DROPS / 162 / 3

Just Me by DROPS Design

Hæklet DROPS bluse i ”Cotton Light” med hulmønster. Str S - XXXL.

DROPS Design: Model nr cl-042
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
500-550-650-700-750-850 g f.nr 08, isblå

DROPS HÆKLENÅL nr 4,5 – eller den nål du skal bruge for at få 16 st x 8 rækker på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Kommentarer (119)

50% Bomuld, 50% Polyester
fra 8.50 kr /50g
DROPS Cotton Light uni colour DROPS Cotton Light uni colour 8.50 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 120kr. Læs mere.
MØNSTER:
Se diag A.1-A.2.

HÆKLEINFO:
På beg af hver række med st, erstattes første st med 3 lm.

3 ST SAMMEN:
Hækl 3 st sammen til 1 st således: * Hækl 1 st men vent med sidste gennemtræk (= 2 tråde på nålen) *, gentag fra *-* 1 gang til, hækl derefter næste st men ved sidste gennemtræk trækkes tråden gennem alle m på nålen.
----------------------------------------------------------

RYGSTK:
Arb hækles frem og tilbage. Hækl 94-101-108-122-129-143 lm på nål 4,5 med Cotton Light. Hækl 1 st i 4.lm fra nålen (= 2 st), 1 st i hver af de næste 5 lm, * 1 st i hver af de næste 6 lm, spring over 1 lm *, gentag fra *-* til der er 1 lm tilbage, 1 st i sidste lm = 80-86-92-104-110-122 st. Derefter hækles der således: 3 lm – læs HÆKLEINFO, spring over 1 st (erstattes af de 3 lm), A.1 (= 6 m) totalt 13-14-15-17-18-20 gange, afslut med 1 st i sidste st. Fortsæt med dette mønster. Hullerne i A.1 forskydes 2 m mod venstre på hver række (set fra retsiden) til hullet træffer den ene st i venstre side af arb. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN! Når A.1 er hæklet 1 gang i højden repeteres A.z til færdig mål. Klip og hæft tråden når arb måler 40-41-42-43-44-45 cm. Nu hækles der videre i mønster over de midterste 68-74-80-80-86-98 m (= 6-6-6-12-12-12 m i hver side til ærmegab). Når arb måler 54-56-58-60-62-64 cm, sørg for at næste række er fra retsiden, hækles der st over de første 20-23-24-24-24-31 m (= skulder) således: Hækl 1 st i hver st og 2 st om hver lm-bue = 20-23-24-24-24-31 st. Hækl 2 rækker med 1 st i hver st. Klip og hæft tråden. Gør det samme på den anden skulder.

FORSTK:
Hækl som rygstk, men der hækles A.2 i stedet for A.1, dvs hullerne forskydes mod højre (set fra retsiden). A.x repeteres til færdigt mål. Når arb måler 45-47-48-50-51-53 cm, afpas efter en hel rapport af A.x lukkes der af til hals (næste række er fra vrangen) således: Hækl som før over de første 31-34-37-37-40-46 st, hækl 3 ST SAMMEN – se forkl over. Vend arb. Gentag denne indtagning på hver række mod midt foran totalt 7-7-8-8-9-9 gange = 20-23-24-24-25-31 m tilbage til skulder. Derefter hækles 1 række med 1 st i hver st og 2 st om hver lm-bue. Hækl 2 rækker med 1 st i hver st. Klip og hæft tråden. Gør det samme på den anden skulder.

ÆRME:
Arb hækles frem og tilbage. Hækl 45-45-49-49-52-52 lm på nål 4,5 med Cotton Light. Hækl 1 st i 4.lm fra nålen (= 2 st), 1 st i hver af de næste 5-5-7-7-5-5 lm, * 1 st i hver af de næste 6 lm, spring over 1 lm *, gentag fra *-* til der er 1-1-3-3-1-1 lm tilbage, 1 st i de sidste 1-1-3-3-1-1 lm = 38-38-42-42-44-44 st. Hækl 1 st i hver af de første 1-1-3-3-1-1 st, A.2 (= 6-6-6-6-7-7 gange i bredden) til der er 1-1-3-3-1-1 st tilbage, 1 st i hver af de sidste 1-1-3-3-1-1 st. Når A.2 er hæklet 1 gang i højden repeteres A.x til færdig mål. Når arb måler 8-8-8-10-10-10 cm tages der 1 st ud ved at hækle 2 st i første og sidste st på rækken (= 2 st taget ud). Gentag udtagningen på hver 4½.-4.-4.-3.-3.-2½.cm 9-10-10-12-12-14 gange til = 58-60-64-68-70-74 m. De nye m hækles løbende ind i mønster. OBS: Der er altid 1 st (eller 3 lm = 1 st) i hver side af arb. Klip og hæft tråden når arb måler 52-52-51-51-51-48 cm (kortere mål i større str pga bredere skuldervidde). Hækl 1 ærme til på samme måde.

MONTERING:
Hækl skuldersømmene sammen fra vrangen gennem begge lag således: 1 fm i første st, * 1 lm, spring over 1 st, 1 fm i næste st *, gentag fra *-*. Sy ærmerne i. Hækl underærme sømmene og sidesømmene sammen fra vrangen gennem begge lag således: * 1 fm i yderste led, 3 lm, spring over 1 række *, gentag fra *-* til der er ca 10 cm tilbage på ryg- og forstykke til slids i hver side. Klip og hæft trådene.

HALSKANT:
Hækl en kant rundt i halsen fra midt ovenpå på skulderen således: 1 fm, * 3 lm, spring over ca 1 cm, 1 fm *, gentag *-* rundt om hele halsen, og afslut med 1 km i første fm på omg. Klip og hæft tråden.

= første række er forklaret i opskriften

Kommentarer (119)

Skriv din kommentar her!

Cubie 01.03.2018 - 18:04:

Hallo, als ik bij verschillende truien het proeflapje haak, is deze standaard te groot. Ik gebruik de garen die is aangegeven. Zelfs een kleinere haaknaald kom ik niet op de afmetingen van het proeflapje. Heeft iemand een idee hoe ik toch de trui kan haken?

DROPS Design 04.03.2018 kl. 17:20:

Hoi Cubie, Misschien is het nodig om nog een kleinere haaknaald te nemen en kies uiteindelijk de naald waarmee het proeflapje het beste overeenkomt. Het is met name belangrijk dat het proeflapje in de breedte klopt, omdat je in de hoogte wel aan kunt passen door extra toeren te haken.

Yu-Ting 09.02.2018 - 10:47:

Bonjour, Je voudrais avoir plus de précision sur "Quand A.1 a été crocheté 1 fois en hauteur, répéter A.z jusqu'à la fin. Arrêter quand l'ouvrage mesure 40-41-42-43-44-45 cm. Crocheter maintenant en point fantaisie comme avant ". Qu'entendez-vous dire par "comme avant"?

DROPS Design 09.02.2018 kl. 11:16:

Bonjour Mme Yu-Ting, vous continuez en répétant A.z comme avant mais au-dessus des 68-74-80-80-86-98 m centrales seulement, les 6-6-6-12-12-12 mailles de chaque côté ne sont pas crochetées, ce sont les emmanchures = sautez les 6-12 premières mailles au début du 1er rang et crochetez le rang jusqu'à ce qu'il reste 6-12 mailles, tournez et continuez comme avant. Bon crochet!

Dorte 09.10.2017 - 19:27:

Når der står at forstykket hækles som bagstykke, betyder det så at der skal tages ind til ærmegab, lige som på bagstykket ?

DROPS Design 11.10.2017 kl. 15:25:

Hej Dorte, Ja det stemmer, du tager ind til ærmegab på samme måde som på bagstykket. God fornøjelse!

Domenica 02.10.2017 - 16:26:

Sto lavorando il davanti di questo modello. Perché a 42 centimetri non bisogna affrancare il filo e continuare a lavorare A.x sulle 80 maglie centrali (come per il dietro)? Eppure dalla figura del modello sul davanti si vede la diminuizione degli scalfi. Grazie!

DROPS Design 02.10.2017 kl. 16:48:

Buongiorno Domenica. Il davanti viene lavorato come il dietro fino a 48 cm (per la taglia L che dovrebbe essere la taglia che sta lavorando). Quindi a 42 cm, lavora gli scalfi come indicato sul dietro. Sul davanti, lo scollo inizia prima rispetto al dietro. Buon lavoro!

Linda 14.09.2017 - 07:08:

Hallo, ik wil de mouw inzetten, met welke steek doe ik dat en klopt het dat de 58 steken van de mouw heel erg uitgerekt moeten worden om de mouw in te kunnen zetten? Als ik de mouw tegen de mouwnaad aanleg (met het 'bochtje' meegenomen) heb ik veel minder steken en moet ik dus uitrekken... Bedankt alvast!

DROPS Design 18.09.2017 kl. 10:25:

Hallo Linda, Het is niet de bedoeling dat de mouw heel erg opgerekt wordt bij het inzetten, anders valt hij niet mooi. Controleer evt. of er iets mis is gegaan bij het aantal steken (meerderingen) van de mouw, waardoor de breedte anders is en kijk of je de mouwkop nog aan kunt passen, zodat hij wat breder wordt.

PAULA 13.09.2017 - 23:48:

Hej Bardzo proszę o wskazówkę jak poprawnie wszyć rękawy. W moim sweterku z przodu przy rękawach powstaje wybrzuszenie, sweter się nie układa. Chyba robię jakiś błąd.

DROPS Design 15.09.2017 kl. 20:26:

Witaj Paulo, najpierw należy dołączyć rękawy do tyłu i do przodu (połowa do przodu i połowa do tyłu, 2 równe części). Dopiero później połączyć rękawy (na okrągło) i boki na lewej stronie robótki (wkłuwając szydełko przez 2 warstwy). Łączymy za pomocą szydełka następująco: *1 oczko ścisłe wkłuwając szydełko w skrajną pętelkę oczka, 3 oczka łańcuszka, ominąć 1 rząd*, powt. od *-* aż zostaje ok. 10 cm na pęknięcia z każdej strony. Powodzenia!

Angeli 09.09.2017 - 14:31:

Står det fel i mönstret vid montering? " Virka ihop underärmssömmarna, så här : 1 fm, 3 lm, hoppa över 1 v". V står väl för varv? Ska det stå - hoppa över 1 m, alltså maska. Det låter mer rimligt, tycker jag.

DROPS Design 13.09.2017 kl. 13:25:

Hej, Jo men det är samma sak, 1 maska i höjden = 1 varv, så det stämmer :)

Tanja Knauer 03.09.2017 - 09:17:

Hallo Lese ich den mustersatz wie immer? Oder geht es auch wenn ich ihn immer auf der rechten Seite anfange? Danke

DROPS Design 04.09.2017 kl. 10:19:

Liebe Frau Knauer, Diagram lesen Sie von unten nach oben und rechts nach links von der Vorderseite und links nach rechts von der Rückseite. Viel Spaß beim häkeln!

Domenica 01.09.2017 - 09:41:

Buongiorno, lavorando questo modello con Drops Karisma otterrò le stesse caratteristiche e misure indicate per il modello eseguito con Drops Cotton Light? Grazie!

DROPS Design 01.09.2017 kl. 10:58:

Buongiorno Domenica, Karisma e Cotton light appartengono allo stesso gruppo filati, per cui può usarli entrambi per lavorare questo capo. Si ricordi di verificare che il suo campione corrisponda a quello indicato. Buon lavoro!

Angeli Lidén 18.08.2017 - 12:13:

Vid avsnittet där det ska virkas stolpar över de första 31 stolparna. Då kommer jag förbi mitten. Ska jag räkna 31 maskor istället och göra stolpar över dem? Hur gör man efter 3 maskor ihop? Fäster tråden mitt i och vänder arbetet? Eller fortsätter med vanliga stolpar eller fortsätter med 3stolpar ihop varvet ut?

DROPS Design 25.08.2017 kl. 16:10:

Hej, du ska virka 1 stolpe i varje stolpe och 2 stolpar om varje luftmaskbåge över dessa 31 maskor. När du har virkat ihop 3 stolpar vänder du arbetet och virkar tillbaka, utan att fästa tråden.

Kommentere opskrift DROPS 162-3