DROPS / 171 / 48

Tara by DROPS Design

Sættet består af: Strikket DROPS basker og pulsvarmere med dominoruder og halstørklæde i vinkelstrik i ”Fabel” med striber.

DROPS Design: Model nr fa-357
Garngruppe A
----------------------------------------------------------
ALPEHUE:
Størrelse: S/M – M/L
Passer hovedmål: 54/56 – 56/58
Materialer:
DROPS FABEL fra Garnstudio
50 g f.nr 623, rosa tåge
og brug:
DROPS FABEL fra Garnstudio
50 g f.nr 200, grå
OBS: Hvis huen strikkes ensfarvet vil der gå 100 g Fabel.

DROPS RUNDP (40 cm) nr 3 – eller det p.nr du skal bruge for at få 24 m x 48 p retstrik på 10 x 10 cm.

HALSTØRKLÆDE:
Mål: Bredde: ca 22 cm. Længde: ca 150 cm
Materialer:
DROPS FABEL fra Garnstudio
100 g f.nr 623, rosa tåge
og brug:
DROPS FABEL fra Garnstudio
100 g f.nr 200, grå
OBS: Hvis halstørklædet strikkes ensfarvet vil der gå 150 g Fabel.

DROPS PINDE nr 4,5 - eller det p.nr du skal bruge for at få 20 m x 40 p retstrik på 10 x 10 cm.

PULSVARMERE:
Størrelse: S/M – M/L
Mål: Omkreds: ca 16-17 cm. Længde (inkl dominoruden): 17-18 cm.
Materialer:
DROPS FABEL fra Garnstudio
50 g f.nr 623, rosa tåge
og brug:
DROPS FABEL fra Garnstudio
50 g f.nr 200, grå
OBS: Hvis pulsvarmerne strikkes ensfarvet vil der gå 50 g Fabel.

DROPS RUNDP nr 3 – eller det p.nr du skal bruge for at få 24 m x 48 p retstrik på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 111.6kr. Læs mere.

Der strikkes altid m op med grå, strik derefter 1 p fra vrangen med grå. Derefter strikkes der * 2 p med rosa tåge, 2 p med grå *, gentag fra *-*.

MØNSTER (gælder halstørklæde):
Se illustration A.1.

UDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 m ud ved at strikke 2 m i en m.

INDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 m ind ved at strikke 2 m ret sammen.

HALV DOMINORUDE (hue):
Sæt 1 mærketråd i den midterste m.
1.p (= vrangen): Strik ret til der er 1 m tilbage før mærketråden, tag 1 m løst af p, 2 m ret sammen, løft den løse m over (= 2 m taget ind), strik ret p ud.
2.p (= retsiden): Strik ret til der er 1 m tilbage før mærketråden, tag 1 m løst af p, 2 m ret sammen, løft den løse m over (= 2 m taget ind), strik ret p ud.
3.p: Strik ret til der er 1 m tilbage før mærketråden, tag 1 m løst af p, 2 m ret sammen, løft den løse m over (= 2 m taget ind), strik ret p ud.
4.p: Strik de første 2 m ret sammen (= 1 m taget ind), strik ret til der er 1 m tilbage før mærketråden, tag 1 m løst af p, 2 m ret sammen, løft den løse m over (= 2 m taget ind), strik ret til der er 2 m tilbage, strik de 2 sidste m ret sammen (= 1 m taget ind).
Gentag 1.- 4.p, dvs at der tages 1 m ind på hver side af mærket på hver p og der tages 1 m ind i starten og slutningen af hver 4.p til der er 1 m tilbage, klip tråden og træk den igennem sidste m.

DOMINORUDE (pulsvarmere):
Sæt et mærke i den midterste m.
1.p (= vrangen): Strik ret.
2.p (= retsiden): Strik ret til der er 1 m tilbage før m med mærke i, slå om, 1 ret (= m med mærke i), slå om, strik ret p ud.
3.p: Strik ret. OBS: Omslagen strikkes drejet ret, så der ikke bliver hul.
Gentag 2.og 3.p løbende til der er taget ialt 13 m ud på hver side af midt masken = totalt 29 m på p. Sørg for at sidste p som strikkes er fra vrangen (med rosa tåge).
----------------------------------------------------------

ALPEHUE:
Der strikkes først en cirkel af halve dominoruder. Derefter strikkes der m op rundt i kanten på de 7 halve dominoruder før der fortsættes rundt med en kant i retstrik.

Slå 65-73 m op med grå på rundp 3. Strik STRIBER og HALV DOMINORUDE (hue) - se forkl over. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN. Når den halve dominorude er strikket færdig i højden fortsættes der således: Start fra retsiden med grå og saml 1 m op i hver m langs opslåningskanten ned til m med mærke i på forrige halve dominorude som blev strikket = 32-36 m, derefter slåes der 33-37 nye m op. Fortsæt med halv dominorude og striber på samme måde som den første halve dominorude.
Fortsæt således med at strikke m op og strik halve dominoruder rundt til der er strikket totalt 7 halve dominoruder. OBS: Når den sidste halve dominorude strikkes, samles der m op langs opslåningskanten på den forrige halve dominorude som blev strikket, derefter samles der m op langs opslåningskanten på den første halve dominorude.

Nu samles der m op rundt i kanten på huen således:
Start fra retsiden med grå på rundp 3 og saml 28-32 m op langs med kanten på hver halve dominorude = 196-224 m.
Sæt et mærke her. ARB MÅLES VIDERE HERFRA! Strik rundt i RETSTRIK – se forkl over. Når der er strikket 4 p retstrik med grå fortsættes der rundt med striber og retstrik som før og på næste omg tages der ind således: * Strik 26-30 m ret, strik de næste 2 m ret sammen *, gentag fra *-* omg rundt = 189-217 m.
Tag ind således på hver 4.retpind totalt 8-8 gange og på hver 2.retpind totalt 3-6 gange = 119-126 m. OBS: For hver gang der tages ind strikkes der 1 m mindre mellem hver indtagning på hver omg med indtagning. Fortsæt i retstrik og striber til arb måler 12-13 cm fra mærket. Nu strikkes der 8 p retstrik med grå. Luk af.
----------------------------------------------------------

HALSTØRKLÆDE:
Halstørklædet strikkes frem og tilbage på p.

DEL 1:
Slå 1 m op på p 4,5 med grå. Strik RETSTRIK og STRIBER – se forkl over. Tag 1 m ud i slutningen af hver p fra retsiden – læs UDTAGNINGSTIPS, tag ud således totalt 17 gange = 18 m på p. Strik 1 p tilbage fra vrangen hvor der tages 1 m ind - læs INDTAGNINGSTIPS = 17 m. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Sæt m på en tråd. Klip tråden.

DEL 2:
Strik 17 m op langs retpindene i siden på del 1 – se A.1 = ca 1 m i hver retrille. Strik retstrik og striber som før og på beg af hver p fra retsiden tages der 1 m ud totalt 17 gange = 34 m. Derefter lukkes der 1 m af i beg af hver p fra retsiden totalt 17 gange = 17 m. Sidste p strikkes fra vrangen. Sæt m på en tråd. Klip tråden.

DEL 3:
Strik 1 m op i hver retpind fra siden på del 2 (= 34 m), sæt m fra tråden på del 1 tilbage på p og strik disse m = 51 m. Strik retstrik og striber som før. I starten af hver p fra vrangen lukkes der 1 m af totalt 34 gange = 17 m. Sidste p strikkes fra vrangen. Sæt m på en tråd. Klip tråden.

DEL 4:
Sæt m fra tråden på del 2 tilbage på venstre p og strik dem, strik 1 m op i hver retrille fra del 3 = 51 m. Strik retstrik og striber som før. I starten af hver p fra retsiden lukkes der 1 m af totalt 34 gange = 17 m. Sidste p strikkes fra vrangen. Sæt m på en tråd. Klip tråden.

Gentag 3. og 4. del opover, til halstørklædet måler ca 134 cm langs den længste side. Næst sidste del = del 5. Strik som del 3, men behold m på p efter aflukningerne = 17 m. Fortsæt med retstrik og striber som før. I starten og slutningen af hver p fra retsiden lukkes der 1 m af totalt 8 gange, træk tråden gennem den sidste m. Klip tråden.

SIDSTE DEL (DEL 6):
Sæt m fra tråden tilbage på venstre p og strik dem, og strik 1 m op i hver retrille fra forrige del = 51 m. Strik retstrik og striber som før. I slutningen af hver p fra retsiden lukkes der 1 m af totalt 25 gange, træk tråden gennem den sidste m.
----------------------------------------------------------

PULSVARMERE:
Slå 3 m op med grå på rundp 3.
Strik STRIBER og DOMINORUDE (pulsvarmer) - se forkl over.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når hele dominoruden er strikket færdig sættes der et mærke i den sidste m som blev strikket (= fra vrangen). Klip tråden. Sæt alle m på en tråd (evt på en ekstra rundp).

Slå 34-36 m op med grå på rundp 3. Strik 1 p tilbage fra vrangen. Fortsæt frem og tilbage i striber og retstrik således:
1.p (retsiden): Strik til der er 3 m tilbage på p, strik 2 m ret sammen (= 1 m taget ind) og strik næste m ret sammen med m med mærke i på dominoruden + næste m på dominoruden (= 2 m fra dominoruden)
2.p (vrangen): Vend og strik tilbage.
3.p: Strik til der er 3 m tilbage på p, strik 2 m ret sammen (= 1 m taget ind) og strik næste m ret sammen med de 2 næste m på dominoruden.
4.p: Vend og strik tilbage.
5.p: Strik til der er 3 m tilbage på p, strik de næste 2 m ret sammen (= 1 m taget ind), strik næste m ret sammen med 2 næste m på dominoruden.
6.p: Vend og strik ret tilbage.
7.p: Strik over alle m.
8.p: Vend og strik tilbage.
9.p: Strik til der er 3 m tilbage på p, strik 2 m ret sammen (= 1 m taget ind), strik den sidste m ret sammen med næste 2 m på dominoruden.
10.p: Vend og strik ret tilbage.
Gentag fra 3.-10.p 1 gang til (= totalt 18.p). Der er nu 27-29 masker på p.
Nu strikkes der således:
19.p: Strik til der er 1 m tilbage på p, strik denne m ret
sammen med næste m på dominoruden (= midt-masken på toppen af dominoruden).
20.p: Vend og strik tilbage.
Fortsæt således:
1.p: Strik ret til der er 1 m tilbage på p, slå om, strik næste m ret sammen med de 2 næste m på dominoruden.
2.p: Vend og strik ret tilbage. Omslaget strikkes drejet ret så der ikke bliver hul
3.p-6.p: Strik som 1.og 2.p
7.p: Strik ret over alle m.
8.p: Vend og strik ret tilbage.
9.p: Strik ret til der er 1 m tilbage på p, slå om, strik næste m ret sammen med de 2 næste m på dominoruden.
10.p: Vend og strik ret tilbage. Omslaget strikkes drejet ret så der ikke bliver hul
Gentag 3.-10.p 1 gang til (= totalt 18 p).
Nu er alle m på dominoruden strikket sammen med retrillerne og der er 34-36 m på p. Sæt et mærke her! ARB MÅLES VIDERE HERFRA!
Fortsæt frem og tilbage med striber og retstrik til arb måler 8-9
cm – sørg for at der afsluttes med en stribe i rosa tåge. Luk af.
Sørg for at aflukningskanten ikke strammer!
Sy aflukningskanten og opslåningskanten sammen ved at sy m pænt sammen en efter en med grå. Klip og hæft tråden.
Strik 1 pulshandske til på samme måde.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 10.10.2016
Rettelse: HALV DOMINORUTE (hue): S...Gentag 1.- 4.p, dvs at der tages 1 m ind på hver side af mærket på hver p og der tages 1 m ind i starten og slutningen af hver 4.p til der er 1 m tilbage, klip tråden og træk igennem siste m.

Diagram

= strikkeretning
= strik masker op
= strik maskerne fra tråden tilbage på p

Anais 31.01.2019 - 13:07:

Bonjour, je suis en train de tricoter le beret, j'arrive à la bordure, et je ne comprends pas ce que signifie la dernière note : "à chaque tour de diminutions, tricoter 1 m en moins entre chaque diminution". pourriez-vous m'en dire plus ?

DROPS Design 31.01.2019 kl. 13:26:

Bonjour Anaïs, au 1er rang de diminutions, vous tricotez 26-30 m end, 1 diminution. Au 2ème rang de diminution, vous tricoterez 25-29 m end, 1 diminution, au 3ème rang de diminutions: 24-28 m end, 1 diminution et ainsi de suite. On tricote ainsi 1 m en moins entre chaque diminution. Bon tricot!

Memi 10.01.2019 - 23:44:

Hola, intento la boina. Me lío con el marcador. Empiezo el primer medio cuadrado, coloco marcador en el punto central. Cuando falta un punto para el marcador (¿No debería ser cuando falten 3?) sigo las instrus haciendo 1 disminución doble. El patrón no indica dónde volver a colocar el marcador tras la disminución. Al llegar a la disminución de la segunda hilera no entiendo dónde debería hacerla. Gracias

Magnin 18.12.2018 - 17:41:

Bonjour, Je suis en train de terminer le béret et je me demandais si il ne faudrait pas pas replier le bord sur l intérieur ( environ un ou deux cm ) et le coudre sans serrer. Il me semble que le bord simplement rabattu donné quelque chose de moins bien «  fini » . La photo du modèle ne montre pas très bien ce que cela donne. Qu en pensez vous ? Avez vous eu des remarques dans ce sens ?

DROPS Design 19.12.2018 kl. 09:33:

Bonjour Mme Magnin, sur le bonnet en photo, la bordure autour de la tête correspond aux mailles rabattues, mais vous pouvez tout à fait modifier cette bordure comme vous le souhaitez, nous n'avons eu aucun autre retour à présent. Bon tricot!

Sonja 26.11.2018 - 08:21:

Kun je het patroon van de muts niet uitleggen aan de hand van tekeningen. Heb eerder domjmmo knits gemaakt van Vivian Hoxbro, in het engels lukte prima. Twijfel aan de duidelijkheid van de uitleg, wel mooi patroon.

DROPS Design 28.11.2018 kl. 12:30:

Dag Sonja,

Het ontwerpteam heeft ervoor gekozen het patroon op deze manier te beschrijven. We doen ons best om de patronen zo goed mogelijk te beschrijven, zodat iedereen het kan begrijpen. Mochten er toch vragen zijn, dan kun je die stellen door een bericht achter te laten. Je kunt ook altijd om hulp vragen bij de winkel waar je het garen hebt gekocht, zodat iemand mee kan kijken.

Anna Connop 11.12.2017 - 15:54:

Hello, when I get to the part 5 of the scarf, after I get to 17 stch on the needle, I understand I should continue decreasing on each end of the RS until no more stch are left. I am left with a complete triange but the number of ridges is greater than 34. Yet I am asked to pick up 34 stch for part 6 which will create 51 st with the ones waiting on st holder. Do I leave the remaining 8 ridges with stch on a side unpicked? I cant see how this create a neat rectangle

DROPS Design 11.12.2017 kl. 16:46:

Dear Mrs Connop, the part 5 is the next to last part (after you have repeated Part 3 and 4 until scarf measures approx. 134 cm), when there are 17 sts left, dec on each side on every RS a total of 8 times. Then work the last part (= part 6) where you will pick up 51 sts (as for previous parts 4) but you will now dec a total of 25 times (instead of 34 times for every time you worked part 4). Happy knitting!

GRANGER 11.12.2016 - 18:55:

Bonjour, je n'ai absolument pas compris le montage de ces fameux triangles, j'en ai fait 7 et je vais reprendre les mailles à partir de la base de chaque triangle pour faire le bandeau triangles , comme j'aimerais le refaire autant comprendre!!!!! merci pour vos explications

DROPS Design 12.12.2016 kl. 09:47:

Bonjour Mme Granger, si vous parlez du bonnet, vous trouverez ici quelques photos expliquant le principe des triangles du bonnet. Bon tricot!

Audooren Myriam 09.11.2016 - 17:19:

Kan je mijn eens de foto's van Drops baret eens door sturen alvast bedankt

DROPS Design 10.11.2016 kl. 13:05:

Hoi Myriam. Nee, dat kan ik niet. Je kan de foto hier op de site gebruiken (bekijken online of foto apart printen), of van het boek 171 (als je die hebt gekocht)

Eva Kristiansen 02.11.2016 - 08:05:

Hei! Har begynt å strikke skjerfet i dette settet, og lurer litt på pinnestørrelse. I oppskriften står det "DROPS PINNE NR 4,5 - eller det p.nr du må bruke for å få 20 m x 40 p rillestrikk på 10 x 10 cm", på garnet drops fabel står det at 24m x 32p tilsvarer 10 x 10 cm med pinne nr 3. Får ikke dette helt til å gå opp? Synes også strikketøyet ser litt vel luftig ut ift bildet på pinne 4,5. Hvilken pinne anbefales det da å strikke på? :) På forhånd tusen takk for hjelpen, flotte oppskrift!

DROPS Design 02.11.2016 kl. 12:14:

Hej Eva. Du skal bruge den pind som giver den rette strikkefasthed angivet i opskriften. Det som staar paa nöstet er en standard. Strikkefastheden kan variere per opskrift ifm struktur, mönstre osv. Saa du skal gaa efter den p hvor du faar 20 m x 40 p rillestrik = 10 x 10 cm. Vi anbefaler 4.5 mm, men folk strikker forskelligt - saa strik altid en pröve.

Simone Strickrodt 31.10.2016 - 09:19:

Hallo, geht wirklich jedem halben Dominoquadrat ein Streifen voraus? Bei mir entstehen Einbeulungen durch diesen breiten Rand.. Vielen Dank für ihre Antwort

DROPS Design 31.10.2016 kl. 11:48:

Liebe Frau Strickrodt, es kann kleine Einbeulungen bei der Abnahme in der Mitte des halben Dominoquadrat entstehen (siehe im Fotos auf dem Forum), passen Sie mal auf die richtige Maschenprobe zu beachten, und die Streifen wie in der Anleitung zu stricken.

Simone Strickrodt 31.10.2016 - 06:34:

Vielen Dank für die Erklärung. Leider sind meine Spitzen der Dominoquadrate nicht richtig gut zusammengelaufen, und so ist ein Loch entstanden . Ich werde es nun noch einmal probieren.

Kommentere opskrift DROPS 171-48