DROPS / 171 / 48

Tara by DROPS Design

Settiin kuuluu: Eri suuntiin neulotut raidalliset DROPS alppimyssy rannekkeet ja huivi ”Fabel”-langasta.

DROPS Design: Malli nro fa-357
Lankaryhmä A
----------------------------------------------------------
ALPPIMYSSY:
Koko: S/M - M/L
Pään ympärys: 54/56 - 56/58
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS FABEL:
50 g nro 623, rose mist
Sekä:
Garnstudion DROPS FABEL:
50 g nro 200, harmaa
HUOM: Mikäli neulot yksivärisen myssyn, tarvitset 100 grammaa Fabel-lankaa.

DROPS PYÖRÖPUIKKO (40 cm) NRO 3 tai käsialan mukaan. NEULETIHEYS: 24 s x 48 krs ainaoikeaa puikoilla nro 3 = 10 x 10 cm.

HUIVI:
Mitat: Leveys: n. 22 cm. Pituus: n. 150 cm
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS FABEL:
100 g nro 623, rose mist
Sekä:
Garnstudion DROPS FABEL:
100 g nro 200, harmaa
HUOM: Mikäli neulot yksivärisen huivin, tarvitset 150 grammaa Fabel-lankaa.

DROPS PUIKOT NRO 4,5 tai käsialan mukaan.
NEULETIHEYS: 20 s x 40 krs ainaoikeaa puikoilla nro 4,5 = 10 x 10 cm.

RANNEKKEET:
Koko: S/M - M/L
Mitat: Ympärys: n. 16-17 cm. Pituus (sis. dominoruutu): 17-18 cm.
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS FABEL:
50 g nro 623, rose mist
Sekä:
Garnstudion DROPS FABEL:
50 g nro 200, harmaa
HUOM: Mikäli neulot yksiväriset rannekkeet, tarvitset 50 grammaa Fabel-lankaa.

DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 3 tai käsialan mukaan. NEULETIHEYS: 24 s x 48 krs ainaoikeaa puikoilla nro 3 = 10 x 10 cm.

Kommentit (20)

75% Villaa, 25% Polyamidia
alkaen 1.60 € /50g
DROPS Fabel uni colour DROPS Fabel uni colour 1.60 € /50g
Saat tämän mallin langat alkaen 12.80€. Lue lisää.

Kaikki s:t poimitaan harmaalla langalla, neulo sitten 1 krs nurjalta puolelta harmaalla langalla. Jatka neulomalla *2 krs rose mist värisellä langalla, 2 krs harmaalla langalla*, toista *-*.

MALLINEULE (huivi):
Katso piirros A.1.

LISÄYSVINKKI:
Lisää 1 s neulomalla samaan s:aan 2 s.

KAVENNUSVINKKI:
Kavenna 1 s neulomalla 2 s oikein yhteen.

PUOLIKAS DOMINORUUTU (myssy):
Kiinnitä 1 merkkilanka keskimmäiseen s:aan.
1. krs (= nurja puoli): Neulo oikeaa, kunnes jäljellä on 1 s ennen merkkilankaa, nosta 1 s neulomatta, neulo 2 s oikein yhteen, vedä nostettu s kavennuksen yli (työstä kapeni 2 s), neulo krs:n loput s:t oikein (työstä kapeni 2 s).
2. krs (= oikea puoli): Neulo oikeaa, kunnes jäljellä on 1 s ennen merkkilankaa, nosta 1 s neulomatta, neulo 2 s oikein yhteen, vedä nostettu s kavennuksen yli (työstä kapeni 2 s), neulo loput s:t oikein.
3. krs: Neulo oikeaa, kunnes jäljellä on 1 s ennen merkkilankaa, nosta 1 s neulomatta, neulo 2 s oikein yhteen, vedä nostettu s kavennuksen yli (työstä kapeni 2 s), neulo loput s:t oikein.
4. krs: Neulo ensimmäiset 2 s oikein yhteen (työstä kapeni 1 s), neulo oikeaa kunnes jäljellä on 1 s ennen merkkilankaa, nosta 1 s neulomatta, neulo 2 s oikein yhteen, vedä nostettu s kavennuksen yli (työstä kapeni 2 s), neulo oikeaa kunnes jäljellä on 2 s, neulo viimeiset 2 s oikein yhteen (työstä kapeni 1 s).
Toista krs:ia 1.- 4., eli kavenna jokaisella krs:lla merkin molemmin puolin 1 s ja kavenna joka 4. krs:n alussa ja lopussa 1 s, kunnes työssä on jäljellä 1 s. Katkaise lanka ja vedä lanka viimeisen s:n läpi.

DOMINORUUTU (ranneke):
Kiinnitä 1 merkki keskimmäiseen s:aan.
1. krs (= nurja puoli): Neulo oikeaa.
2. krs (= oikea puoli): Neulo oikeaa kunnes jäljellä on 1 s ennen merkittyä s, 1 langankierto, 1 o (= merkitty s), 1 langankierto, neulo loput s:t oikein.
3. krs: Neulo oikeaa. HUOM: Langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää.
Toista krs:t 2. ja 3., kunnes keskisilmukan kummallekin puolelle on lisätty yht. 13 s (= yht. 29 s työssä) ja olet viimeksi neulonut nurjan puolen krs:n (rose mist värisellä langalla).
----------------------------------------------------------

ALPPIMYSSY:
Neulo aluksi puolikkaista dominoruuduista ympyrä. Poimi sitten 7 puolikkaan dominruudun reunasta silmukoita ja neulo reunus ainaoikein -neuleena.

Luo 65-73 s harmaalla langalla pyöröpuikolle nro 3. Neulo RAIDOITUSTA ja PUOLIKAS DOMINORUUTU (myssy), kts. selitys yllä. TARKISTA NEULETIHEYS. Kun puolikas dominoruutu on valmis, jatka neulomalla seuraavasti: Poimi työn oikealta puolelta harmaalla langalla luomisreunan jokaisesta silmukasta 1 s, alas edellisen puolikkaan ruudun merkittyyn s:aan asti = 32-36 s, luo sitten 33-37 s. Neulo puolikas dominoruutu raidoittaen kuten ensimmäisessä puolikkaassa dominoruudussa.
Jatka silmukoiden poimimista ja puolikkaiden dominoruutujen neulomista tähän tapaan, kunnes työssä on yht. 7 puolikasta dominoruutua. HUOM: Kun neulot viimeisen puolikkaan dominoruudun, poimi s:t edellisen dominoruudun luomisreunasta, poimi sitten silmukoita ensimmäisen puolikkaan dominoruudun luomisreunasta.

Poimi nyt silmukoita myssyn reunasta seuraavasti:
Poimi työn oikealta puolelta jokaisen puolikkaan dominoruudun reunasta 28-32 s harmaalla langalla pyöröpuikolle nro 3 = 196-224 s.
Kiinnitä 1 merkki tähän. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ! Neulo AINAOIKEAA suljettuna neuleena (kts. selitys yllä). Kun olet neulonut 4 krs ainaoikeaa harmaalla langalla, jatka neulomalla raidoitusta ainaoikein -neuleena ja kavenna seuraavalla krs:lla näin: *Neulo 26-30 s oikein, neulo seuraavat 2 s oikein yhteen*, toista *-* koko krs:n ajan = 189-217 s.
Toista tällaiset kavennukset joka 4. krs yht. 8-8 kertaa ja sitten joka 2. krs yht. 3-6 kertaa = 119-126 s. HUOM: Neulo jokaisella kavennuskerroksella kavennusten väliin 1 s vähemmin. Jatka ainaoikein -neuletta ja raidoitusta, kunnes työn korkeus merkistä mitattuna on 12-13 cm. Neulo 8 krs ainaoikeaa harmaalla langalla. Päätä s:t.
----------------------------------------------------------

HUIVI:
Neulotaan tasona.

1. OSA:
Luo 1 s puikoille nro 4,5 harmaalla langalla. Neulo AINAOIKEAA ja RAIDOITUSTA (kts. selitys yllä). Lisää jokaisen oikean puolen krs:n loppuun 1 s (LUE LISÄYSVINKKI). Toista tällaiset lisäykset yht. 17 kertaa = 18 s työssä. Neulo 1 krs työn nurjalta puolelta ja kavenna 1 s (LUE KAVENNUSVINKKI) = 17 s. TARKISTA NEULETIHEYS! Siirrä s:t apulangalle. Katkaise lanka.

2. OSA:
Poimi 1. osan ainaoikein -neuleen sivusta 17 s (kts. piirros A.1), eli poimi ainaoikein -neuleen jokaisesta raidasta n. 1 s. Neulo ainaoikeaa raidoittaen kuten aiemmin ja lisää jokaisen oikean puolen krs:n alkuun 1 s. Toista tällaiset lisäykset yht. 17 kertaa = 34 s. Kavenna sitten jokaisen oikean puolen krs:n alussa 1 s. Toista tällaiset kavennukset yht. 17 kertaa = 17 s. Lopeta neulominen nurjan puolen krs:n jälkeen. Siirrä s:t apulangalle. Katkaise lanka.

3. OSA:
Poimi 2. osan sivun ainaoikein -neuleen jokaisesta raidasta 1 s (= 34 s), ota 1. osan apulangalla odottavat s:t takaisin työhön ja neulo nämä s:t = 51 s. Neulo ainaoikeaa raidoittaen kuten aiemmin. Kavenna jokaisen nurjan puolen krs:n alussa 1 s. Toista tällaiset kavennukset yht. 34 kertaa = 17 s. Lopeta neulominen nurjan puolen krs:n jälkeen. Siirrä s:t apulangalle. Katkaise lanka.

4. OSA:
Ota 2. osan apulangalla odottavat s:t takaisin työhön ja neulo nämä s:t, poimi 3. osan ainaoikein -neuleen jokaisesta raidasta 1 s = 51 s. Neulo ainaoikeaa raidoittaen kuten aiemmin. Kavenna jokaisen oikean puolen krs:n alussa 1 s. Toista tällaiset kavennukset yht. 34 kertaa = 17 s. Lopeta neulominen nurjan puolen krs:n jälkeen. Siirrä s:t apulangalle. Katkaise lanka.

Toista osia 3. ja 4., kunnes huivin pisimmän reunan pituus on n. 134 cm. Toiseksi viimeinen osa = 5. osa. Neulo kuten 3. osa, mutta kun olet tehnyt kaikki tarvittavat kavennukset, jätä s:t työhön = 17 s. Neulo ainaoikeaa raidoittaen kuten aiemmin. Kavenna jokaisen oikean puolen krs:n alussa ja lopussa 1 s. Toista tällaiset kavennukset yht. 8 kertaa. Vedä lanka viimeisen s:n läpi. Katkaise lanka.

VIIMEINEN OSA (6. OSA):
Ota apulangalla odottavat s:t takaisin työhön ja neulo nämä s:t, poimi edellisen osan ainaoikein -neuleen jokaisesta raidasta 1 s = 51 s. Neulo ainaoikeaa raidoittaen kuten aiemmin. Kavenna jokaisen oikean puolen krs:n lopussa 1 s. Toista tällaiset kavennukset yht. 25 kertaa. Vedä lanka viimeisen s:n läpi.
----------------------------------------------------------

RANNEKKEET:
Luo 3 s harmaalla langalla pyöröpuikolle nro 3.
Neulo DOMINORUUTU (ranneke) RAIDOITTAEN (kts. selitys yllä).
TARKISTA NEULETIHEYS! Kun dominoruutu on valmis, kiinnitä 1 merkki viimeiseksi neulottuun s:aan (nurjalta puolelta). Katkaise lanka. Siirrä kaikki s:t apulangalle (tai apupuikolle).

Luo 34-36 s harmaalla langalla pyöröpuikolle nro 3. Neulo 1 krs työn nurjalta puolelta. Jatka neulomalla tasona ainaoikeaa raidoittaen seuraavasti:
1. krs (oikea puoli): Neulo kunnes jäljellä on 3 s, neulo 2 s oikein yhteen (työstä kapeni 1 s), neulo seuraava s ja dominoruudun merkitty s + dominoruudun seuraava s (= 2 s dominoruudusta) oikein yhteen.
2. krs (nurja puoli): Käännä työ ja neulo takaisin.
3. krs: Neulo kunnes jäljellä on 3 s, neulo 2 s oikein yhteen (työstä kapeni 1 s), neulo seuraava s ja dominoruudun seuraavat 2 s oikein yhteen.
4. krs: Käännä työ ja neulo takaisin.
5. krs: Neulo kunnes jäljellä on 3 s, neulo 2 s oikein yhteen (työstä kapeni 1 s), neulo seuraava s ja dominoruudun seuraavat 2 s oikein yhteen.
6. krs: Käännä työ ja neulo takaisin.
7. krs: Neulo kaikki s:t.
8. krs: Käännä työ ja neulo takaisin.
9. krs: Neulo kunnes jäljellä on 3 s, neulo 2 s oikein yhteen (työstä kapeni 1 s), neulo viimeinen s ja dominoruudun seuraavat 2 s oikein yhteen.
10. krs: Käännä työ ja neulo takaisin.
Toista krs:ia 3.-10. vielä kerran (= yht. 18. krs). Työssä on nyt 27-29 s.
Jatka neulomalla seuraavasti:
19. krs: Neulo kunnes jäljellä on 1 s, neulo tämä s ja dominoruudun seuraava s (= dominoruudun kärjen keski-s) oikein yhteen.
20. krs: Käännä työ ja neulo takaisin.
Jatka neulomalla seuraavasti:
1. krs: Neulo oikeaa kunnes jäljellä on 1 s, 1 langankierto, neulo seuraava s ja dominoruudun seuraavat 2 s oikein yhteen.
2. krs: Käännä työ ja neulo s:t oikein. Langankierto neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää.
3.-6. krs: Neulo kuten 1. ja 2. krs.
7. krs: Neulo kaikki s:t oikein.
8. krs: Käännä työ ja neulo s:t oikein.
9. krs: Neulo oikeaa kunnes jäljellä on 1 s, 1 langankierto, neulo seuraava s ja dominoruudun seuraavat 2 s oikein yhteen.
10. krs: Käännä työ ja neulo s:t oikein. Langankierto neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää
Toista krs:ia 3.-10. vielä kerran (= yht. 18 krs).
Nyt olet yhdistänyt kaikki dominoruudun s:t ainaoikein -neuleeseen ja työssä on 34-36 s. Kiinnitä 1 merkki tähän! KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!
Neulo tasona ainaoikeaa raidoittaen, kunnes työn pituus on 8-9
cm ja olet viimeksi neulonut raidan rose mist värisellä langalla. Päätä s:t.
Tarkista, että päätösreunasta tulee joustava!
Ompele päätös- ja luomisreuna siististi yhteen harmaalla langalla. Katkaise lanka ja päättele langanpäät.
Neulo toinen ranneke samoin.

Tähän ohjeeseen on tehty korjaus. .

PUOLIKAS DOMINORUUTU (myssy):...
Toista krs:ia 1.- 4., eli kavenna jokaisella krs:lla merkin molemmin puolin 1 s ja kavenna joka 4. krs:n alussa ja lopussa 1 s, kunnes työssä on jäljellä 1 s. Katkaise lanka ja vedä lanka viimeisen s:n läpi.
Päivitetty nettiin: 10.10.2016

Piirros

= neulomissuunta
= poimi silmukoita
= ota apulangalla odottavat s:t takaisin työhön

Kommentit (20)

Näppäile kommenttisi tähän!

Anna Connop 11.12.2017 - 15:54:

Hello, when I get to the part 5 of the scarf, after I get to 17 stch on the needle, I understand I should continue decreasing on each end of the RS until no more stch are left. I am left with a complete triange but the number of ridges is greater than 34. Yet I am asked to pick up 34 stch for part 6 which will create 51 st with the ones waiting on st holder. Do I leave the remaining 8 ridges with stch on a side unpicked? I cant see how this create a neat rectangle

DROPS Design 11.12.2017 kl. 16:46:

Dear Mrs Connop, the part 5 is the next to last part (after you have repeated Part 3 and 4 until scarf measures approx. 134 cm), when there are 17 sts left, dec on each side on every RS a total of 8 times. Then work the last part (= part 6) where you will pick up 51 sts (as for previous parts 4) but you will now dec a total of 25 times (instead of 34 times for every time you worked part 4). Happy knitting!

GRANGER 11.12.2016 - 18:55:

Bonjour, je n'ai absolument pas compris le montage de ces fameux triangles, j'en ai fait 7 et je vais reprendre les mailles à partir de la base de chaque triangle pour faire le bandeau triangles , comme j'aimerais le refaire autant comprendre!!!!! merci pour vos explications

DROPS Design 12.12.2016 kl. 09:47:

Bonjour Mme Granger, si vous parlez du bonnet, vous trouverez ici quelques photos expliquant le principe des triangles du bonnet. Bon tricot!

Audooren Myriam 09.11.2016 - 17:19:

Kan je mijn eens de foto's van Drops baret eens door sturen alvast bedankt

DROPS Design 10.11.2016 kl. 13:05:

Hoi Myriam. Nee, dat kan ik niet. Je kan de foto hier op de site gebruiken (bekijken online of foto apart printen), of van het boek 171 (als je die hebt gekocht)

Eva Kristiansen 02.11.2016 - 08:05:

Hei! Har begynt å strikke skjerfet i dette settet, og lurer litt på pinnestørrelse. I oppskriften står det "DROPS PINNE NR 4,5 - eller det p.nr du må bruke for å få 20 m x 40 p rillestrikk på 10 x 10 cm", på garnet drops fabel står det at 24m x 32p tilsvarer 10 x 10 cm med pinne nr 3. Får ikke dette helt til å gå opp? Synes også strikketøyet ser litt vel luftig ut ift bildet på pinne 4,5. Hvilken pinne anbefales det da å strikke på? :) På forhånd tusen takk for hjelpen, flotte oppskrift!

DROPS Design 02.11.2016 kl. 12:14:

Hej Eva. Du skal bruge den pind som giver den rette strikkefasthed angivet i opskriften. Det som staar paa nöstet er en standard. Strikkefastheden kan variere per opskrift ifm struktur, mönstre osv. Saa du skal gaa efter den p hvor du faar 20 m x 40 p rillestrik = 10 x 10 cm. Vi anbefaler 4.5 mm, men folk strikker forskelligt - saa strik altid en pröve.

Simone Strickrodt 31.10.2016 - 09:19:

Hallo, geht wirklich jedem halben Dominoquadrat ein Streifen voraus? Bei mir entstehen Einbeulungen durch diesen breiten Rand.. Vielen Dank für ihre Antwort

DROPS Design 31.10.2016 kl. 11:48:

Liebe Frau Strickrodt, es kann kleine Einbeulungen bei der Abnahme in der Mitte des halben Dominoquadrat entstehen (siehe im Fotos auf dem Forum), passen Sie mal auf die richtige Maschenprobe zu beachten, und die Streifen wie in der Anleitung zu stricken.

Simone Strickrodt 31.10.2016 - 06:34:

Vielen Dank für die Erklärung. Leider sind meine Spitzen der Dominoquadrate nicht richtig gut zusammengelaufen, und so ist ein Loch entstanden . Ich werde es nun noch einmal probieren.

Simone Strickrodt 25.10.2016 - 19:46:

Wird für die Baskenmütze nur in glatt rechts gestrickt? Die Streifen in rechts oder glatt rechts. Aus dem Anschlagrand des halben Dominoquadrates werden dann neue Maschen aufgefasst, muss ich da die Streifen miteinbeziehen? Ich verstehe die Anordnung der Dominoquadrate nicht, vielleicht können Sie darauf nocheinmal eingehen. Vielen Dank

DROPS Design 26.10.2016 kl. 08:59:

Liebe Frau Strickrodt, die Mütze ist kraus rechts getrickt, dh die Streifen werden auch kraus rechts gestrickt. Ab das 2. halbe Dominoquadrat werden die Maschen in grau aufgefasst un 1 Rück-R mit grau gestrickt, dann die Streifen arbeiten - siehe unter "STREIFEN". Hier finden Sie mal Fotos von den 2 ersten Dominoquadraten der Mütze sowie einige Erklärungen, die Ihnen sicher helfen können.

Sonja Demerlier 20.10.2016 - 17:58:

Alvast bedankt , de eerste domino is geen probleem, als je de tweede domino gaat breien moe je 36st opnemen langst de opzet rand en 37 st nog bijzetten en zo verder tot dat je 7 dominos hebt. Op die manier kan je toch nooit 7 dominos naast elkaar hebben om ernaar je boord te breien. Heb het al op verschillende manieren geprobeerd en het lijkt niet. Vindt het jammer want ben de vest aan het breien en da lukt welk. mvg

Jana 04.10.2016 - 22:00:

Thank you very much, i understood

Jana 01.10.2016 - 17:10:

Tell me please, how many sts should i cast on for one half domino square?

DROPS Design 03.10.2016 kl. 09:13:

Dear Jana, the half domino square is worked for the beret. Cast on 65-73 sts (see size) for 1st half domino square, then pick up 32-36 sts along the side of 1st domino and cast on 33-37 new sts = 65-73 sts for each of the next dominos. For the last domino, pick up 65-73 sts along the side of last domino + along the side of 1st domino. Happy knitting!

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 171-48