DROPS Extra / 0-1197

Christmas Magic by DROPS Design

DROPS Jul: Strikkede DROPS votter i ”Air” med nordisk mønster

DROPS Design: Modell nr ai-026
Garngruppe C eller A + A
----------------------------------------------------------
50 g f.nr 02, hvete
50 g f.nr 12, mosegrønn

DROPS SETTP NR 4 – eller det p.nr du må bruke for å få 19 m x 25 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS SETTP NR 3,5 – til vrbord.
----------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: jul, nordisk, votter,

Se diag A.1 og A.2. Hele mønsteret strikkes i glstrikk.

ØKETIPS:
Det økes 1 m ved å lage 1 kast om p, på neste omg strikkes kastet vridd rett (dvs strikk i bakre del av m istedenfor i fremre) slik at det ikke blir hull.
----------------------------------------------------------

HØYRE VOTT:
Arb strikkes rundt på settp.
Legg opp 40 m på settp 3,5 med mosegrønn og strikk 1 omg rett. Strikk vrbord (= 2 r / 2 vr) i 5 cm. Bytt til settp 4, strikk 1 omg rett der det felles 4 m jevnt fordelt = 36 m. Videre strikkes det glstrikk til ferdig mål. Strikk A.1 over alle m (= 6 rapporter i bredden). Når A.1 er strikket 1 gang i høyden strikkes det videre i hvete - HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når arb måler 9 cm økes det 1 m på hver side av første m på omg til tommel - LES ØKETIPS! Gjenta økningen på hver side av de økte m på hver 2.omg totalt 5 ganger = 46 m. Nå settes de 11 tommel-m på 1 tråd. Strikk 1 omg og legg opp 1 ny m bak tommelen = 36 m. Strikk A.2 over alle m (= 6 rapporter i bredden). Når A.2 er strikket 1 gang i høyden settes det 1 merke i hver side (= 18 m mellom merkene) og det strikkes videre i hvete til arb måler ca 22 cm (prøv evt votten på, det gjenstår nå ca 4 cm til ferdig mål). På neste omg felles det i hver side slik: Strikk til det gjenstår 3 m før merket, 2 r sm, 2 r (merket sitter midt mellom disse m), ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over, gjenta fellingen på hver 2.omg 2 ganger til, deretter på hver omg 4 ganger = 8 m igjen på p. På neste omg strikkes m 2 og 2 rett sammen. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest godt.

TOMMEL:
Sett de 11 tommel-m fra tråden tilbake på settp 4 og plukk i tillegg opp 4 m i kanten på baksiden av tommel-m med hvete = 15 m. Strikk glstrikk rundt til selve tommelen måler ca 5 cm (prøv evt votten på, det gjenstår nå ca ½ cm til ferdig mål). Strikk 2 omg rett SAMTIDIG som alle m strikkes 2 og 2 rett sammen på begge omg. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest godt.

VENSTRE VOTT:
Strikk som høyre vott, men speilvendt, dvs det økes til tommel på hver side av siste m på omg (istedenfor på hver side av første m på omg).

Diagram

= hvete
= mosegrønn