DROPS Extra / 0-1197

Christmas Magic by DROPS Design

DROPS Jul: Strikkede DROPS vanter i ”Air” med nordisk mønster

Tags: nordisk, vanter,

DROPS Design: Model nr ai-026
Garngruppe C eller A + A
----------------------------------------------------------
50 g f.nr 02, hvede
50 g f.nr 12, mosgrøn

DROPS STRØMPEP nr 4 – eller det p.nr du skal bruge for at få 19 m x 25 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS STRØMPEP nr 3,5 – til Rib.
----------------------------------------------------------

fra 27.50 kr /50g
DROPS Air mix DROPS Air mix 27.50 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Air uni colour DROPS Air uni colour 27.50 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 55kr. Læs mere.
MØNSTER:
Se diag A.1 og A.2. Hele mønsteret strikkes i glatstrik.

UDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 m ud ved at slå om p, på næste omg strikkes omslaget drejet ret (dvs strik i bagerste del af m i stedet for i forreste) så der ikke bliver hul.
----------------------------------------------------------

HØJRE VANTE:
Arb strikkes rundt på strømpep.
Slå 40 m op på strømpep 3,5 med mosgrøn og strik 1 omg ret. Strik Rib (= 2 r / 2 vr) i 5 cm. Skift til strømpep 4, strik 1 omg ret samtidig som der tages 4 m ind jævnt fordelt = 36 m. Fortsæt i glatstrik til færdigt mål. Strik A.1 over alle m (= 6 rapporter i bredden). Når A.1 er strikket 1 gang i højden fortsættes der med hvede - HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arb måler 9 cm tages der 1 m ud på hver side af første m på omg til tommelfinger - læs UDTAGNINGSTIPS! Gentag udtagningen på hver side af de nye m på hver 2.omg totalt 5 gange = 46 m. Nu sættes de 11 tommelf-m på 1 tråd. Strik 1 omg og slå 1 ny m op bag tommelf = 36 m. Strik A.2 over alle m (= 6 rapporter i bredden). Når A.2 er strikket 1 gang i højden sættes der 1 mærke i hver side (= 18 m mellem mærkerne) og der strikkes videre i hvede til arb måler ca 22 cm (prøv evt vanten på, der er ca 4 cm tilbage til færdig mål). På næste omg tages der ind i hver side således: Strik til der er 3 m tilbage før mærket, 2 r sm, 2 r (mærket sidder midt mellem disse m), tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over, gentag indtagningen på hver 2.omg 2 gange til, derefter på hver omg 4 gange = 8 m tilbage på p. På næste omg strikkes m ret sammen 2 og 2. Klip tråden, træk den gennem de resterende m, træk sammen og hæft.

TOMMELFINGER:
Sæt de 11 tommelf-m fra tråden tilbage på strømpep 4 og saml i tillæg 4 m op i kanten på bagsiden af tommelf-m med hvede = 15 m. Strik glatstrik rundt til selve tommelfingeren måler ca 5 cm (prøv evt vanten på, der er nu ca ½ cm tilbage til færdig mål). Strik 2 omg ret Samtidig med at alle m strikkes ret sammen 2 og 2 på begge omg. Klip tråden, træk den gennem de resterende m, træk sammen og hæft godt.

VENSTRE VANTE:
Strik som højre vante, men spejlvendt, dvs der tages ud til tommelfinger på hver side af sidste m på omg (i stedet for på hver side af første m på omg).

Diagram

= hvede
= mosgrøn

Uli Licht 07.01.2019 - 07:46:

Hi, in dieser Anleitung steckt ein Rechenfehler, der mich erst ziemlich verwirrt hat: wenn ich 40 Maschen anschlage und dann noch 4 Maschen AUFnehme, habe ich 44 M und nicht 36, wie angegeben. Und wenn ich danach noch 2x5 M aufnehme, sind es insgesamt 54 M, nicht 46, wie angegeben usw. - oder hätte ich nach den 5 cm Bund 4 M ABnehmen müssen? Erscheint mir aber eher unlogisch. Schönen Abend noch

DROPS Design 07.01.2019 kl. 12:25:

Liebe Frau Licht, diese 4 Maschen sollten abgenommen werden = 36 M bleiben. Die deutsche Anleitung wird korrigiert, danke für den Hinweis. Viel Spaß beim stricken!

Valerie 13.09.2018 - 17:49:

Bonjour. Je ne comprends pas les augmentations du pouce avec votre compte de mailles : si l'on part de 40 mailles que l'on augmente 1 maille de chaque côté de la première maille -- donc 2 mailles -- tous les deux rangs et celles-ci répétées 5 fois... cela ne peut pas conduire à un total de 46 mailles ??? Où est l'erreur svp ?

Valerie 13.09.2018 kl. 17:55:

Je retire ma question j'avais zappé les 4 diminutions oops

Kass 11.09.2018 - 21:21:

Bonjour, est-ce que ces moufles peuvent se tricoter en aiguilles basique soit pas des doubles pointes?.. si oui comment faire et sur quel modèle je peux regarder

DROPS Design 12.09.2018 kl. 07:44:

Bonjour Mme Kass, ce modèle se tricote en rond sur aiguilles doubles pointes - ces 2 modèles (Maribel et Pom Pom Adore se tricotent entièrement en allers et retours, mais au point mousse et avec un échantillon différent. N'hésitez pas à consulter nos vidéos pour apprendre à dompter les aiguilles doubles pointes ou demandez conseil à votre magasin DROPS, même par mail ou téléphone. Bon tricot!

Kass 11.09.2018 - 21:19:

Bonjour, est-ce que ces moufles peuvent se tricoter en aiguilles basique soit pas des doubles pointes?.. si oui comment faire et sur quel modèle je peux regarder ?

Mary 17.02.2018 - 23:15:

Hi, is Drops Air still being manufactured? I've visited all the sites given that ship to US and all are out of stock!

DROPS Design 19.02.2018 kl. 10:32:

Dear Mary, Air is still available but may just be out of stock in some stores, do not hesitate to contact them individually, they will let you know when they receive more. Happy knitting!

Sabrina 05.11.2017 - 15:53:

Hej, nu har jeg bestilt til at strikke disse vanter. Men hvor mange strømpepinde skal jeg bruge? Jeg har bestilt 2, jeg er nybegynder og ved ikke hvor mange man skal bruge??

DROPS Design 06.11.2017 kl. 07:40:

Hei Sabrina. 1 pakke med stømpepinner innholder 5 strikkepinner. Til å strikke disse vottene trenger du en pakke med strømpepinne størrelse nr 4 (eller det pinne nr du må bruke for å få 19 m x 25 p glstrikk på 10 x 10 cm). Og en pakke med strømpepinne størrelse nr 3,5 til vrangborden. Se gjerne våre videoer under oppskriften for å få veiledning til de ulike teknikkene for å strikke disse vottene. God Fornøyelse!

Mimi 26.10.2017 - 21:58:

Is it possible to make the mittens a size larger?

DROPS Design 27.10.2017 kl. 10:06:

Dear Mimi, this pattern is only one-size but feel free to adjust to your own size with the help of a similar pattern - make sure the coloured pattern will match. Happy knitting!

Ivana 02.01.2016 - 23:12:

Beautiful pattern, but is there any instructions how to carry yarn when knitting chart A.2 (alternating colors)? It would be of great help! Thank You!

DROPS Design 04.01.2016 kl. 09:25:

Dear Ivana, chart A.2 is worked using the fair isle method, alway from RS (= in the round) - see videos below. Happy knitting!

Kaddy 18.12.2015 - 13:38:

Schlichtes aber sehr schönes Muster. Kleiner Fehler beim Übersetzen: bei 40 M auf der Nadel müsste es in der dritten Zeile heißen "4 M gleichmäßig verteilt abnehmen=36M" (- es werden ja weniger)

Johanna Gistvik 07.12.2015 - 11:36:

Love these! Best thing in the christmas countdown so far!

Kommentere opskrift DROPS Extra 0-1197