DROPS / 176 / 24

Enigma by DROPS Design

Tröja med raglan och resår på oket stickad uppifrån och ner i DROPS Air. Storlek S - XXXL.

DROPS Design: Modell ai-051
Garngrupp C eller A + A
-----------------------------------------------------------
250-250-300-350-350-400 g färg 02, vete

DROPS STRUMPSTICKOR OCH RUNDSTICKA (40 + 80 cm) NR 5 – eller de stickor du måste använda för att få 17 maskor och 22 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
DROPS STRUMPSTICKOR OCH RUNDSTICKA (80 cm) NR 4 – till kanter.
----------------------------------------------------------

Hjälp oss med den nya DROPS kollektionen! Välj dina favoritdesigns här!

65% Alpaca, 28% Polyamid, 7% Ull
från 43.00 kr /50g
DROPS Air mix DROPS Air mix 43.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Air uni colour DROPS Air uni colour 43.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 270kr. Läs mer.
ÖKNINGSTIPS:
För att beräkna hur det ska ökas jämnt, räkna man det totala maskantalet på varvet (t.ex 76 maskor) och delar med det antal ökningar som ska göras (t.ex 12) = 6,3. I detta exempel ökas det efter ca var 6:e maska. Det ökas 1 maska genom att göra 1 omslag om stickan. På nästa varv stickas omslaget vridet rätt så att det inte blir hål.

RAGLAN:
Öka till raglan på varje sida av 4 rätmaskor längs varje raglanlinje (dvs i varje övergång mellan fram- och bakstycke och ärmar). OBS: Det ökas olika antal maskor i varje sida på fram-/bakstycke och i varje sida på ärmarna som förklarat i beskrivningen.
Öka 1 maska genom att göra 1 omslag om stickan. På nästa varv stickas omslaget vridet så att det inte blir hål – OBS: De ökade maskorna stickas fortlöpande in i resåren (dvs de 3 första maskorna stickas räta, de 4 nästa stickas aviga, de 3 nästa stickas räta, de 4 nästa stickas aviga osv).

MINSKNINGSTIPS (gäller mitt under ärmen):
Börja 3 maskor före markören, sticka 2 maskor räta tillsammans, 2 rätmaskor (markören sitter mitt emellan dessa 2 maskor), lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska, drag den lyfta m över maskan som stickades (= 2 maskor minskade).
----------------------------------------------------------

TRÖJA:
Arbetet stickas runt på rundsticka från mitt bak och det stickas uppifrån och ner. Ärmarna stickas runt på kort rundsticka/strumpstickor.

OK:
Lägg upp 76-76-76-76-86-86 maskor på kort rundsticka 5 med Air. Sticka 3 räta varv. Sticka sedan 1 varv rätt där det ökas 12-12-12-12-16-16 maskor jämnt fördelat – LÄS ÖKNINGSTIPS = 88-88-88-88-102-102 maskor. Sätt 4 markörer i arbetet så här (detta görs utan att maskorna stickas): 1:a markören sätts efter de första 15-15-15-15-18-18 maskorna (= ½ bakstycke), 2:a markören sätts efter de nästa 15 maskorna (= höger ärm), 3:e markören sätts efter de nästa 29-29-29-29-36-36 maskorna (= framstycke) och 4:e markören sätts efter de nästa 15 maskorna (= vänster ärm). Det är nu 14-14-14-14-18-18 maskor kvar på bakstycket efter sista markören. Nästa varv stickas så här:
STORLEK S + M + L + XL: 2 rm, 4 avigmaskor, 3 rätmaskor, 4 avigmaskor (= ½ bakstycke), 4 rätmaskor (= raglanlinje – markören sitter mitt i dessa 4 maskor), 4 avigmaskor, 3 rätmaskor, 4 avigmaskor (= höger ärm), 4 rätmaskor (= raglanlinje), * 4 avigmaskor, 3 rätmaskor *, upprepa *-* totalt 3 ggr, 4 avigmaskor (= framstycke), 4 rätmaskor (= raglanlinje), 4 avigmaskor, 3 rätmaskor, 4 avigmaskor (= vänster ärm), 4 rätmaskor (= raglanlinje), 4 avigmaskor, 3 rätmaskor, 4 avigmaskor, 1 rätmaska (= ½ bakstycke).
STORLEK XXL + XXXL: 2 avigmaskor, * 3 rätmaskor, 4 avigmaskor *, upprepa *-* totalt 2 ggr (= ½ bakstycke), 4 rätmaskor (= raglanlinje – markören sitter mitt i dessa 4 maskor), 4 avigmaskor, 3 rätmaskor, 4 avigmaskor (= höger ärm), 4 rätmaskor (= raglanlinje), * 4 avigmaskor, 3 rätmaskor *, upprepa *-* totalt 4 ggr, 4 avigmaskor (= framstycke), 4 rätmaskor (= raglanlinje), 4 avigmaskor, 3 rätmaskor, 4 avigmaskor (= vänster ärm), 4 rätmaskor (= raglanlinje), 4 avigmaskor, 3 rätmaskor, 4 avigmaskor, 3 rätmaskor, 2 avigmaskor (= ½ bakstycke).

Fortsätt resåren så. SAMTIDIGT på nästa varv börjar ökningen till RAGLAN – se förklaring ovan och det ökas så här:
FRAM-/BAKSTYCKE: Öka 1 maska i varje sida på varje varv totalt 2-4-8-10-13-14 ggr, sedan ökas det 1 maska i varje sida på vartannat varv totalt 19-20-20-21-22-24 ggr.
ÄRMAR: Öka 1 maska i varje sida på vartannat varv totalt 14-20-24-22-27-25 ggr, sedan på vart 4:e varv totalt 3-1-0-2-1-3 ggr.
KONTROLLERA STICKFASTHETEN!

Efter alla ökningar till raglan är det 240-268-296-308-354-366 maskor på varvet och arbetet mäter ca 19-21-23-25-27-29 cm från uppläggningskanten mitt fram (dvs ca 23-25-27-29-31-33 cm från axeln).
Nästa varv stickas så här: Sticka 36-39-43-46-53-56 maskor slätstickning (= ½ bakstycke), sätt de följande 49-57-63-63-71-71 maskorna på 1 tråd (= höger ärm), lägg upp 8 nya maskor på stickan (= i sidan under ärmen), sticka 71-77-85-91-106-112 maskor slätstickning (= framstycke), sätt följande 49-57-63-63-71-71 maskor på 1 tråd (= vänster ärm), lägg upp 8 nya maskor på stickan (= i sidan under ärmen) och sticka de resterande 35-38-42-45-53-56 maskorna i slätstickning (= ½ bakstycke). Fram- och bakstycke och ärmar stickas sedan var för sig. HÄRIFRÅN MÄTS ARBETET SEDAN!

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
= 158-170-186-198-228-240 maskor. Sätt 1 markör mitt i de 8 maskorna som lades upp under ärmarna i varje sida. Sticka slätstickning runt. När arbetet mäter 27 cm från delningen stickas det 1 varv rätt där det ökas 2-2-2-2-0-0 maskor jämnt fördelat = 160-172-188-200-228-240 maskor. Byt till rundsticka 4. Sticka 2 varv resår (= 2 rätmaskor, 2 avigmaskor). Sticka 2 varv slätstickning. Byt tillbaka till rundsticka 5 och maska av löst. Tröjan mäter ca 52-54-56-58-60-62 cm från axeln och ner.

ÄRM:
Sätt de 49-57-63-63-71-71 maskorna från tråden i den ena sidan av arbetet på kort rundsticka 5. Sticka dessutom upp 1 maska i var och en av de 8 maskorna som lades upp under ärmen = 57-65-71-71-79-79 maskor på varvet. Sticka slätstickning runt. När arbetet mäter 2 cm från delningen i alla storlekar minskas det 2 maskor mitt under ärmen – LÄS MINSKNINGSTIPS. Minska så med 3½-2-1½-1½-1-1 cm mellanrum totalt 5-9-10-10-12-12 ggr = 47-47-51-51-55-55 maskor. Sticka sedan vidare till ärmen mäter 20-19-18-17-14-13 cm från delningen. Sticka 1 varv rätt där det ökas 1 maska på varvet = 48-48-52-52-56-56 maskor. Byt till strumpstickor 4. Sticka 2 varv resår (= 2 rätmaskor, 2 avigmaskor). Sticka 2 varv slätstickning. Byt tillbaka till strumpstickor 5 och maska av löst. Ärmen mäter ca 22-21-20-19-16-15 cm från delningen. Sticka den andra ärmen på samma sätt.

Cathrine 09.01.2018 - 08:17:

Hei, jeg er rimelig fersk i strikkeverden. Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal begynne.. Jeg lurer på hvordan jeg skal få over 400 masker på en liten rundpinne som oppskriften sier? Oppskriften sier: "BÆRESTYKKE: Legg opp 76-76-76-76-86-86 masker på liten rundpinne 5 med Air..." Og hvorfor deles det opp i 6 deler? Skal dette fordeles på flere rundpinner? På forhånd tusen takk for svar!

DROPS Design 11.01.2018 kl. 14:20:

Hei Cathrine. Litt usikker på hvor du får over 400 masker og hvor det deles opp i 6 deler. Du strikker genseren fra halsen og ned, derfor begynner du med få masker = liten rundpinne. Når du er ferdig med alle økninger til forstykket, bakstykket og ermene skal du ha 240-268-296-308-354-366 masker på pinnen (avhengig av hvilken størrelse du strikker). Du bytter til en større/lengre rundpinne ved behov. Du setter 4 merketråder i arbeidet. Når du har satt maskene til ermene på hver sin tråd og lagt opp 8 nye masker under hver erm = har du 158-170-186-198-228-240 masker på pinnen. Velkommen til strikkeverden og lykke til.

Elisabeth 24.03.2017 - 22:23:

Danke für die schnelle Antwort. Aber entweder stelle ich mich zu blöd an oder ich weiß nicht wo ich die Nr. 5 finden soll? Wenn ich über "Nadeln" bestellen gehe werde ich nicht fündig. Ganz lieben Dank für eine erneute Hilfestellung. Es steht auch was von Nadelspiel für die Ärmel in der Anleitung. Sorry.. mach es zum ersten Mal.

DROPS Design 27.03.2017 kl. 08:44:

Liebe Elisa, hier finden Sie die DROPS Laden, wo Sie die Nadel finden können. Sie brauchen Rundnadel, und Nadelspiel, wenn Sie dann nicht genügend Maschen haben, um mit der Rundnadel zu stricken. Viel Spaß beim stricken!

Elisabeth 24.03.2017 - 16:24:

Ich habe eine Frage zu den Nadeln die verwendet werden müssen. Kann mir jemand weiterhelfen? Lieben Dank! Elisabeth

DROPS Design 24.03.2017 kl. 17:18:

Liebe Elisabeth, der Pullover wird mit Nadeln Nr5 gestrickt, die kleinere Nadeln werden für die Bündchen (siehe unter RUMPFTEIL und ÂRMEL) benuzt. Bitte die Maschenprobe beachten, Sie sollen 17 M x 22 R glatt rechts = 10 x 10 cm haben. Viel Spaß beim stricken!

Sylvie 16.01.2017 - 12:18:

Superbe, très raffiné

Ode 10.01.2017 - 17:03:

Je sais déjà, avec quelle jupe je te porterai!

Doro 29.12.2016 - 21:20: https://doro-s.blogs ...

Ich finde, Strandperle passt gut dazu.

Elin 22.12.2016 - 10:26:

Very cute and simple but still a different and original shape.

Gaby 17.12.2016 - 21:06:

Wunderschön, perfekt für sonnige Tage im Frühling, den stricke ich!!!

Lea Cadie 16.12.2016 - 15:42:

C est le pull que j aimerai porter cet été à St Malo sur les remparts....

Kommentér oppskrift DROPS 176-24