DROPS / 173 / 34

Passing Storm by DROPS Design

Stickad poncho och pannband i 1 tråd DROPS Cloud eller 2 trådar DROPS Air med hålmönster, stickade sidledes. Stl S - XXXL.

DROPS Design: Modell nr co-047
Garngrupp E eller C + C
----------------------------------------------------------
200-250-300 g nr 04, mellangrå

Eller använd: DROPS AIR från Garnstudio
250-300-350 g nr 04, mellangrå

DROPS RUNDST (80 cm) NR 8 – eller det st.nr du måste använda för att få 11 m x 15 v mönsterst på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------
PANNBAND:
Storlek: S/M - M/L - L/XL
Passar huvudmått: 54/56 - 56/58 - 58/60 cm
Garnåtgång:
DROPS CLOUD från Garnstudio
50 g i alla stl i nr 04, mellangrå

Eller använd: DROPS AIR från Garnstudio
100 g i alle str i nr 04, mellangrå

DROPS ST NR 8 – eller det st.nr du måste använda för att få 11 m x 15 v mönsterst på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Se diag A.1 till A.3 (välj diag för rätt stl). Diag visar alla v i mönstret sett från rätsidan.

VÄNDNINGAR:
1:a v börjar från nederkanten.
VARV 1-2: Sticka till 1:a markören, vänd och sticka tillbaka.
VARV 3-4: Sticka 2 v över alla m.
VARV 5-6: Sticka till 2:a markören, vänd och sticka tillbaka.
VARV 7-8: Sticka 2 v över alla m.
VARV 9-10: Sticka till 3:e markören, vänd och sticka tillbaka.
VARV 11-12: Sticka 2 v över alla m.
VARV 13-14: Sticka till 3:e markören, vänd och sticka tillbaka.
VARV 15-16: Sticka 2 v över alla m.
STL L/XL- XXL/XXXL ( VARV 17-18): Sticka till 2:a markören, vänd och sticka tillbaka.
Upprepa v 1 till 16-18-18.
----------------------------------------------------------

PONCHO:
Arb stickas fram och tillbaka på rundst för att få plats med alla m. Det stickas sidledes och sys ihop efteråt.

Lägg LÖST upp 44-48-56 m på rundst 8 med 1 tråd Cloud eller 2 trådar Air. Sticka 1 v rätt över alla m. Vänd, sedan sätts det 3 markörer i arb så här från nederkanten (utan att sticka): 1:a markören efter 16-18-28 m, 2:a markören efter nästa 12-13-12 m, 3:e markören efter nästa 10-11-10 m, det är då 6 m efter sista markören.
Nästa v stickas så här från avigsidan: 2 m RÄTST - se förkl ovan, A.1 (välj diag för rätt stl), * A.2, A.3 *, upprepa *-* 1-1-2 ggr till, A.2, A.1, avsluta med 6 m rätst (= hals) - SAMTIDIGT när det har stickats 2 v mönster stickas det VÄNDNINGAR - se förkl ovan. Fortsätt så - KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
Sticka tills arb mäter ca 68-74-84 cm vid halsen och ca 139-167-191 cm längst ner - anpassa efter en hel eller halv rapport av A.2 på höjden (= v 10 eller sista v), maska av LÖST.

MONTERING:
Sy uppläggningskanten och avmaskningskanten kant i kant - sy i de yttersta maskbågarna så att sömmen blir flat.
----------------------------------------------------------

PANNBAND:
Lägg upp 12 m på st 8 med 1 tråd Cloud eller 2 trådar Air. Sticka 2 v RÄTST – se förkl ovan. Sticka så här från rätsidan: 2 m rätst, A.2 (börja på 2:a v i diag), avsluta med 2 m rätst. Fortsätt så tills arb mäter 48-50-52 cm - KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Sedan stickas det 2 v rätst. Maska av.

MONTERING:
Sy uppläggningskanten och avmaskningskanten tills - sy i de yttersta maskbågarna så att sömmen blir flat.

Christine 02.01.2019 - 15:46:

Aber dann ist man doch in den verkürzten Reihen weiter als beim Rest, oder habe ich da einen Denkfehler?

DROPS Design 02.01.2019 kl. 15:52:

Liebe Christine, also ja, Sie stricken Diagram weiter über die gestrickten Maschen aber die unterschiedlichen A.2 in der Breite werden einen unterschiedlichen Anzahl in der Höhe wiederholt (= mehr am Anfang der Reihen, wo man mehr Reihen strickt = untereren Rand als oben am Hals). Viel Spaß beim stricken!

Christine 02.01.2019 - 14:29:

Hallo, wie verhält es sich mit dem Muster in den verkürzten Reihen? Das verschiebt sich,oder ? Bitte um Hilfe !!!

DROPS Design 02.01.2019 kl. 15:05:

Liebe Christine, das Muster stricken Sie über die gestrickten Maschen in den verkürzten Reihen, dh einfach das Muster weiterstricken, wenn Sie die Maschen in A.2 stricken. Viel Spaß beim stricken!

Christine 02.01.2019 - 13:32:

Hallo,Strickt man bei den verkürzten Reihen das Muster einfach weiter? Was ist mit den restlichen Maschen? Hilfe !!

Anne 18.10.2018 - 22:36:

Hej! Jag har problem med momentet ”Vändningar”. Förstår stickningen, men ej när de påbörjas och hur de stickas relaterat till diagrammen. Det står ”…SAMTIDIGT när det har stickats 2 v mönster stickas vändningar…”. ”Samtidigt” och ”när det har” är lite motsägelsefullt. Ska man sticka efter diagr. på de korta raderna, och om så ska man sticka returvarvet lika som första (med motsatta maskor) eller ny/efterföljande rad i diagrammen? Tack!

Anne 15.10.2018 - 17:55:

Hej! Om man väljer "Drops Air", gäller samma stickor (nr 8) som är rekommenderat för "Cloud", eller anpassar jag efter garn? Kan ni rekommendera storlek på stickor för "Air" för ett likvärdigt resultat? Tack på förhand!

DROPS Design 15.10.2018 kl. 18:01:

Hej, du kan använda samma stickor som för DROPS Cloud, men observera att Air stickas med 2 trådar.

Conny Julien 16.11.2017 - 23:16:

Hallo, Ich hätte für die Anleitung so gerne die Farbe Petrol, bitte um Hilfe Lg Conny

DROPS Design 17.11.2017 kl. 09:17:

Liebe Frau Julien, DROPS Cloud ist jetzt nicht mehr oder nur bei einigen DROPS Store verfügbar, aber Sie können gerne mit 1 Faden Garngruppe E oder 2 Fäden Garngruppe C - hier lesen Sie mehr. Viel Spaß beim stricken!

Annette 01.03.2017 - 14:02:

Mit tidligere spørgsmål tilbagekaldes, da jeg selv har løst gåden og er nu godt i gang med strikketøjet. Beklager ulejligheden.

DROPS Design 01.03.2017 kl. 14:12:

Hej Annette. Helt i orden. Dejligt du er kommet videre!

Annette 01.03.2017 - 07:19:

Jeg synes ikke det fremgår, hvordan man øger maskeantallet. Skal der tages ud/slås om pinden til ny maske, efter hver vending?

Anmaro 06.01.2017 - 15:06:

Merci pour votre réponse. Mais cela ne.apporte pas d'element nouveau. Mon troisième marqueur est bien celui qui ce situe juste sous l'encolure? Donc avant les 6 points mousses? Donc je fais un rang raccourci, je tourne - cela compte pour deux rangs? Ou est ce que je refait cela deux fois? Donc 2x dans un sens puis 2x fois dans l'autre?

DROPS Design 06.01.2017 kl. 16:22:

Bonjour Mme Anmaro, les rangs raccourcis se tricotent par 2: 1 sur l'endroit sur une partie des mailles, et le rang retour sur l'envers. Quand vous avez fait 1 série des rangs raccourcis (rangs 1 à 16-18), vous avez tricoté 16-18 rangs en début de rang sur l'endroit (= rangs 1-2, 5-6, 9-10, 13-14 (17-18) et seulement 8 rangs en fin de rang sur l'endroit (= rangs 3-4, 7-8, 11-12 et 15-16). Bon tricot!

Anmaro 06.01.2017 - 14:40:

Mon encolure est presque aussi large que mon bas! J'ai dû faire une erreur avec les rangs raccourcis. Pouvez vous m aider à comprendre comment intercaler ces rangs? Peut-être à l'aide d'un schéma? Je suis désespérée! Merci d.avance

DROPS Design 06.01.2017 kl. 14:43:

Bonjour Mme Anmaro, nous n'avons pas de schéma pour ce modèle, mais tricotez bien les rangs raccourcis comme indiqué, 2 rangs jusqu'au marqueur indiqué, 2 rangs sur toutes les mailles. À chaque fois que vous tricotez jusqu'au marqueur, vous tricotez d'abord jusqu'au 1er, puis au 2ème, puis 3ème, puis encore une fois jusqu'au 3ème marrqueur. Dans les 2 grandes tailles, tricotez encore 2 rangs jusqu'au 2ème marqueur. Répétez ces 16-18 rangs tout du long. Bon tricot!

Kommentér oppskrift DROPS 173-34