DROPS / 166 / 7

Loch Ness Set by DROPS Design

Settet består av: Heklet DROPS lue og skjerf i 1 tråd Cloud eller 2 tråder Air med dobbelstaver og fastmasker.

Stikkord: luer, poselue, sett, skjerf,

DROPS Design: Modell nr co-029
Garngruppe E eller C + C
----------------------------------------------------------
LUE:
Størrelse: S/M - M/L - L/XL
Passer hodemål: 54/56 - 56/58 - 58/60 cm
Materialer:
DROPS CLOUD fra Garnstudio
100 g i alle str, f.nr 04, mellomgrå

Eller bruk: DROPS AIR fra Garnstudio
150 g i alle str, f.nr 04, mellomgrå

DROPS HEKLENÅL NR 8 - eller den nålen du må bruke for å få 9 fm x 10 rader på 10 x 10 cm.

SKJERF:
Størrelse: One size
Mål: Bredde: Ca 28 cm. Lengde: 180 cm (uten frynser).
Materialer:
DROPS CLOUD fra Garnstudio
250 g f.nr 04, mellomgrå

Eller bruk: DROPS AIR fra Garnstudio
300 g i alle str, f.nr 04, mellomgrå

DROPS HEKLENÅL NR 9 - eller den nålen du må bruke for å få 8 fm/dbl-st x 4,5 rader i mønster på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

72% Alpakka, 21% Polyamid, 7% Ull
På starten av hver omg/rad med fm hekles det 1 lm. Lm erstatter ikke fm.
På starten av hver rad med dbl-st erstattes første dbl-st med 4 lm.

FELLETIPS:
Det felles 1 fm ved å hekle 2 fm sammen slik:
* Stikk nålen inn i neste m, hent tråden *, gjenta fra *-* en gang til, lag ett kast og trekk tråden gjennom alle 3 m på nålen = 1 fm felt

MØNSTER:
1.RAD (= fra vrangen): Hekle 1 fm i fremre ledd av hver dbl-st fra forrige rad.
2.RAD (= fra retten): Hekle 1 dbl-st i bakre ledd av hver fm fra forrige rad.
Gjenta 1.og 2.rad fortløpende.
----------------------------------------------------------

LUE:
Luen hekles rundt.
Hekle 51-53-55 lm på nål 8 med 1 tråd Cloud eller 2 tråder Air og sett de til en ring med 1 kjm. Hekle 1 lm - LES HEKLEINFO, deretter hekles det 1 fm i første lm på lm-ringen, 1 fm i hver av de neste 1-3-5 lm, * hopp over 1 lm, hekle 1 fm i hver av de neste 6 lm *, gjenta *-* 6 ganger til = 44-46-48 fm på omg. Videre i arb hekles det 1 fm i bakre ledd av hver fm fra forrige omg. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN! Når arb måler 16-17-18 cm settes det 6 merker i arb slik: Sett et merke på starten av omg, hekle 8-7-8 fm, sett et merke, deretter settes det 4 merker med 7-8-8 fm mellom, det er 8-7-8 fm tilbake på omg. På neste omg felles det 1 fm etter hvert av merkene - LES FELLETIPS (= 6 fm felt) = 38-40-42 fm. Gjenta fellingen på vekselsvis høyre og venstre side av hvert merke på annenhver omg 3 ganger til = 20-22-24 fm. På neste omg hekles 2 og 2 fm sammen hele omg rundt = 10-11-12 fm. Klipp tråden, tråkle den opp og ned gjennom m, snurp sammen og fest tråden. Luen måler ca 25-26-27 cm i høyden.

PONGPONG:
Lag en pongpong med 1 tråd Cloud eller 2 tråder Air på ca 11 cm i diameter. Sy den fast på toppen av luen.
----------------------------------------------------------

SKJERF:
Skjerfet hekles frem og tilbake.

Hekle 25 løse lm på nål 9 med 1 tråd Cloud eller 2 tråder Air. Første rad hekles slik: Hekle 1 lm til å snu med - LES HEKLEINFO, deretter hekles det 1 fm i hver av de neste 4 lm, * hopp over 1 lm, hekle 1 fm i hver av de neste 6 lm *, gjenta *-* 2 ganger til = 22 fm. Snu og hekle fra 2.rad i MØNSTER - se forkl over. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN! Når arb måler ca 180 cm - avpass at siste rad er 1.rad i mønsteret, klippes og festes tråden.

FRYNSER:
Klipp 3 (Cloud) eller 6 (Air) tråder à 44 cm. Legg dem dobbelt og trekk buen gjennom den ytterste m i enden på skjerfet. Trekk deretter trådendene inn i buen og stram til. Sett en frynse i annenhver m langs enden av skjerfet. Gjenta i den andre enden. Klipp til frynsene slik at de blir ca 17 cm lange.

Kommentarer (4)

Susanne Skøtt 06.01.2018 - 20:57:

Hej, jeg vil gerne hækle denne hue og tørklæde, men er itvivl om hvilket garn jeg skal vælge da det ikke må fnugge på min uldfrakke men gerne må være dejlig blød og varm :):)

DROPS Design 10.01.2018 kl. 11:56:

Hei Susanne. Det vil alltid være litt overskuddsfibre på ullkvaliteter, men disse forsvinner etter bruk. F.eks er Air veldig mykt og deilig, men kan ha mer overskuddsfibre enn f.eks Nepal. mvh Drops design

Natalia 30.10.2015 - 16:23:

Ya, ya me di cuenta de que es la talla...jeje

Natalia 27.10.2015 - 01:43:

Qué quiere decir con" 1 p.b. en cada uno de los sig 1-3-5 p.de cad", que se hace un punto bajo en la primera, tercera y quinta cadeneta? En la primera ya habíamos hecho un punto, no?

ALART Fabienne 19.07.2015 - 20:23:

Bonjour, existe-t-il un tuto de la veste sur la photo ? Cordialement

DROPS Design 27.07.2015 kl. 15:43:

Bonjour Mme Alart, cliquez ici pour les explications de la veste. Bon crochet!

Kommentér oppskrift DROPS 166-7