in Ordnung. Viel Spaß beim stricken!

Bente Theibel 12.06.2018 - 13:23:

Jeg har købt garn tilspring forest Drops 178-27, så flot garn. Er nu kommet til A2 i opskriften. I diagrammet står der lav to omslag mellem 2 masker. Hvordan skal det forståes rigtigt, jeg synes det giver en masse ekstra masker da A2 skal holdes på 23 masker???? Håber i kan hjælpe mig?

DROPS Design 12.06.2018 kl. 13:33:

Hej Bente, 4.pind (1.mønsterpind) i A.2 strikker du således (ret sammen = rs); 2rs, 2rs, 2rs, 2rs, 2oms, 1r, 2oms, 1r, 2oms, 1r, 2oms, 1r, 2oms, 1r, 2oms, 1r, 2oms, 1r, 2oms, 2rs, 2rs, 2rs, 2rs og så forfra igen. På næste pind strikker du det ene af de 2 omslag, det andet slipper du ned som hul. i A.2 har du lige mange omslag som du strikker masker sammen, det vil sige at du har samme antal masker. I A.3 har du 2 mindre omslag end hvad du tager ind, det vil sige at du har 2 masker mindre for hver gang du strikker rapporten. God fornøjelse!

M. Van Kerkhof 30.04.2018 - 08:28:

Zoals ik ook al teruglees bij de overige opmerkingen, valt de trui erg kort uit als ik brei zoals het patroon het voorschrijft. Ik vind het moeilijk om de vaktermen te vertalen uit het Duits en Engels. Maar ik begrijp dat ik A6 vaker moet breien voordat ik met de armsgaten ga beginnen. Het is mij alleen niet duidelijk hoe vaak ik het gedeelte van A6 nog moet breien en of ik daarbij ook nog steken moet minderen. Hopelijk kunt u me dat vertellen.\r\nBij voorbaat dank.

Kommentere opskrift DROPS 178-27