DROPS / 175 / 32

Petronella Top by DROPS Design

Ylhäältä alas neulottu raglantoppi DROPS Muskat-langasta. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli r-707
Lankaryhmä B
-----------------------------------------------------------
Koko: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS MUSKAT (kuuluu lankaryhmään B):
300-350-400-400-450-500 g väriä 20, vaalea minttu

DROPS PYÖRÖPUIKOT (40 + 60 tai 80 cm) NRO 4 tai käsialan mukaan.

Kommentit (49)

Saat tämän mallin langat alkaen 13.80€. Lue lisää.

Katso ruutupiirrokset A.1, A.2 ja A.3. Piirrokset näyttävät mallineuleen kaikkia kerroksia oikealta puolelta katsottuna.

RAGLANLISÄYKSET:
Tee lisäykset joka 2.kerros seuraavasti:
Ennen merkkilankaa:
Aloita 1 silmukan päässä merkkilangasta: Tee 1 langankierto, neulo 1 silmukka oikein, merkkilanka.
Merkkilangan jälkeen: Merkkilanka, neulo 1 silmukka oikein, tee 1 langankierto.
Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan oikein, työhön tulee muodostua reikä.

Tee lisäykset joka 4.kerros seuraavasti:
Ennen merkkilankaa:
1.KERROS: Aloita 1 silmukan päässä merkkilangasta: Tee 1 langankierto, 1 silmukka oikein, merkkilanka.
2.KERROS: Langankierrot neulotaan oikein, työhön tulee muodostua reikiä.
3.KERROS: Aloita 3 silmukan päässä merkkilangasta: Neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, tee 1 langankierto, 1 silmukka oikein, merkkilanka. Älä lisää silmukoita, mutta jatka reikäriviä kuten aiemmin.
4.KERROS: Langankierrot neulotaan oikein, työhön tulee muodostua reikiä.

Merkkilangan jälkeen:
1.KERROS: Merkkilanka, neulo 1 silmukka oikein, tee 1 langankierto.
2.KERROS: Langankierrot neulotaan oikein, työhön tulee muodostua reikiä.
3.KERROS: Merkkilanka, neulo 1 silmukka oikein, tee 1 langankierto, nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli. Älä lisää silmukoita, mutta jatka reikäriviä kuten aiemmin.
4.KERROS: Langankierrot neulotaan oikein, työhön tulee muodostua reikiä.

KAVENNUSVINKKI:
Aloita 3 silmukan päässä merkkilangasta: Neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, neulo 2 silmukkaa (merkkilanka on näiden silmukoiden keskellä), nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli = työstä kapeni 2 silmukkaa.

LISÄYSVINKKI:
Neulo kunnes merkkilankaa edeltää 1 silmukka. Tee 1 langankierto, neulo 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 2 silmukan keskellä) ja tee 1 langankierto. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää (lisätyillä silmukoilla neulotaan sileää neuletta).
---------------------------------------------------------

TOPPI:
Neulotaan ylhäältä alas suljettuna neuleena pyöröpuikolla, keskeltä takaa alkaen.

KAARROKE:
Luo 80-84-88-92-96-100 silmukkaa pyöröpuikolle nro 4 Muskat-langalla. Neulo 4 kerrosta AINAOIKEAA (katso selitys yllä), lisää ainaoikein -neuleen viimeisellä kerroksella tasavälein 20 silmukkaa = 100-104-108-112-116-120 silmukkaa. Kiinnitä 4 merkkilankaa työhön seuraavasti: Kiinnitä ensimmäinen merkkilanka 19-20-21-22-23-24 silmukan jälkeen (= puolikas takakappale), kiinnitä toinen merkkilanka seuraavien 12 silmukan jälkeen (= hiha), kiinnitä kolmas merkkilanka seuraavien 38-40-42-44-46-48 silmukan jälkeen (= etukappale), kiinnitä neljäs merkkilanka seuraavien 12 silmukan jälkeen (= hiha), viimeisen merkkilangan jälkeen jäljellä on nyt 19-20-21-22-23-24 silmukkaa (= puolikas takakappale). Tee nyt RAGLANLISÄYKSET yllä olevan ohjeen mukaisesti, neulo etu- ja takakappaleen silmukoilla sileää neuletta ja neulo kummankin hihan kaikilla silmukoilla mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti. LUE KOKO KATKELMA ENNEN KUIN JATKAT NEULOMISTA! Etukappaleessa/takakappaleessa ja hihoissa lisätään eri tavoin seuraavasti:

ETUKAPPALE/TAKAKAPPALE:
Toista lisäykset joka 2.kerros 12-15-17-25-30-35 kertaa, sitten joka 4.kerros 7-7-7-4-3-2 kertaa.

HIHAT:
Toista lisäykset joka 2.kerros 18-23-27-29-26-25 kertaa, sitten joka 4.kerros 4-3-2-2-5-7 kertaa.

Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, toista jatkossa piirroksen A.2 mallikertaa. Hihojen lisätyillä silmukoilla neulotaan myös mallineuletta. Kun olet tehnyt hihojen toiseksi viimeisen lisäyskerroksen (jäljellä on vielä 4 kerrosta), jatka neulomalla hihojen silmukoilla ainaoikeaa, etukappaleen/takakappaleen silmukoilla neulotaan sileää neuletta kuten aiemmin. TARKISTA NEULETIHEYS! Kun kaikki raglanlisäykset on tehty, työssä on 264-296-320-352-372-396 silmukkaa. Seuraava kerros neulotaan näin: Neulo 38-42-45-51-56-61 silmukkaa (= puolikas takakappale), päätä seuraavat 56-64-70-74-74-76 silmukkaa, neulo seuraavat 76-84-90-102-112-122 silmukkaa (= etukappale), päätä seuraavat 56-64-70-74-74-76 silmukkaa, neulo loput 38-42-45-51-56-61 silmukkaa (= puolikas takakappale).

ETU- JA TAKAKAPPALE:
Neulo seuraavasti: Neulo puolikas takakappale, luo 8-8-10-10-12-14 silmukkaa, neulo etukappale, luo 8-8-10-10-12-14 silmukkaa, neulo puolikas takakappale. Etu- ja takakappaleessa on nyt 168-184-200-224-248-272 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka kumpaankin sivuun, luotujen silmukoiden keskelle. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ. Jatka neulomalla sileää neuletta, neulo kuitenkin aluksi kumpaankin sivuun luoduilla 8-8-10-10-12-14 silmukalla 4 kerrosta ainaoikeaa. Jatka sitten neulomalla kaikilla silmukoilla sileää neuletta. Kun työn pituus on 4 cm, kavenna kummankin merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka (= työstä kapeni 4 silmukkaa). Toista tällaiset kavennukset 3 cm välein yht. 4 kertaa (LUE KAVENNUSVINKKI) = 152-168-184-208-232-256 silmukkaa. Kun työn pituus on 19-19-19-18-18-19 cm, lisää kummankin merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka (= työhön lisättiin 4 silmukkaa). Toista tällaiset lisäykset 2 cm välein yht. 6 kertaa (LUE LISÄYSVINKKI) = 176-192-208-232-256-280 silmukkaa. Kun työn pituus on 32-32-32-33-33-32 cm, neulo kaikilla silmukoilla mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti. Kun olet neulonut piirroksen A.3 loppuun, päätä silmukat oikein silmukoin. Työn pituus olalta mitattuna on n. 54-56-58-60-62-64 cm.

Teresa 25.02.2019 - 18:20:

Hello, I am making size L and have a question regarding stitch counts. Once the 10 stitches are cast on for each armhole, the pattern states the stitch count should be 200. Then 4 stitches are decreased at 4 cm (one time), and then 4 stitches decreased every 3 cm (four times). Should the new stitch count be 180 for size L rather than 184 as stated in pattern? In other words, 4 stitches decreased a total of 5 times, for 20 stitches decreased?

DROPS Design 26.02.2019 kl. 10:27:

Dear Teresa, you decrease the 4 sts on the sides a total of 4 times, so that you get 200 sts =- 16 sts = 184 sts. Happy knitting!

Bénédicte 05.12.2018 - 18:30:

Bonjour, D'après les diagrammes et l'échantillon, en montant 84 mailles pour la taille M, on obtient une encolure de 40 cm de large. Concrètement, il est impossible de passer la tête par cette encolure ! (mon tour de tête, par exemple, est de 57 cm). Ai-je manqué une information? Merci de votre réponse.

DROPS Design 06.12.2018 kl. 10:45:

Bonjour Bénédicte, les mesures et indications sont justes, l'encolure de ce modèle est assez près du cou, veillez bien à ce que votre rang de montage ne soit pas trop serré (il devrait s'élargir naturellement par la suite), et n'hésitez pas à ajuster le nombre de mailles à monter si vous le souhaitez. Bon tricot!

Anna W. 19.09.2018 - 09:51:

Wann beginne ich eigentlich mit dem Muster A3? Und wieso wird hier beim Muster von Hin- und Rückrunden gesprochen? Ich stricke doch rund, für mich sind das also alles Hinrunden...

DROPS Design 19.09.2018 kl. 10:16:

Liebe Anna, A.3 wird ganz unten am Rumpfteil gestrickt (nach A.3 werden die Maschen abgekettet). Die Diagramme zeigen alle Runden, z.B. A.1 = 6 Reihen, diese 6 Reihen werden Sie genauso stricken, in der Runde = jede Runden rechts nach links lesen (Deutsche Anleitung wird hier angepasst). Viel Spaß beim stricken!

Carol 19.08.2018 - 23:57:

Hello, I love this top. Please note that I have only ever knit 1 sweater prior to this and that was in the context of a class, so the instructor was right there to help. I'm a bit confused as to when to switch to 4th row increases for the body (size L). Do I knit a total of 17 rows ( which includes 8 increase rows) or do I knit a total of 34 rows (which includes 17 increase rows) prior to switching to the 4th row increase? Thank you for your time and patience and this beautiful pattern.

DROPS Design 21.08.2018 kl. 07:36:

Hi Carol, You are now measuring from the marker thread at the armholes. When the piece measures 19 cm (in size L) you increase 1 stitch on either side of each marker thread in the sides (4 stitches increased) and then do the same every 2 cm a total of 6 times (so 5 more times). I hope this helps and happy knitting!

Cindy 10.07.2018 - 20:22:

Hallo Ik geraak niet wijs uit het patroon. Ik heb 100 steken opgezet en in de laatste rij van de ribbels, dus de averechte rij heb ik 20 steken gemeerderd. En dan zou ik met A1 moeten beginnen, en hier loop ik al vast. Begin ik dan ook al met de raglan? Maar dan kom ik aan teveel steken op mijn mouwen . Graag wat meer uitleg. Alvast bedankt

Dee 14.06.2018 - 22:34:

Can you tell me if the Petronella Top has negative or positive ease, and if so, how much? I am trying to determine which size to make.

DROPS Design 15.06.2018 kl. 08:24:

Dear Dee, you will find at the bottom of the pattern a measurement chart with all measurements in each size, taken flat from side to side Compare these to a similar garment you have and like the shape to find out the matching size. Read more about sizing here. Happy knitting!

Francesca 08.03.2018 - 00:35:

Je voudrais réaliser ce modèle mais j'aimerais que l'encolure devant soit un peu + basse, moins ras du cou. Pensez-vous que je puisse y parvenir en faisant des rangs raccourcis. Idéalement je voudrais conserver l'aspect "carré" de l'encolure, mais juste que ce soit moins près du cou.

DROPS Design 08.03.2018 kl. 09:20:

Bonjour Francesca, vous pouvez vous aider d'un modèle réalisé avec un fil du même groupe et qui a une réhausse pour l'encolure dos. N'hésitez pas à demander de l'aide à votre magasin, on pourra vous y donner quelques astuces, même par mail, téléphone ou via les réseaux sociaux. Bon tricot!

JoLaine Jones-Pokorney 07.03.2018 - 22:37:

This is the most confusing pattern I've ever tried to make. There are several questions, but let's just start with the one about the first increases. I'm told to increase 20 stitches evenly on the last row of the two ridges - which would be a purl row? Really? Yes, it can be done, but it ain't pretty. Do you mean to complete the four ridge rows and do the increases on the next row?

DROPS Design 08.03.2018 kl. 09:06:

Dear Mrs Jones-Pokorney, you will increase on the last row of the 2 ridges, ie on a Purl round, make a YO to increase 1 st and work this YO twisted on next round to avoid a hole. Happy knitting!

Shay 06.03.2018 - 14:56:

Just starting. When I increase front/back piece, is that the "Raglan" increase? Where does the "Increase as follows after marker thread' start?

DROPS Design 06.03.2018 kl. 16:08:

Dear Shay, the raglan inc on next round after inserting marking thread. You will inc for raglan on front/back piece after the marking thread at the beg of piece and before the marking thread at the end of piece. You will increase for raglan at the beg of sleeve after marking thread and at the end of sleeve before the marking thread. Happy knitting!

Sue 30.10.2017 - 11:54:

Arrr yes that makes perfect sense. I asked the question about which the row to start the increases on on Oct 2nd and was told to increase on even rows after the ridges. That's row 6,8,10, 12. (Row12 is row 2 of A2). But I should inc on row 5,7,9,11 (row 11 is row 1 of A2) . That is what I thought should happen. Thank you. So much. Confusion over :-).

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 175-32