DROPS Extra / 0-1197

Christmas Magic by DROPS Design

DROPS Jul: Stickade DROPS vantar i ”Air” med nordiskt mönster

Tags: nordisk, vantar,

DROPS Design: Modell nr ai-026
Garngrupp C eller A + A
----------------------------------------------------------
50 g nr 02, vete
50 g nr 12, mossgrön

DROPS STRUMPST NR 4 – eller det st.nr du måste använda för att få 19 m x 25 v slätst på 10 x 10 cm.
DROPS STRUMPST NR 3,5 – till resår.
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 94kr. Läs mer.
MÖNSTER:
Se diag A.1 och A.2. Hela mönstret stickas i slätst.

ÖKNINGSTIPS:
Det ökas 1 m genom att göra 1 omslag om st, på nästa v stickas omslaget vridet rätt (dvs sticka i bakre maskbågen i stället för i främre) så att det inte blir hål.
----------------------------------------------------------

HÖGER VANTE:
Arb stickas runt på strumpst.
Lägg upp 40 m på strumpst 3,5 med mossgrön och sticka 1 v rätt. Sticka resår (= 2 rm, 2 am) i 5 cm. Byt till strumpst 4, sticka 1 v rätt där det minskas 4 m jämnt fördelat = 36 m. Sedan stickas det slätst till färdigt mått. Sticka A.1 över alla m (= 6 rapporter på bredden). När A.1 har stickats 1 gång på höjden stickas det vidare med vete - KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arb mäter 9 cm ökas det 1 m på varje sida av första m på v till tumme - LÄS ÖKNINGSTIPS! Upprepa ökningen på varje sida av de ökade m på vartannat v totalt 5 ggr = 46 m. Nu sätts de 11 tum-m på 1 tråd. Sticka 1 v och lägg upp 1 ny m bakom tummen = 36 m. Sticka A.2 över alla m (= 6 rapporter på bredden). När A.2 har stickats 1 gång på höjden sätts det 1 markör i varje sida (= 18 m mellan markörerna) och det stickas sedan vidare med vete tills arb mäter ca 22 cm (prova ev vanten på, det återstår nu ca 4 cm till färdigt mått). På nästa v minskas det i varje sida så här: Sticka tills det återstår 3 m före markören, 2 m räta tills, 2 rm (markören sitter mitt emellan dessa m), lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över, upprepa minskn på vartannat v 2 ggr till, sedan på varje v 4 ggr = 8 m kvar på st. På nästa v stickas m 2 och 2 räta tills. Klipp av tråden, drag den genom de resterande m, drag åt och fäst ordentligt.

TUMME:
Sätt tillbaka de 11 tum-m från tråden på strumpst 4 och plocka dessutom upp 4 m i kanten på baksidan av tum-m med vete = 15 m. Sticka slätst runt till själva tummen mäter ca 5 cm (prova ev vanten på, det återstår nu ca ½ cm till färdigt mått). Sticka 2 v rätt SAMTIDIGT som alla m stickas 2 och 2 räta tills på båda v. Klipp av tråden, drag den genom de resterande m, drag åt och fäst ordentligt.

VÄNSTER VANTE:
Sticka som höger vante, men spegelvänt, dvs det ökas till tumme på varje sida av sista m på v (i stället för på varje sida av första m på v).

Diagram

= vete
= mossgrön

Uli Licht 07.01.2019 - 07:46:

Hi, in dieser Anleitung steckt ein Rechenfehler, der mich erst ziemlich verwirrt hat: wenn ich 40 Maschen anschlage und dann noch 4 Maschen AUFnehme, habe ich 44 M und nicht 36, wie angegeben. Und wenn ich danach noch 2x5 M aufnehme, sind es insgesamt 54 M, nicht 46, wie angegeben usw. - oder hätte ich nach den 5 cm Bund 4 M ABnehmen müssen? Erscheint mir aber eher unlogisch. Schönen Abend noch

DROPS Design 07.01.2019 kl. 12:25:

Liebe Frau Licht, diese 4 Maschen sollten abgenommen werden = 36 M bleiben. Die deutsche Anleitung wird korrigiert, danke für den Hinweis. Viel Spaß beim stricken!

Valerie 13.09.2018 - 17:49:

Bonjour. Je ne comprends pas les augmentations du pouce avec votre compte de mailles : si l'on part de 40 mailles que l'on augmente 1 maille de chaque côté de la première maille -- donc 2 mailles -- tous les deux rangs et celles-ci répétées 5 fois... cela ne peut pas conduire à un total de 46 mailles ??? Où est l'erreur svp ?

Valerie 13.09.2018 kl. 17:55:

Je retire ma question j'avais zappé les 4 diminutions oops

Kass 11.09.2018 - 21:21:

Bonjour, est-ce que ces moufles peuvent se tricoter en aiguilles basique soit pas des doubles pointes?.. si oui comment faire et sur quel modèle je peux regarder

DROPS Design 12.09.2018 kl. 07:44:

Bonjour Mme Kass, ce modèle se tricote en rond sur aiguilles doubles pointes - ces 2 modèles (Maribel et Pom Pom Adore se tricotent entièrement en allers et retours, mais au point mousse et avec un échantillon différent. N'hésitez pas à consulter nos vidéos pour apprendre à dompter les aiguilles doubles pointes ou demandez conseil à votre magasin DROPS, même par mail ou téléphone. Bon tricot!

Kass 11.09.2018 - 21:19:

Bonjour, est-ce que ces moufles peuvent se tricoter en aiguilles basique soit pas des doubles pointes?.. si oui comment faire et sur quel modèle je peux regarder ?

Mary 17.02.2018 - 23:15:

Hi, is Drops Air still being manufactured? I've visited all the sites given that ship to US and all are out of stock!

DROPS Design 19.02.2018 kl. 10:32:

Dear Mary, Air is still available but may just be out of stock in some stores, do not hesitate to contact them individually, they will let you know when they receive more. Happy knitting!

Sabrina 05.11.2017 - 15:53:

Hej, nu har jeg bestilt til at strikke disse vanter. Men hvor mange strømpepinde skal jeg bruge? Jeg har bestilt 2, jeg er nybegynder og ved ikke hvor mange man skal bruge??

DROPS Design 06.11.2017 kl. 07:40:

Hei Sabrina. 1 pakke med stømpepinner innholder 5 strikkepinner. Til å strikke disse vottene trenger du en pakke med strømpepinne størrelse nr 4 (eller det pinne nr du må bruke for å få 19 m x 25 p glstrikk på 10 x 10 cm). Og en pakke med strømpepinne størrelse nr 3,5 til vrangborden. Se gjerne våre videoer under oppskriften for å få veiledning til de ulike teknikkene for å strikke disse vottene. God Fornøyelse!

Mimi 26.10.2017 - 21:58:

Is it possible to make the mittens a size larger?

DROPS Design 27.10.2017 kl. 10:06:

Dear Mimi, this pattern is only one-size but feel free to adjust to your own size with the help of a similar pattern - make sure the coloured pattern will match. Happy knitting!

Ivana 02.01.2016 - 23:12:

Beautiful pattern, but is there any instructions how to carry yarn when knitting chart A.2 (alternating colors)? It would be of great help! Thank You!

DROPS Design 04.01.2016 kl. 09:25:

Dear Ivana, chart A.2 is worked using the fair isle method, alway from RS (= in the round) - see videos below. Happy knitting!

Kaddy 18.12.2015 - 13:38:

Schlichtes aber sehr schönes Muster. Kleiner Fehler beim Übersetzen: bei 40 M auf der Nadel müsste es in der dritten Zeile heißen "4 M gleichmäßig verteilt abnehmen=36M" (- es werden ja weniger)

Johanna Gistvik 07.12.2015 - 11:36:

Love these! Best thing in the christmas countdown so far!

Kommentér oppskrift DROPS Extra 0-1197