DROPS / 176 / 16

A Wistful Dream by DROPS Design

Poncho med hålmönster och virkade rutor, virkad uppifrån och ner i DROPS Belle. Storlek S - XXXL

DROPS Design: Modell vs-036
Garngrupp B
----------------------------------------------------------
Storlek: S/M - L/XL - XXL/XXXL
Garnåtgång:
DROPS BELLE från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
350-450-550 g färg 03, ljus beige
150-200-250 g färg 11, gammalrosa

DROPS VIRKNÅL NR 4 – eller det nålnr du måste använda för att få 18 stolpar och 9 varv på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
----------------------------------------------------------

från 24.00 kr /50g
DROPS Belle uni colour DROPS Belle uni colour 24.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 175kr. Läs mer.
MÖNSTER:
Se diagram A.1 till A.6.

VIRKINFO-1:
Första stolpen i början av varvet ersätts med 3 luftmaskor och avslutas med 1 smygmaska i 3:e luftmaskan i början av varvet.

VIRKINFO-2 (diagram):
Varje varv börjar med 3 luftmaskor och avslutas med 1 smygmaska i 3:e luftmaskan i början av varvet.

FÄRGER:
Hela ponchon virkas med ljus beige bortsett från de 3 varven som är markerade med en svart fyrkant i diagrammen, dessa varv virkas med gammalrosa.
Rutan virkas med ljus beige bortsett från 4:e varvet (= varv med hopvirkade stolpar), detta varv virkas med gammalrosa.

ÖKNINGSTIPS-1:
Det ökas 1 stolpe genom att virka 2 stolpar i/om samma maska.

ÖKNINGSTIPS-2:
Det ökas 1 stolpe + 1 luftmaska genom att virka 1 stolpe, 1 luftmaska, 1 stolpe och 1 luftmaska om samma luftmaska.
----------------------------------------------------------

PONCHO:
Ponchon virkas runt uppifrån och ned i 3 delar som virkas ihop allt eftersom. Börja med första delen, sedan virkas rutorna för sig som del 2. Sedan monteras rutorna och del 3 virkas sedan vidare därifrån. Det ökas mitt fram och mitt bak som visat i diagram, och annars ökas det jämnt fördelat längs sidorna.

FÖRSTA DELEN:
Varvet börjar på vänster axel.
Virka 146-178-206 luftmaskor med nål 4 med ljus beige och slut dem till en ring med 1 smygmaska i första luftmaskan. Virka 3 luftmaskor - LÄS VIRKINFO-1, sedan virkas det 1 stolpe i var och en av de nästa 5-3-5 luftmaskorna, * hoppa över 1 luftmaska, virka 1 stolpe i var och en av de nästa 4 luftmaskorna *, upprepa *-* 5-7-8 ggr till (= 30-36-42 stolpar), 1 luftmaska (= mittbågen fram), virka 1 stolpe i var och en av de nästa 4-4-4 luftmaskorna, * hoppa över 1 luftmaska, virka 1 stolpe i var och en av de nästa 4 luftmaskorna *, upprepa *-* 13-16-19 ggr till (= 60-72-84 stolpar längs sidan), 1 luftmaska (= mittbågen bak), virka 1 stolpe i var och en av de nästa 6-4-6 luftmaskorna, * hoppa över 1 luftmaska, virka 1 stolpe i var och en av de nästa 4 luftmaskorna *, upprepa *-* 5-7-8 ggr till (= 30-36-42 stolpar längs halva sidan) = totalt 120-144-168 stolpar och 2 luftmaskor på varvet.
KONTROLLERA VIRKFASTHETEN!

Sedan virkas det efter diagram - LÄS FÄRGER och VIRKINFO-2. Det ökas på varje stolpvarv markerat med pil - LÄS ÖKNINGSTIPS-1!

A.1 virkas så här:
Virka varv 1-3 så här: Virka A.1A totalt 5-6-7 ggr, A.1B över mittbågen, A.1A totalt 10-12-14 ggr, A.1B över mittbågen, avsluta med A.1A totalt 5-6-7 ggr.
Sedan virkas sista varvet och öka 23-23-23 stolpar jämnt fördelat i varje sida mellan mittbågen fram och mittbågen mitt bak.
När A.1 är färdigt på höjden är det 100-112-124 stolpar mellan luftmaskbågen mitt fram och mitt bak (= totalt 200-224-248 stolpar och 2 luftmaskbågar på varvet).

A.2 virkas så här:
Virka varv 1-3 så här: Virka A.2A totalt 8-9-10 ggr, A.2B, A.2A totalt 16-18-20 ggr, A.2B, avsluta med A.2A totalt 8-9-10 ggr.
Sedan virkas sista varvet och öka 9-9-9 stolpar jämnt fördelat i varje sida mellan mittbågen fram och mittbågen mitt bak.
När A.2 är färdigt på höjden är det 132-144-156 stolpar mellan luftmaskbågen mitt fram och mitt bak (= totalt 264-288-312 stolpar och 2 luftmaskbågar på varvet).

A.3A och A.3B virkas så här:
Virka A.3A totalt 11-12-13 ggr, A.3B över mittbågen, A.3A totalt 22-24-26 ggr, A.3B över mittbågen, avsluta med A.3A totalt 11-12-13 ggr.
När A.3B är färdigt på höjden är det 73-79-85 stolpar med 1 luftmaska, mellan luftmaskbågen mitt fram och mitt bak (= totalt 146-158-170 stolpar med 1 luftmaska och 2 luftmaskbågar på varvet).

A.3A och A.3C virkas så här:
När A.3A virkas, upprepas endast de 2 sista varven uppöver. Virka A.3A totalt 12-13-14 ggr, A.3C, A.3A totalt 24-26-28 ggr, A.3C, avsluta med A.3A totalt 12-13-14 ggr. Fortsätt till och med 4:e-6:e-8:e varvet i A.3C. Det är nu 77-85-93 stolpar med 1 luftmaska, mellan luftmaskbågen mitt fram och mitt bak (= totalt 154-170-186 stolpar med 1 luftmaska och 2 luftmaskbågar på varvet). Klipp av tråden, börja nästa varv som visat i A.4A, dvs inte om mittbågen, utan precis innan.

A.4 virkas så här:
På 1:a varvet ökas det 1-2-0 stolpar (med 1 luftmaska) jämnt fördelat i varje sida mellan mittbågen fram och mittbågen mitt bak - LÄS ÖKNINGSTIPS-2, medan det virkas så här: Virka * A4.A, A.4B totalt 25-28-30 ggr *, upprepa *-* 1 gång till. Sedan virkas varv 2-4.
Sedan virkas varv 5 och minska 2-0-0/öka 0-0-8 stolpar jämnt fördelat i varje sida mellan mittbågen fram och mittbågen mitt bak.
När A.4 är färdigt på höjden är det 160-180-200 stolpar mellan luftmaskbågen mitt fram och mitt bak (= totalt 320-360-400 stolpar och 2 luftmaskbågar på varvet). Klipp av tråden och fäst den. Lägg arbetet åt sidan och virka andra delen.

ANDRA DELEN:
Det virkas totalt 18-20-22 lika rutor. En ruta mäter 11 cm på bredden x 11 cm på höjden. OBS! Det är väldigt viktigt att hålla dessa mått så att rutorna passar med måtten på sista varvet på första delen.

RUTA:
Virka 4 luftmaskor med nål 4 med ljus beige och sätt ihop dem till en ring med en smygmaska i första luftmaskan - Kom ihåg FÄRGER. Fortsätt runt efter A.5 till rutan är färdig. Klipp av tråden och fäst den. Virka 17-19-21 rutor till på samma sätt.

MONTERING RUTOR:
Lägg ihop 10-11-12 rutor till en remsa (rutan i varje ytterkant = mitt fram och mitt bak på ponchon).
Lägg rutorna 2 och 2 uppepå varandra avigsida mot avigsida och virka ihop dem genom båda lagren så här: 1 fastmaska i mittersta luftmaskan i hörnet, 2 luftmaskor, 1 fastmaska om samma luftmaskbåge, 1 luftmaska, * 1 fastmaska om nästa luftmaskbåge, 2 luftmaskor, 1 fastmaska om samma luftmaskbåge, 1 luftmaska *, upprepa *-* totalt 3 ggr, virka 1 fastmaska om nästa båge (= hörnet), 2 luftmaskor, avsluta med 1 fastmaska i mittersta luftmaskan i hörnet.
Lägg ihop de andra 8-9-10 rutorna till en remsa och virka ihop dem på samma sätt.
Lägg ihop de 2 remsorna så att det bildas en spets i varje sida (dvs mitt fram och mitt bak - se måttskiss) och virka ihop på samma sätt som förut.

MONTERING FÖRSTA OCH ANDRA DELEN:
Lägg första delen = 160-180-200 stolpar, tillsammans med andra delen (dvs sidan med kortast omkrets på rutorna). Virka ihop dem genom båda lagren (anpassa så att det över varje sida av varje ruta à 5 luftmaskbågar virkas totalt 20 stolpar) så här: Virka * 1 fastmaska i nästa stolpe och om luftmaskbågen på rutan, hoppa över 3 stolpar *, upprepa *-* varvet runt, över mittbågarna virkas det dessutom 3 luftmaskor (= mitt fram och mitt bak). Klipp av tråden och fäst den.

TREDJE DELEN:
Det virkas sedan vidare runt på andra delen, dvs den sidan med störst omkrets på rutorna, det är 10-11-12 rutsidor på varje sida av mitt fram och mitt bak (= totalt 20-22-24 sidor).
Börja i ett hörn. Kom ihåg VIRKINFO-2. Virka 4 stolpar om var och en av de 5 luftmaskbågarna på varje ruta fram till nästa hörn, virka 3 luftmaskor (= mittbågen), virka 4 stolpar om var och en av de 5 luftmaskbågarna på varje ruta fram till nästa hörn, avsluta med 3 luftmaskor (= mittbågen). Det är nu 200-220-240 stolpar mellan luftmaskbågen mitt fram och mitt bak (= totalt 400-440-480 stolpar och 2 luftmaskbågar på varvet).

A.6 virkas så här:
Virka * A.6A totalt 33-37-40 ggr, A.3B över mittbågen *, upprepa *-* 1 gång till. När A.6 är färdigt på höjden är det 215-239-257 stolpar mellan luftmaskbågen mitt fram och mitt bak (= totalt 430-478-514 stolpar och 2 luftmaskbågar på varvet). Klipp av tråden och fäst den.

KNYTSNODD:
Klipp 2 trådar beige och 2 trådar gammalrosa à 4 meter. Tvinna dem tillsammans till de gör motstånd, lägg snodden dubbel och den kommer att tvinna sig igen. Knyt en knut i varje ände ca 5 cm från änden. Trä snodden upp och ner med början från mitt fram genom hålen i 3:e varvet från halsen.

Detta mönster har uppdaterats. .

Liten rättelse i texten om diagram A.2B
Uppdaterad online: 21.02.2017
under PONCHO och FÖRSTA DELEN. Fel antal luftmaskor i strl S/M-L/XL, riktigt är: Virka 146-178-206 luftmaskor med nål 4 med ljus beige och slut dem till en ring med 1 smygmaska i första luftmaskan. Virka 3 luftmaskor - LÄS VIRKINFO-1
Uppdaterad online: 13.07.2017

Diagram

= luftmaska
= fastmaska i maska
= fastmaska om luftmaska/luftmaskbågen
= stolpe i maska
= stolpe om luftmaska/luftmaskbågen
= virka 1 stolpe i/om var och en av de nästa 2 maskorna, men vänta med sista omslaget och genomdragningen på båda dessa stolpar, virka 1 stolpe i/om nästa maska och drag sista omslaget genom alla 4 öglorna på nålen
= virka 2 stolpar om luftmaskbågen, men vänta med sista omslaget och genomdragningen på båda dessa stolpar, virka 1 stolpe om samma luftmaskbåge och drag sista omslaget genom alla 4 öglorna på nålen
= virka 1 stolpe om luftmaskbågen/i maskan, men vänta med sista omslaget och genomdragningen, virka 1 stolpe om samma luftmaskbåge/i maskan och drag sista omslaget genom alla 3 öglorna på nålen
= dubbelstolpe om luftmaska
= 3-dubbelstolpe i maska
= 3-dubbelstolpe om luftmaska/luftmaskbåge
= 4 luftmaskor, slut dem till en ring med 1 smygmaska i första luftmaskan – se punkt på cirkeln, varvet börjar och slutar här
= smygmaska
= ökningsvarv/minskningsvarv
= varvet är förklarat i beskrivningen och är redan virkat - börja på nästa varv
= visar sista varvet på föregående diagram - börja på nästa varv
= varvet virkas med gammalrosa

Kommentarer (23)

Skriv din kommentar här!

Mary Gill 09.01.2018 - 02:08:

What weight yarn should I use....1 or 2 or 3. I would like it to be a spring like poncho.

DROPS Design 09.01.2018 kl. 07:40:

Dear Mary, the piece is made of DROPS Belle yarn, that falls into the DROPS yarn group "B", approximately 120 meters in a 50 gramm skein, which is about the same size as other DK yarns. Happy Knitting!

Vladka 05.07.2017 - 14:44:

Because I was curies, I tried L/XL size and with this size is everything OK. Can you check chain stitches and SUM of double crochet stitches together with spaces again, please. Because 172 chain stitches is not the same as SUM of double crochet stitches together with spaces (146 stitches) -> 26 chain stitches left.

DROPS Design 13.07.2017 kl. 09:19:

Dear Mrs Vladka, a correction has been made, you will cast on 146 chains in 1st size. Thanks for your feedback. Happy crocheting!

Vladka 05.07.2017 - 14:43:

Thank you for your answer, but I did exact as you written and it doesn´t work. If you count all double crochet and spaces you get SUM 146. But this doesn´t get along with 172 ch stitches (Work 172-177-206 chain stitches). And what I also noticed is that difference between S/M and L/XL is just 5 chains stitches and between L/XL and XXL/XXXL is 29 chain stitches. I still think 172 chain stitches for S/M size is not correct. Should it be 146 chain stitches?

Vladka 02.07.2017 - 16:17:

Hi. In all your answers I still didn't get the correct one. What is about first section? I made 172 chain stitches and at the end I have 120 dc and 2 chain stitches + all the chain stitches in between. But still there are 26 CHAIN STITCHES LEFT. Why? What should I do with them? Many ask that already, but still there is no proper answer to this. According to this pattern I don't know how to continue after first section is finished and this is really frustrated,

DROPS Design 03.07.2017 kl. 10:02:

Dear Vladka, remember to skip chains as told and work: 3 ch (=1st dc), 1 dc in each of the next 5 ch, *skip 1 ch, 1 dc in each of the next 4 ch*, repeat from *-* 5 more times (= 1 dc + 5 dc + 24 dc= 30 dc), 1 ch (= ch-space in front), 1 dc in each of the next 4 ch (= 4 dc), *skip 1 ch, 1 dc in each of the next 4 ch*, repeat from *-* 13 more times (= 4 dc+ 56 dc = 60-72-84 dc along the side), 1 ch (= ch-space in the middle in the back), 1 dc in each of the next 6 ch (= 6 dc), *skip 1 ch, 1 dc in each of the next 4 ch*, repeat from *-* 5 more times (= 6 dc + 24 dc = 30 dc along half the side) = 120 dc + 1 ch on mid front + 1 ch on mid back. Happy crocheting!

Jessica 26.06.2017 - 04:16:

Pattern correction? First section: Dc 4 stitches , 7 more times does not = 36sts ... would be 9 more times to = 36 sts... same problem with (13-16-19) and (5-7-8 ) in pattern... = in total 120-144-168 double crochets and 2 chain stitches on the round.

DROPS Design 26.06.2017 kl. 08:40:

Dear Jessica, you work 3 ch (= 1st dc), then dc in each of the next 3 ch ( = 4 dc), then *skip 1 ch, 1 dc in each of the 4 dc*, repeat from *-* 7 more times (4 dc x 8 = 32 dc) = 4 + 32 = 36 dc. Same on next row: 4 dc + (17 x 4 dc) = 4+ 68= 72 dc. Happy crocheting!

G.Hekman 11.05.2017 - 22:41:

Patroon met veel fouten en onduidelijkheden. Beslist geen aanrader.

G.Hekman 03.05.2017 - 10:10:

Ook ik heb het zelfde probleem met de steken. Ik lees dat er een correctie is geweest voor dit patroon, maar dat kan ik niet vinden.Ik wil graag weten met hoeveel lossen ik moet beginnen.

DROPS Design 12.05.2017 kl. 19:33:

Bedankt voor het geduld, ik heb het even uitgezocht. Er is inderdaad een correctie geweest, alleen dit betrof een correctie op het telpatroon. Het aantal steken is (nog) niet aangepast. Het aantal op te zetten lossen heb ik een paar keer nagerekend en ik kom inderdaad uit op 146 voor maat S/M. Van de grotere maten zijn het aantal op te zetten lossen wel goed aangegeven. Dit heb ik doorgegeven aan de maker van het patroon, echter hier op heb ik nog geen bevestiging op gekregen. Zodra dit bekend is laat ik het weten.

Ann Willems 30.04.2017 - 20:17:

As already requested by other crocheters, but not yet answered properly: the initial chain counts 172 stitches but we have to crochet 120 DC's, add 2 chains and skip 26 chain stitches, so I've worked on 146 chain stitches ... what about the remaining 26 chain stitches ???

DROPS Design 30.05.2017 kl. 09:01:

Dear Ann, number of sts will be checked again. Thank you in advance for your patience.

Dolores 22.04.2017 - 16:28:

Will this pattern be updated or is it my understanding that's the problem? Thanks.

DROPS Design 24.04.2017 kl. 11:30:

Dear Dolores, the only change made in this pattern affected onnly the charts and the symbol's explanation. If you let us know what is the problem in more details, we will try to help more. And remember, you can always turn to the place you bought your DROPS yarns from for more hands on help. Happy crocheting!

Dolores 02.04.2017 - 16:24:

I'm a bit confused. I've counted all the spaces left on the chain and the stitches. It adds up to 146 or there about. I erased the tally. Can you verify that 172 chain stitches are the correct number? Can you explain this to me? Many, many thanks. Dolores

DROPS Design 03.04.2017 kl. 11:13:

Dear Dolores, number of sts will be checked again. Thank you in advance for your patience.

Kommentér oppskrift DROPS 176-16