DROPS / 171 / 48

Tara by DROPS Design

Settiin kuuluu: Eri suuntiin neulotut raidalliset DROPS alppimyssy rannekkeet ja huivi ”Fabel”-langasta.

DROPS Design: Malli nro fa-357
Lankaryhmä A
----------------------------------------------------------
ALPPIMYSSY:
Koko: S/M - M/L
Pään ympärys: 54/56 - 56/58
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS FABEL:
50 g nro 623, rose mist
Sekä:
Garnstudion DROPS FABEL:
50 g nro 200, harmaa
HUOM: Mikäli neulot yksivärisen myssyn, tarvitset 100 grammaa Fabel-lankaa.

DROPS PYÖRÖPUIKKO (40 cm) NRO 3 tai käsialan mukaan. NEULETIHEYS: 24 s x 48 krs ainaoikeaa puikoilla nro 3 = 10 x 10 cm.

HUIVI:
Mitat: Leveys: n. 22 cm. Pituus: n. 150 cm
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS FABEL:
100 g nro 623, rose mist
Sekä:
Garnstudion DROPS FABEL:
100 g nro 200, harmaa
HUOM: Mikäli neulot yksivärisen huivin, tarvitset 150 grammaa Fabel-lankaa.

DROPS PUIKOT NRO 4,5 tai käsialan mukaan.
NEULETIHEYS: 20 s x 40 krs ainaoikeaa puikoilla nro 4,5 = 10 x 10 cm.

RANNEKKEET:
Koko: S/M - M/L
Mitat: Ympärys: n. 16-17 cm. Pituus (sis. dominoruutu): 17-18 cm.
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS FABEL:
50 g nro 623, rose mist
Sekä:
Garnstudion DROPS FABEL:
50 g nro 200, harmaa
HUOM: Mikäli neulot yksiväriset rannekkeet, tarvitset 50 grammaa Fabel-lankaa.

DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 3 tai käsialan mukaan. NEULETIHEYS: 24 s x 48 krs ainaoikeaa puikoilla nro 3 = 10 x 10 cm.

(Siirry ohjeeseen)

Tagit:

kuvio/tekniikka: domino, raidoitus, muoto: diagonaalisesti neulottu, ohjetyyppi: hatut, huivit, rannekkeet, setti,

Kaikki s:t poimitaan harmaalla langalla, neulo sitten 1 krs nurjalta puolelta harmaalla langalla. Jatka neulomalla *2 krs rose mist värisellä langalla, 2 krs harmaalla langalla*, toista *-*.

MALLINEULE (huivi):
Katso piirros A.1.

LISÄYSVINKKI:
Lisää 1 s neulomalla samaan s:aan 2 s.

KAVENNUSVINKKI:
Kavenna 1 s neulomalla 2 s oikein yhteen.

PUOLIKAS DOMINORUUTU (myssy):
Kiinnitä 1 merkkilanka keskimmäiseen s:aan.
1. krs (= nurja puoli): Neulo oikeaa, kunnes jäljellä on 1 s ennen merkkilankaa, nosta 1 s neulomatta, neulo 2 s oikein yhteen, vedä nostettu s kavennuksen yli (työstä kapeni 2 s), neulo krs:n loput s:t oikein (työstä kapeni 2 s).
2. krs (= oikea puoli): Neulo oikeaa, kunnes jäljellä on 1 s ennen merkkilankaa, nosta 1 s neulomatta, neulo 2 s oikein yhteen, vedä nostettu s kavennuksen yli (työstä kapeni 2 s), neulo loput s:t oikein.
3. krs: Neulo oikeaa, kunnes jäljellä on 1 s ennen merkkilankaa, nosta 1 s neulomatta, neulo 2 s oikein yhteen, vedä nostettu s kavennuksen yli (työstä kapeni 2 s), neulo loput s:t oikein.
4. krs: Neulo ensimmäiset 2 s oikein yhteen (työstä kapeni 1 s), neulo oikeaa kunnes jäljellä on 1 s ennen merkkilankaa, nosta 1 s neulomatta, neulo 2 s oikein yhteen, vedä nostettu s kavennuksen yli (työstä kapeni 2 s), neulo oikeaa kunnes jäljellä on 2 s, neulo viimeiset 2 s oikein yhteen (työstä kapeni 1 s).
Toista krs:ia 1.- 4., eli kavenna jokaisella krs:lla merkin molemmin puolin 1 s ja kavenna joka 4. krs:n alussa ja lopussa 1 s, kunnes työssä on jäljellä 1 s. Katkaise lanka ja vedä lanka viimeisen s:n läpi.

DOMINORUUTU (ranneke):
Kiinnitä 1 merkki keskimmäiseen s:aan.
1. krs (= nurja puoli): Neulo oikeaa.
2. krs (= oikea puoli): Neulo oikeaa kunnes jäljellä on 1 s ennen merkittyä s, 1 langankierto, 1 o (= merkitty s), 1 langankierto, neulo loput s:t oikein.
3. krs: Neulo oikeaa. HUOM: Langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää.
Toista krs:t 2. ja 3., kunnes keskisilmukan kummallekin puolelle on lisätty yht. 13 s (= yht. 29 s työssä) ja olet viimeksi neulonut nurjan puolen krs:n (rose mist värisellä langalla).
----------------------------------------------------------

ALPPIMYSSY:
Neulo aluksi puolikkaista dominoruuduista ympyrä. Poimi sitten 7 puolikkaan dominruudun reunasta silmukoita ja neulo reunus ainaoikein -neuleena.

Luo 65-73 s harmaalla langalla pyöröpuikolle nro 3. Neulo RAIDOITUSTA ja PUOLIKAS DOMINORUUTU (myssy), kts. selitys yllä. TARKISTA NEULETIHEYS. Kun puolikas dominoruutu on valmis, jatka neulomalla seuraavasti: Poimi työn oikealta puolelta harmaalla langalla luomisreunan jokaisesta silmukasta 1 s, alas edellisen puolikkaan ruudun merkittyyn s:aan asti = 32-36 s, luo sitten 33-37 s. Neulo puolikas dominoruutu raidoittaen kuten ensimmäisessä puolikkaassa dominoruudussa.
Jatka silmukoiden poimimista ja puolikkaiden dominoruutujen neulomista tähän tapaan, kunnes työssä on yht. 7 puolikasta dominoruutua. HUOM: Kun neulot viimeisen puolikkaan dominoruudun, poimi s:t edellisen dominoruudun luomisreunasta, poimi sitten silmukoita ensimmäisen puolikkaan dominoruudun luomisreunasta.

Poimi nyt silmukoita myssyn reunasta seuraavasti:
Poimi työn oikealta puolelta jokaisen puolikkaan dominoruudun reunasta 28-32 s harmaalla langalla pyöröpuikolle nro 3 = 196-224 s.
Kiinnitä 1 merkki tähän. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ! Neulo AINAOIKEAA suljettuna neuleena (kts. selitys yllä). Kun olet neulonut 4 krs ainaoikeaa harmaalla langalla, jatka neulomalla raidoitusta ainaoikein -neuleena ja kavenna seuraavalla krs:lla näin: *Neulo 26-30 s oikein, neulo seuraavat 2 s oikein yhteen*, toista *-* koko krs:n ajan = 189-217 s.
Toista tällaiset kavennukset joka 4. krs yht. 8-8 kertaa ja sitten joka 2. krs yht. 3-6 kertaa = 119-126 s. HUOM: Neulo jokaisella kavennuskerroksella kavennusten väliin 1 s vähemmin. Jatka ainaoikein -neuletta ja raidoitusta, kunnes työn korkeus merkistä mitattuna on 12-13 cm. Neulo 8 krs ainaoikeaa harmaalla langalla. Päätä s:t.
----------------------------------------------------------

HUIVI:
Neulotaan tasona.

1. OSA:
Luo 1 s puikoille nro 4,5 harmaalla langalla. Neulo AINAOIKEAA ja RAIDOITUSTA (kts. selitys yllä). Lisää jokaisen oikean puolen krs:n loppuun 1 s (LUE LISÄYSVINKKI). Toista tällaiset lisäykset yht. 17 kertaa = 18 s työssä. Neulo 1 krs työn nurjalta puolelta ja kavenna 1 s (LUE KAVENNUSVINKKI) = 17 s. TARKISTA NEULETIHEYS! Siirrä s:t apulangalle. Katkaise lanka.

2. OSA:
Poimi 1. osan ainaoikein -neuleen sivusta 17 s (kts. piirros A.1), eli poimi ainaoikein -neuleen jokaisesta raidasta n. 1 s. Neulo ainaoikeaa raidoittaen kuten aiemmin ja lisää jokaisen oikean puolen krs:n alkuun 1 s. Toista tällaiset lisäykset yht. 17 kertaa = 34 s. Kavenna sitten jokaisen oikean puolen krs:n alussa 1 s. Toista tällaiset kavennukset yht. 17 kertaa = 17 s. Lopeta neulominen nurjan puolen krs:n jälkeen. Siirrä s:t apulangalle. Katkaise lanka.

3. OSA:
Poimi 2. osan sivun ainaoikein -neuleen jokaisesta raidasta 1 s (= 34 s), ota 1. osan apulangalla odottavat s:t takaisin työhön ja neulo nämä s:t = 51 s. Neulo ainaoikeaa raidoittaen kuten aiemmin. Kavenna jokaisen nurjan puolen krs:n alussa 1 s. Toista tällaiset kavennukset yht. 34 kertaa = 17 s. Lopeta neulominen nurjan puolen krs:n jälkeen. Siirrä s:t apulangalle. Katkaise lanka.

4. OSA:
Ota 2. osan apulangalla odottavat s:t takaisin työhön ja neulo nämä s:t, poimi 3. osan ainaoikein -neuleen jokaisesta raidasta 1 s = 51 s. Neulo ainaoikeaa raidoittaen kuten aiemmin. Kavenna jokaisen oikean puolen krs:n alussa 1 s. Toista tällaiset kavennukset yht. 34 kertaa = 17 s. Lopeta neulominen nurjan puolen krs:n jälkeen. Siirrä s:t apulangalle. Katkaise lanka.

Toista osia 3. ja 4., kunnes huivin pisimmän reunan pituus on n. 134 cm. Toiseksi viimeinen osa = 5. osa. Neulo kuten 3. osa, mutta kun olet tehnyt kaikki tarvittavat kavennukset, jätä s:t työhön = 17 s. Neulo ainaoikeaa raidoittaen kuten aiemmin. Kavenna jokaisen oikean puolen krs:n alussa ja lopussa 1 s. Toista tällaiset kavennukset yht. 8 kertaa. Vedä lanka viimeisen s:n läpi. Katkaise lanka.

VIIMEINEN OSA (6. OSA):
Ota apulangalla odottavat s:t takaisin työhön ja neulo nämä s:t, poimi edellisen osan ainaoikein -neuleen jokaisesta raidasta 1 s = 51 s. Neulo ainaoikeaa raidoittaen kuten aiemmin. Kavenna jokaisen oikean puolen krs:n lopussa 1 s. Toista tällaiset kavennukset yht. 25 kertaa. Vedä lanka viimeisen s:n läpi.
----------------------------------------------------------

RANNEKKEET:
Luo 3 s harmaalla langalla pyöröpuikolle nro 3.
Neulo DOMINORUUTU (ranneke) RAIDOITTAEN (kts. selitys yllä).
TARKISTA NEULETIHEYS! Kun dominoruutu on valmis, kiinnitä 1 merkki viimeiseksi neulottuun s:aan (nurjalta puolelta). Katkaise lanka. Siirrä kaikki s:t apulangalle (tai apupuikolle).

Luo 34-36 s harmaalla langalla pyöröpuikolle nro 3. Neulo 1 krs työn nurjalta puolelta. Jatka neulomalla tasona ainaoikeaa raidoittaen seuraavasti:
1. krs (oikea puoli): Neulo kunnes jäljellä on 3 s, neulo 2 s oikein yhteen (työstä kapeni 1 s), neulo seuraava s ja dominoruudun merkitty s + dominoruudun seuraava s (= 2 s dominoruudusta) oikein yhteen.
2. krs (nurja puoli): Käännä työ ja neulo takaisin.
3. krs: Neulo kunnes jäljellä on 3 s, neulo 2 s oikein yhteen (työstä kapeni 1 s), neulo seuraava s ja dominoruudun seuraavat 2 s oikein yhteen.
4. krs: Käännä työ ja neulo takaisin.
5. krs: Neulo kunnes jäljellä on 3 s, neulo 2 s oikein yhteen (työstä kapeni 1 s), neulo seuraava s ja dominoruudun seuraavat 2 s oikein yhteen.
6. krs: Käännä työ ja neulo takaisin.
7. krs: Neulo kaikki s:t.
8. krs: Käännä työ ja neulo takaisin.
9. krs: Neulo kunnes jäljellä on 3 s, neulo 2 s oikein yhteen (työstä kapeni 1 s), neulo viimeinen s ja dominoruudun seuraavat 2 s oikein yhteen.
10. krs: Käännä työ ja neulo takaisin.
Toista krs:ia 3.-10. vielä kerran (= yht. 18. krs). Työssä on nyt 27-29 s.
Jatka neulomalla seuraavasti:
19. krs: Neulo kunnes jäljellä on 1 s, neulo tämä s ja dominoruudun seuraava s (= dominoruudun kärjen keski-s) oikein yhteen.
20. krs: Käännä työ ja neulo takaisin.
Jatka neulomalla seuraavasti:
1. krs: Neulo oikeaa kunnes jäljellä on 1 s, 1 langankierto, neulo seuraava s ja dominoruudun seuraavat 2 s oikein yhteen.
2. krs: Käännä työ ja neulo s:t oikein. Langankierto neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää.
3.-6. krs: Neulo kuten 1. ja 2. krs.
7. krs: Neulo kaikki s:t oikein.
8. krs: Käännä työ ja neulo s:t oikein.
9. krs: Neulo oikeaa kunnes jäljellä on 1 s, 1 langankierto, neulo seuraava s ja dominoruudun seuraavat 2 s oikein yhteen.
10. krs: Käännä työ ja neulo s:t oikein. Langankierto neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää
Toista krs:ia 3.-10. vielä kerran (= yht. 18 krs).
Nyt olet yhdistänyt kaikki dominoruudun s:t ainaoikein -neuleeseen ja työssä on 34-36 s. Kiinnitä 1 merkki tähän! KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!
Neulo tasona ainaoikeaa raidoittaen, kunnes työn pituus on 8-9
cm ja olet viimeksi neulonut raidan rose mist värisellä langalla. Päätä s:t.
Tarkista, että päätösreunasta tulee joustava!
Ompele päätös- ja luomisreuna siististi yhteen harmaalla langalla. Katkaise lanka ja päättele langanpäät.
Neulo toinen ranneke samoin.

Piirros

= neulomissuunta
= poimi silmukoita
= ota apulangalla odottavat s:t takaisin työhön

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 171-48 alkuperäisohjeeseen.