DROPS / 173 / 23

Blizzard by DROPS Design

Strikket DROPS sjal i ”Puna” med bølgemønster og striber, strikkes ovenfra og ned.

DROPS Design: Model nr pu-007
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
Mål: Bredde øverst: ca 138 cm. Længde midt på: ca 60 cm.
Materialer:
DROPS PUNA fra Garnstudio
100 g f.nr 01, natur
100 g f.nr 04, gråbrun
100 g f.nr 06, grå
150 g f.nr 07, lys grå
OBS: Hvis sjalet strikkes ensfarvet vil der gå 350 g Puna.

DROPS RUNDP (80 cm) nr 4 – eller det p.nr du skal bruge for at få 21 m x 28 p glatstrik eller 24 m x 30 p bølgemønster på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

DROPS Puna natural DROPS Puna natural 27.00 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Puna natural mix DROPS Puna natural mix 27.00 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Puna uni colour DROPS Puna uni colour 31.00 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 243kr. Læs mere.

Se diag A.1 til A.3. Diag viser alle p i mønsteret set fra retsiden.

STRIBER:
1.stribe: Natur
2.stribe: Gråbrun
3.stribe: Lys grå
4.stribe: Grå
5.stribe: Natur
6.stribe: Gråbrun
7.stribe: Lys grå

FORKORTEDE PINDE:
Der strikkes forkortede pinde over den yderste rapport + de 2 kantm i retstrik i hver side af sjalet.
Der strikkes således fra retsiden:
Strik 2 kantm retstrik, strik glatstrik over alle m i 1.rapport A.1 (= 3 m på 1.p i diag), vend, stram tråden så der ikke bliver hul, og strik glatstrik tilbage over m i A.1, 2 kantm retstrik. Vend og strik mønster over alle m på p, vend, strik 2 m retstrik, glatstrik over alle m i den 1.rapport A.1, vend, stram tråden, og strik tilbage. Gentag de forkortede pinde som vist i diag = på hver 6 p.
OBS: Pga udtagningen i mønsteret strikkes der over flere og flere m når der strikkes forkortede pinde. Når diag A.3a og A.3b strikkes, strikkes der forkortede pinde over begge de to diag + de 2 kantm i hver side af arb.

UDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 m ud ved at slå om. På næste p strikkes omslaget drejet ret, så der ikke bliver hul.

AFLUKNINGSTIPS:
For at undgå at aflukningskanten strammer kan der lukkes af med ½ p.nr større.
----------------------------------------------------------

SJAL:
Sjalet strikkes frem og tilbage på rundp, ovenfra og ned. Der strikkes først et parti med retstrik til der er taget nok m ud til at strikke mønster.

Slå 7 m op med natur på rundp 4. Strik 1 p ret. Nu strikkes der således:
1.P: Strik 2 ret, slå om, 1 ret, slå om, 1 ret, slå om, 1 ret, slå om, 2 ret = 11 m.
2.P: Strik ret tilbage. OBS: Omslagen strikkes drejet ret, så der ikke bliver hul.
3.P: Strik 2 ret, sæt 1.mærke, slå om, 2 ret, sæt 2.mærke, slå om, 3 ret, slå om, sæt 3.mærke, 2 ret, slå om, sæt 4.mærke, 2 ret = 15 m.
4.P: Strik ret tilbage.
Nu fortsættes der med RETSTRIK - se forkl over, og der tages ud således: Tag ud efter 1.og 2.mærke, og før 3. og 4.mærke – læs UDTAGNINGSTIPS! Tag ud således på hver p fra retsiden (dvs hver 2.p) totalt 3 gange = 27 m. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! På næste p fra retsiden tages der 1 m ud = 28 m. Strik 1 p tilbage.

Nu fortsættes der med STRIBER – se forkl over (dvs, der fortsættes med natur = 1.stribe) og MØNSTER således: Strik 2 kantm retstrik, A.1 (= 3 m på 1.p i diag) 8 gange i bredden, 2 kantm retstrik, SAMTIDIG strikkes der FORKORTEDE PINDE – se forkl over, i hver side. OBS: Gentag de forkortede pinde som vist i diag, dvs på hver 6.p. Når A.1 er strikket færdig i højden er der 236 m på p.
Fortsæt med A.2 over hver rapport med A.1. Når A.2 er strikket færdig i højden er der 380 m på p.
Nu strikkes der således: 2 kantm retstrik, * A.3a (= 23 m), A.3b (= 24 m) *, gentag fra *-* til der er 2 m tilbage (= 8 gange), 2 kant-m retstrik. Når A.3a og A.3b er strikket færdig i højden er der 556 m på p. Strik 2 p retstrik og luk af - LÆS AFLUKNINGSTIPS!

FORM SJALET:
Læg arb i lunkent vand til det er gennemvådt. Pres forsigtig vandet ud – det må ikke vrides. Derefter rulles arb i et håndklæde og klemmes for at fjerne endnu mere vand - arb vil nu bare være lidt fugtig. Læg arb på et gulvtæppe eller madras – træk det forsigtigt ud i de mål som står øverst i opskriften. Lad det tørre. Gentag processen hver gang tøjet vaskes.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 17.10.2016
Rettelse: Lille rettelse i diagram A.3a

= På denne p strikkes der FORKORTEDE PINDE - se forkl i opskriften!
= På denne p skiftes der STRIBE - se forkl i opskriften.

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 173-23) for mål og udregninger.

Emma 27.10.2019 - 21:01:

Ik heb een vraag over de verkorte toeren. Als ik het goed begrijp brei je bij de eerste verkorte toer van de 27 steken die je dan hebt de twee kantsteken en daarna drie steken waarnaar je het werk keert en terug breit. Klopt het dan dat je bij de volgende verkorte toer er vijf breit, daarna 7 etc?

DROPS Design 29.10.2019 kl. 10:04:

Dag Emma,

Dat klopt inderdaad. Je breit verkorte toeren over de buitenste herhaling van het telpatroon en over de 2 kantsteken. Als het telpatroon op dat moment 3 steken heeft, brei je dus verkorte toeren over 5 steken in totaal. Omdat het telpatroon meerdert in aantal steken, zitten er dus steeds meer steken in de verkorte toeren. Op de eerstvolgende verkorte toer heb je inderdaad 7 steken in totaal.

Matteo 14.08.2019 - 00:30:

Negli schemi A la gettava va ancora fatta ritorta? Continuando a farla ritorta sparisce il motivo è non viene come la foto

DROPS Design 14.08.2019 kl. 07:38:

Buongiorno Matteo. Le maglie gettate negli schemi non vengono lavorate ritorte. Deve rimanere un buco. Buon lavoro!

Antal Adrien 28.04.2019 - 19:19:

Hiba a leírásban: "Most folyt LUSTAKÖTÉSSEL, lásd a fenti magyarázatot és szap következő módon: Szap a 3. és a 6. jelölő után, valamint az 1. és a 4. jelölő előtt". Helyesen: "Most folyt LUSTAKÖTÉSSEL, lásd a fenti magyarázatot és szap következő módon: Szap az 1. és a 2. jelölő után, valamint az 3. és a 4. jelölő előtt"

Maud 07.10.2018 - 23:34:

Bonjour, j’ai du mal à comprendre les rangs raccourcis. Vous parlez de 6 rangs mais dans les explications, il y en a 5. Pourrez-vous m’aider ? (1 et : 2 enfin puis les 24 m end ? Tourne Puis 2 rg : 24 m env , 2 end. 3 rg : 2 end, 24 m avec les jetés du diag A1 puis 2 end. 4 rg : 2 end, 24 m env puis je suis bloquée ??? Il est mis rang retour c’est à dire ? Merci d’avance.

DROPS Design 08.10.2018 kl. 09:46:

Bonjour Maud, on tricote 5 rangs au total pour les rangs raccourcis et on répète ces 5 rangs tous les 6 rangs (cf diagrammes). Les rangs raccourcis se tricotent ainsi: Rg1: 2 m point mousse, en jersey sur les mailles du 1er motif de A.1 (ce nombre de m va augmenter au fur et à mesure, mais on en a 3 la 1ère fois), tournez. Rg2: tricotez le rang retour (= sur l'envers). Rg3: tricotez toutes les mailles en suivant les diagrammes (le rang avec le rond). Rg4: (sur l'envers): 2 m point mousse, le 1er A.1 en jersey. tournez. Rg5: tricotez les m du rang 3 sur l'endroit. Au rang suivant, tricotez le rang suivant du diagramme (celui après le rond = sur l'envers). Bon tricot!

Do 19.06.2018 - 11:15:

Czy w schemacie nie ma błędu? Chodzi mi o rzędy, które na prawej stronie mają być oczkami lewymi (xxxxxxx). Wydaje mi się, że powinny się powtarzać co każde 6 rzędów i tak to wygląda na zdjęciu gotowego szalu. Sama robiąc szal najpierw robiłam dokładnie wg wzoru, ale potem zdecydowałam się spruć i robić tak, że lewe rzędy powtarzałam regularnie - wyglądało to zdecydowanie lepiej. Powtarzalność rzędów czyni ten szal pięknym.

DROPS Design 19.06.2018 kl. 21:17:

Witamy! Na schemacie są od czasu do czasu rzędy tylko oczek lewych. Jest to widoczne na zdjęciu szala. Jeżeli jednak bardziej podoba Ci się w wersji bez oczek lewych, to cieszymy się. Koniecznie zamieść zdjęcie swojego szala w grupie DROPS Workshop na facebooku. Pozdrawiamy!

Steffi 31.08.2017 - 17:11:

Habe schon gleich bei den ersten Reihen eine Frage... Sie betrifft die verkürzten Reihen. Werden diese jeweils pro Rapport gestrickt oder nur jeweils an der Seite ( " beidseitig")? Und laut Muster wird in der dritten Reihe mit Umschlägen zugenommen. Diese werden also dann in der letzten Reihe der verkürzten Reihe eingearbeitet? Oder sind "hin/wenden/zurück/wenden" zusätzliche Reihen?

DROPS Design 01.09.2017 kl. 08:34:

Liebe Steffi, die verkürzten Reihen werden glatt re gestrickt (die kommen zusätzlich zum Muster) wie unter VERKÜRZTE REIHEN erklärt: 2 Reihen glatt re über 1 Rapport A.1 mit 2 M Kraus re (= auf die rechte Seite von der Vorderseite gesehen), 1 Hin-Reihe im Muster über alle Maschen, und 2 Reihen glatt re über 1 Rapport A.1 mit 2 M Kraus re (= auf der andere Seite = linke Seite von der VorderSeite gesehen), dann die Rückreihe im Muster über alle M stricken. Viel Spaß beim stricken!

Dell Chan 24.11.2016 - 18:09:

Question # 1 Short Rows. "Repeat the short rows as shown in diagram = on every 6th row". " o=on this row work SHORT ROWS". On the diagrams A.1, A,2 and A3a, the " o " is on Row 7. When (which row) is the repeat to be done? Question # 2 : " ....working stocking st over all sts in 1st repetition A.1 (=3sts on 1st row in diagram) ..... " Does this means 3 sts or 3 sts x 8 repeats = 24 sts ( ie all the stitches) ? Thank you. DC

DROPS Design 25.11.2016 kl. 08:41:

Dear Dell Chan, you repeat the short rows every 6th row, ie work 5 rows as in diagrams and on next row, repeat short row. Short rows are worked over sts in 1st repetition of A.1 only, ie there are 3 sts in A.1 on first row, but then when working A.1 and repeating the short rows there will be more sts (see diagram), work only the sts in first repetition in A.1 for the short rows. Happy knitting!

Jana 13.09.2016 - 05:53:

Guten Tag. Ich bin kurz vor dem Fertigstellen und stricke Diagramm A.3a und A.3b. Die 10. Reihe von oben gezählt zeigt an, dass unter A.3a von rechts gezählt ab der 17. Masche 7 Maschen rechts zu stricken sind. Jedoch in A.3b ab der 40. Masche nur 6 Maschen rechts gestrickt werden sollen. Zudem sind zum Anfang dieser Reihe 2 Maschen rechts zu stricken und im Diagramm A.3b am Ende der Reihe 3 Maschen. Handelt es sich um einen Fehler? Viele Grüße Jana

DROPS Design 17.10.2016 kl. 14:25:

Liebe Jana, ein neues Diagram wird bald hochgeladen. Vielen Dank für den Nachricht!

Pashmina 29.07.2016 - 10:31:

Sikke et smukt sjal. Dejligt mønster i flotte farer

Kat 22.06.2016 - 16:26:

Would love to see something like this in crochet :)

Kommentere opskrift DROPS 173-23