DROPS / 162 / 3

Just Me by DROPS Design

Hæklet DROPS bluse i ”Cotton Light” med hulmønster. Str S - XXXL.

DROPS Design: Model nr cl-042
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
500-550-650-700-750-850 g f.nr 08, isblå

DROPS HÆKLENÅL nr 4,5 – eller den nål du skal bruge for at få 16 st x 8 rækker på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Kommentarer (130)
Hjælp os med at sætte en ny DROPS kollektion sammen! Vælg dine favoritdesigns her!

50% Bomuld, 50% Polyester
fra 8.50 kr /50g
DROPS Cotton Light uni colour DROPS Cotton Light uni colour 8.50 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 120kr. Læs mere.
MØNSTER:
Se diag A.1-A.2.

HÆKLEINFO:
På beg af hver række med st, erstattes første st med 3 lm.

3 ST SAMMEN:
Hækl 3 st sammen til 1 st således: * Hækl 1 st men vent med sidste gennemtræk (= 2 tråde på nålen) *, gentag fra *-* 1 gang til, hækl derefter næste st men ved sidste gennemtræk trækkes tråden gennem alle m på nålen.
----------------------------------------------------------

RYGSTK:
Arb hækles frem og tilbage. Hækl 94-101-108-122-129-143 lm på nål 4,5 med Cotton Light. Hækl 1 st i 4.lm fra nålen (= 2 st), 1 st i hver af de næste 5 lm, * 1 st i hver af de næste 6 lm, spring over 1 lm *, gentag fra *-* til der er 1 lm tilbage, 1 st i sidste lm = 80-86-92-104-110-122 st. Derefter hækles der således: 3 lm – læs HÆKLEINFO, spring over 1 st (erstattes af de 3 lm), A.1 (= 6 m) totalt 13-14-15-17-18-20 gange, afslut med 1 st i sidste st. Fortsæt med dette mønster. Hullerne i A.1 forskydes 2 m mod venstre på hver række (set fra retsiden) til hullet træffer den ene st i venstre side af arb. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN! Når A.1 er hæklet 1 gang i højden repeteres A.z til færdig mål. Klip og hæft tråden når arb måler 40-41-42-43-44-45 cm. Nu hækles der videre i mønster over de midterste 68-74-80-80-86-98 m (= 6-6-6-12-12-12 m i hver side til ærmegab). Når arb måler 54-56-58-60-62-64 cm, sørg for at næste række er fra retsiden, hækles der st over de første 20-23-24-24-24-31 m (= skulder) således: Hækl 1 st i hver st og 2 st om hver lm-bue = 20-23-24-24-24-31 st. Hækl 2 rækker med 1 st i hver st. Klip og hæft tråden. Gør det samme på den anden skulder.

FORSTK:
Hækl som rygstk, men der hækles A.2 i stedet for A.1, dvs hullerne forskydes mod højre (set fra retsiden). A.x repeteres til færdigt mål. Når arb måler 45-47-48-50-51-53 cm, afpas efter en hel rapport af A.x lukkes der af til hals (næste række er fra vrangen) således: Hækl som før over de første 31-34-37-37-40-46 st, hækl 3 ST SAMMEN – se forkl over. Vend arb. Gentag denne indtagning på hver række mod midt foran totalt 7-7-8-8-9-9 gange = 20-23-24-24-25-31 m tilbage til skulder. Derefter hækles 1 række med 1 st i hver st og 2 st om hver lm-bue. Hækl 2 rækker med 1 st i hver st. Klip og hæft tråden. Gør det samme på den anden skulder.

ÆRME:
Arb hækles frem og tilbage. Hækl 45-45-49-49-52-52 lm på nål 4,5 med Cotton Light. Hækl 1 st i 4.lm fra nålen (= 2 st), 1 st i hver af de næste 5-5-7-7-5-5 lm, * 1 st i hver af de næste 6 lm, spring over 1 lm *, gentag fra *-* til der er 1-1-3-3-1-1 lm tilbage, 1 st i de sidste 1-1-3-3-1-1 lm = 38-38-42-42-44-44 st. Hækl 1 st i hver af de første 1-1-3-3-1-1 st, A.2 (= 6-6-6-6-7-7 gange i bredden) til der er 1-1-3-3-1-1 st tilbage, 1 st i hver af de sidste 1-1-3-3-1-1 st. Når A.2 er hæklet 1 gang i højden repeteres A.x til færdig mål. Når arb måler 8-8-8-10-10-10 cm tages der 1 st ud ved at hækle 2 st i første og sidste st på rækken (= 2 st taget ud). Gentag udtagningen på hver 4½.-4.-4.-3.-3.-2½.cm 9-10-10-12-12-14 gange til = 58-60-64-68-70-74 m. De nye m hækles løbende ind i mønster. OBS: Der er altid 1 st (eller 3 lm = 1 st) i hver side af arb. Klip og hæft tråden når arb måler 52-52-51-51-51-48 cm (kortere mål i større str pga bredere skuldervidde). Hækl 1 ærme til på samme måde.

MONTERING:
Hækl skuldersømmene sammen fra vrangen gennem begge lag således: 1 fm i første st, * 1 lm, spring over 1 st, 1 fm i næste st *, gentag fra *-*. Sy ærmerne i. Hækl underærme sømmene og sidesømmene sammen fra vrangen gennem begge lag således: * 1 fm i yderste led, 3 lm, spring over 1 række *, gentag fra *-* til der er ca 10 cm tilbage på ryg- og forstykke til slids i hver side. Klip og hæft trådene.

HALSKANT:
Hækl en kant rundt i halsen fra midt ovenpå på skulderen således: 1 fm, * 3 lm, spring over ca 1 cm, 1 fm *, gentag *-* rundt om hele halsen, og afslut med 1 km i første fm på omg. Klip og hæft tråden.

= første række er forklaret i opskriften

Kommentarer (130)

Skriv din kommentar her!

Gloria Smith 29.05.2018 - 22:39:

THANK YOU.

Gloria Smith 28.05.2018 - 18:29:

Would you be so kind and send me the pattern stitch in rows. I am not used to diagrams and I can\'t follow the diagram. Rows would be much easier for me. Thanking you in advance.

DROPS Design 29.05.2018 kl. 09:14:

Dear Mrs Smith, there are only diagrams to this pattern, however you can watch the video to A.1 and A.2 following diagrams at the same time to understand how to read both diagrams. Happy crocheting!

Nicky 16.05.2018 - 17:49:

Ach jeetje en ik had het alweer uitgehaald 🤐 Dank voor het antwoord. Dan maar weer opnieuw beginnen.

Nicky 15.05.2018 - 21:06:

Ik lees nu bij de vragen dat je in het voorpand niet hoeft te minderen voor de armsgaten. Ik heb dat wel gedaan. Dacht dat als ik niet hoefde te minderen dat dat dan wel beschreven zou worden. Kan ik weer uithalen. Sorry hoor, maat ik vind het een onduidelijk patroon.

DROPS Design 16.05.2018 kl. 16:24:

Dag Nicky, Excuses, ik heb het patroon nog een keer doorgelezen en ik heb een denkfout gemaakt. je mindert dus wel op het voorpand (net als op het achterpand).

Petra 11.05.2018 - 16:10:

Buongiorno, è possibile sostituire il filato Drops Cotton Light con Drops Alpaca? grazie mille!

DROPS Design 11.05.2018 kl. 17:38:

Buongiorno Petra, DROPS Cotton light appartiene al gruppo filati B, mentre Alpaca appartiene al gruppo filati A. Per provare a sostituire il filato, può leggere questo tutorial oppure provare il nostro convertitore di filati . Buon lavoro!

Hennita 11.05.2018 - 16:08:

Ik zie in de beschrijving van het voorpand niets over het minderen voor de armsgaten?? Toch zie ik armsgaten op de tekening. Graag hoor ik waarom dat niet genoemd wordt! Groet Hennita

DROPS Design 11.05.2018 kl. 22:09:

Dag Hennita, Dat klopt, je hoeft niet te minderen voor de armsgaten op de panden. EDIT: Excuses, ik heb het patroon nog een keer doorgelezen en ik heb een denkfout gemaakt. je mindert dus wel op het voorpand (net als op het achterpand).

Bicky 10.05.2018 - 15:35:

Ik had niet gezien dat ik opmerking had ingevuld 😊 als ik bij een mindering ben, dan heb ik een paar keer een grote opening bij de hals bij de 2 stokjes overslaan volgens het patroon. Als ik de stokjes doorhaak , dan heb ik een paar këer 5 stokjes achter elkaar en dan bij de volgende toer voor het minderen kan ik die stokjes samen haken. Heb het al 3 keer uutgehaald. Echt een gepuzzel. Zou fijn zijn als ik een foto kan plaatsen 😊 hartelijk dank voor uw antwoord.

DROPS Design 12.05.2018 kl. 17:02:

Hallo Bicky, Het kan inderdaad soms wat een gepuzzel zijn als je aan het minderen bent in combinatie met een patroon, maar probeer zoveel mogelijk het patroon door te laten lopen, want het zit op een opvallende plek; bij de halslijn.

Nicky 08.05.2018 - 16:48:

Waarom heb ik nog geen antwoord gehad op mijn vraag van 26-4 over de halslijn?

DROPS Design 10.05.2018 kl. 11:01:

Dag Nicky, Je vraag stond bij algemene opmerkingen en niet bij de vragen, vandaar dat ik hem in eerste instantie over het hoofd had gezien. De vraag is nu beantwoord. Veel haakplezier!

Sandrine 06.05.2018 - 13:31:

Bonjour, je voudrais savoir s'il est possible de réaliser ce modèle avec 2 fils 1 fil fabel et 1 fil kid silk. Est-ce que 2 fils de catégorie A correspondent à 1 fil de catégorie B ? Si oui, quelle quantité commander pour une taille M ? cordialement Sandrine

DROPS Design 07.05.2018 kl. 09:16:

Bonjour Sandrine, un fil du groupe B comme Cotton Light ne peut pas être remplacer par 2 fils du groupe A mais plutôt par un autre du groupe B - vous trouverez plus d'infos sur les alternatives ici. Bon crochet!

Mar 06.05.2018 - 05:48:

Ik wil een betere uitleg over de eerste toer rug pand

DROPS Design 06.05.2018 kl. 11:11:

Dag Mar, Hierbij de beschrijving van de eerste toer zonder dat de steken als afkortingen zijn geschreven: Haak 1 stokje in de 4e losse vanaf de haaknaald (= 2 stokjes), 1 stokje in elk van de volgende 5 lossen, * 1 stokje in elk van de volgende 6 lossen, sla 1 losse over *, herhaal van *-* tot er 1 losse over is, 1 stokje in de laatste losse = 80-86-92-104-110-122 stokjes.

Kommentere opskrift DROPS 162-3