DROPS / 167 / 5

Retro Waves by DROPS Design

Strikket DROPS sjal i ”Big Delight” med riller og forkortede pinner.

Stikkord: sjal, vinkelstrikk,

DROPS Design: Modell nr db-063
Garngruppe C eller A + A
----------------------------------------------------------
Mål: ca 63 cm på midten og ca 180 cm langs kanten øverst.
Materialer:
DROPS BIG DELIGHT fra Garnstudio
400 g f.nr 01, rosehage

DROPS RUNDP (80 cm) NR 7 – eller det p.nr du må bruke for å få 14 m x 26 p rillestrikk på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

fra 59.00 kr /100g
DROPS Big Delight print DROPS Big Delight print 59.00 kr /100g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 240kr. Les mer.

Når det strikkes over alle m økes det det slik (kastene strikkes rett på neste p = hull):
1. og 2.p: 1 rett, 1 kast, strikk rett ut p.
3. og 4.p: 1 rett, 1 kast, 1 m rett, 1 kast, strikk rett ut p. Gjenta disse 4 p.

ØKETIPS-2:
Når det strikkes forkortede pinner strikkes det kun over masker i en av sidene, derfor økes det slik (kastene strikkes rett på neste p = hull):
1.p: 1 rett, 1 kast, strikk som forklart videre.
2.p: strikk uten økning.
3.p: 1 rett, 1 kast, 1 rett, 1 kast, strikk som forklart videre.
4.p: strikk uten økning.
Gjenta disse 4 p.
----------------------------------------------------------

SJAL:
For å få plass til alle m strikkes sjalet frem og tilbake på rundp. Legg opp 3 m med rundp 7 med Big Delight. Strikk RILLER - se forkl over SAMTIDIG som det økes på starten av hver p, vekselvis 1 og 2 m - LES ØKETIPS-1. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når det er 45 m på p (det er strikket 14 riller og arb måler ca 11 cm) settes det et merke etter de første 15 m på p (sett fra retten). Videre strikk og øk det slik:

FORKORTEDE PINNER DEL 1 (1.p = retten):
Strikk rett frem til merket - husk økning i siden - LES ØKETIPS-2, snu og strikk rett tilbake. Snu og strikk rett til det er strikket 1 m forbi merket, snu og strikk rett tilbake. Fortsett med å strikke over 1 m mer for hver gang det snus til det er strikket 16 riller (vendinger). Flytt merket til etter forrige vending.
Strikk 3 p rett over alle m, husk ØKETIPS-1.

FORKORTEDE PINNER DEL 2 (1.p = vrangen):
Strikk frem til merket, snu og strikk tilbake. Husk økningene i siden. Fortsett med å strikke over 1 m mer for hver gang det snus frem til det er strikket 20 riller (vendinger). Flytt merket til etter forrige vending.
Strikk 3 p rett over alle m, husk økningene i sidene.

FORKORTEDE PINNER DEL 3 (1.p = retten):
Strikk frem til merket, snu og strikk tilbake. Husk økningene i siden. Fortsett med å strikke over 1 m mer for hver gang det snus frem til det er strikket 20 riller (vendinger). Flytt merket til etter forrige vending.
Strikk 3 p rett over alle m, husk økningene i sidene.

FORKORTEDE PINNER DEL NR 4 (1.p = vrangen):
Strikk frem til merket, snu og strikk tilbake. Husk økningene i siden. Fortsett med å strikke over 1 m mer for hver gang det snus frem til det er strikket 20 riller (vendinger). Flytt merket til etter forrige vending.
Strikk 3 p rett over alle m, husk økningene i sidene.

FORKORTEDE PINNER DEL 5 (1.p = retten):
Strikk frem til merket, snu og strikk tilbake. Husk økningene i siden. Fortsett med å strikke over 1 m mer for hver gang det snus frem til det er strikket 14 riller (vendinger). Flytt merket til etter forrige vending.
Strikk 3 p rett over alle m, husk økningene i sidene.

FORKORTEDE PINNER DEL 6 (1.p = vrangen):
Strikk frem til merket, snu og strikk tilbake. Husk økningene i siden. Fortsett med å strikke over 1 m mer frem til det er strikket 18 riller (vendinger). Flytt merket til etter forrige vending.
Strikk 3 p rett over alle m, husk økningene i sidene.

FORKORTEDE PINNER DEL 7 (1.p = retten):
Strikk frem til merket, snu og strikk tilbake. Husk økningene i siden. Fortsett med å strikke over 1 m mer frem til det er strikket 8 riller (vendinger).
Strikk 3 p rett over alle m, husk økningene i sidene. Fell av LØST, bruk eventuelt en tykkere pinne slik at kanten ikke strammer.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Nytt garnforbruk: DROPS BIG DELIGHT fra Garnstudio 400 g f.nr 01, rosehage
Oppdatert online: 06.10.2016

Kommentarer (34)

Legg inn en kommentar!

Mimi 12.04.2018 - 04:17:

Patrons trop difficiles à comprendre

DROPS Design 12.04.2018 kl. 08:51:

Bonjour Mimi, pour toute assistance à la réalisation de nos modèles, vous pouvez volontiers poser votre question ici, contacter votre magasin DROPS ou demander de l'aide sur le forum DROPS. Bon tricot!

Gilda 17.03.2018 - 14:58:

Bonjour, je ne comprend pas ou doit on remettre le marqueur après les 3 rangs de points mousse. Ce n'est pas clair, j'ai tricotée des heures et j'ai du tout défaire ca ne ressemblais pas à votre modèle. Merci Gilda

DROPS Design 19.03.2018 kl. 09:46:

Bonjour Gilda, le marqueur n'est déplacé qu'à la fin des rangs raccourcis, dans la 1ère partie, vous tricotez 16 côtes mousse sur les mailles à droite du marqueur, vous déplacez ensuite le marqueur après la dernière maille tricotée des rangs raccourcis = 16 m à droite. Tricotez ensuite 3 rangs sur toutes les mailles et tricotez ensuite les rangs raccourcis de la même façon (mais sur 20 côtes mousse) sur la partie gauche (vu sur l'endroit), et vous déplacez le marqueur après la dernière m du dernier rang raccourci et ainsi de suite. Bon tricot!

L Poulsen 26.12.2017 - 21:59:

I starten af opskriften står at man skal strikke 18 p for at ende m. 45 m og 11 cm. Det kan jeg ikke få til at passe. Er det ikke 28 p som skal strikkes? Det passer i hvert fald bedre.

DROPS Design 03.01.2018 kl. 10:59:

Hei. Her er det en feil i den danske oppskriften. Det skal stå 14 p retstrikk ( = 28 pinner strikket). Takk for at du gjorde oss oppmerksom på dette, vi vil ordne dette så fort som mulig. Mvh Drops design

Cristina 06.11.2017 - 21:32:

Desejo agradecer-lhes por ter uma dúvida tão prontamente elucidada. Vosso trabalho é admirável.

Cristina 05.11.2017 - 03:12:

Para iniciar cada uma das partes das carreiras encurtadas devo deslocar o marcador, colocando-o novamente após a 15 malha da parte seguinte, ou mantenho sempre após 15 malha da primeira parte?

DROPS Design 06.11.2017 kl. 13:29:

Mantém sempre o marcador depois das 15 malhas (mais as malhas aumentadas no lado). Bom tricô!

Rosalba 22.08.2017 - 05:51:

Salve, vorrei provare a fare questo scialle molto bello ma visto che lo vorrei uniforme senza trafori, posso solo aumentare la maglia a diritto al posto del gettato per evitare i trafori? E poi vorrei sapere cosa sono i ferri accorciati perché non li ho mai usati.Sono percaso i ferri da maglia normali o un altro tipo? Sono una principiante.Grazie

DROPS Design 22.08.2017 kl. 07:54:

Buongiorno Rosalba, se preferisce non avere trafori, può lavorare degli aumenti nascosti, nessun problema. I ferri accorciati sono dei ferri in cui non si lavorano tutte le maglie presenti: deve lavorare il n° di maglie indicato per quel ferro e poi girare il lavoro e tornare indietro. Buon lavoro!

Barbara 11.05.2017 - 07:41:

Moin, wenn ich das Tuch größer Stricken möchte, haben Sie da einen Tip wie?Bin jetzt bei Teil 4 evtl alles wiederholen oder?

DROPS Design 11.05.2017 kl. 09:16:

Liebe Barbara, wir können leider nicht jeder unserer Anleitung nach jeder Geschmack anpassen. Gerne werden Sie persönnliche Tipps und Hilfe von Ihrem DROPS Laden bekommen. Viel Spaß beim stricken!

Kirsten 21.12.2016 - 10:58:

Er det muligt at gøre sjalet større ved at gentage f.eks. del 2, 3 eller 4 nogle flere gange?

DROPS Design 21.12.2016 kl. 14:08:

Hej Kirsten. Ja, det tror jeg sagtens du kan. Du skal saa vaere opmaerksom paa at du saa faar flere masker og du nok skal aendre lidt paa de forkortede p, men pröv dig lidt frem hen ad vejen.

Maria Helena 10.11.2016 - 20:58:

Bom Dia, Gostaria de saber se nas diferentes partes das carreiras encurtadas o marcador é sempre colocado depois das primeiras 15 ms/pts? Muito obrigado

DROPS Design 11.11.2016 kl. 11:02:

O marcador é colocado depois das primeiras 15 ms/pts logo no princípio. Depois, com os aumentos nos lados, vai haver mais malhas de um dos lados. É deixar o marcador no seu lugar porque vai é a referência para fazer as várias carreiras encurtadas. Bom tricô!

Maria Helena 10.11.2016 - 14:06:

O marcador é colocado sempre a seguir á 15ª malha ? obrigado

DROPS Design 11.11.2016 kl. 10:59:

Sim, o marcador é sempre colocado a seguir à 15.ª malha. Bom tricô!

Kommentér oppskrift DROPS 167-5