DROPS / 173 / 43

Hello Sunshine by DROPS Design

Settet består av: DROPS basker och halsvärmare i ”Lima” med bladmönster stickad uppifrån och ner och DROPS pulsvärmare i “Lima” med bladmönster.

DROPS Design: Modell nr li-073
Garngrupp B
----------------------------------------------------------
BASKER:
Storlek: S/M - M/L
Passar huvudmått: ca 54/56 - 56/58 cm
Garnåtgång:
DROPS LIMA från Garnstudio
100 g i båda stl i nr 2923, ockra

DROPS STRUMPST OCH RUNDST (40 cm) NR 3,5 – eller det st.nr du måste använda för att få 22 m x 30 v slätst på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDST (40 cm) NR 3 – till resår.
DROPS FLÄTST – till flätning.

HALSVÄRMARE:
Storlek: S/M - M/L
Mått: Omkrets upptill ca 44-49 cm (lätt sträckt). Omkrets nedtill ca 140-140 cm. Höjd ca 21-23 cm.
Garnåtgång:
DROPS LIMA från Garnstudio
150 g i båda stl i nr 2923, ockra

DROPS RUNDST (40 och 80 cm) NR 4 – eller det st.nr du måste använda för att få 21 m x 28 v slätst på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDST (40 och 80 cm) NR 3,5 – till resår.
DROPS FLÄTST – till flätning.

PULSVÄRMARE:
Storlek: S/M - M/L
Mått: Omkrets ca 18-20 cm. Längd ca 22-23 cm.
Garnåtgång:
DROPS LIMA från Garnstudio
100 g i båda stl i nr 2923, ockra

DROPS STRUMPST NR 3,5 – eller det st.nr du måste använda för att få 22 m x 30 v slätst på 10 x 10 cm.
DROPS STRUMPST NR 3 – till resår.
DROPS FLÄTST – till flätning.

TILL HELA SETTET:
300-350 g nr 2923, ockra
----------------------------------------------------------

DROPS Lima uni colour DROPS Lima uni colour 26.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Lima mix DROPS Lima mix 26.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 156kr. Läs mer.
BASKER:

MÖNSTER:
Se diag A.1 (välj diag för rätt stl).

MAGISK CIRKEL:
För att slippa hål i mitten börjar man med denna teknik:
Håll i garnänden med vänster hand och gör en ögla runt vänster pekfinger (från vänster mot höger). Håll i öglan med vänster tumme och pekfinger. Stick in stickan genom öglan, hämta tråden från nystanet (dvs lägg tråden 1 gång över st från dig), drag tråden tillbaka genom öglan, gör 1 omslag om st (tråden läggs nu bakifrån och mot dig) och drag omslaget genom m på st, * stick in st genom öglan, gör 1 omslag om st (tråden läggs bakifrån och mot dig), drag omslaget genom öglan, gör 1 nytt omslag om st (bakifrån och mot dig) och drag omslaget genom yttersta m på höger st (dvs den sista m som gjordes) *, upprepa *-* till det är 14 m på st. Fördela m på 4 st strumpst 3,5 som förkl i beskrivningen.
Sticka sedan som förkl i beskrivningen – SAMTIDIGT dras det i garnänden så att öglan snörs ihop och hålet försvinner.

AVMASKNINGSTIPS:
För att avmaskningskanten inte ska strama kan man göra 1 omslag om st efter ca var 4:e m (omslaget maskas av som en vanlig m).

----------------------------------------------------------

BASKER:
Arb stickas runt på strumpst uppifrån och ner, byt till rundst när det behövs.
Börja med MAGISK CIRKEL – se förkl ovan och lägg upp 14 m med Lima som förkl ovan – OBS: Om man inte vill börja med magisk cirkel läggs det upp 14 m på strumpst 3,5 med Lima (när baskern är färdig träs det en tråd upp och ner genom maskorna runt hålet på toppen och hålet dras ihop). Fördela m på 4 st strumpst 3,5 med 4 m på var och en av de 3 första st och 2 m på sista st. Sedan stickas det mönster runt efter diag A.1 (välj diag för rätt stl = 7 rapporter à 2 m). KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När A.1 är färdigstickat är det 112 m på v i båda stl och arb mäter ca 19-21 cm uppifrånoch ner.
Byt till rundst 3 och sticka resår runt (= 2 rm, 2 am) – anpassa så att det stickas 2 rm över varje mönsterbård och 2 am + 2 rm + 2 am mellan varje mönsterbård).
När resåren mäter 3-4 cm (ev vid önskat mått) maskas det av med rm över rm och am över am – LÄS AVMASKNINGSTIPS.

----------------------------------------------------------
HALSVÄRMARE:

MÖNSTER:
Se diag A.2 till A.7.

ÖKNINGSTIPS:
Det ökas 1 m i övergången mellan am och rm genom att göra 1 omslag om st. På nästa v stickas omslaget vridet avigt så att det inte blir hål.
----------------------------------------------------------

HALSVÄRMARE:
Arb stickas runt på rundst uppifrån och ner.
Lägg upp 120-135 m på rundst 3,5 med Lima. Sticka 1 v rätt. Sedan stickas det resår runt (= 2 rm, 3 am). När resåren mäter 3-4 cm byts det till rundst 4. Sedan stickas det mönster runt efter diag A.2 (= 8-9 rapporter à 15 m) till A.2 har stickats totalt 2 ggr på höjden – SAMTIDIGT på sista v minskas alla 3 am till 2 am (minska 1 m genom att sticka 2 am tills = 24-27 m minskade) = 96-108 m på v. Nu stickas det 1 rapport på höjden efter diag A.3 på samma sätt. Efter A.3 mäter arb ca 7-8 cm. Sedan stickas det mönster runt efter diag A.4 (= 8-9 rapporter à 12 m). När A.4 har stickats 1 gång på höjden är det 128-144 m på v (inkl omslagen i mönstret) – OBS: Avsluta sista v när det återstår 2 m på v, sätt 1 markör (här börjar v sedan).
Nästa v stickas så här: * Sticka A.5 (= 13 m), A.6 (= 3 m) *, upprepa *-* totalt 8-9 ggr. Fortsätt mönstret så och öka som visat i diag. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När A.5 har stickats färdigt är det 232-261 m på v. Byt till rundst 3,5 och sticka resår runt efter diag A.7 (= 8-9 rapporter à 29 m). SAMTIDIGT efter 2 v resår ökas varannan 2 am till 3 am – LÄS ÖKNINGSTIPS = 256-288 m. Efter de nästa 2 v ökas de resterande 2 am till 3 am = 280-315 m. När resåren mäter 3-4 cm maskas det av löst med rm över rm och am över am. Halsvärmaren mäter ca 21-23 cm uppifrån och ner.

----------------------------------------------------------
PULSVÄRMARE:

MÖNSTER:
Se diag A.8 och A.9.
----------------------------------------------------------

HÖGER PULSVÄRMARE:
Arb stickas runt på strumpst.
Lägg upp 50-55 m på strumpst 3 med Lima. Sticka 1 v rätt. Nästa v stickas så här: * 2 rm, 3 am *, upprepa *-* totalt 4-5 ggr, 2 rm, 1 am, sticka mönster efter diag A.8 (= 6 m), 1 am, upprepa *-* totalt 4-4 ggr. Fortsätt med resår och A.8 så tills arb mäter 3 cm. Nu minskas alla 3 am till 2 am v runt = 40-44 m. Byt till strumpst 3,5 och sticka nästa v så här: Sticka 18-20 m slätst, fortsätt A.8 och avsluta med 16-20 m slätst. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arb mäter 8-9 cm (avsluta efter ett varv som varvet markerat med pil i diag), stickas det mönster efter diag A.9 över A.8 (de övriga m stickas i slätst). Fortsätt mönstret så och öka och minska som visat i diag. När A.9 är färdigstickat är det 48-52 m på v och arb mäter ca 15-16 cm. Sticka 1 v slätst och sätt SAMTIDIGT de mittersta 10 m i A.9 på en tråd till tumme, dessutom läggs det upp 2 nya m på st bakom tummen = 40-44 m på st. Fortsätt runt med slätst tills arb mäter 19-20 cm (det återstår nu ca 3 cm till färdigt mått – prova ev pulsvärmaren på och sticka till önskat mått). Byt till strumpst 3 och sticka 1 v rätt där det ökas 4 m jämnt fördelat = 44-48 m. Sedan stickas det resår runt (= 2 rm, 2 am) i 3 cm. Maska av LÖST med rm över rm och am över am. Hela pulsvärmaren mäter ca 22-23 cm.

TUMME:
Sätt tillbaka de 10 m från tråden på strumpst 3,5 och sticka upp 6 nya m på baksidan av tummen = 16 m. Sticka 2 v slätst (se till att tummen inte stickas för stramt). Sedan stickas det resår runt (= 2 rm, 2 am) i 3-3½ cm (ev till önskat mått). Maska av med rm över rm och am över am.

VÄNSTER PULSVÄRMARE:
Sticka som höger pulsvärmare, men spegelvänt, dvs första v med resår stickas så här: * 3 am, 2 rm *, upprepa *-* totalt 4-4 ggr, 1 am, A.8 (= 6 m), 1 am, 2 rm, upprepa *-* totalt 4-5 ggr. Efter resåren stickas det 16-16 m slätst, A.8 och 18-20 m slätst.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 14.08.2017
Nytt antal m i strl M/L: HÖGER PULSVÄRMARE:
…Byt till strumpst 3,5 och sticka nästa v så här: Sticka 18-20 m slätst, fortsätt A.8 och avsluta med 16-20 m slätst…
VÄNSTER PULSVÄRMARE:
... Efter resåren stickas det 16-16 m slätst, A.8 och 18-20 m slätst.

= sticka 1 rm fram och bak i samma m (= 1 m ökad)
= 1 omslag mellan 2 m, på nästa v stickas omslaget rätt (= hål)
= 1 omslag mellan 2 m, på nästa v stickas omslaget vridet rät/vridet avigt så som diag visar (= inte hål)
= Musch: sticka 1 rm, 1 am, 1 rm i samma m (= 3 m), vänd och sticka 4 v slätst fram och tillbaka över de 3 m (1:a v = am från avigsidan), sedan lyfts 2:a m på höger st över sista m som stickades, sedan lyfts 3:e m över sista m som stickades (= 1 m kvar)
= ingen m, hoppa över denna ruta
= 2 m räta tills
= lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över
= sätt omslaget på flätst framför arb, 1 am, sticka omslaget vridet rätt (= inte hål)
= sätt 1 am på flätst bakom arb, sticka omslaget vridet rätt (= inte hål), sticka 1 am från flätst
= sätt 1 m på flätst framför arb, 1 am, 1 rm från flätst
= sätt 1 m på flätst bakom arb, 1 rm, 1 am från flätst
= 2 m aviga tills
= lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 2 m räta tills, drag den lyfta m över (= 2 m minskade)
= sticka 3 m, lyft den första m som stickades över de 2 sista m så att denna m ligger runt de två andra m (= 1 m minskad)
= sätt 2 m på flätst framför arb, 1 am, 1 omslag, lyft första m på flätst som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över (på nästa v stickas omslaget vridet avigt)
= sätt 1 m på flätst bakom arb, 2 m räta tills, 1 omslag, 1 am från flätst (på nästa v stickas omslaget vridet avigt)
= sätt 1 m på flätst framför arb, 1 rm, 1 omslag, 1 rm från flätst (på nästa v stickas omslaget vridet rätt = 1 m ökad)
= 3 m aviga tills

Helene 16.06.2019 - 09:37:

Hvor finder jeg Udskriv.....

Sarita Bosman 11.04.2019 - 18:48:

Can you please send me a video how to knit that row. I have done what you say but i still don't understand. Because where do i get the "slip the yarn over from previous round onto cable needle and keep at front, there wasn't a slip stitch in previous row, the purl next st will be on the twisted stitch, then k twisted st from previous row????? What do i do with stitch on cable needle????

DROPS Design 12.04.2019 kl. 08:43:

Dear Mrs Bosman, on previous row you worked 2 yarn overs on each side of the K stitch, on row 25, you will work the 2 yarn overs into the cable: before the middle stitch (K stitch), you slip 1 P on cable needle behind piece, K YO from previous row twisted (= not hole), P 1 from cable needle, then work the middle stitch, and now slip yarn over from previous round on a cable needle in front of piece (= as usual for a cable), purl next stitch and then K the yarn over from cable needle twisted. It's just a simple cable but worked with the yarn overs from previous row. Happy knitting!

Sarita Bosman 11.04.2019 - 12:07:

Can somebody please help me?

DROPS Design 11.04.2019 kl. 12:35:

See answer below :)

Sarita Bosman 11.04.2019 - 11:42:

A.1 row 25, i understand everything till K1 in middle. Do i make a yo on cable needle and put at front? Then what do i do with that stitch om cable needle?

DROPS Design 11.04.2019 kl. 12:35:

Dear Mrs Bosman, you then slip the yarn over from previous round on a cable needle in front of piece, purl next stitch, then k twisted the yarn over from previous round, and continue with P4 etc.. Happy knitting!

Sarita 11.04.2019 - 10:42:

A.1 row 25, can you please send a video showing how to knit that row. I am really struggeling and can't go further

Sarita 11.04.2019 - 07:13:

Chart A.1, row 25 i really don't understand. Can you please help me

DROPS Design 11.04.2019 kl. 09:28:

Dear Saria, on row 26 in A.1 work: K1, YO, K3, P4, slip 1 P on cable needle behind piece, K YO from previous round twisted (= so that there is no hole), P 1 from cable needle, K1, slip YO on cable needle in front of piece, P 1, K YO from previous round twisted (= so that there is no hole), P4, K3, YO. Happy knitting!

Janina 23.03.2019 - 01:28:

Witam, mam serdeczną prośbę o odpowiedź na moje pytanie dot. schematu A1. Jak przerobić pierwsze oczko, które jest narzutem w rzędzie 34, wg schematu pierwsze oczko należy przerobić 2 razy na prawo czy narzut mam przerobić 2 razy czy może chodzi o kolejne oczko ( za narzutem )?. Nie mam doświadczenia w czytaniu schematów, w pomocy nie udało mi się odnaleźć podobnego schematu a bardzo pragnę zrobić ten śliczny beret. Z góry dziękuję za pomoc i pozdrawiam Janina

DROPS Design 25.03.2019 kl. 07:41:

Witaj Janino. W rzędzie 35, w pierwsze oczko rzędu 34, czyli narzut, przerabiasz 2 oczka prawe, wkłuwając drut raz z przodu, a raz z tyłu oczka. Jak to zrobić znajdziesz TUTAJ. Powodzenia!

Elisabetta Guglielmi 24.02.2019 - 18:38:

Buonasera, sto seguendo il diagramma A1 Al giro 17/19/21 ci sono tre simboli e tre nello altro verso tipo uncini, che non sono nel diagramma.... può aiutarmi? Grazie Elisabetta

DROPS Design 24.02.2019 kl. 19:08:

Buongiorno Elisabetta. Se abbiamo capito correttamente, dopo la stella, lavora 1 m gettata, che al ferro successivo lavorerà ritorta (quinto simbolo descritto nella legenda), poi passa una maglia a dir, 1 m dir e accavalla la m passata (nono simbolo); prima della stella lavora: 2 m insieme a dir (ottavo simbolo) e 1 m gettata da lavorare ritorta al ferro successivo. Buon lavoro!

Elisabetta Guglielmi 21.02.2019 - 18:23:

Buonasera, mia figlia adora questo completino, ma non essendo esperta con i ferri a doppia punta, trovo molta difficolta'....è possibile farlo con i ferri circolari? Se no, avete un modello simile da consigliarmi ma pu semplice? Grazie Elisabetta

DROPS Design 21.02.2019 kl. 23:54:

Buonasera Elisabetta. Può lavorare con i ferri circolari al posto dei ferri a doppia punta. Buon lavoro!

Hania Benzine 18.01.2019 - 05:18:

Bonjour, Tout d'abord un grand merci pour tous ses merveilleux modèles que vous nous proposez, c'est vraiment une passion pour moi tricoter, et j'adore votre site, les modèles sont magnifiques, ceci dit je suis une grande passionnée de tricot, jusqu’à maintenant 'ai fait des bonnets, des cache cou et des écharpes, j'aimerais beaucoup commencer a faire des mitaines, serait-il possible de faire une vidéo complète de ce modèle, merci encore de votre patience. Hania

DROPS Design 18.01.2019 kl. 09:19:

Bonjour Mme Benzine, nous ne pouvons réaliser une vidéo pour chacun de nos modèles mais les diagrammes se lisent simplement en commençant en bas à droite et tous les tours de droite à gauche. Vous retrouverez la légende de chaque symbole au-dessus des diagrammes. Vous trouverez une vidéo pour le pouce si besoin. Bon tricot!

Kommentér oppskrift DROPS 173-43