DROPS / 174 / 14

Twin River by DROPS Design

Strikket bluse til herre med strukturmønster og raglan i DROPS Nepal. Str S - XXXL

DROPS Design: Model nr ne- 236
Garngruppe C eller A + A
----------------------------------------------------------
650-750-800-900-1000-1100 g f.nr 6314, jeansblå

DROPS STRØMPEP OG RUNDP (60 eller 80 cm) nr 5 – eller det p.nr du skal bruge for at få 17 m x 24 p mønster A.1 på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 185.25kr. Læs mere.

Tag ind således før A.2: Strik til der er 2 m tilbage før A.2, strik de 2 næste m ret sammen,
Tag ind således efter A.2: Tag 1 m løst af p, 1 ret, løft den løse m over.

UDTAGNINGSTIPS (RYG & FORSTK):
Der tages 4 m ud på omg således:
Strik til der er 1 m tilbage før mærket i siden, slå om, strik 2 m retstrik, slå om (= 2 m taget ud). Gentag udtagningen i den anden side af arb. På næste omg strikkes omslaget drejet, så der ikke bliver hul. De nye m strikkes i retstrik.

UDTAGNINGSTIPS (ÆRME):
Der tages ud således midt under ærmet:
Strik til der er 1 m tilbage før mærket, slå om, strik 2 m retstrik, slå om. På næste omg strikkes omslaget drejet, så der ikke bliver hul. De nye m strikkes løbende ind i mønster. OBS: M på hver side af mærket strikkes i retstrik!

RAGLANINDTAGNING (FORHØJNING):
Alle indtagninger sker fra retsiden!
Der tages ind således efter A.2: Strik 3 m drejet ret sammen.
Der tages ind således før A.2: Strik til der er 3 m tilbage før A.2, 3 m ret sammen.
----------------------------------------------------------

BLUSE:
Blusen strikkes rundt.

RYG & FORSTK:
Slå 150-162-168-192-210-234 m op med Nepal på rundp 5. * Strik 1 vrang, (1 ret, 2 vrang), gentag fra (-) 23-25-26-30-33-37 gange til, 1 ret, 1 vrang, sæt et mærke her (= siden) *, gentag fra *-* 1 gang til. OBS: Lad mærkerne følger med op i arb. Fortsæt ribben rundt således til arb måler 4 cm. Nu strikkes der mønster A.1 således: Strik de 2 sidste m i A.1, derefter gentages A.1 rundt om hele omg til der er 1 m tilbage, strik den første m i A.1. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arb måler 13-13-14-14-15-15 cm tages der 1 m ud på hver side af hvert mærke - læs UDTAGNINGSTIPS (RYG & FORSTK)! Gentag udtagningen når arb måler 27-28-29-29-30-30 cm = 158-170-176-200-218-242 m. Når arb måler 41-41-42-42-42-42 cm – sørg for at næste omg som skal strikkes er som 2.omg i A.1, lukkes der af til ærmegab således: Luk de første 5 m af på omg, strik de næste 69-75-78-90-99-111 m, luk de næste 10 m af til ærmegab, strik de næste 69-75-78-90-99-111 m, luk de resterende 5 m af. Klip tråden, læg arb til side og strik ærmerne.

ÆRME:
Ærmerne strikkes rundt på strømpep.
Slå 42-42-42-48-48-48 m op med Nepal på strømpep 5. Sæt et mærke i starten af omg (= midt under ærmet). Strik rib således: 1 vrang, 1 ret, * 2 vrang, 1 ret *, gentag fra *-* til der er 1 m tilbage på omg, 1 vrang. Fortsæt således rundt til ribben måler 4 cm. Nu strikkes der mønster således: Strik de 2 sidste m i A.1, A.1 til der er 1 m tilbage på omg, strik første m i A.1. Når arb måler 9-8-7-6-10-9 cm tages der 1 m ud på hver side af mærket under ærmet - læs UDTAGNINGSTIPS (ÆRME)! Tag ud således på ca hver 13.-9.-7.-7.-6.-5.omg totalt 8-11-14-14-14-17 gange = 58-64-70-76-76-82 m. Når arb måler 51-50-49-48-47-46 cm – sørg for at næste omg som skal strikkes er som 2.omg i A.1, luk de midterste 10 m af under ærmet (= 5 m på hver side af mærket) = 48-54-60-66-66-72 m. Strik et ærme til på samme måde.

BÆRESTK:
Sæt ærmerne ind på samme rundp 5 som ryg- og forstykke hvor der er lukket af til ærmegab = 234-258-276-312-330-366 m. Dette gøres uden at m strikkes. Sæt et mærke i hver overgang mellem ryg & forstk og ærmer (= 4 mærker). Omgangen starter på rygstk, 4 m efter mærket mellem højre ærme og rygstk.
Nu fortsætter mønsteret som før og A.2 (= 8 m) strikkes i hver overgang mellem ryg & forstk og ærmer (mærkerne sidder midt i A.2). På næste omg starter indtagningen til RAGLAN – se forkl over. OBS: Der tages ind forskellig på ryg & forstk og ærmer således:
RAGLAN RYG & FORSTK:
Tag ind på hver 2.omg 21-24-24-24-26-26 gange og på hver omg 0-0-0-6-7-13 gange (= totalt 21-24-24-30-33-39 gange).
RAGLAN ÆRMER:
Tag ind på hver 4.omg 6-6-4-3-5-5 gange og på hver 2.omg 9-12-17-21-19-22 gange (= totalt 15-18-21-24-24-27 gange).

Når alle indtagninger er færdige er der 90-90-96-96-102-102 m tilbage på omg (= totalt 144-168-180-216-228-264 m taget ind).

Nu strikkes der mønster som før over de første 72-72-78-78-84-84 m. Sæt et mærke her (= mellem A.2 og højre ærme). Derefter strikkes der en forhøjning frem og tilbage i nakken i mønster som før Samtidig med at der tages ind til raglan på hver p fra retsiden over de m der strikkes over – læs RAGLANINDTAGNING (FORHØJNING) således: OBS: For hver gang der vendes skal tråden strammes så der ikke bliver hul!
1.P(= retsiden): Strik 55-55-58-58-61-61 m (ink de 8 m som tages ind)
2.P(= vrangen): Vend og strik 45-45-48-48-51-51 m
3.P: Vend og strik 43-43-46-46-49-49 m (ink de 8 m som tages ind)
4.P: Vend og strik 33-33-36-36-39-39 m tilbage.
Der er nu 74-74-80-80-86-86 m på omg.
Vend og fortsæt rundt i rib således: Strik ret over ret og vrang over m i retstrik til ribben måler 4 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang. Blusen måler 64-66-68-70-72-74 cm fra opslåningskanten og op til skulderen. Klip og hæft tråden.

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 174-14) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (90)

Patricia 21.01.2020 - 21:51:

Adding to Coni's question: ok, we knit 58 st on RS (in continuation to the 78st) and decr 8 st (4 times before and after A2, each time 2 st, by knitting 3 tog). Indeed we are left with 50 st on the needle (besides the 38 st left for A2+front side+A2); when we turn on WS we knit only 48 st. what happens with the remaining 2 st? this obviously changes the next row where we are asked to knit 46 st, but then we have only 44 st left. Like this we cannot keep the symmetry. please advise.

DROPS Design 22.01.2020 kl. 09:13:

Dear Patricia, you are working short rows, that's why you only work 46 sts on next row (incl. the 8 sts to decrease = 38 sts remain), on next row you work 36 sts (= 2 sts less). Happy knitting!

Patricia 20.01.2020 - 22:22:

Kan iemand mij helpen met de laatste deel, aub? Ik heb 96 st op rondbreinld (maat L) en ik ben nog steeds op het achterpand, 4 st na de markeerder tussen mouw en achterpand (zie instructies voor PAS). Dus, 96 st=22st (AP)+8st (A2)+10st (Li Mw)+8st (A2)+22st (VP)+8st (A2)+10st (Re Mw)+8st (A2). Dan 78 st verder ben ik op Re Mw, 4 st na de markeerder tussen VP en mouw. klopt dat? als ik hier met de ronding heen en weer begin, dat komt de ronding op het voorpand. En wat gebuurt met de andere 18 st?

Coni 29.12.2019 - 00:25:

Hello good afternoon!! Sorry to insist but can you answer my question dated 21/12/19? I would like to complete my project. Thank you very much. Coni

Coni 21.12.2019 - 20:20:

Hello good afternoon. I am working on size L. I am ready to start working on Row 1 and 58 sts. Should I continue decreasing 1 st before and after A2? Or should I apply above instructions (RAGLAN DEC (ELEVATION):\r\nAll dec are done from RS!\r\nDec as follows after A.2: K 3 twisted tog.)\r\nEither way the numbers do not match . I can’t go down from 58 to 48 sts following either instructions. \r\nI am frustrated! Please help! Thank you!!

DROPS Design 02.01.2020 kl. 09:46:

Dear Coni, you continue working the raglan decreases as before (= every other round) but with short rows for the elevation (the dec for raglan will be worked from RS): work from RS first 58 sts dec 8 sts as before (50 sts remain on needle), turn and work 48 sts from WS, turn and work from RS 46 sts dec 8 sts as before, turn and work 36 sts from WS. There are now 80 sts on needle (you have decreased 16 sts = 8 sts on row 1 and 8 sts on row 3). Happy knitting!

Clémence 20.12.2019 - 16:26:

Bonjour ! Je suis en train de faire le corps de ce pull et je vais entamer les premières augmentations. J'aimerai être sûre de comprendre, on augmente 1 maille de chq côté de chq marqueur (donc 4 au total) ce qui casse le motif A1 qui se fait sur 3 mailles. Je vais donc avoir le motif A1 sur le dos et le devant mais il y aura une colonne de point mousse sur les côtés qui va s'élargir avec les augmentations c'est bien ça ?

DROPS Design 20.12.2019 kl. 16:36:

Bonjour Clémence, le motif va effectivement être "cassé" sur les côtés, on tricote les augmentations au point mousse, on aura ainsi 4 m point mousse de chaque côté après la 1ère augmentation (= 1 m end, 1 m augmentée au point mousse, 1 m point mousse (dernière m du tour = avant le marqueur), 1 m point mousse (1ère m du tour = après le marqueur), 1 m augmentée au point mousse, 1 m end), après la 2ème augmentation, on aura 6 m point mousse sur chacun des côtés - cf AUGMENTATIONS (DOS & DEVANTS). Bon tricot!

Eva Sakellariou 12.12.2019 - 15:15:

Hej jag stickar M och efter resåren ska man sticka mönster i A.1 alltså ska sticka de 2 sista m i A1, sedan upprepas A.1 runt helav. Min fråga är ska de 2 sista m vara am ocg ska sedan upprepa A.1. då får jag flera am i varvet. Vd gör jag för fel

Eva Sakellariou 10.12.2019 - 17:31:

Jag skulle föreslå att ni skriver( inom parentes om de är am eller rm) Jag syftar på de två sista m i A 1 och likaså när det återstår 1v på varvet,sticka den första . i A. 1. Det blir då klart för mig som är ovan.-FRAM -OCH BACKST

Eva Sakellariou 08.12.2019 - 10:37:

Hej! Jag stickar stl M och undrar vad 25 ggr til betyder ifram och bak Jag har redan stickat 8 varv i resåren och detta motsvarar ca 4 cm. Vad syftar 25 ggr till Tack på förhand

DROPS Design 09.12.2019 kl. 11:07:

Hei Eva! 25 ggr står for 25 ganger, det vil si at (1 rett maske, 1 vrang maske) skal gjentas 25 ganger på omgangen før det settes en markør, deretter gjentas det igjen. Om du ønsker å lese mer om strikketerminologi og om hva de forskjellige termene står for kan du gjøre det her . Lykke til!

Isabel 19.11.2019 - 19:32:

En el diagrama hay una cruz, este es punto del derecho o revés ??

DROPS Design 24.11.2019 kl. 23:13:

Hola Isabel. Tienes las abreviaturas encima de los diagramas. Cuadrado blanco = derecho; cuadrado con x = revés

Annemieke Duterloo 17.11.2019 - 11:43:

Het lukt me niet om dit patroon met een rondbreinaald of op 4 naalden te breien.\\r\\nkunt u ook een beschrijving opsturen voor het breien met 2 naalden?\\r\\nIk ben al begonnen aan het lijf met het halve aantal steken, maar de raglan breien is voor mij niet te doen met deze beschrijving. Graag een aangepast patrroon.\r\nA. Duterloo

DROPS Design 23.11.2019 kl. 15:32:

Dag Annemieke,

Helaas is het voor ons niet mogelijk om patronen aan te passen naar persoonlijke wensen. Om patronen aan te passen om ze met rechte naalden te breien hebben we een instructie op de site gezet. Deze vindt je hier.

Kommentere opskrift DROPS 174-14