DROPS / 167 / 21

Sweet Martine by DROPS Design

Heklet DROPS poncho i ”Cotton Light” med ruter og hullmønster. Heklet ovenfra og ned. Str S - XXXL.

DROPS Design: Modell nr cl-060
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
400-400-450-500 g f.nr 21, lys beige
150 g i alle str i f.nr 01, natur
NB: Dersom ponchoen hekles ensfarget vil det gå med 500-550-600-650 g Cotton Light.

DROPS HEKLENÅL NR 4 – eller den nålen du må bruke for å få 18 st x 9 rader på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

fasong: ovenfra og ned, rute, mønster/teknik: striper, type oppskrift: ponchoer,

Se diag A.1 til A.5. Første omg i A.1 hekles rundt, deretter repeteres A.1 og A.3 totalt 4 ganger på omg. Diag A.2 viser hvordan hver om starter og slutter. A.5 viser hvordan rutene monteres.

HEKLEINFO:
Hver omg med st starter med 3 lm og avslutter med 1 kjm i 3.lm.

STRIPER:
Hekle 0-4-4-4 omg med beige, deretter hekles * 2 omg med natur, hekle 4 omg med beige *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger.

ØKNING:
På 1.omg i A.4 (dvs omg med st og lm) økes det slik: Hekle 1 lm, om lm-buen på spissen hekles slik: 2 st om lm-buen, 3 lm, 2 st om samme lm-bue.
På 2.omg i A.4 (dvs om med st) økes det slik: Hekle 1 st om lm, om lm-buen på spissen hekles slik: 2 st om lm-buen, 3 lm, 2 st om samme lm-bue.
----------------------------------------------------------

PONCHO:
Ponchoen hekles fra halsen og ned. Det hekles først ruter slik:

RUTE:
Hekle 4 lm på nål 4 med lys beige og sett de til en ring med 1 kjm i første lm. Hekle A.1. Diag A.2 viser hvordan hver omg starter og slutter. Når første omg av A.1 er heklet, repeteres A.1 totalt 4 ganger rundt. Når A.1 er heklet 1 gang i høyden er det 16 lm-buer og 4 hjørner.

Hekle A.3 over A.1, dvs A.3 repeteres totalt 4 ganger rundt (se diag for riktig str). NB: Første omg i A.3 hekles ikke, den viser bare hvordan neste omg hekles om m. Diag A.2 viser hvordan hver omg starter og slutter. Når A.3 er heklet 1 gang i høyden er det 80-80-100-120 st og 4 hjørner. Klipp og fest tråden. Ruten måler ca 15-15-17-19 x 15-15-17-19 cm. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN! Hekle 8 ruter.

MONTERING:
Sy rutene sammen kant i kant (se A.5), dvs det sys i ytterste ledd av ytterste m. Disse danner nå den øverste delen av ponchoen. Nå hekles det videre rundt fra nederkanten av rutene slik:

FRA HEKLERUTER OG NED:
1.OMG: Start i siden av rute (se A.5), midt på den 1 ruten (dvs 10-10-12-15 st før hjørnet). Hekle 3 lm – LES HEKLEINFO, hekle 1 st i hver av de første 10-10-12-15 st, * over de 2 sammensydde hjørnene hekles det slik: 1 st i hver av de neste 2 st, 2 st om hver av de neste 2 hjørnene, 1 st i hver av de neste 2 st *, deretter hekles 1 st i hver st til neste sammensydde hjørne (= over de neste 20-20-25-30 st), gjenta fra *-* over de neste 2 sammensydde hjørnene, 1 st i hver av de neste 20-20-25-30 st, over det neste hjørnet økes det (se A.5) slik: Hekle 1 st om lm, om lm-buen på spissen hekles slik: 2 st om lm-buen, 3 lm, 2 st om samme lm-bue, 1 st om neste lm. Hekle 1 st i hver st og fra *-* over de neste 8 sammensydde hjørnene og de neste 100-100-125-150 st (dvs 20-20-25-30 st mellom hvert av de 2 sammensydde hjørnene).
Om neste hjørnet økes det slik: Hekle 1 st om lm, om lm-buen på spissen hekles slik: 2 st om lm-buen, 3 lm, 2 st om samme lm-bue. Hekle 1 st i hver st og fra *-* ut omg, avslutt med 1 kjm i 3.lm = 276-276-326-376 st.

2.OMG: Hekle med natur – LES STRIPER! Hekle A.4 fram til det gjenstår 3 st før lm-buen i spissen, avpass at det avsluttes med 1 st i siste st, hekle ØKNING – se forkl over. Gjenta A.4 frem til neste spiss, hekle økning, hekle A.4 ut omg. På hver omg økes det 8 st, dvs det økes 2 st på hver side av midt foran/bak.

Gjenta striper og A.4 til ferdig mål. Når striper er heklet ferdig måler arb ca 36-40-42-44 cm fra halsen.

KANT NEDE:
1.OMG: Hekle med lys beige. Hekle 1 lm, hekle 1 fm i første st, hekle * 5 lm, hopp over 4 st, 1 fm i neste st *, gjenta fra *-* til midt foran/bak, ** avpass at siste fm hekles om lm-buen midt foran/bak, 5 lm, 1 fm om samme lm-bue **, gjenta fra *-* til midt foran/bak, gjenta fra **-** om lm-buen midt foran/bak, gjenta fra *-* ut omg, avslutt med 1 kjm i første lm på starten av omg.

2.OMG: Hekle 3 lm, 1 kjm om første lm-bue, 2 lm (= 1 halv-st), hekle * 4 lm, 1 halv-st om neste lm-bue *, gjenta fra *-* til lm-buen midt foran/bak, ** 4 lm, om lm-buen midt foran/bak hekles 1 halv-st + 4 lm + 1 halv-st **, gjenta fra *-* til midt foran/bak, gjenta fra **-** om lm-buen midt foran/bak, gjenta fra *-* ut omg, avslutt med 1 kjm i 2.lm (= halv-st) på starten av omg.

3.OMG: Hekle 3 lm (= 1 st), hekle 5 st om hver lm-bue, om lm-buen midt foran/bak hekles: 1 lm, 2 st om lm-buen, 3 lm, 2 st om samme lm-bue, 1 lm, avslutt omg med 1 kjm i 3.lm på starten av omg. Klipp og fest tråden.

HALSKANT:
Start midt foran - se diag og hekle med lys beige på nål 4. Hekle slik fra retten:

1.OMG: Hekle 1 fm om lm-buen i midten (spissen til den midterste ruten), ** hekle 5 lm, hopp over hjørnet (dvs 3 lm + 2 st), 1 fm om lm, * 5 lm, hopp over 5 st, 1 fm mellom 2 st *, gjenta fra *-* 2-2-3-4 ganger til, 5 lm, hopp over 5 st, 1 fm om lm, 5 lm, 1 fm i sømmen mellom rutene **, gjenta fra **-** rundt hele halsen, avslutt med 1 kjm i første fm.

2.OMG: Hekle 2 lm, 1 kjm om første lm-bue, 2 lm (= 1 halv-st), * 4 lm, 1 halv-st om neste lm-bue *, gjenta fra *-* til det gjenstår 1 lm-bue før midt bak, hekle 1 halv-st om de 2 neste lm-buene, gjenta fra *-* til det gjenstår 1 lm-bue, hekle 1 halv-st om siste lm-bue, avslutt med 1 kjm i 2.lm (= 1 halv-st) på starten av omg.

3.OMG: Hekle 3 lm (= 1 st), hekle 2 st om første lm-bue, hekle 5 st om hver lm-bue til det gjenstår 1 lm-bue før midt bak, hekle 3 st om hver av de 2 neste lm-buer, hekle 5 st om hver lm-bue til det gjenstår 1 lm-bue, hekle 3 st om siste lm-bue, avslutt med 1 kjm i første st. Klipp og fest tråden.

Diagram

= Hekle 4 lm og sett de til en ring med 1 kjm i første lm (se pkt på sirkelen), omg starter og slutter her.
= lm
= fm om lm-bue
= omg starter med 3 lm, avslutt omg med 1 kjm i 3.lm på starten av omg
= st om lm-bue
= st i st
= St-gruppe med 2 st: Hekle 1 st om neste lm/lm-bue, men vent med siste gjennomtrekning (= 2 m på nålen), hekle deretter neste st om samme lm/lm-bue, men ved siste gjennomtrekning trekkes tråden gjennom alle m på nålen.
= Hjørnet: Hekle om lm-buen slik: 2 st, 3 lm, 2 st
= hekleretning
= kjm
= denne omg er forklart i oppskriften
= start å hekle fra hekleruter og ned her
= midt foran/bak - her økes det - se ØKNING
= start å hekle halskanten her