DROPS / 162 / 3

Just Me by DROPS Design

Hæklet DROPS bluse i ”Cotton Light” med hulmønster. Str S - XXXL.

DROPS Design: Model nr cl-042
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
500-550-650-700-750-850 g f.nr 08, isblå

DROPS HÆKLENÅL nr 4,5 – eller den nål du skal bruge for at få 16 st x 8 rækker på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Kommentarer (144)

Garnet til denne opskrift koster fra 89.5kr. Læs mere.
MØNSTER:
Se diag A.1-A.2.

HÆKLEINFO:
På beg af hver række med st, erstattes første st med 3 lm.

3 ST SAMMEN:
Hækl 3 st sammen til 1 st således: * Hækl 1 st men vent med sidste gennemtræk (= 2 tråde på nålen) *, gentag fra *-* 1 gang til, hækl derefter næste st men ved sidste gennemtræk trækkes tråden gennem alle m på nålen.
----------------------------------------------------------

RYGSTK:
Arb hækles frem og tilbage. Hækl 94-101-108-122-129-143 lm på nål 4,5 med Cotton Light. Hækl 1 st i 4.lm fra nålen (= 2 st), 1 st i hver af de næste 5 lm, * 1 st i hver af de næste 6 lm, spring over 1 lm *, gentag fra *-* til der er 1 lm tilbage, 1 st i sidste lm = 80-86-92-104-110-122 st. Derefter hækles der således: 3 lm – læs HÆKLEINFO, spring over 1 st (erstattes af de 3 lm), A.1 (= 6 m) totalt 13-14-15-17-18-20 gange, afslut med 1 st i sidste st. Fortsæt med dette mønster. Hullerne i A.1 forskydes 2 m mod venstre på hver række (set fra retsiden) til hullet træffer den ene st i venstre side af arb. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN! Når A.1 er hæklet 1 gang i højden repeteres A.z til færdig mål. Klip og hæft tråden når arb måler 40-41-42-43-44-45 cm. Nu hækles der videre i mønster over de midterste 68-74-80-80-86-98 m (= 6-6-6-12-12-12 m i hver side til ærmegab). Når arb måler 54-56-58-60-62-64 cm, sørg for at næste række er fra retsiden, hækles der st over de første 20-23-24-24-24-31 m (= skulder) således: Hækl 1 st i hver st og 2 st om hver lm-bue = 20-23-24-24-24-31 st. Hækl 2 rækker med 1 st i hver st. Klip og hæft tråden. Gør det samme på den anden skulder.

FORSTK:
Hækl som rygstk, men der hækles A.2 i stedet for A.1, dvs hullerne forskydes mod højre (set fra retsiden). A.x repeteres til færdigt mål. Når arb måler 45-47-48-50-51-53 cm, afpas efter en hel rapport af A.x lukkes der af til hals (næste række er fra vrangen) således: Hækl som før over de første 31-34-37-37-40-46 st, hækl 3 ST SAMMEN – se forkl over. Vend arb. Gentag denne indtagning på hver række mod midt foran totalt 7-7-8-8-9-9 gange = 20-23-24-24-25-31 m tilbage til skulder. Derefter hækles 1 række med 1 st i hver st og 2 st om hver lm-bue. Hækl 2 rækker med 1 st i hver st. Klip og hæft tråden. Gør det samme på den anden skulder.

ÆRME:
Arb hækles frem og tilbage. Hækl 45-45-49-49-52-52 lm på nål 4,5 med Cotton Light. Hækl 1 st i 4.lm fra nålen (= 2 st), 1 st i hver af de næste 5-5-7-7-5-5 lm, * 1 st i hver af de næste 6 lm, spring over 1 lm *, gentag fra *-* til der er 1-1-3-3-1-1 lm tilbage, 1 st i de sidste 1-1-3-3-1-1 lm = 38-38-42-42-44-44 st. Hækl 1 st i hver af de første 1-1-3-3-1-1 st, A.2 (= 6-6-6-6-7-7 gange i bredden) til der er 1-1-3-3-1-1 st tilbage, 1 st i hver af de sidste 1-1-3-3-1-1 st. Når A.2 er hæklet 1 gang i højden repeteres A.x til færdig mål. Når arb måler 8-8-8-10-10-10 cm tages der 1 st ud ved at hækle 2 st i første og sidste st på rækken (= 2 st taget ud). Gentag udtagningen på hver 4½.-4.-4.-3.-3.-2½.cm 9-10-10-12-12-14 gange til = 58-60-64-68-70-74 m. De nye m hækles løbende ind i mønster. OBS: Der er altid 1 st (eller 3 lm = 1 st) i hver side af arb. Klip og hæft tråden når arb måler 52-52-51-51-51-48 cm (kortere mål i større str pga bredere skuldervidde). Hækl 1 ærme til på samme måde.

MONTERING:
Hækl skuldersømmene sammen fra vrangen gennem begge lag således: 1 fm i første st, * 1 lm, spring over 1 st, 1 fm i næste st *, gentag fra *-*. Sy ærmerne i. Hækl underærme sømmene og sidesømmene sammen fra vrangen gennem begge lag således: * 1 fm i yderste led, 3 lm, spring over 1 række *, gentag fra *-* til der er ca 10 cm tilbage på ryg- og forstykke til slids i hver side. Klip og hæft trådene.

HALSKANT:
Hækl en kant rundt i halsen fra midt ovenpå på skulderen således: 1 fm, * 3 lm, spring over ca 1 cm, 1 fm *, gentag *-* rundt om hele halsen, og afslut med 1 km i første fm på omg. Klip og hæft tråden.

= første række er forklaret i opskriften

Gerd 09.05.2019 - 18:43:

Hei. Er overvidden på denne genseren f.eks i str.xxxl 61cm × 2 ?

DROPS Design 10.05.2019 kl. 07:39:

Hei Gerd. Det nederste målet på målskisen er overvidden, altså i XXXL er denne 76 x 2 (rundt hele). Målet på toppen er fra skulder til skulder, der ermene er sydd fast i bolen. God fornøyelse

Margreet 10.04.2019 - 16:36:

Dank je wel voor de uitleg, ik ga het uitproberen. als het niet lukt kom ik er op terug. groetjes Margreet

Margreet 07.04.2019 - 20:33:

Ik begrijp de beschrijving van het begin van de mouw niet want als ik het doe zo als het beschreven staat kom ik totaal niet uit. ik haak met 42 st (L) zou u het misschien uit kunne leggen? groetjes margreet

DROPS Design 09.04.2019 kl. 21:12:

Dag Margreet,

Kan je uitleggen waar je precies tegenaan loopt? Je haakt eerst 49 lossen, dan keer je het werk en haak je 1 stokje in de 4e losse op de haaknaald en 1 stokje in elk van de volgende 7 losse. Vervolgens herhaal je steeds wat tussen de sterretjes staat. Dit betekent dat je af en toe geen stokje haakt in een losse, dus die sla je over. Op die manier heb je op het eind 42 stokjes op de toer.

Susan Wold 23.03.2019 - 21:56:

Hei, jeg er ferdig med bakstykket, og nesten ferdig med forstykket til genseren, men skal forstykket være lengre enn bakstykket?

DROPS Design 28.03.2019 kl. 09:23:

Hei Susan. Forstykket og bakstykket skal være like lange: 58-60-62-64-66-68 cm. God fornøyelse

Varsha 26.02.2019 - 19:00:

Nice pattern

Gwen Decloux 11.02.2019 - 21:34:

Bonjour, j’ai fait l’échantillon comme demandé qui était bon en brides, presque bon pour les rangs. J’ai donc commencé le dos en taille L et malheureusement la largeur de la pièce est plus petite que la taille indiquée sur le schéma 58 cm contre 52/53 chez moi. Que faire ?? Merci

DROPS Design 12.02.2019 kl. 09:21:

Bonjour Mme Decloux, quand vous crochetez le point fantaisie A.1 et A.2, veillez bien à ce que vos mailles en l'air soient aussi large qu'une bride, si elles sont trop serrées, elles vont resserrer votre ouvrage en largeur. Bon crochet!

Mieke 26.01.2019 - 11:30:

1e x dat ik een patroon voor kledij haak en dus allemaal nieuw. Ik ben bezig met het achterpand en zit daar bijna tot aan het einde. Enkel het stuk waarin staat dat je over de eerste 20 (S) 1stokje en elk stokje moet haken en 2 stokjes in elke l lus snap ik niet helemaal. Over welk stuk gaat dit dan precies? Waar beginnen die 1e 20 stokjes? alvast bedankt

DROPS Design 27.01.2019 kl. 13:35:

Dag Mieke

Dit zijn de eerste 20 stokjes op de toer en je haakt alleen over deze stokjes (= schouder), dus je haakt alleen over deze stokjes heen en weer en je laat de rest van de toer rusten. Daarna doe je de andere schouder.

Shyanha 19.11.2018 - 19:44:

I'm in the US, not Canada - it switched back to Canada when it told me my comment was too long (I had 38 characters left, weird). Thank you, again, for the support and patterns. Now I need to order more yarn to crochet this pattern, too!

Shyanha 19.11.2018 - 19:41:

Google Translate has helped immensely! It looks like the shoulder shaping question has been asked several times in different languages and it's funny to see the translations. "Air stitches" and "sticks" are common and those sound silly. :) I love the DROPs patterns - they're a great way to learn how to read charts, and questions are answered quickly so we can keep hooking. I just finished "Cameron" and started "Miles Away."

Judith 30.08.2018 - 23:42:

Hallo, ich habe jetzt 2x angefangen, weil mir die 94 LM viel zu viele vorkommen. Ich möchte den Pullover in s machen und selbst bei der kleineren Nadelstärke von 3,5 komme ich auf 60 cm . Die Breite soll doch aber am unteren Ende 50 cm ergeben. Oder mache ich einen Denkfehler? Viele Grüße Judith

DROPS Design 04.09.2018 kl. 11:53:

Liebe Judith, in der Größe S beginnen Sie mit 94 Lm, aber bei der 1. Reihe werden Sie regelmäßig Luftmaschen überspringen und dann 80 Stb am Ender der 1. Reihe bekommen (es wird mehr Lm angeschlagen damit die Kante nicht zu eng wird). Sollte Ihre Maschenprobe stimmen, dann bekommen Sie die 50 cm mit den 80 Stb. Viel Spaß beim häkeln!

Kommentere opskrift DROPS 162-3