DROPS / 162 / 1

Aphrodite by DROPS Design

Hæklet DROPS top i ”Cotton Light” med vifter, stjernemønster og bryderryg. Str S - XXXL.

DROPS Design: Model nr cl-038
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
350-350-400-450-450-500 g f.nr 01, natur

DROPS HÆKLENÅL NR 3,5 – eller den nål du skal bruge for at få 20 st x 10 rækker på 10 x 10 cm.
DROPS PERLEMORKNAP, Buet (hvid), nr 521: 1 stk
----------------------------------------------------------

Kommentarer (255)

50% Bomuld, 50% Polyester
fra 8.50 kr /50g
DROPS Cotton Light uni colour DROPS Cotton Light uni colour 8.50 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 84kr. Læs mere.
MØNSTER:
Se diag A.1 – A.5.

HÆKLEINFO:
I beg af omg med tredbl-st, erstattes første tredbl-st med 5 lm. Omg afsluttes med 1 km i 5.lm.

I beg af hver række/omg med st, erstattes første st med 3 lm. En omg med st afsluttes med 1 km i 3.lm.

I beg af hver række/omg med fm erstattes første fm med 1 lm. En omg afsluttes med 1 km i lm i beg af omg.

INDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 st ind ved at hækle næste 2 st sammen således: Hækl 1 st, men vent med sidste gennemtræk (= 2 m på nålen), hækl derefter næste st, men når sidste gennemtræk gøres trækkes tråden gennem alle 3 m på nålen.
----------------------------------------------------------

TOP:
Arb hækles i flere dele. Først hækles forstykket, derefter 2 trekanter som sættes sammen til bagstykke, til sidst hækles ryg- og forstykke nedad.

FORSTK:
Hækl 175-194-213-237-266-295 lm på nål 3,5 med Cotton Light. Vend og hækl 1 st i fjerde lm fra nålen (= 2 st), * spring over 1 lm, hækl 1 st i hver af de næste 5 lm *, gentag fra *-* og afslut med at springe over 1 lm, 1 st i hver af de 2-3-4-4-3-2 sidste lm = 144-160-176-196-220-244 st. Vend arb. Forstk hækles nu frem og tilbage over de første 72-80-88-98-110-122 st på rækken. Læs HÆKLEINFO! Hækl 1 st i hver st, SAMTIDIG tages der 1 st ind i hver side af hver række - læs INDTAGNINGSTIPS! Der tages ind totalt 16-18-19-21-22-24 gange i hver side = 40-44-50-56-66-74 st, arb måler nu ca 17-19-20-22-23-25 cm. Nu hækles der kun over de første 10-11-13-15-19-22 st på rækken (fra retsiden) således: Hækl 1 st i hver st – Samtidig med at der tages 1 st ind i hver side af arb = 8-9-11-13-17-20 st. Hækl 1 række til på samme måde = 6-7-9-11-15-18 st. Videre hækles der 1 st i hver st, nu er indtagningen mod midt foran færdig, men fortsæt at tage 1 m ind i siden (mod ærmegabet) på hver række 2-3-5-7-11-14 gange til = 4 st tilbage på stroppen i alle str. Fortsæt med 1 st i hver st til arb måler 40-44-48-52-56-60 cm fra lm-rækken. Klip tråden. Gentag i modsat side, men der hækles nu over de sidste 10-11-13-15-19-22 st på rækken. De 20-22-24-26-28-30 st midt på forstk som der ikke hækles over = hals.

RYGSTK:
Rygstk består af to trekanter som sys sammen.
1.TREKANT (øverste del af ryggen): Hækl 33 lm på nål 3,5 med Cotton Light. Vend og hækl 1 fm i anden lm fra nålen (= 2 fm), hækl 1 fm i hver af de 3 næste lm, * spring over 1 lm, 1 fm i hver af de 5 næste lm *, gentag fra *-* og afslut ved at springe over 1 lm, 1 fm i hver af de sidste 3 lm = 28 fm. Vend og hækl efter A.1. Klip tråden når trekanten er færdig, og læg den til side.

2.TREKANT: Den hækles i samme st-række som forstk. Spring over 22-26-30-35-41-47 st (= ærmegab) efter sidste st på forstk. Hækl 1 fm i hver af de 28 næste st, vend og hækl frem og tilbage efter A.1 (der er 22-26-30-35-41-47 st tilbage på rækken efter A.1 = ærmegab). Når denne trekant er færdig sys trekanterne sammen i spidsen.

RYG- OG FORSTYKKE:
Arb hækles ovenfra og ned, på undersiden af lm-rækken fra forstk og rygstk. Først hækles der frem og tilbage, og derefter rundt.

Fra retsiden: Start i første lm, hækl 3 lm (= 1 st) derefter hækles der 1 st i nederste kant af hver st fra st-rækken = 144-160-176-196-220-244 st.
1.RÆKKE (vrangen):
Hækl 1 fm i hver st, SAMTIDIG justeres m-ant til 144-168-180-192-216-240 fm.
2.RÆKKE (retsiden): Hækl A.2 A (= 6 m), hækl A.2 B over de næste 132-156-168-180-204-228 m, hækl A.2 C (= 6 m). Hækl A.2 frem og tilbage en gang i højden. På sidste række i A.2 hækles der 1 km i beg af omg, arb hækles nu videre rundt.

1.OMG: Hækl km frem til 1.lm-bue, derefter hækles der efter A.3 A: Hækl således om hver lm-bue: 1 st + 2 lm + 1 st + 2 lm. I hver st-gruppe hækles der således: 1 st i anden st, 2 lm, 1 st i 4.st, 2 lm, 1 st i 6.st, 2 lm, MEN 2-0-3-6-4-10 gange jævnt fordelt på omg hækles der efter A.3 B: Hækl således om hver lm-bue: 1 st + 2 lm+ 1 st + 2 lm. I hver st-gruppe hækles der således: 1 st i 2. st, 2 lm, 1 st i 3.st, 2 lm, 1 st i 5.st, 2 lm, 1 st i 6.st, 2 lm (der hækles 4 st om viften i stedet for 3) = 64-72-80-88-96-112 st med 2 m mellem hver st. Afslut omg med 1 km i 3.lm i beg af omg.

Videre hækles der efter A.4 (8-9-10-11-12-14 rapporter i bredden).

Hækl A.4 1 gang i højden, nu er der 72-81-90-99-108-126 st med 2 lm mellem hver st på omg. Hækl en omg med 1 st + 2 lm i hver st, SAMTIDIG tages der 0-3-0-3-0-0 st ud jævnt fordelt, der tages ud ved at hækle 1 st + 2 lm + 1 st + 2 lm i en st = 72-84-90-102-108-126 st. Nu hækles der efter diagram A.5 (12-14-15-17-18-21 rapporter i bredden). Hækl diagram A.5 en gang i højden. Klip og hæft tråden. Arb måler nu ca 31 cm i alle str fra lm-rækken i livet, og 63-65-67-69-71-73 cm totalt.

MONTERING:
Sy skulderstropperne fast i hver side på den øverste trekant på rygstk (de 4 st fra skulderstroppen sys mod de 4 yderste fm i hver side af trekanten) – OBS! Prøv toppen først og justere længden på stropperne).

HÆKLEKANT:
Rundt i halsen hækles der en kant således:
1.OMG: Hækl 1 lm, 1 fm, * 1 lm, spring over ca 1 cm, 1 fm *, gentag fra *-* og afslut med 1 km i lm i beg af omg – sørg for at der hækles et antal fm/lm som er delbart med 4.
2.OMG: Hækl 1 lm, * 1 fm i første fm, 3 lm, 1 km om samme fm, hækl 1 fm om næste lm, 1 fm i næste fm, 1 fm om næste lm *, gentag fra *-* og afslut med 1 km i første lm på omg. Klip og hæft tråden.

Rundt om ærmegabene hækles der således (sørg for at denne kant ikke bliver for løs):
ÆRMEGAB UDEN SLIDS:
1.OMG: Hækl 1 lm, 1 fm, * 1 lm, spring over ca 1 cm, 1 fm*, gentag fra *-* og afslut med 1 km i lm i beg af omg – sørg for at der hækles et antal med fm/lm som er delbart med 4.
2.OMG: 3 lm ( = 1 st), 1 st i næste fm, * 2 lm, spring over 1 lm og 1 fm, 1 st om næste lm, 1 st i næste fm *, gentag fra *-*, afslut med 2 lm og 1 km i 3.lm i beg af omg.
3.OMG: 1 lm, hækl 1 fm i hver st og 2 fm om hver lm-bue, afslut med 1 km i første lm.
4.OMG: Hækl 1 lm, * 1 fm i første fm, 3 lm, 1 km i samme fm, hækl 1 fm i hver af de 3 næste fm *, gentag fra *-* og afslut med 1 km i første lm på omg. Klip og hæft tråden.

ÆRMEGAB MED SLIDS:
1.RÆKKE (= fra vrangen): Hækl 1 lm, 1 fm, * 1 lm, spring over 1 cm, 1 fm *, gentag fra *-*, sørg for at der hækles et anta fm/lm som er delbart med 4 + 2. Vend
2.RÆKKE: 3 lm ( = 1 st), 1 st i næste fm, * 2 lm, spring over 1 lm og 1 fm, 1 st om næste lm, 1 st i næste fm *, gentag fra *-*. Vend.
3.RÆKKE: 1 lm, hækl 1 fm i hver st og 2 fm om hver lm-bue. Vend.
4.RÆKKE: Hækl 1 lm, * 1 fm i næste fm, 3 lm, 1 km om samme fm, hækl 1 fm i hver af de 3 næste fm *, gentag fra *-* 1 fm i næste fm, 3 lm, 1 km i samme fm, 1 fm i næste fm. Klip og hæft tråden
Sy en knap øverst i slidsen, den knappes gennem første st i modsat side.

BINDEBÅND:
Klip 2 tråde à 3 meter. Sno dem sammen til de gør modstand, læg snoren dobbelt og lad den tvinde sig sammen. Bind en knude i hver ende. Træk båndet op og ned i rækken med st i livet.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Ikonen i første række i A.1 er ændret til: fm i m under (ikke fm om m under)
Opdateret online: 22.05.2015
.
Opdateret online: 25.06.2015
Lagt ekstra info til under HÆKLEINFO:
På beg af omg med tredbl-st, erstattes første tredbl-st med 5 lm. Omg afsluttes med 1 km i 5.lm.
+
Nyt diag A.5 (mange stangm i masken er skiftet ud med med stangm om maske).
Opdateret online: 02.07.2015

= fm i m under
= fm om m under
= st i m
= st om m
= dbl-st i m
= tredbl-st i m
= 5-dbl-st i m
= 8 lm
= hækl 1 st i næste st - men vent med sidste gennemtræk (= 2 m på nålen), hækl 1 st i hver af de næste 2 st på samme måde, træk tråden gennem alle 4 m på nålen.
= hækl 2 st sm således: Hækl 1 st – men vent med sidste gennemtræk (= 2 m på nålen), hækl 1 st i samme m, træk tråden gennem alle 3 m på nålen.
= Viser sidste omg fra forrige diag
= Hækleretning

Kommentarer (255)

Skriv din kommentar her!

Haylie 17.06.2018 - 07:51:

I don’t understand what it’s sayinf when it says. Work 1 dc in every dc at the same time dec 1 dc In each side on every row.

DROPS Design 18.06.2018 kl. 09:41:

Dear Haylie, continue working dc in rows but dec 1 dc at the beg of the row and dec 1 st at the end of the row as you did before. Happy crocheting!

Heather 12.06.2018 - 12:27:

In response to your reply I was talking about the T shaped symbol with the three lines through it at the beginning of the row. On the video she chains 4 but isn\'t this where you wrap a number of loops round the hook and insert it somewhere? She does not show this on the video.

DROPS Design 12.06.2018 kl. 14:54:

Dear Heather, these 4 chains replace the first triple tr (Uk-English)/dtr (US-English) on the round - this triple tr/dtr is then worked in the tr/dc from previous round (in next repeats). Happy crocheting!

Heather 12.06.2018 - 08:06:

Not that I am expecting an answer to this question either but I don’t know where else to go for help. A5 video does not show how to do the really tall stitch - quintuple treble - after the working two together so I don’t know what it should look like. I think I have chosen the wrong pattern to learn how to read symbols. This is awful.

DROPS Design 12.06.2018 kl. 08:24:

Dear Heather, if you mean the tall sts in the middle of row 9, they are simply 1 dc (US-crochet) around the 3-ch-space below. They are just taller than the other one in diagram due to the diagram itself. Just work them as shown in the video. Happy crocheting!

Heather Dunlop 09.06.2018 - 13:00:

Trying to follow the videos along with the written instructions but have spent much time ripping it out. I have reached the written section "Work A.4 1 time vertically, there are now 72-81-90-99 etc tr with 2 ch between every tr on Round". How do I work vertically? And how do I increase the stitches but keep the little box shapes in order? Please help me.

Nicole 08.06.2018 - 21:11:

Hallo, ich bin ja leider grad schon am Anfang überfordert... 🙈 1. Nach der luftmasche reihe, steht in die 4. Lm ein Stäbchen, dahinter was von 3 Lm und 1 Stäbchen, heißt dass ich muss noch mal drei Lm extra häkeln? Und 2. Was heißt eine Lm überspringen, heißt dass nun dass ich die komplett auslasse oder eine Lm mache und dann eben erst ins nächste ein Stäbchen... ? Danke schon mal für eine Antwort! 😅

DROPS Design 11.06.2018 kl. 08:21:

Liebe Nicole, häkeln Sie die genaue LM-Anzahl für Ihre Größe und dann das erste Stb in diei 4. Lm von der Nadel (= die 3 ersten Lm ersetzen das 1. Stb, so daß Sie insgesamt 2 Stb schon haben). Man überspringt in der ersten R in regelmäßigen Abständen 1 Lm, damit der Rand nicht zu stramm und eng wird und elastisch bleibt. Viel Spaß beim häkeln!

Heather Dunlop 07.06.2018 - 18:47:

Heartbroken. Finished the front only to discover the rest is in symbols which I have no idea how to follow. I could weep. Such a waste of yarn. 😢

DROPS Design 08.06.2018 kl. 08:35:

Dear Mrs Dunlop, you will find videos showing how to work diagrams A.1, A.2, A.3 and A.5. They will help you to understand how to work diagrams. For any further individual assistance with diagrams you are welcome to contact the store where you bought your yarn, even per mail, telephone or via social medias. Happy crocheting!

Geertje 31.05.2018 - 20:54:

Klopt het dat de onderkant wijder wordt als ik de foto bekijk is het aangesloten

DROPS Design 03.06.2018 kl. 20:17:

Hallo Geertje, Dat klopt inderdaad; het is een iets getailleerd model die aan die aan de onderkant wat wijder wordt.

Coutarel 24.05.2018 - 18:48:

Pour la taille M comment terminer le rang A3 A on fait simplement A3 A pas A3 B comment terminer le rang puisque j'ai fais des mailles coulées faut il crocheter sur les mailles coulées? merci pour votre réponse

DROPS Design 25.05.2018 kl. 08:38:

Bonjour Mme Coutarel, au début du tour, vous remplacez la 1ère bride par 3 ml (le 1er A.3A commence ainsi dans le 1er arceau du tour par 3 ml (= 1bride), 2 ml, 1bride. À la fin du tour, crochetez 1 ml, 1 mc dans la 3ème ml du début du tour. Bon crochet!

Nadine 11.05.2018 - 15:13:

Oh ich meinte XL

Nadine 11.05.2018 - 14:57:

Ich habe dieses Top in XXL angefangen, habe aber unter der Brust 22cm zu viel. Bei der Maschenprobe habe ich 16Stb für 10cm. Und dennoch habe ich bei 196M viel zu viel. Ich bin langsam frustriert, habe es vier mal neu angefangen.

DROPS Design 11.05.2018 kl. 16:05:

Liebe Nadine, diese 196 M sind für das ganze Umfang, Vorderteil wird dann nur über die ersten 98 Maschen gehäkelt. Viel Spaß beim häkeln!

Kommentere opskrift DROPS 162-1