DROPS / 178 / 27

Spring Forest by DROPS Design

Tröja med vågmönster och raglan, stickad nerifrån och upp i 2 trådar i DROPS Delight. Stl S - XXXL

DROPS Design: Modell de-166
Garngrupp A + A eller C
-----------------------------------------------------------
250-300-300-350-400-400 g färg 08, grön/beige
250-300-300-350-400-400 g färg 11, syren/grön

DROPS STRUMPSTICKOR OCH RUNDSTICKA (40 och 80 cm) NR 5,5 – eller de stickor du måste använda för att få 16 maskor och 20 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden med 2 trådar Delight. Och 20 maskor och 24 varv vågmönster på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden med 2 trådar Delight.

DROPS STRUMPSTICKOR OCH RUNDSTICKA (40 cm) NR 4,5 till rätstickade kanter – eller de stickor du måste använda för att få 18 maskor och 23 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden med 2 trådar Delight.
----------------------------------------------------------

DROPS Delight print DROPS Delight print 23.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 230kr. Läs mer.
RÄTSTICKNING (stickas fram och tillbaka):
Maskorna stickas räta på alla varv.

TRÅDBYTESTIPS:
För att färgövergångarna i Delight ska bli fina när det byts nystan, är det viktigt att finna ett nystan som börjar med den färgen det föregående nystanet slutade med.

MÖNSTER:
Se diagram A.1 till A.9. Diagrammen visar alla varv i mönstret sett från rätsidan.

ÖKNINGSTIPS (gäller mitt under ärmen):
Börja 2 maskor före markören, gör 1 omslag, 4 rätmaskor (markören sitter mitt emellan dessa 4 maskor), gör 1 omslag. På nästa varv stickas omslagen vridet räta så att det inte blir hål.

MINSKNINGSTIPS:
Det minskas 1 maska genom att stickas 2 maskor räta tillsammans.
För att beräkna hur det ska minskas jämnt, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 88 maskor), och delar maskantalet med det antal minskningar som ska göras (t.ex 5) = 17,6. I detta exempel stickas ca var 17:e och var 18:e maska tillsammans.

RAGLAN:
Det minskas till raglan i varje övergång mellan fram- och bakstycke och ärmar. OBS: I storlek S, M XXL minskas det olika på fram- och bakstycke och ärmar som förklarat i beskrivningen.
Minska så här efter A.9: Lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över (= 1 maska minskad).
Minska så här före A.9: Börja 2 maskor före A.9 och sticka 2 maskor räta tillsammans (= 1 maska minskad).
----------------------------------------------------------

TRÖJA:
Arbetet stickas runt på rundsticka nerifrån och upp. Ärmarna stickas runt på strumpstickor.

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
Lägg upp 270-297-324-351-378-405 maskor på rundsticka 5,5 med 1 tråd i varje färg (= 2 trådar).
Sticka A.1 (= 27 maskor) 10-11-12-13-14-15 ggr på bredden. När hela A.1 färdigstickat på höjden är det 230-253-276-299-322-345 maskor på varvet. Sticka A.2 (= 23 maskor) över varje rapport A.1. Fortsätt så till A.2 är färdigstickat 3-3-3-3-3-4 ggr på höjden – LÄS TRÅDBYTESTIPS! KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Sticka A.3 (= 23 maskor) 1 gång på höjden. När hela A.3 är färdigstickat på höjden är det 210-231-252-273-294-315 maskor på varvet. Sticka A.4 (= 21 maskor) 2 ggr på höjden i alla storlekar. Sticka A.5 (= 21 maskor) 1 gång på höjden. När hela A.5 är färdigstickat på höjden är det 190-209-228-247-266-285 maskor på varvet. Sticka A.6 (= 19 maskor) 3 ggr på höjden i alla storlekar. Sedan stickas A.7 (= 19 maskor). När A.7 är färdigstickat på höjden är det 150-165-180-195-210-225 maskor på varvet. Sticka 1 varv rätt där det minskas 10-11-14-13-8-5 maskor jämnt fördelat = 140-154-166-182-202-220 maskor. Sedan stickas nästa varv så här: Sticka 32-35-38-42-47-52 maskor räta och sätt 1 markör i sista maskan som stickades, maska av 6 maskor för ärmhål, sticka 64-71-77-85-95-104 maskor räta och sätt 1 markör i första och sista maskan som stickades), maska av 6 maskor för ärmhål, sticka 32-36-39-43-48-52 maskor räta och sätt 1 markör i första maskan som stickades. Lägg arbetet åt sidan och sticka ärmarna.

ÄRMAR:
Lägg upp 32-34-36-40-42-46 maskor på strumpstickor 4,5 med 1 tråd i varje färg (= 2 trådar). Sticka mönster runt efter diagram A.8. När A.8 har stickats 1 gång på höjden byts det till strumpstickor 5,5. Sätt 1 markör i början av varvet och låt markören följa med i arbetet. Sticka slätstickning runt.
När arbetet mäter 10-12-7-5-5-10 cm ökas det 2 maskor mitt under ärmen – LÄS ÖKNINGSTIPS. Öka så på vart 7:e-5:e-5:e-5:e-4:e-4:e varv totalt 10-12-14-14-14-14 ggr = 52-58-64-68-70-74 maskor. När arbetet mäter 46-44-44-42-41-40 cm (kortare mått i större storlekar pga vidare hals och längre ok) maskas det av 6 maskor mitt under ärmen (dvs maska av 3 maskor på varje sida av markören) = 46-52-58-62-64-68 maskor. Lägg arbetet åt sidan och sticka en ärm till på samma sätt

OK:
Sätt ärmarna på samma rundsticka som fram- och bakstycket där det maskades av maskor för ärmhål (detta görs utan att maskorna stickas) = 220-246-270-294-318-344 maskor på varvet. Det är nu 4 markörer i arbetet (1 markör i varje övergång mellan fram- och bakstycke och ärmar). Sedan stickas det slätstickning och A.9 i varje övergång mellan fram- och bakstycke och ärmar (maskorna med markör i är mittersta maskan i A.9). SAMTIDIGT på första varvet börjar minskning till RAGLAN – se förklaring ovan. OBS: Det minskas olika i de olika storlekarna.

STORLEK S, M OCH XXL:
Det minskas olika på fram- och bakstycke och ärmar.
FRAM- OCH BAKSTYCKE: Minska 1 maska på vartannat varv (= 4 maskor minskade på varvet) totalt 18-20-25 ggr.
ÄRMAR: Minska 1 maska på vart 4:e varv totalt 2-2-1 ggr och på vartannat varv (= 4 maskor minskade på varvet) totalt 13-16-23 ggr. Byt till kort rundsticka 5,5 när det behövs.

STORLEK L, XL och XXXL:
Det minskas 1 maska på varje sida av varje A.9 (= 8 maskor minskade på varvet). Minska så på vartannat varv totalt 21-23-26 ggr. Byt till kort rundsticka 5,5 när det behövs.

ALLA STORLEKAR:
När alla minskningarna är färdiga är det 88-94-102-110-122-136 maskor på varvet. Sticka 1 varv där det minskas 5-8-12-16-24-34 maskor jämnt fördelat – LÄS MINSKNINGSTIPS = 83-86-90-94-98-102 maskor. Byt till kort rundsticka 4,5. Sticka 4 varv RÄTSTICKNING – se förklaring ovan, och maska av. Se till att avmaskningskanten inte stramar!

= 1 omslag om stickan, på nästa varv stickas omslaget rätt så att det blir hål
= 2 omslag mellan 2 maskor, på nästa varv släpps det ena omslaget ner och det andra stickas rätt
= 2 maskor räta tillsammans
= lyft 2 maskor som om de skulle stickas räta tillsammans, sticka 1 rätmaska, drag de 2 lösa maskorna över (= 2 maskor minskade)

Kommentarer (33)

Skriv din kommentar här!

M. Van Kerkhof 30.04.2018 - 08:28:

Zoals ik ook al teruglees bij de overige opmerkingen, valt de trui erg kort uit als ik brei zoals het patroon het voorschrijft. Ik vind het moeilijk om de vaktermen te vertalen uit het Duits en Engels. Maar ik begrijp dat ik A6 vaker moet breien voordat ik met de armsgaten ga beginnen. Het is mij alleen niet duidelijk hoe vaak ik het gedeelte van A6 nog moet breien en of ik daarbij ook nog steken moet minderen. Hopelijk kunt u me dat vertellen.\r\nBij voorbaat dank.

Carina 01.03.2018 - 08:26:

Ich bin etwas unsicher mit der Länge des Pullovers. Er erscheint mir viel zu kurz. Man sieht es leider bei dem Sitzmodell nicht richtig. Aber wenn man den Schnitt mit dem von Modell 165/35 vergleicht, was ja ungefähr derselbe Pulli nur in Fabel ist, dann ist 165/35 um ungefähr 7 bis 8 cm länger und der ist auf dem Foto schon ziemlich knapp geschnitten. Ich kann doch einfach noch mehrere Runden A6 oben weiterstricken, bis ich die gewünschte Länge habe?

DROPS Design 01.03.2018 kl. 09:34:

Liebe Carina, die gesamte Höhe des Pullovers finden Sie für jede Größe in der Maßskizze, dh 54-64 cm je nach der Größe. Wenn Sie ihn länger möchten, können Sie Rumpfteil länger stricken, dann je nach Umfang A.6 (oder A.4 = mehr Maschen) länger anpassen (denken Sie auch daran, Garnmenge auch anzupassen) Viel Spaß beim stricken!

Monica 15.02.2018 - 21:28:

Buonasera, se volessi realizzare questo capo con Big Delight quali sono i colori che si avvicinano di più alle sfumature di Delight? Se non ho sbagliato a calcolare, il numero dei gomitoli che mi occorrono saranno 5 per ogni colore? Grazie per l'aiuto

DROPS Design 15.02.2018 kl. 21:52:

Buonasera Monica, con Big Delight deve lavorare con un colore solo, per cui circa 10 gomitoli per la taglia S. Per il colore potrebbe provare con il n° 8 frutti di bosco, ma risulterà comunque molto diverso da quello in foto. Buon lavoro!

Richard 13.02.2018 - 14:01:

För att hjälpa dem att få den korrekta längden i storlek 'M'. GÖR FÖLJANDE: - 1). Mönstret är korrigerat på släkten av släkten till den rörliga nålen (246 stitches) = 27 cm. 2) REPEAT 'A6' EN MER TID (6 RÄGER) = 3 cm. 3). FÖRTSÄTT AV MINDNINGEN FÖR SKJÄRNA OCH SLEVARNA (40 RADER). 4). När alla minskar komplett (94 stekar) - minska lika mycket 8 stänk och arbeta 2 steg (4 rader) - avstängning. SUPERB FINISH. Längd 56cm - SKULDER TILL HEM. Njut av:>)

Richard 13.02.2018 - 13:57:

AIDER A OBTENIR LA LONGUEUR CORRECTE EN TAILLE 'M'. FAITES CE QUI SUIT: - 1). LE MOTIF EST CORRIGÉ DE L'ASSEMBLAGE DES MANCHONS À L'AIGUILLE CIRCULAIRE (246 POINTS) = 27 cm. 2) REPEAT 'A6' UNE FOIS PLUS (6 RANGS) = 3 cm. 3). CONTINUER DE DIMINUER POUR LE YEUX ET LES MANCHES (40 RANGS). 4). QUAND TOUT DIMINUER COMPLÈTE (94 POINTS) - DIMINUER MÊME 8 POINTS ET TRAVAIL 2 CRÊTE (4 RANGÉES) - COUPER OFF. SUPERBE FINITION. LONGUEUR 56cm - EPAULE A HEM. ENJOY:>)

Richard 13.02.2018 - 13:56:

Å HJELPE DER FOR Å HENT KORREKT LENGDE I STØRRELSE 'M'. GØR FØLGENDE: - 1). PATTERNET KORREKTER OPPEN AV SLEEVES TIL DEN KIRKELIGE NEDLETEN (246 STEKKER) = 27 cm. 2) REPEAT 'A6' EN MER TID (6 RER) = 3 cm. 3). Fortsett å minske for åke og slapper (40 raser). 4). NÅR ALLE AVGJENGER FULLT (94 STØKKER) - UNDERSØK ENHET 8 STØKKER OG ARBEID 2 RIDGE (4 RER) - SLUK AV. SUPERB FINISH. LENGDE 56cm - SKULDER TIL HEM. Nyt:>)

Richard 13.02.2018 - 13:54:

HILFE, UM DIE RICHTIGE LÄNGE IN GRÖSSE 'M' ZU ERREICHEN. FOLGEN SIE: - 1). DAS MUSTER IST RICHTIG DIE VERBINDUNG DER ÄRMEL MIT DER KREISNADEL (246 STICHE) = 27 cm. 2) Wiederhole 'A6' noch einmal (6 Reihen) = 3 cm. 3). WEITER VERRINGERN FÜR DIE JOKE & SLEEVES (40 REIHEN). 4). WENN ALLE ABNEHMEN KOMPLETT (94 STICHE) - ABNEHMEN SIE AUCH 8 STICHE UND ARBEITEN SIE 2 RIDGE (4 REIHEN) - CAST OFF. SUPERFINISMUS. LÄNGE 56cm - SCHULTER ZU HEM. GENIESSEN:>)

Richard 13.02.2018 - 13:52:

TO HELP THOSE TO OBTAIN THE CORRECT LENGTH IN SIZE 'M'. DO THE FOLLOWING:- 1). THE PATTERN IS CORRECT UP THE THE JOINING OF THE SLEEVES TO THE CIRCULAR NEEDLE (246 STITCHES) = 27 cm. 2) REPEAT 'A6' ONE MORE TIME (6 ROWS) = 3 cm. 3). CONTINUE DECREASING FOR THE YOKE & SLEEVES (40 ROWS). 4). WHEN ALL DECREASING COMPLETE (94 STITCHES) - DECREASE EVENLY 8 STITCHES AND WORK 2 RIDGE (4 ROWS) - CAST OFF. SUPERB FINISH. LENGTH 56cm - SHOULDER TO HEM. ENJOY :>)

Richard 13.02.2018 - 11:32:

Hi. SORRY BUT THE PREVIOUS MESSAGE CONTAINED AN ERROR. THE MEASUREMENT UP THE THE POINT WHERE THE SLEEVES ARE ADDED TO THE CIRCULAR NEEDLE (BEFORE A9), WAS 27 CM AND NOT 23 CM AS I STATED. sO THE TOTAL MEASUREMENT WAS 53 CM (3 CM SHORT).

Richard 13.02.2018 - 11:28:

I called Drops in Norway and they were not able to help me! But please can you explain:- From the point where the sleeves are added to the circular needles (246 sts), measures 23 cm - this is correct. But the number of rows to cast off are:- 6 (A9) + 40 (Decreases) + 1 (8 evenly decreases) + 4 ( 2 Ridges). Therefore TOTAL = 51/52 rows! The tension you have given equals to 26 cm, but this is 3 cm SHORT of the 56cm that the pattern has stated.

Kommentér oppskrift DROPS 178-27