DROPS / 162 / 1

Aphrodite by DROPS Design

Hæklet DROPS top i ”Cotton Light” med vifter, stjernemønster og bryderryg. Str S - XXXL.

DROPS Design: Model nr cl-038
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
350-350-400-450-450-500 g f.nr 01, natur

DROPS HÆKLENÅL NR 3,5 – eller den nål du skal bruge for at få 20 st x 10 rækker på 10 x 10 cm.
DROPS PERLEMORKNAP, Buet (hvid), nr 521: 1 stk
----------------------------------------------------------

Kommentarer (238)
DROPS Cotton Light DROPS Cotton Light
50% Bomuld, 50% Polyester
fra 8.50 kr /50g
DROPS Cotton Light uni colour DROPS Cotton Light uni colour 8.50 kr /50g
YarnLiving
Pinde & Hæklenåle
Garnet til denne opskrift koster fra 84kr. Læs mere.
MØNSTER:
Se diag A.1 – A.5.

HÆKLEINFO:
I beg af omg med tredbl-st, erstattes første tredbl-st med 5 lm. Omg afsluttes med 1 km i 5.lm.

I beg af hver række/omg med st, erstattes første st med 3 lm. En omg med st afsluttes med 1 km i 3.lm.

I beg af hver række/omg med fm erstattes første fm med 1 lm. En omg afsluttes med 1 km i lm i beg af omg.

INDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 st ind ved at hækle næste 2 st sammen således: Hækl 1 st, men vent med sidste gennemtræk (= 2 m på nålen), hækl derefter næste st, men når sidste gennemtræk gøres trækkes tråden gennem alle 3 m på nålen.
----------------------------------------------------------

TOP:
Arb hækles i flere dele. Først hækles forstykket, derefter 2 trekanter som sættes sammen til bagstykke, til sidst hækles ryg- og forstykke nedad.

FORSTK:
Hækl 175-194-213-237-266-295 lm på nål 3,5 med Cotton Light. Vend og hækl 1 st i fjerde lm fra nålen (= 2 st), * spring over 1 lm, hækl 1 st i hver af de næste 5 lm *, gentag fra *-* og afslut med at springe over 1 lm, 1 st i hver af de 2-3-4-4-3-2 sidste lm = 144-160-176-196-220-244 st. Vend arb. Forstk hækles nu frem og tilbage over de første 72-80-88-98-110-122 st på rækken. Læs HÆKLEINFO! Hækl 1 st i hver st, SAMTIDIG tages der 1 st ind i hver side af hver række - læs INDTAGNINGSTIPS! Der tages ind totalt 16-18-19-21-22-24 gange i hver side = 40-44-50-56-66-74 st, arb måler nu ca 17-19-20-22-23-25 cm. Nu hækles der kun over de første 10-11-13-15-19-22 st på rækken (fra retsiden) således: Hækl 1 st i hver st – Samtidig med at der tages 1 st ind i hver side af arb = 8-9-11-13-17-20 st. Hækl 1 række til på samme måde = 6-7-9-11-15-18 st. Videre hækles der 1 st i hver st, nu er indtagningen mod midt foran færdig, men fortsæt at tage 1 m ind i siden (mod ærmegabet) på hver række 2-3-5-7-11-14 gange til = 4 st tilbage på stroppen i alle str. Fortsæt med 1 st i hver st til arb måler 40-44-48-52-56-60 cm fra lm-rækken. Klip tråden. Gentag i modsat side, men der hækles nu over de sidste 10-11-13-15-19-22 st på rækken. De 20-22-24-26-28-30 st midt på forstk som der ikke hækles over = hals.

RYGSTK:
Rygstk består af to trekanter som sys sammen.
1.TREKANT (øverste del af ryggen): Hækl 33 lm på nål 3,5 med Cotton Light. Vend og hækl 1 fm i anden lm fra nålen (= 2 fm), hækl 1 fm i hver af de 3 næste lm, * spring over 1 lm, 1 fm i hver af de 5 næste lm *, gentag fra *-* og afslut ved at springe over 1 lm, 1 fm i hver af de sidste 3 lm = 28 fm. Vend og hækl efter A.1. Klip tråden når trekanten er færdig, og læg den til side.

2.TREKANT: Den hækles i samme st-række som forstk. Spring over 22-26-30-35-41-47 st (= ærmegab) efter sidste st på forstk. Hækl 1 fm i hver af de 28 næste st, vend og hækl frem og tilbage efter A.1 (der er 22-26-30-35-41-47 st tilbage på rækken efter A.1 = ærmegab). Når denne trekant er færdig sys trekanterne sammen i spidsen.

RYG- OG FORSTYKKE:
Arb hækles ovenfra og ned, på undersiden af lm-rækken fra forstk og rygstk. Først hækles der frem og tilbage, og derefter rundt.

Fra retsiden: Start i første lm, hækl 3 lm (= 1 st) derefter hækles der 1 st i nederste kant af hver st fra st-rækken = 144-160-176-196-220-244 st.
1.RÆKKE (vrangen):
Hækl 1 fm i hver st, SAMTIDIG justeres m-ant til 144-168-180-192-216-240 fm.
2.RÆKKE (retsiden): Hækl A.2 A (= 6 m), hækl A.2 B over de næste 132-156-168-180-204-228 m, hækl A.2 C (= 6 m). Hækl A.2 frem og tilbage en gang i højden. På sidste række i A.2 hækles der 1 km i beg af omg, arb hækles nu videre rundt.

1.OMG: Hækl km frem til 1.lm-bue, derefter hækles der efter A.3 A: Hækl således om hver lm-bue: 1 st + 2 lm + 1 st + 2 lm. I hver st-gruppe hækles der således: 1 st i anden st, 2 lm, 1 st i 4.st, 2 lm, 1 st i 6.st, 2 lm, MEN 2-0-3-6-4-10 gange jævnt fordelt på omg hækles der efter A.3 B: Hækl således om hver lm-bue: 1 st + 2 lm+ 1 st + 2 lm. I hver st-gruppe hækles der således: 1 st i 2. st, 2 lm, 1 st i 3.st, 2 lm, 1 st i 5.st, 2 lm, 1 st i 6.st, 2 lm (der hækles 4 st om viften i stedet for 3) = 64-72-80-88-96-112 st med 2 m mellem hver st. Afslut omg med 1 km i 3.lm i beg af omg.

Videre hækles der efter A.4 (8-9-10-11-12-14 rapporter i bredden).

Hækl A.4 1 gang i højden, nu er der 72-81-90-99-108-126 st med 2 lm mellem hver st på omg. Hækl en omg med 1 st + 2 lm i hver st, SAMTIDIG tages der 0-3-0-3-0-0 st ud jævnt fordelt, der tages ud ved at hækle 1 st + 2 lm + 1 st + 2 lm i en st = 72-84-90-102-108-126 st. Nu hækles der efter diagram A.5 (12-14-15-17-18-21 rapporter i bredden). Hækl diagram A.5 en gang i højden. Klip og hæft tråden. Arb måler nu ca 31 cm i alle str fra lm-rækken i livet, og 63-65-67-69-71-73 cm totalt.

MONTERING:
Sy skulderstropperne fast i hver side på den øverste trekant på rygstk (de 4 st fra skulderstroppen sys mod de 4 yderste fm i hver side af trekanten) – OBS! Prøv toppen først og justere længden på stropperne).

HÆKLEKANT:
Rundt i halsen hækles der en kant således:
1.OMG: Hækl 1 lm, 1 fm, * 1 lm, spring over ca 1 cm, 1 fm *, gentag fra *-* og afslut med 1 km i lm i beg af omg – sørg for at der hækles et antal fm/lm som er delbart med 4.
2.OMG: Hækl 1 lm, * 1 fm i første fm, 3 lm, 1 km om samme fm, hækl 1 fm om næste lm, 1 fm i næste fm, 1 fm om næste lm *, gentag fra *-* og afslut med 1 km i første lm på omg. Klip og hæft tråden.

Rundt om ærmegabene hækles der således (sørg for at denne kant ikke bliver for løs):
ÆRMEGAB UDEN SLIDS:
1.OMG: Hækl 1 lm, 1 fm, * 1 lm, spring over ca 1 cm, 1 fm*, gentag fra *-* og afslut med 1 km i lm i beg af omg – sørg for at der hækles et antal med fm/lm som er delbart med 4.
2.OMG: 3 lm ( = 1 st), 1 st i næste fm, * 2 lm, spring over 1 lm og 1 fm, 1 st om næste lm, 1 st i næste fm *, gentag fra *-*, afslut med 2 lm og 1 km i 3.lm i beg af omg.
3.OMG: 1 lm, hækl 1 fm i hver st og 2 fm om hver lm-bue, afslut med 1 km i første lm.
4.OMG: Hækl 1 lm, * 1 fm i første fm, 3 lm, 1 km i samme fm, hækl 1 fm i hver af de 3 næste fm *, gentag fra *-* og afslut med 1 km i første lm på omg. Klip og hæft tråden.

ÆRMEGAB MED SLIDS:
1.RÆKKE (= fra vrangen): Hækl 1 lm, 1 fm, * 1 lm, spring over 1 cm, 1 fm *, gentag fra *-*, sørg for at der hækles et anta fm/lm som er delbart med 4 + 2. Vend
2.RÆKKE: 3 lm ( = 1 st), 1 st i næste fm, * 2 lm, spring over 1 lm og 1 fm, 1 st om næste lm, 1 st i næste fm *, gentag fra *-*. Vend.
3.RÆKKE: 1 lm, hækl 1 fm i hver st og 2 fm om hver lm-bue. Vend.
4.RÆKKE: Hækl 1 lm, * 1 fm i næste fm, 3 lm, 1 km om samme fm, hækl 1 fm i hver af de 3 næste fm *, gentag fra *-* 1 fm i næste fm, 3 lm, 1 km i samme fm, 1 fm i næste fm. Klip og hæft tråden
Sy en knap øverst i slidsen, den knappes gennem første st i modsat side.

BINDEBÅND:
Klip 2 tråde à 3 meter. Sno dem sammen til de gør modstand, læg snoren dobbelt og lad den tvinde sig sammen. Bind en knude i hver ende. Træk båndet op og ned i rækken med st i livet.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Ikonen i første række i A.1 er ændret til: fm i m under (ikke fm om m under)
Opdateret online: 22.05.2015
.
Opdateret online: 25.06.2015
Lagt ekstra info til under HÆKLEINFO:
På beg af omg med tredbl-st, erstattes første tredbl-st med 5 lm. Omg afsluttes med 1 km i 5.lm.
+
Nyt diag A.5 (mange stangm i masken er skiftet ud med med stangm om maske).
Opdateret online: 02.07.2015

= fm i m under
= fm om m under
= st i m
= st om m
= dbl-st i m
= tredbl-st i m
= 5-dbl-st i m
= 8 lm
= hækl 1 st i næste st - men vent med sidste gennemtræk (= 2 m på nålen), hækl 1 st i hver af de næste 2 st på samme måde, træk tråden gennem alle 4 m på nålen.
= hækl 2 st sm således: Hækl 1 st – men vent med sidste gennemtræk (= 2 m på nålen), hækl 1 st i samme m, træk tråden gennem alle 3 m på nålen.
= Viser sidste omg fra forrige diag
= Hækleretning

Kommentarer (238)

Leave your comment!

Halkenhäuser 07.02.2018 - 12:42:

Hallo, Ich häkle das Top gerade. Beim Rückenteil steht eine Gesamtlänge bei Größe M von 44 cm in der gesamtübersicht von 34 cm. Die 44 cm erscheinen mir etwas lang.

DROPS Design 07.02.2018 kl. 13:50:

Liebe Halkenhäuser, diese 44 cm sind von Anfang von dem Vorderteil bis zur Ende von dem Träger gemessen, dh Vorderteil mißt 34 cm in der Größe M + 10 cm Träger, diese 10 cm extra werden dann am Rückenteil zusammengenäht. Viel Spaß beim stricken!

Ingrid Schumann 22.01.2018 - 19:20:

Opskrift 162-1. Er nået til mønster A4 hvor jeg skal ha 90 stangmasker men problemet er at det ikke går op i 8 som mønster viser der bliver 2 stangmasker for meget hvordan klare jeg den venlig hilsen Ingrid

Debra 09.12.2017 - 18:01:

Reference pattern DROPS 162-1 Has this pattern been rewritten? It is so confusing. I can’t get past the second round. It shouldn’t be this hard! Why doesn’t it say something like 4dc, dec, 4dc instead of saying to decrease a total of 18 times. I’ve been crocheting for 40 yrs and this is the worst pattern I’ve ever encountered. I really want to make this top, but after struggling for the past hour (and still on the foundation row) I have a major headache!

DROPS Design 10.12.2017 kl. 01:09:

Dear Debra, we are sorry you find the patterns confusing. For this pattern there was no major rewriting done, only minor corrections, that you can find under the "corrections" tab. The patterns are usually given to a wide range of sizes. The instructions are more general, helping the knitters / crocheters have more overview of their work. Also this way it is easier to modify things.There is a lesson on how to calculate these evenly distributed increases/ decreases. Happy Crocheting.

Carol Jones 16.08.2017 - 15:00:

I have been crocheting for decades and this is one of the worst patterns I have encountered! I had planned to make I for my daughter but I can't get past the front piece where it says to work only the first 72 dc on row. I read all comments & it still is not clear. There appears to be a lot of confusion with others and a lot of corrections for this pattern. Wouldn't it be more effective to update the pattern to end the confusion?

Lynn Burkley 16.08.2017 - 06:43:

I am an experienced crocheted but have been stumped by the front panel of this beautiful top. I worked one side as directed but what an I doing with all off the unused stitches! Done one side and now says to work on the unused stitches but do I join them to ones already worked? Perpaps you can show s series if completed photos and how it all assembles? Been crocheting 43 yrs and have never been so confused with how a pattern is assembled. Thank you

DROPS Design 20.08.2017 kl. 22:24:

Hi Lynn, I am not sure what you mean by the 'unused' stitches, but further on in the pattern you will work the body part top down on al the stitches.

Daniela Nunez 25.07.2017 - 13:33:

Sehr geehrtes Team, ich habe das Aphrodite Top in S fertig, in der Angabe steht 350g Garn. Ich brauchte nur 200g. Also 150g zuviel gekauft. Das war leider nicht das erste Mal. Auch bei einem Model mit Alpaca blieben mehr als 4 Knäuel über obwohl ich genau nach Anleitung arbeitete. Bei einem anderen Model ebenso. Das ist ärgerlich wenn jedesmal soviel über bleibt. Vielleicht können Sie die Mengenangaben überprüfen, es scheint ja etwas nicht zu stimmen. Vielen Dank Daniela

Eva 16.07.2017 - 11:36:

Försöker skriva ut gratismönster men kommer med texten error

DROPS Design 08.08.2017 kl. 14:16:

Hei Eva. Bruker du print-ikonet på din PC`en eller klikker du på "Skriv ut: Oppskrift" til høyre/under bildet? Jeg har ingen problemer når jeg bruker "Skriv ut: Oppskrift". Evnt. må du sjekke dine innstillinge på din PC. God Fornøyelse!

Mia 08.07.2017 - 13:23:

Hej. Jeg kan ikke finde ud af hvor på forstykket jeg skal tælle fra når jeg skal hækle 2. Trekant? Kan jeg få hjælp til det?

DROPS Design 12.07.2017 kl. 13:49:

Du hopper over det antal masker i din størrelse i siden som er til ærmegab, hækler 1 fm i hver af de 28 fm på ryggen, de m som er tilbage er til det andet ærmegab. Se også gerne vore tre videoer som viser hvordan du gør. God fornøjelse!

Katrin Scharf 30.06.2017 - 20:59:

Ich habe das Top in S gehäkelt und merke nun, dass es trotzdem viel zu groß ist und weiter unten auch nicht enger wird. Als ich ein Shirt von mir über meine Arbeit legte und die Stäbchen der Anfangsreihe vom VORDERTEIL zählte, komme ich auf ca. 94 Stäbchen, anstatt auf 144. Wie viele Maschen muss ich nun anschlagen, damit das Muster im weiteren Verlauf nicht groß gestört wird. Muss der Anschlag durch eine bestimmt Zahl teilbar sein + WendeLm?

DROPS Design 03.07.2017 kl. 09:00:

Liebe Frau Scharf, wir können leider nicht jede Anleitung nach jeder Geschmack anpassen, gerne wenden Sie sich an Ihrem DROPS Laden. Viel Spaß beim häkeln!

Vincenza Sciascia 23.05.2017 - 15:39:

Buon pomeriggio, ho provato a comprendere cosa voglia significare la parte che riguarda il GIRO 1, la parte dove si fa riferimento MA 2-0-3-6-4-10 volte distribuite a intervalli regolari sul giro,e la parte dove dice che dopo aver lavorato il diagramma A.3 B si dovrebbero avere 64-72-80-88-96-112 m.a con 2 m tra ogni m.a., queste 2 m a cui si fa riferimento tra ogni maglia cosa vuol dire? Se gentilmente mi aiutaste a capire! Grazie.

DROPS Design 23.05.2017 kl. 16:31:

Buongiorno Vincenza. Per il Giro 1, p.es taglia S, vuol dire che per 2 volte deve lavorare A3b e non A3a. Quindi lavora A.3B come segue in ogni arco di cat: 1 m.a + 2 cat + 1 m.a + 2 cat e in ogni gruppo di m.a lavorare come segue: 1 m.a nella 2a m.a, 2 cat, 1 m.a nella 3a m.a, 2 cat, 1 m.a nella 5a m.a, 2 cat, 1 m.a nella 6a m.a, 2 cat. Le 2 m sono le 2 catenelle che ci sono tra ogni maglia alta. Buon lavoro!

Kommentere opskrift DROPS 162-1