DROPS / 173 / 4

Tauriel by DROPS Design

Strikket DROPS bluse i ”Fabel” med dominoruder, retstrik og striber. Str S - XXXL.

DROPS Design: Model nr fa-350
Garngruppe A
----------------------------------------------------------
300-300-350-350-400-450 g f.nr 200, grå
100-150-150-150-150-200 g f.nr 651, sand

OBS: Hvis blusen strikkes ensfarvet vil der gå 350-400-450-500-550-600 g Fabel.

DROPS STRØMPEP OG RUNDP (60 eller 80 cm) nr 3,5 – eller det p.nr du skal bruge for at få 23 m x 45 p retstrik på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 127.6kr. Læs mere.

Instruktioner

RETSTRIK (strikkes frem og tilbage):
Strik ret på hver p. 1 Retrille = 2p retstrik.

STRIBER:
* Strik 2 p retstrik – se forkl over, med sand. Strik 2 p retstrik med grå. *, gentag fra *-* til færdigt mål. Første p med ny farve er altid fra retsiden.

DOMINORUDE:
Sæt 1 mærke i den midterste m.
1.P (= retsiden): Strik ret til m med mærke i, slå om, 1 ret (m med mærke), slå om, strik ret p ud (= 2 m taget ud).
2.P (= vrangen): Strik ret.
Gentag 1. og 2.p, dvs at der tages 2 m ud på midten af ruden på hver p fra retsiden.

UDTAGNINGSTIPS (gælder ærme):
Strik til der er 2 m tilbage før mærket, slå om (= 1 m taget ud), 4 m ret (mærket sidder midt mellem disse m), slå om (= 1 m taget ud). Omslagen strikkes drejet ret på næste omg.

MØNSTER (gælder ærme):
Strik * 6 p retstrik med sand, strik 2 p retstrik med grå *, gentag fra *-* totalt 4 gange, derefter strikkes der striber således: Strik * 2 p retstrik med sand, 2 p retstrik med grå *, gentag fra *-* totalt 4 gange. Arb strikkes nu i grå til færdigt mål. Vend arb så vrangen vender ud og strik videre i glatstrik.
----------------------------------------------------------

BLUSE:
Der strikkes først 2 dominoruder – se firkant på måleskitsen, derefter strikkes der 1 kant på dominoruden (dvs nederste kant af blusen) med forkortede p – se stjerne på måleskitse. Kanten strikkes fra midt bagpå, til midt foran til midt bagpå igen. Til sidst strikkes der et bærestk på blusen over dominoruden – se kryds på måleskitse.

RYGSTK:
DOMINORUDE:
Slå 5 m op på rundp 3,5 med grå. Strik 1 p ret fra vrangen. Skift farve til sand og strik DOMINORUDE - se forkl over, frem og tilbage og STRIBER – se forkl over. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Strik Dominorude og striber til arb måler 38-42-46-50-56-62 cm på det bredeste = ca 62-68-74-82-90-100 retriller, sørg for at sidste retrille er med sand, og ca 64-70-76-84-92-102 m på hver side af m med mærke i (= totalt ca 129-141-153-169-185-205 m på p). Strik 2 p retstrik med grå og tag ud som før (dvs 1 m på hver side af m med mærke) og tag 4 m ud jævnt fordelt på hver side af midt-m på p fra retsiden (= totalt 10 m taget ud på p fra retsiden) = ca 69-75-81-89-97-107 m på hver side af m med mærke i (= totalt ca 139-151-163-179-195-215 m på p). Sæt m på en tråd og strik forstk dominorude.

FORSTK:
DOMINORUDE:
Slå op og strik som rygstk dominorude.

Sæt m fra dominoen på rygstk tilbage på p sammen med m fra forstk dominorude. Sæt 1 mærketråd mellem overgangen mellem de (= 2 mærketråde) = ca 278-302-326-358-390-430 m totalt.

NEDERSTE KANT:
Arb strikkes sammen med m fra midt bagpå (dvs spidsen af dominoen) og til siden, ned til spidsen midt foran, op til siden og ned til midt bagpå. Slå 16-16-12-12-12-12 m op på rundp 3,5 med grå. Strik forkortede p og striber således:

VENSTRE RYGSTK NEDERKANT:
Strikkes sammen med m fra spidsen midt bagpå og ud til mærketråden i siden således:

1.P (= retsiden): Strik 1 ret, slå om, strik ret p ud (= 1 m taget ud).
2.P (= vrangen): Strik ret til der er 1 m tilbage på p, strik næste m sammen med de første 2 m fra dominoen (= 3 m ret sammen = 2 m taget ind fra dominoen)
Skift til sand.
3.P (= retsiden): Strik som 1.p.
4.P (= vrangen): Strik ret til der er 5 m tilbage på p, vend arb.
5.P (= retsiden): Strik ret.
6.P (= vrangen): Strik ret til der er 3 m tilbage på p, vend arb.
7.P (= retsiden): Strik ret.
8.P (= vrangen): Strik ret til der er 1 m tilbage på p, strik næste m sammen med de første 2 m fra dominoen (= 3 m ret sammen = 2 m taget ind fra dominoen).
Skift til grå.
Gentag 1. til 8.p til alle m fra spidsen af dominoen ud til siden til mærketråden er strikket sammen med kanten.

VENSTRE FORSTK NEDERKANT:
Strikkes sammen med m fra siden og ned til spidsen af dominoruden på forstk således:

1.P (= retsiden): Strik 1 ret, slå om, 2 drejet ret sammen, 2 drejet ret sammen, strik ret p ud (= 1 m taget ind).
2.P (= vrangen): Strik ret til der er 1 m tilbage på p, strik næste m sammen med de første 2 m fra dominoen (= 3 m ret sammen = 2 m taget ind fra dominoen).
Skift til sand.
3.P (= retsiden): Strik som 1.p.
4.P (= vrangen): Strik ret til der er 5 m tilbage på p, vend arb.
5.P (= retsiden): Strik ret.
6.P (= vrangen): Strik ret til der er 3 m tilbage på p, vend arb.
7.P (= retsiden): Strik ret.
8.P (= vrangen): Strik ret til der er 1 m tilbage på p, strik næste m sammen med de første 2 m fra dominoen (= 3 m ret sammen = 2 m taget ind fra dominoen)
Skift til grå.
Gentag 1. til 8.p ned til spidsen midt foran. OBS: På sidste gentagelse af 8. eller 2.p sættes de første 3 m fra dominoen tilbage på p (= 4 m ret sammen = 3 m taget ind fra dominoen).

HØJRE FORSTK NEDERKANT:
Strikkes sammen med m fra spidsen af dominoruden på forstk og ud til mærketråden i siden som venstre rygstk nederkant.

HØJRE RYGSTK NEDERKANT:
Strikkes sammen med m fra siden og ned til spidsen af dominoruden på forstk som venstre forstk nederkant. Sørg for at sidste stribe er med sand. Luk af.

RYGSTK:
Nu strikkes bærestk på rygstk med grå således:

HØJRE RYGSTK:
Saml 64-70-76-84-92-102 m op med grå fra retsiden på p 3,5 på den ene side af dominoen, saml 2 m op i spidsen af dominoen, saml 64-70-76-84-92-102 m op ned langs den anden side af dominoen = 130-142-154-170-186-206 m. Strik 1 p ret fra vrangen og tag 15-13-13-11-13-9 m ud jævnt fordelt på hver side af spidsen (= totalt 30-26-26-22-26-18 m taget ud) = 80-84-90-96-106-112 m på hver side (= totalt 160-168-180-192-212-224 m). Derefter strikkes der over de første 80-84-90-96-106-112 m (dvs i højre side af arb set fra retsiden) således:

LÆS HELE AFSNITTET FØR DET STRIKKES VIDERE! DER STRIKKES FORKORTEDE P, FORKORTEDE RETRILLER OG DER TAGES UD I SIDEN SAMTIDIG SÅLEDES:
1.P (= fra retsiden): Strik de første 2 m ret sammen, vend arb (= 1 m).
2.P (= fra vrangen): Strik ret tilbage.
3.P (= fra retsiden): Strik 1 m ret, sæt 1 mærke, strik de næste 2 m fra dominoen ret sammen, vend arb (= 2 m).
Lad mærket følge med arb videre!
4.P (= fra vrangen): Strik ret tilbage.
5.P (= fra retsiden): Strik 2 m ret, strik de næste 2 ret sammen, vend arb (= 3 m).
6.P (= fra vrangen): Strik ret tilbage.
7.P (= fra retsiden): Strik 3 m ret, strik de næste 2 m ret sammen, vend arb (= 4 m).
8.P (= fra vrangen): Strik ret tilbage.
Fortsæt de forkortede p således, dvs der strikkes over 2 m mere på hver p fra retsiden, men de strikkes 2 ret sammen, dvs at 2 m tages ind til 1 m. Fortsæt således til der er strikket over alle m op til spidsen af dominoen.
FORKORTEDE RETRILLER:
Dette gælder bare str L-XL-XXL-XXXL:
Når arb måler 0-0-2-2-2-2 cm strikkes der 0-0-1-1-1-1 forkortet retrille (dvs strik fra retsiden frem til hvor der blev vendt sidst, vend arb og strik tilbage = 2 p = 1 forkortet retrille) over de m der allerede er strikket over, strik forkortet retrille på hver 0.-0.-5.-4.-3.-2.cm totalt 0-0-4-6-8-11 gange.
UDTAGNING I SIDEN:
Når bærestk måler 1 cm tages der 1 m ud indenfor 1 kantm i starten af næste p fra retsiden. Tag ud således på hver 1½.-1.-1.- ½.-½.-½. cm totalt 9-12-14-17-19-22 gange = 10-13-15-18-20-23 m før mærket. Når bærestk måler 15-14-15-14-15-17 cm (målt langs med siden) lukkes der af til ærmegab i starten af hver p fra retsiden således:
Luk 3 m af totalt 1-1-2-2-2-3 gange, 2 m totalt 1-2-2-3-4-4 gange, 1 m totalt 4-5-4-5-5-5 gange (dvs der er 1 m tilbage før mærket).

Arb måler ca 19-21-23-25-28-31 cm målt i siden fra dominoen og op. Når de forkortede p er strikket færdig er der totalt 40-42-45-48-53-56 m på p. Sæt m på 1 tråd og strik venstre rygstk.

VENSTRE RYGSTK:
= 80-84-90-96-106-112 m.

LÆS HELE AFSNITTET FØR DET STRIKKES VIDERE! DER STRIKKES FORKORTEDE P, FORKORTEDE RETRILLER OG DER TAGES UD I SIDEN SAMTIDIG SÅLEDES:
FORKORTEDE P:
1.P (= fra vrangen): Strik de første 2 m fra dominoen, vend arb.
2.P (= fra retsiden): Strik de 2 m ret sammen (= 1 m).
3.P (= fra vrangen): Strik 1 m ret, sæt 1 mærke, strik de næste 2 m fra dominoen, vend arb (= 3 m).
Lad mærket følge med arb videre!
4.P (= fra retsiden): Strik 2 m ret sammen, 1 m ret (= 2 m).
5.P (= fra vrangen): Strik 2 m ret, strik de næste 2 m fra dominoen, vend arb (= 4 m).
6.P (= fra retsiden): Strik 2 m ret sammen, strik ret p ud.
7.P (= fra vrangen): Strik ret, strik de næste 2 m fra dominoen, vend arb (= 4 m).
8.P (= fra retsiden): Strik 2 m ret sammen, strik ret p ud.
Fortsæt de forkortede p således, dvs der strikkes over 2 m mere fra dominoen på hver p fra vrangen, og tages 1 m ind i starten af hver p fra retsiden, dvs at 2 m tages ind til 1 m. Fortsæt således til der er strikket over alle m op til spidsen af dominoen.
FORKORTEDE RETRILLER:
Dette gælder bare str L-XL-XXL-XXXL:
Når arb måler 0-0-2-2-2-2 cm strikkes der 0-0-1-1-1-1 forkortet retrille (dvs strik fra vrangen frem til hvor der blev vendt sidst, vend arb og strik tilbage = 2 p = 1 forkortet retrille) over de m der allerede er strikket over, strik forkortet retrille på hver 0.-0.-5.-4.-3.-2.cm totalt 0-0-4-6-8-11 gange.
UDTAGNING I SIDEN:
Når bærestk måler 1 cm tages der 1 m ud indenfor 1 kantm i slutningen af næste p fra retsiden. Tag ud således på hver 1½.-1.-1.- ½.-½.-½.cm totalt 9-12-14-17-19-22 gange = 10-13-15-18-20-23 m før mærket. Når bærestk måler 15-14-15-14-15-17 cm (målt langs siden) lukkes der af til ærmegab i starten af hver p fra vrangen således: Luk 3 m af totalt 1-1-2-2-2-3 gange, 2 m totalt 1-2-2-3-4-4 gange, 1 m totalt 4-5-4-5-5-5 gange (dvs der er 1 m tilbage efter mærket).

Arb måler ca 19-21-23-25-28-31 cm målt i siden fra dominoen og op. Når de forkortede p er strikket færdig er der totalt 40-42-45-48-53-56 m på p.

RYGSTK:
Sæt m fra højre og venstre rygstk tilbage på samme p = 80-84-90-96-106-112 m. Strik retstrik. Når arb måler 13-11-11-9-8-8 cm fra spidsen af dominoen (der er nu ca 2 cm tilbage) lukkes de midterste 34-34-38-38-40-40 m af til hals og hver skulder strikkes færdig for sig = 23-25-26-29-33-36 m tilbage på skulderen. På næste p fra halsen tages der 1 m ind = 22-24-25-28-32-35 m. Strik retstrik til arb måler 15-13-13-11-10-10 cm fra spidsen af dominoen. Luk af. Arb måler totalt ca 60-62-64-66-71-77 cm. Strik den anden skulder på samme måde.

FORSTK:
HØJRE FORSTK:
Strik som venstre rygstk.

VENSTRE FORSTK:
Strik som højre rygstk.

FORSTK:
Sæt m fra højre og venstre forstk tilbage på samme p = 80-84-90-96-106-112 m. Strik retstrik. Når arb måler 8-6-4-2-1-1 cm fra spidsen af dominoen lukkes de midterste 20 m løst af til hals og hver skulder strikkes færdig for sig = 30-32-35-38-43-46 m tilbage på skulderen. Luk derefter af på hver p fra halsen ved at tage 1 m ind indenfor 3 kantm på hver p fra retsiden totalt 8-8-10-10-11-11 gange = 22-24-25-28-32-35 m tilbage på skulderen. Strik retstrik til arb måler totalt 7-7-8-8-9-9 cm fra de 20 m som blev lukket af til hals, luk af. Arb måler totalt ca 60-62-64-66-71-77 cm. Strik den anden skulder på samme måde.

ÆRME:
Ærme strikkes rundt på strømpep. Slå 46-48-50-54-56-58 m op på strømpep 3,5 med sand. Strik MØNSTER – se forkl over. Når arb måler 14-12-10-8-3 cm, sæt 1 mærke i starten af omg, tages der 1 m ud på hver side af mærket – læs UDTAGNINGSTIPS! Tag ud således på hver 1½.cm totalt 21-22-23-24-25-26 gange = 88-92-96-102-106-110 m. Når arb måler 48-47-46-45-43-42 cm (kortere mål i større str pga længere ærmekuppel og bredere skuldervidde). Strik videre frem og tilbage og luk af til ærmekuppel i beg af hver p i hver side af arb således: Luk 4 m af 2 gange, 2 m 3 gange og 1 m 2 gange, luk derefter 2 m af i hver side til arb måler 56-56-56-56-55-54 cm, derefter lukkes der 3 m af 1 gang i hver side af arb. Luk de resterende m af. Strik 1 ærme til på samme måde.

MONTERING:
Monteringen gøres med grå. Sy nederkanten sammen midt bagpå i yderste led.
Sy skuldersømmene. Sy ærmerne i med vrangen ud, dvs det glatstrikkede vender indad. Sy sidesømmene ned til nederkanten i yderste led af yderste m.

Diagram

= dominorute
= nederkant
= bærestk
= dette er et ca mål, det avhenger av hvor mange m det er på dominoen
= strikkeretning

Yvonne 30.04.2019 - 16:37:

I have just finished LEFT BACK PIECE BOTTOM EDGE in M size, I started with 75 stitches and now have 54 stitches at the end before starting LEFT FRONT PIECE BOTTOM EDGE. Is this the correct amount of stitches I should have left??

DROPS Design 02.05.2019 kl. 08:50:

Dear Yvonne, in size m the left back piece bottom edge starts with 16 sts, you then repeat row 1 to 8 until all sts from domino until the marker have been worked togheter with the sts from the edge, increasing every time you work row 1 and working 2 sts from domino every time you work row 2 and 8. Happy knitting!

Yvonne 29.04.2019 - 00:37:

When doing bottom edge of jumper and finish Left front piece bottom edge, should I have 16 stitches left on needle before starting Right front piece bottom edge? I seem to run out of stitches?

DROPS Design 29.04.2019 kl. 10:59:

Dear Yvonne, when starting bottom edge with 16 sts on mid back piece, do not forget to increase with a YO when working row 1 - you will then increase the number of sts of the bottom edge. Then, when working the bottom edge left front piece, you will decrease (row 1) so that when you reach mid front you should have again 16 sts (as on mid back). Happy knitting!

Christel Stickeln 26.04.2019 - 10:33:

Bitte um Ausführung der Passe am Rückenteil. Komme nicht klar mir Zunahmen und Abnahmen bei verkürzten Reihen.

DROPS Design 26.04.2019 kl. 10:57:

Liebe Frau Stickeln, Sie stricken die verkürten Reihen (es wird immer mehr Maschen gestrickt) gleichzeitig nehmen Sie nach 1 cm 1 Masche innerhalb der Randmasche in jeder 1½-1-1- ½-½-½ cm und gleichzeitig aber nur in den 4 grösseren Grösse: nach 2 cm stricken Sie eine verkürzte Krausrippe in jedem 5-4-3-2 cm. Viel Spaß beim stricken!

Anne 02.04.2019 - 21:25:

Hallo, kann ich diese Modell auch mit Drops Delight statt Fabel Sand und Baby Merino statt Fabel grau stricken? Sind beide auch Garngruppe A.

DROPS Design 03.04.2019 kl. 09:33:

Liebe Anne, Baby Merino und Delight gehören beide zur Garngruppe A, genauso wie Fabel, sie sind ja Alternativen - benutzen Sie unseren Garnumrechner um die neue Garnmenge zu kalkulieren. Viel Spaß beim stricken!

Yvonne 01.02.2019 - 13:41:

I am still struggling with the bottom edge! When you mention "tip"of domino on mid back/front. Do you mean where the pattern is?

DROPS Design 01.02.2019 kl. 15:15:

Dear Yvonne, when the domino is finished, the stitches on needle/thread are making a tip, you start to work the bottom edge knitting together the sts from bottom edge together with the sts from the tip of the domino (= from middle stitch on domino). Hope it helps!

Yvonne 31.01.2019 - 23:48:

I am really cross with the wording of the pattern!!! I have put both dominoes on needle and put a marker BETWEEN them (Is this correct?) then " left back piece bottom edge" NOW where is the mid back( tip of domino)??? when casting on 16 stitches on seperate needle do I attatch it at the 1st stitch on domino bottom edge ? it then says work from tip of domino to the side?? do not understand and where is the "left front bottom edge" I have bought all the yarn and not happy!!!!!

DROPS Design 01.02.2019 kl. 08:34:

Dear Yvonne, you will work the bottom edge over the 16 new sts you cast on and join it to the domino at the end of every row from WS, starting from the tip of one domino to the side (between markers). And the bottom edge will be worked sideways in the round, starting on the top of one domino (middle on back piece) around body (both dominos) to the tip on domino (middle on back piece) through the domino on front piece. Happy knitting!

Yvonne 24.01.2019 - 11:27:

Thank you for replying BUT you haven't explained WHERE the BOTTOM TIP of domino is???????

DROPS Design 24.01.2019 kl. 12:22:

Dear Yvonne, you start bottom edge from the tip of domino on back piece (= LEFT BACK PIECE BOTTOM EDGE) towards the left front piece bottom edge: repeat row 1 to 8 down to tip mid front (On last repetition of 8th or 2nd row slip the first 3 sts from stitch holder back on needle. ), then work right front piece bottom edge to side and finish with right back piece bottom edge towards tip of domino on back piece. Happy kniting!

Yvonne 23.01.2019 - 17:15:

I am really struggling with the pattern for dominoes! Your written instructions are hard to understand. I realise domino is knitted top down and finishes halfway BUT WHERE are instructions for the bottom half of domino?

DROPS Design 24.01.2019 kl. 09:11:

Dear Yvonne, you first work the dominos top down (see on measurement chart = black square), then work the BOTTOM EDGE sideways knitted together with the stitchs from dominos (white star in chart) around whole bottom of piece. Then work the top part of jumper (bottom up from upper edge on dominos), first BACK PIECE in two parts: right back piece, left back piece then both pieces together etc. Happy knitting!

Yvonne 18.01.2019 - 00:35:

I have finished both dominoes and put them both on needle for bottom edge as per instruction BUT confused as what I am to do next??? Also where are instructions for the bottom tip of dominoes?

DROPS Design 18.01.2019 kl. 09:13:

Dear Yvonne, after you have worked both dominos, work now the BOTTOM EDGE: cast on new sts and work the bottom edge from the left back piece (tip mid back) towards the left front piece (tip mid front), then from right front piece towards right back piece (tip mid back). Happy knitting!

Evelyne 09.01.2019 - 23:08:

Bordure du bas devant gauche rang 1 : faut il faire deux fois 2 mailles ensemble torse a l'endroit (ce qui correspond a 2diminutions et non 1 comme indiqué Merci pour votre aide

DROPS Design 05.03.2019 kl. 12:38:

Bonjour Evelyne, désolée pour la réponse tardive, au rang 1 de la bordure bas du devant gauche, on tricote 2 fois 2 m ens torse à l'endroit, et comme on a fait un jeté juste avant, on ne diminue qu'une seule maille. Bon tricot!

Kommentere opskrift DROPS 173-4