DROPS / 162 / 3

Just Me by DROPS Design

Hæklet DROPS bluse i ”Cotton Light” med hulmønster. Str S - XXXL.

DROPS Design: Model nr cl-042
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
500-550-650-700-750-850 g f.nr 08, isblå

DROPS HÆKLENÅL nr 4,5 – eller den nål du skal bruge for at få 16 st x 8 rækker på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 89.5kr. Læs mere.

Instruktioner

MØNSTER:
Se diag A.1-A.2.

HÆKLEINFO:
På beg af hver række med st, erstattes første st med 3 lm.

3 ST SAMMEN:
Hækl 3 st sammen til 1 st således: * Hækl 1 st men vent med sidste gennemtræk (= 2 tråde på nålen) *, gentag fra *-* 1 gang til, hækl derefter næste st men ved sidste gennemtræk trækkes tråden gennem alle m på nålen.
----------------------------------------------------------

RYGSTK:
Arb hækles frem og tilbage. Hækl 94-101-108-122-129-143 lm på nål 4,5 med Cotton Light. Hækl 1 st i 4.lm fra nålen (= 2 st), 1 st i hver af de næste 5 lm, * 1 st i hver af de næste 6 lm, spring over 1 lm *, gentag fra *-* til der er 1 lm tilbage, 1 st i sidste lm = 80-86-92-104-110-122 st. Derefter hækles der således: 3 lm – læs HÆKLEINFO, spring over 1 st (erstattes af de 3 lm), A.1 (= 6 m) totalt 13-14-15-17-18-20 gange, afslut med 1 st i sidste st. Fortsæt med dette mønster. Hullerne i A.1 forskydes 2 m mod venstre på hver række (set fra retsiden) til hullet træffer den ene st i venstre side af arb. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN! Når A.1 er hæklet 1 gang i højden repeteres A.z til færdig mål. Klip og hæft tråden når arb måler 40-41-42-43-44-45 cm. Nu hækles der videre i mønster over de midterste 68-74-80-80-86-98 m (= 6-6-6-12-12-12 m i hver side til ærmegab). Når arb måler 54-56-58-60-62-64 cm, sørg for at næste række er fra retsiden, hækles der st over de første 20-23-24-24-24-31 m (= skulder) således: Hækl 1 st i hver st og 2 st om hver lm-bue = 20-23-24-24-24-31 st. Hækl 2 rækker med 1 st i hver st. Klip og hæft tråden. Gør det samme på den anden skulder.

FORSTK:
Hækl som rygstk, men der hækles A.2 i stedet for A.1, dvs hullerne forskydes mod højre (set fra retsiden). A.x repeteres til færdigt mål. Når arb måler 45-47-48-50-51-53 cm, afpas efter en hel rapport af A.x lukkes der af til hals (næste række er fra vrangen) således: Hækl som før over de første 31-34-37-37-40-46 st, hækl 3 ST SAMMEN – se forkl over. Vend arb. Gentag denne indtagning på hver række mod midt foran totalt 7-7-8-8-9-9 gange = 20-23-24-24-25-31 m tilbage til skulder. Derefter hækles 1 række med 1 st i hver st og 2 st om hver lm-bue. Hækl 2 rækker med 1 st i hver st. Klip og hæft tråden. Gør det samme på den anden skulder.

ÆRME:
Arb hækles frem og tilbage. Hækl 45-45-49-49-52-52 lm på nål 4,5 med Cotton Light. Hækl 1 st i 4.lm fra nålen (= 2 st), 1 st i hver af de næste 5-5-7-7-5-5 lm, * 1 st i hver af de næste 6 lm, spring over 1 lm *, gentag fra *-* til der er 1-1-3-3-1-1 lm tilbage, 1 st i de sidste 1-1-3-3-1-1 lm = 38-38-42-42-44-44 st. Hækl 1 st i hver af de første 1-1-3-3-1-1 st, A.2 (= 6-6-6-6-7-7 gange i bredden) til der er 1-1-3-3-1-1 st tilbage, 1 st i hver af de sidste 1-1-3-3-1-1 st. Når A.2 er hæklet 1 gang i højden repeteres A.x til færdig mål. Når arb måler 8-8-8-10-10-10 cm tages der 1 st ud ved at hækle 2 st i første og sidste st på rækken (= 2 st taget ud). Gentag udtagningen på hver 4½.-4.-4.-3.-3.-2½.cm 9-10-10-12-12-14 gange til = 58-60-64-68-70-74 m. De nye m hækles løbende ind i mønster. OBS: Der er altid 1 st (eller 3 lm = 1 st) i hver side af arb. Klip og hæft tråden når arb måler 52-52-51-51-51-48 cm (kortere mål i større str pga bredere skuldervidde). Hækl 1 ærme til på samme måde.

MONTERING:
Hækl skuldersømmene sammen fra vrangen gennem begge lag således: 1 fm i første st, * 1 lm, spring over 1 st, 1 fm i næste st *, gentag fra *-*. Sy ærmerne i. Hækl underærme sømmene og sidesømmene sammen fra vrangen gennem begge lag således: * 1 fm i yderste led, 3 lm, spring over 1 række *, gentag fra *-* til der er ca 10 cm tilbage på ryg- og forstykke til slids i hver side. Klip og hæft trådene.

HALSKANT:
Hækl en kant rundt i halsen fra midt ovenpå på skulderen således: 1 fm, * 3 lm, spring over ca 1 cm, 1 fm *, gentag *-* rundt om hele halsen, og afslut med 1 km i første fm på omg. Klip og hæft tråden.

= første række er forklaret i opskriften

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 162-3) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (152)

Marie 12.01.2020 - 12:53:

Liebes Drops-Team, wie rechne ich die Maschenzahl auf Kindergrößen runter, hier 152 bzw. 164. Vielen Dank im Voraus für eure Hilfe, Marie

DROPS Design 13.01.2020 kl. 09:52:

Liebe Marie, leider können wir jeder Anleitung nach jedem individuellen Frage anpassen und einzelne Modelle auf individuellen Wunsch hin umrechnen. Wenn sie Hilfe damit brauchen, wenden Sie sich bitte an dem Laden wo Sie die Wolle gekauft haben, dort hilft man Ihnen gerne weiter. Viel Spaß beim häkeln!

Valerie Smith 04.09.2019 - 13:14:

Can i use crochet thread size 3 or 10 in this pattern

DROPS Design 04.09.2019 kl. 13:59:

Dear Mrs Smith, please find more informations about the yarn used under its shadecard. Happy crocheting!

Annikki Nilsson 23.08.2019 - 09:46:

Hej jag har problem med avmaskning för halsen på framstycket. Behöver en utförligare beskrivning. Tack på förhand. Annikki Nilsson

DROPS Design 10.09.2019 kl. 14:57:

Hej Annikki, du virkar första halva delen av maskorna på framstycket (31-34-37-37-40-46st) och virkar ihop nästa 3 st - se 3 ST TILLS - överst i mönstret. Vänd arbetet och sticka tillbaka, nu minskar du såhär värje gång du virkar sista 3 maskorna mot mitt fram. Lycka till!

Nicky 24.07.2019 - 16:25:

Hartelijk dank! Het is een haakpatroon, lijkt me niet dat ik een stokje kan breien 😊 Dank voor de hulp!

Nicky 19.07.2019 - 09:26:

Klopt het dat bij het meerderen van de mouw het patroon niet meer goed doorloopt aan de zijkant? Ik vind het heel ingewikkeld om het patroon aan te houden met de meerderingen aan de zijkant

DROPS Design 23.07.2019 kl. 11:43:

Dag Nicky,

Het klopt dat het patroon bij het meerderen verbroken wordt, omdat je telkens 1 steek meerdert. Pas als er 4 steken gemeerderd zijn kun je weer een patroonherhaling breien. Tot die tijd kun je de gemeerderde steken als een extra stokje breien. Hopelijk helpt dit je.

Nicky 26.06.2019 - 10:10:

Ik zie staan patroon mouw: Gebreid, moet zijn gehaakt? A.x. moet zijn A.2.?

DROPS Design 27.06.2019 kl. 12:35:

Dag Nicky,

Je hebt gelijk, er stond inderdaad nog een foutje in. Ik heb het nu aangepast naar 'gehaakt'. Dankjewel voor het doorgeven en veel haakplezier!

Nicky 26.06.2019 - 10:07:

Haak 1 stk in elk van de eerste 1-1-3-3-1-1 stk, A.2 tot er 1-1-3-3-1-1 stk over zijn, (= 6-6-6-6-7-7 keer in de breedte), 1 stk in elke van de laatste 1-1-3-3-1-1 stk. Als A.2 een keer in de hoogte is gebreid, herhaal dan A.x tot het werk klaar is. Meerder bij een hoogte van 8-8-8-10-10-10 cm 1 stk door 2 stk te haken in eerste en laatste stk op de toer (= 2 stk gemeerderd). gebreid = gehaakt A x. = A.2. ???

Cindy Arnold 31.05.2019 - 01:51:

Do you have a knitted pattern for a pullover similar to this?

DROPS Design 31.05.2019 kl. 09:59:

Dear Mrs Arnold, please find all our jumpers with lace pattern here. Happy knitting!

Gerd 09.05.2019 - 18:43:

Hei. Er overvidden på denne genseren f.eks i str.xxxl 61cm × 2 ?

DROPS Design 10.05.2019 kl. 07:39:

Hei Gerd. Det nederste målet på målskisen er overvidden, altså i XXXL er denne 76 x 2 (rundt hele). Målet på toppen er fra skulder til skulder, der ermene er sydd fast i bolen. God fornøyelse

Margreet 10.04.2019 - 16:36:

Dank je wel voor de uitleg, ik ga het uitproberen. als het niet lukt kom ik er op terug. groetjes Margreet

Kommentere opskrift DROPS 162-3

Just Me top

Beth, United States

Something violet

Michela, Italy

Crochet along-a-jumper c'est complete !

Little Woollie, United Kingdom