Lucky Jack by DROPS Design

Strikket bluse med snoninger og raglan i DROPS Merino Extra Fine. Til børn i str 2 - 10 år.

DROPS Design: Model nr me-021-bn
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
Størrelse: 2 - 3/4 - 5/6 - 7/8 - 9/10 år
Str i cm: 92 - 98/104 - 110/116 - 122/128 - 134/140
Materialer:
DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio
300-300-350-400-500 g f.nr 30, sennep

DROPS STRØMPEP OG RUNDP (60 cm) nr 4 – eller det p.nr du skal bruge for at få 21 m x 28 p glatstrik på 10 x 10 cm.
A.3 (= 52 m) måler 17 cm i bredden.
DROPS STRØMPEP OG RUNDP (40 + 60 cm) nr 3,5 – til Ribkant.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 143.7kr. Læs mere.

Instruktioner

MØNSTER: Se diag A.1 til A.3. Diag viser alle p i mønsteret set fra retsiden.

RAGLAN:
Der lukkes af til raglan på hver side af mærketråden i hver overgang mellem ryg & forstk og ærmer.
TAG IND SÅLEDES FRA RETSIDEN:
Start 3 m før mærketråden, strik 2 ret sammen, 2 ret (mærketråden sidder midt mellem disse 2 m), tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse m over (= 2 m taget ind).
TAG IND SÅLEDES FRA VRANGEN:
Start 3 m før mærketråden, strik 2 drejet vrang sammen, 2 vrang (mærketråden sidder midt mellem disse 2 m) og 2 vrang sammen (= 2 m taget ind).
----------------------------------------------------------

RYG- OG FORSTYKKE:
Arb strikkes rundt på rundp.
Slå 184-200-208-216-224 m op på rundp 3,5 med Merino Extra Fine. Strik 1 omg ret. Næste omg strikkes således:
STR 2 + 3/4 + 7/8 ÅR: 1 ret, * 2 vrang, 2 ret *, gentag fra *-* totalt 4-5-6 gange, strik Rib efter diag A.1 over de næste 58 m (= midt foran), * 2 ret, 2 vrang *, gentag fra *-* totalt 8-10-12 gange, 2 ret, strik Rib efter diag A.1 over de næste 58 m (= midt bagpå), * 2 ret, 2 vrang *, gentag fra *-* totalt 4-5-6 gange og afslut med 1 ret.
STR 5/6 + 9/10 ÅR: 1 vrang, * 2 ret, 2 vrang *, gentag fra *-* totalt 5-6 gange, 2 ret, strik Rib efter diag A.1 over de næste 58 m (= midt foran), * 2 ret, 2 vrang *, gentag fra *-* totalt 11-13 gange, 2 ret, strik Rib efter diag A.1 over de næste 58 m (= midt bagpå), * 2 ret, 2 vrang *, gentag fra *-* totalt 5-6 gange og afslut med 2 ret og 1 vrang.
Fortsæt Ribben således til arb måler 5 cm.
Skift til rundp 4 og fortsæt således I ALLE STR: Strik ret over de første 17-21-23-25-27 m og tag samtidig 3-5-5-5-5 m ind jævnt fordelt over disse m, strik og tag ind efter A.2 over de næste 58 m, strik ret over de næste 34-42-46-50-54 m og tag samtidig 6-10-10-10-10 m ind jævnt fordelt over disse m, strik og tag ind efter A.2 over de næste 58 m, strik ret over de sidste 17-21-23-25-27 m og tag samtidig 3-5-5-5-5 m ind jævnt fordelt over disse m. Efter A.2 er der 160-168-176-184-192 m på p.
Næste omg strikkes således: 14-16-18-20-22 m glatstrik, strik mønster efter diag A.3 (= 52 m), 28-32-36-40-44 m glatstrik, strik mønster efter diag A.3 (= 52 m) og afslut med 14-16-18-20-22 m glatstrik. Fortsæt mønsteret således. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når arb måler 22-25-28-31-34 cm strikkes næste omg således: Luk 3 m af til ærmegab, strik de næste 74-78-82-86-90 m som før (= forstk), luk 6 m af til ærmegab, strik de næste 74-78-82-86-90 m som før (= rygstk) og luk de 3 sidste m af til ærmegab. Læg arb til side og strik ærmerne.

ÆRMER:
Arb strikkes rundt på strømpep.
Slå 32-36-40-44-44 m op på strømpep 3,5 med Merino Extra Fine. Strik 1 omg ret. Derefter strikkes der Rib (= 2 ret / 2 vrang) til arb måler 5 cm. Skift til strømpep 4 og strik glatstrik. Når arb måler 6-8-8-8-7 cm tages der 2 m ud midt under ærmet. Gentag udtagningen på hver 2.-2.-2½.-2½.-2½.cm totalt 10-10-10-11-13 gange = 52-56-60-66-70 m. Når arb måler 26-29-32-36-39 cm lukkes de midterste 6 m af midt under ærmet = 46-50-54-60-64 m tilbage på p. Læg arb til side og strik 1 ærme til.

BÆRESTK:
Sæt ærmerne ind på samme rundp som ryg- og forstykke hvor der er lukket m af til ærmegab (dette gøres uden at strikke m) = 240-256-272-292-308 m på p. Sæt 1 mærketråd i hver overgang mellem ryg & forstk og ærmer (= 4 mærketråde). Fortsæt rundt i glatstrik og mønster som før.
SAMTIDIG på første omg tages der ind til RAGLAN i hver overgang mellem ryg & forstk og ærmer – se forkl over (= 8 m taget ind). Gentag indtagningen til raglan på hver 2.omg totalt 14-16-16-17-17 gange og derefter på hver omg totalt 3-3-5-7-9 gange.
SAMTIDIG når arb måler 32-35-39-42-46 cm sættes de midterste 28-26-26-20-20 m midt foran på 1 tråd til hals (m strikkes før de sættes på tråden). Videre strikkes arb færdig frem og tilbage på rundp fra midt foran og der lukkes af til hals i beg af hver p i hver side således: Luk 2 m af 1-1-1-2-2 gange og 1 m 1-2-2-2-2 gange.
Efter alle aflukninger til raglan og hals er der 70-70-70-68-68 m tilbage på p.

HALSKANT:
Strik ca 104-104-104-100-100 m op fra retsiden på rundp 3,5 rundt i halsen (inkl m på tråden foran). Strik 1 omg vrang. Derefter strikkes der 1 omg ret samtidig som der tages ind jævnt fordelt til 60-68-76-80-88 m. Fortsæt med Rib (= 2 ret / 2 vrang) i 3 cm, derefter lukkes der af med ret over ret og vrang over vrang.

Opdateret online: 28.08.2015
Rettelse: Nyt diagram A.3

Diagram

= Ret fra retsiden, vrang fra vrangen
= Vrang fra retsiden, ret fra vrangen
= 2 ret sammen
= tag 1 m løst af p som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse m over
= sæt 2 m på hj.p bag arb, 2 ret, 2 ret fra hj.p
= sæt 2 m på hj.p foran arb, 2 ret, 2 ret fra hj.p
= sæt 3 m på hj.p bag arb, 3 ret, 3 ret fra hj.p
= sæt 3 m på hj.p foran arb, 3 ret, 3 ret fra hj.p
= sæt 1 m på hj.p bag arb, 3 ret, 1 ret fra hj.p
= sæt 3 m på hj.p foran arb, 1 ret, 3 ret fra hj.p

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS Children 26-3) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (57)

Jane Keegan 22.06.2020 - 11:15:

Hello, I can see extra fine merino 50g but I can’t see how many. Can you help please? Jane

DROPS Design 22.06.2020 kl. 14:24:

Dear Mrs Keegan, you will find the sizes and the matching yarn amount at the beginning of the pattern, under the header: DROPS MERINO EXTRA FINE from Garnstudio 300-300-350-400-500 colour no 30, mustard. Happy knitting!

Erika Jost 13.06.2020 - 20:18:

Weshalb muss ich die ersten 5 cm (das Börtli) im Rippenmuster 2m re/2M li mit mehr Maschen stricken, (dann im Muster A2 abnehmen)wie dann im Rumpfteil? Ich befürchte, dass das Bort abstehen könnte. Könnte ich nicht wie bei den Ärmeln 5cm im Rippenmuster arbeiten und dann ohne Abnahme und ohne Muster A2 den Rumpfteil stricken? Danke für Ihre Antwort!

DROPS Design 15.06.2020 kl. 08:59:

Liebe Frau Jost, man braucht mehr Maschen mit den dünneren Nadeln wenn man Bündchen strickt, damit der untere Rand am Pullover/bei den Ärmeln nicht so eng wird. Viel Spaß beim stricken!

Marita Annus 05.06.2020 - 16:40:

Hejsan varför har ni knappt inga mönster som stickas nerifrån och upp.

DROPS Design 08.06.2020 kl. 11:07:

Hej Marita. Detta mönster stickas nerifrån och upp och om du söker på "nerifrån och upp" i vår sökmotor på första sidan under "välj en teknik/sökord" så får du upp alla mönster vi har som stickas så. Mvh DROPS Design

Marina Kooij 04.06.2020 - 16:30:

Bij A3 5de tour moet staan: 3 st. op een kabelnaald en houd deze voor het werk, 1 recht, 3 recht van de kabelnaald.

Galla 17.12.2019 - 12:52:

Bonjour Comment tricoter ce modèle avec des aiguilles droites ? Merci pour votre aide

DROPS Design 17.12.2019 kl. 15:03:

Bonjour Galla, vous trouverez ici, quelques informations sur l'adaptation d'un modèle pour des aiguilles droites. Bon tricot!

Monique Anchelin Flageul 22.11.2019 - 22:23:

Perdón, esto espesa hoy...ya no tengo dudas gracias perdone

Monique Anchelin Flageul 22.11.2019 - 22:21:

Perdón, hago una rectificación, solo me queda duda por las medidas de las mangas Gracias

Monique Anchelin Flageul 22.11.2019 - 22:19:

Tengo bastante confusión con las medidas en cm del patrón para la talla 3 años. Con el cuerpo nos dicen de menguar y dejar en espera la labor a 25 cm total de la labor pero eso no corresponde a los cm del dibujo del patrón.IgIualmente para las mangas, nos dicen de menguar a 29cm de la labor si miramos el dibujo indica 24cm.... Gracias

Monique Anchelin Flageul 12.11.2019 - 16:47:

¿Que significa MP en las explicaciones? Gracias

DROPS Design 12.11.2019 kl. 17:33:

Hola Monique. MP significa marcapuntos.

Brigitte BOSS 04.11.2019 - 23:11:

Ist das Rapport Muster beidseitig also auch auf dem Rücken

DROPS Design 05.11.2019 kl. 08:51:

Liebe Frau Boss, ja genau, das Muster (= A.1, A.2 und dann A.3) wird auf die mittleren Maschen am Vorder- bzw am Rücktenteil gestrickt. Viel Spaß beim stricken!

Kommentere opskrift DROPS Children 26-3