DROPS / 166 / 7

Loch Ness Set by DROPS Design

Settet består av: Heklet DROPS lue og skjerf i 1 tråd Cloud eller 2 tråder Air med dobbelstaver og fastmasker.

DROPS Design: Modell nr co-029
Garngruppe E eller C + C
----------------------------------------------------------
LUE:
Størrelse: S/M - M/L - L/XL
Passer hodemål: 54/56 - 56/58 - 58/60 cm
Materialer:
DROPS CLOUD fra Garnstudio
100 g i alle str, f.nr 04, mellomgrå

Eller bruk: DROPS AIR fra Garnstudio
150 g i alle str, f.nr 04, mellomgrå

DROPS HEKLENÅL NR 8 - eller den nålen du må bruke for å få 9 fm x 10 rader på 10 x 10 cm.

SKJERF:
Størrelse: One size
Mål: Bredde: Ca 28 cm. Lengde: 180 cm (uten frynser).
Materialer:
DROPS CLOUD fra Garnstudio
250 g f.nr 04, mellomgrå

Eller bruk: DROPS AIR fra Garnstudio
300 g i alle str, f.nr 04, mellomgrå

DROPS HEKLENÅL NR 9 - eller den nålen du må bruke for å få 8 fm/dbl-st x 4,5 rader i mønster på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

fasong: poselue, type oppskrift: luer, sett, skjerf,

På starten av hver omg/rad med fm hekles det 1 lm. Lm erstatter ikke fm.
På starten av hver rad med dbl-st erstattes første dbl-st med 4 lm.

FELLETIPS:
Det felles 1 fm ved å hekle 2 fm sammen slik:
* Stikk nålen inn i neste m, hent tråden *, gjenta fra *-* en gang til, lag ett kast og trekk tråden gjennom alle 3 m på nålen = 1 fm felt

MØNSTER:
1.RAD (= fra vrangen): Hekle 1 fm i fremre ledd av hver dbl-st fra forrige rad.
2.RAD (= fra retten): Hekle 1 dbl-st i bakre ledd av hver fm fra forrige rad.
Gjenta 1.og 2.rad fortløpende.
----------------------------------------------------------

LUE:
Luen hekles rundt.
Hekle 51-53-55 lm på nål 8 med 1 tråd Cloud eller 2 tråder Air og sett de til en ring med 1 kjm. Hekle 1 lm - LES HEKLEINFO, deretter hekles det 1 fm i første lm på lm-ringen, 1 fm i hver av de neste 1-3-5 lm, * hopp over 1 lm, hekle 1 fm i hver av de neste 6 lm *, gjenta *-* 6 ganger til = 44-46-48 fm på omg. Videre i arb hekles det 1 fm i bakre ledd av hver fm fra forrige omg. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN! Når arb måler 16-17-18 cm settes det 6 merker i arb slik: Sett et merke på starten av omg, hekle 8-7-8 fm, sett et merke, deretter settes det 4 merker med 7-8-8 fm mellom, det er 8-7-8 fm tilbake på omg. På neste omg felles det 1 fm etter hvert av merkene - LES FELLETIPS (= 6 fm felt) = 38-40-42 fm. Gjenta fellingen på vekselsvis høyre og venstre side av hvert merke på annenhver omg 3 ganger til = 20-22-24 fm. På neste omg hekles 2 og 2 fm sammen hele omg rundt = 10-11-12 fm. Klipp tråden, tråkle den opp og ned gjennom m, snurp sammen og fest tråden. Luen måler ca 25-26-27 cm i høyden.

PONGPONG:
Lag en pongpong med 1 tråd Cloud eller 2 tråder Air på ca 11 cm i diameter. Sy den fast på toppen av luen.
----------------------------------------------------------

SKJERF:
Skjerfet hekles frem og tilbake.

Hekle 25 løse lm på nål 9 med 1 tråd Cloud eller 2 tråder Air. Første rad hekles slik: Hekle 1 lm til å snu med - LES HEKLEINFO, deretter hekles det 1 fm i hver av de neste 4 lm, * hopp over 1 lm, hekle 1 fm i hver av de neste 6 lm *, gjenta *-* 2 ganger til = 22 fm. Snu og hekle fra 2.rad i MØNSTER - se forkl over. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN! Når arb måler ca 180 cm - avpass at siste rad er 1.rad i mønsteret, klippes og festes tråden.

FRYNSER:
Klipp 3 (Cloud) eller 6 (Air) tråder à 44 cm. Legg dem dobbelt og trekk buen gjennom den ytterste m i enden på skjerfet. Trekk deretter trådendene inn i buen og stram til. Sett en frynse i annenhver m langs enden av skjerfet. Gjenta i den andre enden. Klipp til frynsene slik at de blir ca 17 cm lange.