DROPS / 175 / 32

Petronella Top by DROPS Design

Strikket top med raglan og hulmønster, strikket ovenfra og ned i DROPS Muskat. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model r-707
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
300-350-400-400-450-500 g farve 20, lys mint

DROPS RUNDPINDE (40 + 60 eller 80 cm) nr 4 – eller de pinde du skal bruge for at få 21 masker og 28 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 114kr. Læs mere.

Se diagram A.1, A.2 og A.3. Diagrammerne viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden.

RAGLAN:
Tag ud på hver 2.omgang således:
Tag ud således før mærketråden:
Start 1 maske før mærketråden: Slå om, 1 ret, mærketråd.
Tag ud således efter mærketråden: Mærketråd, 1 ret, slå om.
På næste omgang strikkes omslagen ret, der skal blive hul.

Tag ud på hver 4.omgang således:
Tag ud således før mærketråden:
1.OMGANG: Start 1 maske før mærketråden: Slå om, 1 ret, mærketråd.
2.OMGANG: Omslagen strikkes ret, der skal blive hul.
3.OMGANG: Start 3 masker før mærketråden: Strik 2 ret sammen, slå om, 1 ret, mærketråd. Der tages ikke ud, men hulrækken fortsætter som før.
4.OMGANG: Omslagen strikkes ret, der skal blive hul.

Tag ud således efter mærketråden:
1.OMGANG: Mærketråd, strik 1 ret, slå om.
2.OMGANG: Omslagen strikkes ret, der skal blive hul.
3.OMGANG: Mærketråd, strik 1 maske ret, slå om, tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket. Der tages ikke ud, men hulrækken fortsætter som før.
4.OMGANG: Omslagen strikkes ret, der skal blive hul.

INDTAGNINGSTIPS:
Start 3 masker før mærketråden: Strik 2 masker ret sammen, strik 2 masker (mærketråden sidder mellem disse masker), tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over den som blev strikket = 2 masker taget ind.

UDTAGNINGSTIPS:
Strik til der er 1 maske tilbage før mærketråden. Slå om, strik 2 ret (mærketråden sidder mellem disse 2 masker) slå om. På næste omgang strikkes omslaget drejet ret så der ikke bliver hul (de nye masker strikkes i glatstrik).
---------------------------------------------------------

TOP:
Arbejdet strikkes rundt på rundpinde fra midt bagpå, ovenfra og ned.

BÆRESTYKKE:
Slå 80-84-88-92-96-100 masker op på rundpind 4 med Muskat. Strik 4 omgange retstrik – se forklaring over, på sidste omgang retstrik tages der 20 masker ud jævnt fordelt = 100-104-108-112-116-120 masker. Sæt 4 mærketråde i arbejdet således: første mærketråd efter 19-20-21-22-23-24 masker (= halv bagstykke), anden mærketråd efter 12 masker (= ærme), tredje mærketråd efter 38-40-42-44-46-48 masker (= forstykke), fjerde mærketråd efter 12 masker (= ærme), der er 19-20-21-22-23-24 masker tilbage på pinden efter sidste mærketråd (= halv bagstykke). Begynd med udtagningerne til RAGLAN som forklaret over, og strik glatstrik over maskerne på bagstykket og forstykket, og A.1 over maskerne på ærmerne. LÆS HELE AFSNITTET FØR DET STRIKKES VIDERE! Der tages ud forskelligt på forstykket/bagstykket og på ærmerne således:

FORSTYKKE/BAGSTYKKE:
Tag ud på hver 2.omgang 12-15-17-25-30-35 gange, derefter på hver 4.omgang 7-7-7-4-3-2 gange.

ÆRMER:
Tag ud på hver 2.omgang 18-23-27-29-26-25 gange, derefter på hver 4.omgang 4-3-2-2-5-7 gange.

Når A.1 er strikket 1 gang i højden, gentages A.2 i højden. De nye masker på ærmerne strikkes løbende ind i mønsteret. Efter næst sidste udtagning på ærmet (der er nu 4 omgange tilbage), fortsættes der med retstrik over maskerne på hvert ærme, maskerne på forstykke/bagstykket fortsætter i glatstrik som før. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Efter alle udtagninger til raglan er der 264-296-320-352-372-396 masker på pinden. Næste omgang strikkes således: Strik 38-42-45-51-56-61 masker (= halv bagstykke), luk de næste 56-64-70-74-74-76 masker af, strik de næste 76-84-90-102-112-122 masker (= forstykke), luk de næste 56-64-70-74-74-76 masker af, strik de sidste 38-42-45-51-56-61 masker (= halv bagstykke).

BAG & FORSTYKKE:
Strik videre således: Strik det halve bagstykke, slå 8-8-10-10-12-14 nye masker op, strik forstykket, slå 8-8-10-10-12-14 nye masker op, strik det halve bagstykke. Der er nu 168-184-200-224-248-272 masker på ryg- og forstykke. Sæt en mærketråd i hver side, midt i de nye masker som blev slået op. HERFRA MÅLES ARB VIDERE. Fortsæt i glatstrik, men over de 8-8-10-10-12-14 nye masker i hver side strikkes der 4 p retstrik, derefter strikkes der glatstrik over alle masker. Når arbejdet måler 4 cm tages der 1 maske ind på hver side af mærketrådene (= 4 masker taget ind), tag ind på hver 3.cm totalt 4 gange – læs INDTAGNINGSTIPS = 152-168-184-208-232-256 masker. Når arbejdet måler 19-19-19-18-18-19 cm tages der 1 maske ud på hver side af mærketrådene (= 4 masker taget ud), tag ud på hver 2.cm totalt 6 gange– læs UDTAGNINGSTIPS = 176-192-208-232-256-280 masker. Når arbejdet måler 32-32-32-33-33-32 cm strikkes A.3 over alle masker. Luk derefter af med ret, arbejdet måler ca 54-56-58-60-62-64 cm fra skulderen.

Francesca 08.03.2018 - 00:35:

Je voudrais réaliser ce modèle mais j'aimerais que l'encolure devant soit un peu + basse, moins ras du cou. Pensez-vous que je puisse y parvenir en faisant des rangs raccourcis. Idéalement je voudrais conserver l'aspect "carré" de l'encolure, mais juste que ce soit moins près du cou.

DROPS Design 08.03.2018 kl. 09:20:

Bonjour Francesca, vous pouvez vous aider d'un modèle réalisé avec un fil du même groupe et qui a une réhausse pour l'encolure dos. N'hésitez pas à demander de l'aide à votre magasin, on pourra vous y donner quelques astuces, même par mail, téléphone ou via les réseaux sociaux. Bon tricot!

JoLaine Jones-Pokorney 07.03.2018 - 22:37:

This is the most confusing pattern I've ever tried to make. There are several questions, but let's just start with the one about the first increases. I'm told to increase 20 stitches evenly on the last row of the two ridges - which would be a purl row? Really? Yes, it can be done, but it ain't pretty. Do you mean to complete the four ridge rows and do the increases on the next row?

DROPS Design 08.03.2018 kl. 09:06:

Dear Mrs Jones-Pokorney, you will increase on the last row of the 2 ridges, ie on a Purl round, make a YO to increase 1 st and work this YO twisted on next round to avoid a hole. Happy knitting!

Shay 06.03.2018 - 14:56:

Just starting. When I increase front/back piece, is that the "Raglan" increase? Where does the "Increase as follows after marker thread' start?

DROPS Design 06.03.2018 kl. 16:08:

Dear Shay, the raglan inc on next round after inserting marking thread. You will inc for raglan on front/back piece after the marking thread at the beg of piece and before the marking thread at the end of piece. You will increase for raglan at the beg of sleeve after marking thread and at the end of sleeve before the marking thread. Happy knitting!

Sue 30.10.2017 - 11:54:

Arrr yes that makes perfect sense. I asked the question about which the row to start the increases on on Oct 2nd and was told to increase on even rows after the ridges. That's row 6,8,10, 12. (Row12 is row 2 of A2). But I should inc on row 5,7,9,11 (row 11 is row 1 of A2) . That is what I thought should happen. Thank you. So much. Confusion over :-).

Sue 30.10.2017 - 08:49:

Starting with 18 sleeve stitches. Marker, knit1, YO (raglan inc). Knit 2 tog, Yarn over (8times - A2). Then you need to do a YO, knit 1 for last raglan inc to make 20 stitches. That makes 2 YO's next to each other. If you don't do 2 yo's next to each oth r you end up with 19 stitches!!!

DROPS Design 30.10.2017 kl. 10:37:

Dear Sue, the row with K2tog, YO, is not a row with increase for raglan, you should have increased on row before, then work row 2 in diagram as explained in previous answer (repeating K2 tog/YO the number of sts required as number of sts will inc). Happy knitting!

Sue 30.10.2017 - 08:38:

Im sorry I just don't understand how this can occur. The increase occurs on the 2nd row of the A2 pattern. The row with all knit 2 tog followed by Yarn over. If you follow the pattern as per the chart as well as with the Raglan increase instructions then it should go like this..see above

DROPS Design 30.10.2017 kl. 10:34:

Dear Sue, you inc 1 st on first row in A.2, so that you will work the 12 sts between markers for sleeve as follows: marker, K1, YO, K10, YO, K1 (= 14 sts between markers). On row 2 in A.2 work: K2 (the first K1 + YO), (K2 tog, YO) x 6, K2 (the YO + last K1). Happy knitting!

Sue 30.10.2017 - 00:53:

Also I note that doing 2 Yarn overs next to each other just creates one big hole instead of 2 holes next to each other which I can't imagine is ideal. I'm stumped.

DROPS Design 30.10.2017 kl. 08:04:

Hi Sue, The pattern does not have 2 yarn overs next to each other. They are either between 2 stitches, with 2 stitches either side or have 1 knitted stitch either side. I hope this helps and happy knitting!

Sue 29.10.2017 - 14:07:

Just to add the the last comment. I tried knitting the last 'knit 2 tog followed by Yarn over' (the 8th one - on the 2nd line A2) then just knitting the last s titch but that leaves you with an odd number of stitches, which I note is the same problem another person had. I think the difficulty with this pattern is that the increases aren't so straight forward when they fall on the patterned round for the sleeves, and the instructions don't seem to account for this.

DROPS Design 30.10.2017 kl. 09:52:

Dear Sue, you are starting sleeves with 12 sts less 2 sts for raglan line (1 st at the beg + 1 st at the end of sleeve) and you will increase 2 sts so that you should always get an even number of sts for sleeve. Happy knitting!

Sue 29.10.2017 - 07:34:

Hi I'm having trouble trying to figure out the increases on the sleeve pattern A2. As per raglan instructions I knit 1 Yarn over after the marker. Then knit 2 tog, Yarn over 8 times then I'm left with 1 stitch. How do I get the last Yarn over in before the last stitch.....do I do 2 Yarn overs next to each other ??

DROPS Design 30.10.2017 kl. 09:22:

Dear Sue, knit the last st in this case, ie when the number of sts do not match the diagram, finish pattern with K1 to avoid double yarn overs next to each other. Happy knitting!

Sue 01.10.2017 - 03:37:

Secondly with the increases for the Raglan the pattern states that the increases are to be done every 2nd row, but it doesn't indicate which row to start the raglan increases on. Is it row 5 or row 6? I am assuming the first round of increases is on row 5 then 7,9 etc as this means the increases are done on the knit rows of the sleeve pattern and are not getting mixed up in the lace patterning rows. Is this correct?

DROPS Design 02.10.2017 kl. 09:50:

Dear Sue, you will inc on round 6, ie after ridges, work 1 round in pattern as explained, then start to inc on next round. Happy knitting!

Kommentere opskrift DROPS 175-32