DROPS / 175 / 32

Petronella Top by DROPS Design

Gebreide top met raglan en kantpatroon, wordt van boven naar beneden gebreid van DROPS Muskat. Maten S - XXXL.

DROPS Design: Patroon nr. r-707
Garengroep B
-----------------------------------------------------------
Maten: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materiaal:
DROPS MUSKAT van Garnstudio (hoort bij garengroep B)
300-350-400-400-450-500 gr. kleur 20, licht mintgroen

DROPS BREINAALDEN ZONDER KNOP EN RONDBREINAALD (40 en 60 of 80 cm) 4 MM – of de maat die u nodig hebt voor een stekenverhouding van 21 steken en 28 naalden in tricotsteek is 10 cm in de breedte en 10 cm in de hoogte.
----------------------------------------------------------

Opmerkingen (51)

Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 12.18€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

RIBBEL/RIBBELSTEEK (in de rondte gebreid):
1 ribbel = 2 naalden. Brei 1 naald recht en 1 naald averecht.

PATROON:
Zie telpatronen A.1, A.2 en A.3. De telpatronen laten het patroon aan de goede kant zien.

RAGLAN:
Meerder elke 2e naald als volgt:
Meerder als volgt voor de markeerdraad:
Begin 1 steek voor de markeerdraad: naak 1 omslag, 1 recht, markeerdraad.
Meerder als volgt na de markeerdraad: markeerdraad, 1 recht, maak 1 omslag.
Brei op de volgende naald de omslagen recht, zodat er gaatjes ontstaan.

Meerder elke 4e naald als volgt:
Meerder als volgt voor de markeerdraad:
NAALD 1: begin 1 steek voor de markeerdraad: maak 1 omslag, 1 recht, markeerdraad.
NAALD 2: brei de omslagen recht, zodat er gaatjes ontstaan.
NAALD 3: begin 3 steken voor de markeerdraad: 2 recht samen, maak 1 omslag, 1 recht, markeerdraad. Er worden geen steken gemeerderd, maar zo loopt het gaatjespatroon door zoals eerder
NAALD 4: brei de omslagen recht, zodat er gaatjes ontstaan.

Meerder als volgt, na de markeerdraad:
NAALD 1: markeerdraad, 1 recht, maak 1 omslag.
NAALD 2: brei de omslagen recht, zodat er gaatjes ontstaan.
NAALD 3: markeerdraad, 1 recht, maak 1 omslag, 1 steek recht afhalen, 1 recht, haal afgehaalde steek over gebreide steek. Nr. meerder in steken, maar de naald van holes continues als hiervoor.
NAALD 4: brei de omslagen recht, zodat er gaatjes ontstaan.

TIP VOOR HET MINDEREN:
Begin 3 steken voor de markeerdraad: 2 recht samen, 2 recht (de markeerdraad staat tussen deze 2 steken), 1 steek recht afhalen, 1 recht, haal afgehaalde steek over gebreide steek = 2 steken geminderd.

TIP VOOR HET MEERDEREN:
Brei tot er 1 steek over is voor de markeerdraad. Maak 1 omslag, 2 recht (de markeerdraad staat tussen deze 2 steken) en maak 1 omslag. Brei op de volgende naald de omslagen gedraaid recht om gaatjes te voorkomen (de gemeerderd steken worden in tricotsteek gebreid).
---------------------------------------------------------

TOP:
Het werk wordt in de rondte gebreid op de rondbreinaald vanaf middenachter, van boven naar beneden.

PAS:
Zet 80-84-88-92-96-100 steken op met rondbreinaald 4 mm en Muskat. Brei 2 RIBBELS – zie uitleg boven, meerder op de laatste naald van de ribbels 20 steken gelijkmatig verdeeld over de naald = 100-104-108-112-116-120 steken. Plaats 4 markeerdraden in het werk als volgt: eerste markeerdraad na 19-20-21-22-23-24 steken (= helft achterpand), tweede markeerdraad na 12 nieuwe steken (= mouw), derde markeerdraad na 38-40-42-44-46-48 nieuwe steken (= voorpand), vierde markeerdraad na 12 nieuwe steken (= mouw), dan zijn er 19-20-21-22-23-24 steken over op de naald na de laatste markeerdraad (= helft achterpand). Begin met meerderen voor de raglan zoals boven staat beschreven, brei tricotsteek over de steken op het achterpand en voorpand en A.1 over de mouwsteken. LEES HET HELE VOLGENDE DEEL EERST EEN KEER DOOR VOORDAT U VERDER GAAT!
De meerderingen zijn verschillend op het voorpand/achterpand en de mouwen, brei als volgt:

VOORPAND/ACHTERPAND:
Meerder elke 2e naald 12-15-17-25-30-35 keer, dan elke 4e naald 7-7-7-4-3-2 keer.

MOUWEN:
Meerder elke 2e naald 18-23-27-29-26-25 keer, dan elke 4e naald 4-3-2-2-5-7 keer.

Als A.1 een keer in hoogte is gebreid, herhaal dan A.2 in de hoogte. De gemeerderde steken op de mouwen worden gaandeweg in het patroon verwerkt. Ga na de een na laatste keer meerderen op de mouw (er zijn 4 naalden nog te breien) verder met ribbelsteek over de steken van elke mouw; ga over de steken op het voorpand/achterpand verder in tricotsteek als hiervoor. DENK OM DE STEKENVERHOUDING! Na alle meerderingen voor de raglan zijn er 264-296-320-352-372-396 steken op de naald.
Brei de volgende naald als volgt: brei 38-42-45-51-56-61 steken (= helft achterpand), kant de volgende 56-64-70-74-74-76 steken af, brei de volgende 76-84-90-102-112-122 steken (= voorpand), kant de volgende 56-64-70-74-74-76 steken af, brei de volgende 38-42-45-51-56-61 steken (= helft achterpand).

LIJF:
Ga verder als volgt: brei de helft van het achterpand, zet 8-8-10-10-12-14 nieuwe steken op, brei het voorpand, zet 8-8-10-10-12-14 nieuwe steken op, brei de helft van het achterpand. Er zijn nu 168-184-200-224-248-272 steken op het lijf. Plaats een markeerdraad aan elke zijkant, in het midden van de nieuwe steken die u hebt opgezet. MEET HET WERK NU VANAF HIER. Ga verder in tricotsteek over alle steken. Minder bij een hoogte van 4 cm 1 steek aan elke kant van de markeerdraden (= 4 steken geminderd), minder elke 3 cm in totaal 4 keer – LEES TIP VOOR HET MINDEREN = 152-168-184-208-232-256 steken. Meerder bij een hoogte van 19-19-19-18-18-19 cm 1 steek aan elke kant van de markeerdraden (= 4 steken gemeerderd), meerder elke 2 cm in totaal 6 keer – LEES TIP VOOR HET MEERDEREN = 176-192-208-232-256-280 steken. Brei bij een hoogte van 32-32-32-33-33-32 cm A.3 over alle steken. Kant dan af met rechte steken, het werk heeft ongeveer een hoogte van 54-56-58-60-62-64 cm vanaf de schouder.

Linda 10.04.2019 - 23:30:

I have 3 skeins of 30% nylon, 27%cotton, 24% acrylic, 10%silk, and 9% linen 3.5 oz. 100 g each, 432 yards each. I would make this in a large. Should I ave enough? and is there a charge for this pattern? Also at a different time, would this be easy to extend the sleeves to 3/4 or just above the elbow? Beautiful pattern. Thanks

DROPS Design 11.04.2019 kl. 06:43:

Dear Linda, the pattern is free. For any personal assistance regarding the use of your own yarn, you can contact your favorite DROPS store and there you'll find all the help you need. Happy crafting!

Margit 28.03.2019 - 13:38:

Wenn ich in der Lochmusterreihe an beiden Seiten des Ärmels einen Umschlag mache, nehme ich automatisch eine Masche zu. Lasse ich einen Umschlag weg, sieht das Muster asymmetrisch aus. Wie stricke ich diese Reihe richtig?

DROPS Design 01.04.2019 kl. 09:48:

Liebe Margit, wenn Sie A.1 über die Ärmel stricken, nehmen Sie in A.1 keine Masche (= jeder Umschlag wird mit einer Abnahme ausgeglichen). Die Raglanzunahmen stricken Sie bei den Ärmeln nach der ersten Masche am Anfang Ärmel + vor der letzten Maschen am Ende Ärmel - siehe RAGLANZUNAHMEN. Viel Spaß beim stricken!

Teresa 25.02.2019 - 18:20:

Hello, I am making size L and have a question regarding stitch counts. Once the 10 stitches are cast on for each armhole, the pattern states the stitch count should be 200. Then 4 stitches are decreased at 4 cm (one time), and then 4 stitches decreased every 3 cm (four times). Should the new stitch count be 180 for size L rather than 184 as stated in pattern? In other words, 4 stitches decreased a total of 5 times, for 20 stitches decreased?

DROPS Design 26.02.2019 kl. 10:27:

Dear Teresa, you decrease the 4 sts on the sides a total of 4 times, so that you get 200 sts =- 16 sts = 184 sts. Happy knitting!

Bénédicte 05.12.2018 - 18:30:

Bonjour, D'après les diagrammes et l'échantillon, en montant 84 mailles pour la taille M, on obtient une encolure de 40 cm de large. Concrètement, il est impossible de passer la tête par cette encolure ! (mon tour de tête, par exemple, est de 57 cm). Ai-je manqué une information? Merci de votre réponse.

DROPS Design 06.12.2018 kl. 10:45:

Bonjour Bénédicte, les mesures et indications sont justes, l'encolure de ce modèle est assez près du cou, veillez bien à ce que votre rang de montage ne soit pas trop serré (il devrait s'élargir naturellement par la suite), et n'hésitez pas à ajuster le nombre de mailles à monter si vous le souhaitez. Bon tricot!

Anna W. 19.09.2018 - 09:51:

Wann beginne ich eigentlich mit dem Muster A3? Und wieso wird hier beim Muster von Hin- und Rückrunden gesprochen? Ich stricke doch rund, für mich sind das also alles Hinrunden...

DROPS Design 19.09.2018 kl. 10:16:

Liebe Anna, A.3 wird ganz unten am Rumpfteil gestrickt (nach A.3 werden die Maschen abgekettet). Die Diagramme zeigen alle Runden, z.B. A.1 = 6 Reihen, diese 6 Reihen werden Sie genauso stricken, in der Runde = jede Runden rechts nach links lesen (Deutsche Anleitung wird hier angepasst). Viel Spaß beim stricken!

Carol 19.08.2018 - 23:57:

Hello, I love this top. Please note that I have only ever knit 1 sweater prior to this and that was in the context of a class, so the instructor was right there to help. I'm a bit confused as to when to switch to 4th row increases for the body (size L). Do I knit a total of 17 rows ( which includes 8 increase rows) or do I knit a total of 34 rows (which includes 17 increase rows) prior to switching to the 4th row increase? Thank you for your time and patience and this beautiful pattern.

DROPS Design 21.08.2018 kl. 07:36:

Hi Carol, You are now measuring from the marker thread at the armholes. When the piece measures 19 cm (in size L) you increase 1 stitch on either side of each marker thread in the sides (4 stitches increased) and then do the same every 2 cm a total of 6 times (so 5 more times). I hope this helps and happy knitting!

Cindy 10.07.2018 - 20:22:

Hallo Ik geraak niet wijs uit het patroon. Ik heb 100 steken opgezet en in de laatste rij van de ribbels, dus de averechte rij heb ik 20 steken gemeerderd. En dan zou ik met A1 moeten beginnen, en hier loop ik al vast. Begin ik dan ook al met de raglan? Maar dan kom ik aan teveel steken op mijn mouwen . Graag wat meer uitleg. Alvast bedankt

Dee 14.06.2018 - 22:34:

Can you tell me if the Petronella Top has negative or positive ease, and if so, how much? I am trying to determine which size to make.

DROPS Design 15.06.2018 kl. 08:24:

Dear Dee, you will find at the bottom of the pattern a measurement chart with all measurements in each size, taken flat from side to side Compare these to a similar garment you have and like the shape to find out the matching size. Read more about sizing here. Happy knitting!

Francesca 08.03.2018 - 00:35:

Je voudrais réaliser ce modèle mais j'aimerais que l'encolure devant soit un peu + basse, moins ras du cou. Pensez-vous que je puisse y parvenir en faisant des rangs raccourcis. Idéalement je voudrais conserver l'aspect "carré" de l'encolure, mais juste que ce soit moins près du cou.

DROPS Design 08.03.2018 kl. 09:20:

Bonjour Francesca, vous pouvez vous aider d'un modèle réalisé avec un fil du même groupe et qui a une réhausse pour l'encolure dos. N'hésitez pas à demander de l'aide à votre magasin, on pourra vous y donner quelques astuces, même par mail, téléphone ou via les réseaux sociaux. Bon tricot!

JoLaine Jones-Pokorney 07.03.2018 - 22:37:

This is the most confusing pattern I've ever tried to make. There are several questions, but let's just start with the one about the first increases. I'm told to increase 20 stitches evenly on the last row of the two ridges - which would be a purl row? Really? Yes, it can be done, but it ain't pretty. Do you mean to complete the four ridge rows and do the increases on the next row?

DROPS Design 08.03.2018 kl. 09:06:

Dear Mrs Jones-Pokorney, you will increase on the last row of the 2 ridges, ie on a Purl round, make a YO to increase 1 st and work this YO twisted on next round to avoid a hole. Happy knitting!

Laat een opmerking achter voor DROPS 175-32