DROPS / 173 / 43

Hello Sunshine by DROPS Design

Settiin kuuluu: Ylhäältä alas neulotut lehtikuvioiset DROPS baskerimyssy ja kauluri ”Lima”-langasta ja lehtikuvioiset DROPS rannekkeet “Lima”-langasta.

DROPS Design: Malli nro li-073
Lankaryhmä B
----------------------------------------------------------
BASKERIMYSSY:
DROPS LIMA:
kumpaankin kokoon 100 g nro 2923, punamulta

Mitat: Yläreunan ympärys n. 44-49 cm (hieman venytettynä). Alareunan ympärys n. 140-140 cm. Korkeus n. 21-23 cm.
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS LIMA:
kumpaankin kokoon 150 g nro 2923, punamulta

DROPS PYÖRÖPUIKOT (40 ja 80 cm) NRO 4 tai käsialan mukaan.
DROPS PYÖRÖPUIKOT (40 ja 80 cm) NRO 3,5 (joustinneuleeseen).

Mitat: Ympärys n. 18-20 cm. Pituus n. 22-23 cm.
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS LIMA:
kumpaankin kokoon 100 g nro 2923, punamulta

KOKO SETTIIN:
300-350 g nro 2923, punamulta

(Siirry ohjeeseen)

Tagit:

kuvio/tekniikka: lehtikuvio, pitsineule, ohjetyyppi: hatut, kauluri, rannekkeet, setti,
2.60 EUR

BASKERIMYSSY:

MALLINEULE:
Katso ruutupiirros A.1 (kts. halutun koon piirros).

ALOITUSYMPYRÄ:
Aloita neulominen tällä tekniikalla, jottei työn alkuun jäisi reikä: Pidä kiinni langanpäästä ja kierrä lanka kerran vasemman käden etusormen ympärille (vasemmalta oikealle). Pidä muodostunut silmukka vasemman käden peukalon ja etusormen välissä. Vie puikko silmukkaan ja ota kerän lanka puikolle (eli aseta lanka kerran puikolle, poispäin itseltäsi), vedä lanka silmukan läpi, tee langankierto puikolle (ota nyt lanka työn takaa, kohti itseäsi) ja vedä lanka puikon silmukan läpi, *vie puikko silmukan läpi, tee langankierto puikolle (ota lanka työn takaa, kohti itseäsi), vedä lanka silmukan läpi, tee uusi langankierto puikolle (työn takaa, kohti itseäsi) ja vedä langankierto oikean käden puikon reunimmaisen s:n läpi*, toista *-* kunnes työssä on 14 s. Jaa s:t ohjeen mukaisesti 4 sukkapuikolle nro 3,5. Jatka neulomista ohjeen mukaisesti ja kiristä SAMALLA langanpään avulla aukko umpeen.

SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN:
Kun päätät s:t, tee tarvittaessa n. joka 4. s:n jälkeen 1 langankierto puikolle (langankierto päätetään kuten muut s:t), jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava.
----------------------------------------------------------

BASKERIMYSSY:
Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla, ylhäältä alas. Vaihda työhön pyöröpuikko, kun silmukoita on lisätty tarpeeksi.
Tee ALOITUSYMPYRÄ (kts. selitys yllä) ja luo 14 s Lima-langalla yllä olevan ohjeen mukaisesti. HUOM: Mikäli et halua tehdä aloitusympyrää, luo 14 s sukkapuikoille nro 3,5 Lima-langalla (kun baskerimyssy on valmis, harsi lanka päälaen reunoihin ja kiristä aukko umpeen). Jaa s:t 4 sukkapuikolle nro 3,5 siten, että jokaisella 3 ensimmäisellä puikolla on 4 s ja viimeisellä puikolla on 2 s. Jatka neulomalla mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.1 mukaisesti (kts. halutun koon piirros = 7 2 s:n mallikertaa). TARKISTA NEULETIHEYS! Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, työssä on 112 s ja työn korkeus päälaelta alaspäin mitattuna on n. 19-21 cm.
Vaihda pyöröpuikkoon nro 3 ja neulo 2 o/2 n -joustinneuletta suljettuna neuleena (ole tarkkana, että jokaisen kuvioraidan päälle tulee 2 oikeaa s ja että kuvioiden väliin tulee 2 n + 2 o + 2 n).
Kun joustinneuleen korkeus on 3-4 cm (tai kun joustinneule on halutun korkuinen), päätä s:t joustinneuletta neuloen (LUE SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN).
----------------------------------------------------------

KAULURI:

MALLINEULE:
Katso ruutupiirrokset A.2-A.7.

LISÄYSVINKKI:
Lisää nurjan ja oikean raidan rajakohtaan 1 s, tekemällä 1 langankierto puikolle. Seuraavalla krs:lla langankierto neulotaan kiertäen nurin, jottei muodostuisi reikää.
----------------------------------------------------------

KAULURI:
Neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla, ylhäältä alas.
Luo 120-135 s pyöröpuikolle nro 3,5 Lima-langalla. Neulo 1 krs oikein. Jatka neulomalla 2 o/3 n -joustinneuletta suljettuna neuleena. Kun joustinneuleen korkeus on 3-4 cm, vaihda pyöröpuikkoon nro 4. Jatka neulomalla mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.2 mukaisesti (= 8-9 15 s:n mallikertaa). Toista piirroksen A.2 mallikertaa yht. 2 kertaa korkeussuunnassa ja kavenna SAMALLA viimeisellä krs:lla jokaisessa 3 nurjan s:n raidassa 1 s (kavenna 1 s neulomalla 2 s nurin yhteen, työstä kapenee yht. 24-27 s) = 96-108 s työssä. Neulo sitten mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti samalla tavalla 1 mallikerta. Kun olet neulonut piirroksen A.3 loppuun, työn korkeus on n. 7-8 cm. Jatka neulomalla mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.4 mukaisesti (= 8-9 12 s:n mallikertaa). Kun olet neulonut piirroksen A.4 loppuun, työssä on 128-144 s (sis. mallineuleen langankierrot). HUOM: Lopeta viimeisen krs:n neulominen, kun jäljellä on 2 s. Kiinnitä 1 merkki työhön (kerroksen vaihtumiskohta on jatkossa tässä).
Seuraava krs neulotaan näin: *Neulo mallineuletta piirroksen A.5 (= 13 s) mukaisesti, A.6 (= 3 s)*, toista *-* yht. 8-9 kertaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan ja tee myös lisäykset piirroksen mukaisesti. TARKISTA NEULETIHEYS! Kun olet neulonut piirroksen A.5 loppuun, työssä on 232-261 s. Vaihda pyöröpuikkoon nro 3,5 ja neulo joustinneuletta suljettuna neuleena piirroksen A.7 mukaisesti (= 8-9 29 s:n mallikertaa). SAMANAIKAISESTI kun olet neulonut 2 krs joustinneuletta, lisää joka toiseen 2 nurjan s:n raitaan 1 s (LUE LISÄYSVINKKI) = 256-288 s. Lisää seuraavien 2 krs:n jälkeen kaikkiin niihin nurjiin raitoihin, joihin et viimeksi lisännyt, 1 s = 280-315 s. Kun joustinneuleen korkeus on 3-4 cm, päätä s:t löyhästi joustinneuletta neuloen. Kaulurin korkeus yläreunasta mitattuna on n. 21-23 cm.
----------------------------------------------------------

RANNEKE:

MALLINEULE:
Katso ruutupiirrokset A.8 ja A.9.
----------------------------------------------------------

OIKEA RANNEKE:
Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla.
Luo 50-55 s sukkapuikoille nro 3 Lima-langalla. Neulo 1 krs oikein. Seuraava krs neulotaan näin: *2 o, 3 n*, toista *-* yht. 4-5 kertaa, 2 o, 1 n, neulo mallineuletta piirroksen A.8 (= 6 s) mukaisesti, 1 n, toista *-* yht. 4-4 kertaa. Jatka joustinneuletta ja piirroksen A.8 mallineuletta tähän tapaan, kunnes työn pituus on 3 cm. Kavenna nyt jokaisessa 3 nurjan s:n raidassa 1 s koko krs:n ajan = 40-44 s. Vaihda sukkapuikkoihin nro 3,5 ja neulo seuraava krs näin: Neulo 18-20 s sileää neuletta, jatka piirroksen A.8 mallineuletta ja neulo lopuksi 16-18 s sileää neuletta. Jatka mallineuletta tähän tapaan. TARKISTA NEULETIHEYS! Kun työn pituus on 8-9 cm ja olet viimeksi neulonut piirrokseen nuolella merkityn krs:n, neulo piirroksen A.8 mallineuleen silmukoilla mallineuletta piirroksen A.9 mukaisesti (muilla silmukoilla neulotaan sileää neuletta). Jatka mallineuletta tähän tapaan ja tee lisäykset ja kavennukset piirroksen mukaisesti. Kun olet neulonut piirroksen A.9 loppuun, työssä on 48-52 s ja työn pituus on n. 15-16 cm. Neulo 1 krs sileää neuletta ja siirrä SAMALLA piirroksen A.9 keskimmäiset 10 s apulangalle peukaloa varten. Luo apulangan silmukoiden tilalle 2 s = 40-44 s työssä. Jatka sileää neuletta suljettuna neuleena, kunnes työn pituus on 19-20 cm (työhön neulotaan vielä n. 3 cm, sovita tarvittaessa ranneketta ja tarkista pituus). Vaihda sukkapuikkoihin nro 3. Neulo 1 krs oikein ja lisää tasavälein 4 s = 44-48 s. Neulo sitten 3 cm 2 o/2 n -joustinneuletta suljettuna neuleena. Päätä s:t LÖYHÄSTI joustinneuletta neuloen. Rannekkeen pituus on yht. n. 22-23 cm.

PEUKALO:
Ota apulangalla odottavat 10 s takaisin sukkapuikoille nro 3,5 ja poimi peukalon takareunasta 6 s = 16 s. Neulo 2 krs sileää neuletta (älä neulo liian kireästi). Neulo sitten 3-3½ cm (tai haluttu määrä) 2 o/2 n -joustinneuletta suljettuna neuleena. Päätä s:t joustinneuletta neuloen.

VASEN RANNEKE:
Neulo oikean rannekkeen peilikuvaksi, eli neulo joustinneuleen ensimmäinen krs seuraavasti: *3 n, 2 o*, toista *-* yht. 4-4 kertaa, 1 n, A.8 (= 6 s), 1 n, 2 o, toista *-* yht. 4-5 kertaa. Kun joustinneule on valmis, neulo seuraavasti: Neulo 16-18 s sileää neuletta, A.8 ja 18-20 s sileää neuletta.

= neulo sama s sekä etu- että takakautta oikein (työhön lisättiin 1 s)
= 1 langankierto 2 silmukan väliin, seuraavalla krs:lla langankierto neulotaan oikein (= reikä)
= 1 langankierto 2 silmukan väliin, seuraavalla krs:lla langankierto neulotaan kiertäen oikein/kiertäen nurin piirroksen mukaisesti (= ei reikää)
= Nyppy: Neulo samaan s:aan 1 o, 1 n, 1 o (= 3 s), käännä työ ja neulo näillä 3 s:lla tasona 4 krs sileää neuletta (1. krs = nurin nurjalta puolelta), vedä sitten oikean käden puikon 2. s viimeiseksi neulotun s:n yli, vedä vielä 3. s viimeiseksi neulotun s:n yli (= 1 s jäljellä)
= ei enää s, jätä tämä ruutu väliin
= 2 s oikein yhteen
= nosta 1 s oikein neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli
= siirrä langankierto apupuikolle työn eteen, 1 n, neulo langankierto kiertäen oikein (= ei reikää)
= siirrä 1 nurja s apupuikolle työn taakse, neulo langankierto kiertäen oikein (= ei reikää), neulo apupuikon s nurin
= siirrä 1 s apupuikolle työn eteen, 1 n, neulo apupuikon s oikein
= siirrä 1 s apupuikolle työn taakse, 1 o, neulo apupuikon s nurin
= 2 s nurin yhteen
= nosta 1 s oikein neulomatta, neulo 2 s oikein yhteen, vedä nostettu s kavennuksen yli (työstä kapeni 2 s)
= neulo 3 s, vedä ensimmäiseksi neulottu s 2 viimeisen s:n yli siten, että tämä s laskeutuu 2 muun s:n ympäri (työstä kapeni 1 s)
= siirrä 2 s apupuikolle työn eteen, 1 n, 1 langankierto, nosta apupuikon ensimmäinen s oikein neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli (seuraavalla krs:lla langankierto neulotaan kiertäen nurin)
= siirrä 1 s apupuikolle työn taakse, neulo 2 s oikein yhteen, 1 langankierto, neulo apupuikon s nurin (seuraavalla krs:lla langankierto neulotaan kiertäen nurin)
= siirrä 1 s apupuikolle työn eteen, 1 o, 1 langankierto, neulo apupuikon s oikein (seuraavalla krs:lla langankierto neulotaan kiertäen oikein, työhön lisättiin 1 s)
= 3 s nurin yhteen

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 173-43 alkuperäisohjeeseen.