DROPS / 175 / 32

Petronella Top by DROPS Design

Strikket top med raglan og hulmønster, strikket ovenfra og ned i DROPS Muskat. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model r-707
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
300-350-400-400-450-500 g farve 20, lys mint

DROPS RUNDPINDE (40 + 60 eller 80 cm) nr 4 – eller de pinde du skal bruge for at få 21 masker og 28 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 77.7kr. Læs mere.

Se diagram A.1, A.2 og A.3. Diagrammerne viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden.

RAGLAN:
Tag ud på hver 2.omgang således:
Tag ud således før mærketråden:
Start 1 maske før mærketråden: Slå om, 1 ret, mærketråd.
Tag ud således efter mærketråden: Mærketråd, 1 ret, slå om.
På næste omgang strikkes omslagen ret, der skal blive hul.

Tag ud på hver 4.omgang således:
Tag ud således før mærketråden:
1.OMGANG: Start 1 maske før mærketråden: Slå om, 1 ret, mærketråd.
2.OMGANG: Omslagen strikkes ret, der skal blive hul.
3.OMGANG: Start 3 masker før mærketråden: Strik 2 ret sammen, slå om, 1 ret, mærketråd. Der tages ikke ud, men hulrækken fortsætter som før.
4.OMGANG: Omslagen strikkes ret, der skal blive hul.

Tag ud således efter mærketråden:
1.OMGANG: Mærketråd, strik 1 ret, slå om.
2.OMGANG: Omslagen strikkes ret, der skal blive hul.
3.OMGANG: Mærketråd, strik 1 maske ret, slå om, tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket. Der tages ikke ud, men hulrækken fortsætter som før.
4.OMGANG: Omslagen strikkes ret, der skal blive hul.

INDTAGNINGSTIPS:
Start 3 masker før mærketråden: Strik 2 masker ret sammen, strik 2 masker (mærketråden sidder mellem disse masker), tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over den som blev strikket = 2 masker taget ind.

UDTAGNINGSTIPS:
Strik til der er 1 maske tilbage før mærketråden. Slå om, strik 2 ret (mærketråden sidder mellem disse 2 masker) slå om. På næste omgang strikkes omslaget drejet ret så der ikke bliver hul (de nye masker strikkes i glatstrik).
---------------------------------------------------------

TOP:
Arbejdet strikkes rundt på rundpinde fra midt bagpå, ovenfra og ned.

BÆRESTYKKE:
Slå 80-84-88-92-96-100 masker op på rundpind 4 med Muskat. Strik 4 omgange retstrik – se forklaring over, på sidste omgang retstrik tages der 20 masker ud jævnt fordelt = 100-104-108-112-116-120 masker. Sæt 4 mærketråde i arbejdet således: første mærketråd efter 19-20-21-22-23-24 masker (= halv bagstykke), anden mærketråd efter 12 masker (= ærme), tredje mærketråd efter 38-40-42-44-46-48 masker (= forstykke), fjerde mærketråd efter 12 masker (= ærme), der er 19-20-21-22-23-24 masker tilbage på pinden efter sidste mærketråd (= halv bagstykke). Begynd med udtagningerne til RAGLAN som forklaret over, og strik glatstrik over maskerne på bagstykket og forstykket, og A.1 over maskerne på ærmerne. LÆS HELE AFSNITTET FØR DET STRIKKES VIDERE! Der tages ud forskelligt på forstykket/bagstykket og på ærmerne således:

FORSTYKKE/BAGSTYKKE:
Tag ud på hver 2.omgang 12-15-17-25-30-35 gange, derefter på hver 4.omgang 7-7-7-4-3-2 gange.

ÆRMER:
Tag ud på hver 2.omgang 18-23-27-29-26-25 gange, derefter på hver 4.omgang 4-3-2-2-5-7 gange.

Når A.1 er strikket 1 gang i højden, gentages A.2 i højden. De nye masker på ærmerne strikkes løbende ind i mønsteret. Efter næst sidste udtagning på ærmet (der er nu 4 omgange tilbage), fortsættes der med retstrik over maskerne på hvert ærme, maskerne på forstykke/bagstykket fortsætter i glatstrik som før. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Efter alle udtagninger til raglan er der 264-296-320-352-372-396 masker på pinden. Næste omgang strikkes således: Strik 38-42-45-51-56-61 masker (= halv bagstykke), luk de næste 56-64-70-74-74-76 masker af, strik de næste 76-84-90-102-112-122 masker (= forstykke), luk de næste 56-64-70-74-74-76 masker af, strik de sidste 38-42-45-51-56-61 masker (= halv bagstykke).

BAG & FORSTYKKE:
Strik videre således: Strik det halve bagstykke, slå 8-8-10-10-12-14 nye masker op, strik forstykket, slå 8-8-10-10-12-14 nye masker op, strik det halve bagstykke. Der er nu 168-184-200-224-248-272 masker på ryg- og forstykke. Sæt en mærketråd i hver side, midt i de nye masker som blev slået op. HERFRA MÅLES ARB VIDERE. Fortsæt i glatstrik, men over de 8-8-10-10-12-14 nye masker i hver side strikkes der 4 p retstrik, derefter strikkes der glatstrik over alle masker. Når arbejdet måler 4 cm tages der 1 maske ind på hver side af mærketrådene (= 4 masker taget ind), tag ind på hver 3.cm totalt 4 gange – læs INDTAGNINGSTIPS = 152-168-184-208-232-256 masker. Når arbejdet måler 19-19-19-18-18-19 cm tages der 1 maske ud på hver side af mærketrådene (= 4 masker taget ud), tag ud på hver 2.cm totalt 6 gange– læs UDTAGNINGSTIPS = 176-192-208-232-256-280 masker. Når arbejdet måler 32-32-32-33-33-32 cm strikkes A.3 over alle masker. Luk derefter af med ret, arbejdet måler ca 54-56-58-60-62-64 cm fra skulderen.

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 175-32) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (63)

María José 24.01.2020 - 23:23:

En el diagrama A.1 las líneas horizontales representan las vueltas 2,4,6,8 .. etc o es vuelta 1,2,3,4,5,6 ...y terminado A.1 realizar A.2 y luego repetir A.1 y así sucesivamente?

DROPS Design 26.01.2020 kl. 21:02:

Hola María Jose. El diagrama representa todas las filas del patrón vistas por el lado derecho, es decir la fila 1 (= lado derecho) se lee de derecho a izquierda y se trabaja como se presentan los puntos, la fila 2 (= lado revés) se lee de izquierda a derecho y los puntos se trabajan al contrario de lo que ves ( si ves un derecho debes trabajar un revés).

María José Ayala 19.01.2020 - 15:58:

En raglán dice aumentar en 2 da vuelta, y luego en 4ta vuelta, no entiendo como contar las vueltas para hacer raglán, si luego se va repitiendo, o se hace solo una vez, la verdad me confunde un poco las vueltas El delantero/espalda aumentar 12 veces y cada 4 vueltas 7 veces? Soy talla s , porfavor si pudieran explicarme mejor el tema de las vueltas. Gracias

DROPS Design 19.01.2020 kl. 23:36:

Hola Maria José. Los aumentos para el raglán se trabajan como sigue: aumentar cada 2ª vuelta ( es decir, trabajar una vuelta sin aumentos y la siguiente con aumentos) y repetir para la talla S 18 veces en las mangas y 12 veces en el cuerpo (delantero/espalda), después cada 4ª vuelta ( es decir, 3 vueltas sin aumentos y 1 vuelta con aumentos) las veces indicada según el patrón y la talla.

Iselin 11.09.2019 - 16:28:

Hei. Jeg sliter litt med å forstå hva jeg skal gjøre. Det står at jeg skal øke ved hver merketråd hver andre omgang under der det står om erme/raglan. Slik jeg da forstår det skal jeg øke før og etter merketråden, altså tilsammen 8 ganger hver andre runde. Det står også under forstykke og bakstykke at jeg skal øke hver andre omgang. Betyr det før og etter merketråden? For det er jo det jeg allerede skal gjøre når jeg øker for ermet. Eller skal det økes en annen plass?

DROPS Design 02.10.2019 kl. 12:12:

Hej Iselin, det er fordi du skal øke til raglan lidt forskelligt på selve ærmet og på ryg og forstykket. I starten øker du på hver 2.omgang på hver side af alle mærketråde. Men på bolen øker du på hver 4. omgang lidt tidligere end på ærmerne alt efter hvilken størrelse du strikker: FORSTYKKE/BAKSTYKKE: Øk på hver 2.omgang 12-15-17-25-30-35 ganger, deretter på hver 4.omgang 7-7-7-4-3-2 ganger. ERMER: Øk på hver 2.omgang 18-23-27-29-26-25 ganger, deretter på hver 4.omgang 4-3-2-2-5-7 ganger.

Cori 28.08.2019 - 04:40:

I wish I had looked at this pattern before I bought yarn for it. I cannot understand how to read this at all!? What are the diagrams about? Why isn\'t it written with the usual standard abbreviations so it\'s legible? Does anyone have a translation/rewrite to make this clearer/more like a normal pattern? I keep trying to read it and figure it out but I am totally lost. Might have to find something else to do with the yarn, I doubt I can return it because I ordered internationally. Argh.

DROPS Design 28.08.2019 kl. 08:58:

Dear Cori, The DROPS patterns are knitted and crocheted by thousands and thousands of people  around the world. We understand however that in certain countries, with different knitting/crochet traditions than Scandinavia, our patterns might be written in a way that differs from what some are used to. But of course we want everyone to understand our patterns, so that’s why we have created an extensive library of tutorial videos as well as step by step lessons that explain how to follow the techniques we use and

Caroline 25.07.2019 - 12:25:

I'm stuck at the beginning of this pattern. Knitting size M I've made the 20 stitches evenly, now trying to place my markers, what are the 12 new stiches mentioned for the second and fourth marker. Where are they written in the pattern please?

DROPS Design 25.07.2019 kl. 18:26:

Hi Caroline, after increasing 20 stitches evenly you have 104 stitches in size M. Now you will place 4 marker threads to separate the different parts of your work: starting from mid back count 20 stitches, first marker (mid-back); 12 stitches between the first and second marker = left sleeve; 40 stitches between the second and third marker = front; 12 stitches between the third and fourth marker = right sleeve; and 20 last stitches after fourth marker = mid back (in total 104 stitches in the round). Happy knitting!

Charlotte B 07.07.2019 - 18:15:

Hei. Denne toppen er veldig søt. Har lest gjennom oppskriften og kommentarfeltene. Jeg sliter med beskrivelsen av «øk på hver 2 omg 12-15-17 osv ganger» har vurdert om det er antal masker, men da blir antallet for mange totalt. Kan dere vennligst utdype.

DROPS Design 08.07.2019 kl. 07:26:

Hei Charlotte, Du øker til raglan som beskrevet på toppen av oppskriften; Det økes forskjellige antall ganger på ermene og på for/bak-stykkene som beskrevet. Du øker på begge sider av hvert merketråd slik at det blir 4 masker økt på ermene og 4 masker økt på for/bak-stykkene hver øke-omgang. Håper dette hjelper og god fornøyelse!

Miriam 28.06.2019 - 21:06:

Grazie mille della risposta. Ora mi è chiaro come procedere

Noralie 10.06.2019 - 02:04:

I am an experienced knitter and have been knitting for more than 50 years. I've knit cardigans, pullovers, hats, mitten, jackets, cowls, shawls and oodles of baby clothes. I've even won awards for my knitting. And I CANNOT follow this pattern! Grr.

DROPS Design 11.06.2019 kl. 13:17:

Dear Noralie, would you like to tell us which part you don't understand so that we can help further? Happy knitting!

Ivy 08.05.2019 - 14:44:

The part where it talks about increasing every four rounds and gives a line by line instruction - when does that take place? Also, when I change from every two to every four increases, the yarnover holes won’t be the same on the sleeves and body. Correct?

DROPS Design 08.05.2019 kl. 15:20:

Dear Ivy, right, to avoid this, increase as explained under RAGLAN/Increase every 4th round as follows: + Increase as follows, after the marker thread. Happy knitting!

Kommentere opskrift DROPS 175-32