DROPS / 161 / 36

Ice Magic by DROPS Design

Stickade DROPS sockor i ”Fabel” med norskt mönster. Stl 35 - 43.

Tags: nordisk, sockor,
DROPS Design: Modell nr fa-300
Garngrupp A
----------------------------------------------------------
Storlek: 35/37 – 38/40 - 41/43
Garnåtgång:
DROPS FABEL från Garnstudio
50-100-100 g nr 340, blue lagoon
50 g i alla stl i nr 100, natur

DROPS STRUMPST NR 3 – eller det st.nr du måste använda för att få 23 m x 32 v slätst på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

DROPS Fabel uni colour DROPS Fabel uni colour 25.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 50kr. Läs mer.

Instruktioner

MÖNSTER:
Diag A.1 – A.4. Hela mönstret stickas i slätst.

HÄLMINSKNING:
VARV 1 (= rätsidan): Sticka tills det återstår 9 m, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över, vänd arb.
VARV 2 (= avigsidan): Sticka tills det återstår 9 m, lyft nästa m som om den skulle stickas avig, 1 am, drag den lyfta m över, vänd arb.
VARV 3 (= rätsidan): Sticka tills det återstår 8 m, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över, vänd arb.
VARV 4 (= avigsidan): Sticka tills det återstår 8 m, lyft 1 m som om den skulle stickas avig, 1 am, drag den lyfta m över, vänd arb.
Fortsätt minskn på samma sätt genom att sticka tills det återstår 1 m mindre innan det lyfts 1 m tills det återstår 15-15-15 m på st.
--------------------------------------------------------

SOCKA:
Arb stickas runt på strumpst. Lägg upp 66 m på strumpst 3 med blue lagoon. Sticka 6 v rätt, 1 v avigt (= vikkant) och 6 v rätt. Sedan stickas det efter diag A.1 över alla m (= 3 ggr på bredden) – SAMTIDIGT på sista v av A.1 justeras maskantalet till 63-70-70 m. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
När A.1 har stickats 1 gång på höjden stickas A.2 över alla m (= 9-10-10 ggr på bredden) - SAMTIDIGT som maskantalet justeras till 62-68-68 m på sista v i A.2. När A.2 har stickats 1 gång på höjden sätts 31-37-37 m på en tråd = 31 m till häl.
Sticka A.4 över häl-m i 5-5½-6 cm, sätt en markör, sedan minskas det till häl - se HÄLMINSKN – fortsätt i mönster efter A.4.
Efter hälminskn stickas det upp 12-13-14 m på varje sida av hälen (sticka upp varannan natur och blue lagoon så att det passar in i A.4) och de 31-37-37 m från tråden sätts tillbaka på st = 70-78-80 m. De 31-37-37 m uppepå foten stickas så här: A.3A (= 3 m), A.3B (= 25-31-31 m), A.3C (= 3 m), m under foten stickas det med A.4 (= 31 m) - SAMTIDIGT minskas det på varje sida av A.3 (m uppepå foten). Sticka de 2 m före A.3A räta tills och de 2 m efter A.3C vridet räta tills (dvs att det stickas i bakre maskbågarna i stället för i främre), upprepa på vartannat v totalt 6 ggr = 58-66-68 m. Fortsätt med mönster A.3 och A.4 tills arb mäter 17-18-21 cm från markören på hälen (= 5-6-6 cm kvar). Sedan stickas det så här: A.3A, A.3B över de nästa 25-31-31 m, A.3C, A.4 över de nästa 27-29-31 m. SAMTIDIGT som det minskas för tårna på varje sida av A.3A/A.3C. Minska så här före A.3A/C: de 2 sista m räta tills. Minska så här efter A.3A/C: lyft första m, 1 rm, drag den lyfta m över. Minska på vartannat v totalt 6-9-9 ggr och sedan på varje v totalt 4-1-1 ggr = 18-26-28 m kvar. På nästa v stickas alla m 2 och 2 räta tills = 9-13-14 m. Klipp av tråden och drag den genom de resterande m, drag åt och fäst ordentligt. Sticka en socka till på samma sätt.

MONTERING:
Vik in vikkanten, och sy fast med små, osynliga stygn.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 27.08.2015
Rättelse:... Fortsätt med mönster A.3 och A.4 tills arb mäter 17-18-21 cm från markören på hälen (= 5-6-6 cm kvar). Sedan stickas det så här: A.3A, A.3B över de nästa 25-31-31 m, A.3C, A.4 över de nästa 27-29-31 m....

Diagram

= natur
= blue lagoon

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 161-36) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (22)

Anita Wangen 05.01.2020 - 23:24:

Når jeg strikker hælfellingen blir den ytterste av maskene så løse at det blir hull. Noe tips for å forhindre dette? Er det fordi en strikkker annenhver maske med to tråder?

DROPS Design 06.01.2020 kl. 07:13:

Hei Anita, Du kan prøve å ta masken av pinnen, vri den, sette den tilbake på pinnen og strikke den etterpå, God fornøyelse!

Gill Knight 03.08.2018 - 19:17:

I don't understand what it means in the pattern with 66 stitches when it says adjust stitches to 68 for the large size. How are we adjusting? Casting on more stitches?

DROPS Design 04.08.2018 kl. 23:38:

Dear Gill, yes it means that in that certain row you should add (increase) or decrease enough stitches so you will have the number that is given. In your case that is decreasing two stitches in the round. Happy Knitting!

Monica 23.06.2016 - 21:02:

Buongiorno, con quante maglie bisogna iniziare per le taglie 38-40? C'è solo un'indicazione (66m) ma mi sembra un po' strano che siano le stesse per tutte le taglie. Grazie mille :)

DROPS Design 23.06.2016 kl. 21:09:

Buongiorno Monica. Si avviano 66 m per tutte le taglie. Il numero delle m cambia per le diverse taglie nel corso del lavoro. Buon lavoro!

Carmen Wirth 07.02.2016 - 18:03:

Hallo, ich habe mir heute Wolle für drei Paar Socken bestellt, weil sie mir und auch meinem Mann sehr gut gefallen. Ich studiere nun die Anleitung und stolpere sogleich über eine Formulierung: ,,in Norwegertechnik mit mehreren Wollknäuel arbeiten,, Bedeutet dies bei 5 Maschen einer Farbe jeweils einen neuen Knäuel zu nehmen oder kann ich über diese Strecke die zweite Farbe mitführen. Sind 4 oder 5 Maschen zuviel für einen Spannfaden hinter der Arbeit. Danke. MfG C.Wirth

DROPS Design 09.02.2016 kl. 14:44:

Sie führen die 2. Farbe stets mit, wenn in einer Rd mit 2 Farben gearbeitet wird. Sie können den Faden problemlos über ca. 4 Maschen mitführen, wenn es mehr Maschen sind, verschränken Sie den mitgeführten Faden einfach mit dem Arbeitsfaden, dann hängt er nicht durch und Sie verheddern sich beim Anziehen nicht darin. "Norwegertechnik" ist gleichbedeutend mit Fair-Isle, dazu finden Sie auch Videos im Kopf neben dem Foto.

Andrea 05.05.2015 - 12:00:

Vielen Dank. So ist es klar!!!

Andrea 04.05.2015 - 09:36:

Ich komme nichtweiter... nach der Ferse nehme habe ich 15 Maschen auf der Nadel, fasse seitliche jeweils wieder 12 Maschen auf und hole die 31 stillgelegten Machen wieder auf die Nadel zurück. Somit habe habe ich 70 Maschen. Das verstehe ich. Weiter die Maschen der Fußsole mit 31Maschen: 70 - 31 = 39 Aber A3a (3 Maschen ) + A3B (31Maschen ) + A3C (3 Maschen ) ergeben zusammen nur 37 Maschen. Das heißt es bleiben 2 Maschen übrig....... Wo ist mein Fehler......

DROPS Design 04.05.2015 kl. 23:52:

Ich denke, der Hinweis, dass A.4 aus 31 M besteht, ist an der Stelle etwas irreführend - denn Sie müssen einfach über alle Fußsohlen-M A.4 stricken. Sie stricken die Runde insgesamt wie folgt: 31 M sind Fußrücken-M (diese M haben mit den M von A.4 nichts zu tun, es sind rein zufällig auch 31 M), der Rest, 39 M, sind die Fußsohlen-M. Die 31 Fußrücken-M stricken Sie in A.3A (3 M), A.3B (25 M - Sie müssen die richtige Größe beachten, die kleinste Größe, die Sie stricken, hat bei A.3B nur 25 M) und A.3C (3 M), alle 39 Fußsohlen-M stricken Sie in A.4. Dann sollte alles aufgehen.

Viktoria Heep 14.04.2015 - 00:06:

Hallo, leider stimmt das Strickmuster nicht mit den abgebildeten Socken im Abschluss überein. Zum Schluss soll 2 x A.4 gearbeitet werden, gem.Bild würde ich sagen es ist auf der Oberseite des Fußes eine Abwandlung von A.3B?

DROPS Design 14.04.2015 kl. 14:41:

Sie haben Recht, es sieht auf dem Foto so aus, als müsste wie folgt gestrickt werden: "A.3A, A.3B über die nächsten 25-31-31 M, A.3C, A.4 über die nächsten 27-29-31 M ...". Ich werde das an die Designerinnen weiterleiten. Sie können wie oben beschrieben weiterstricken, das Muster wird dann mit den Abnahmen natürlich rechts und links abgeschnitten, das sieht man ja auch auf dem Bild.

Ellen 29.03.2015 - 20:28:

Als je met de teenminderingen gaat beginnen staat er in het patroon dat je onder andere A. 4 moet breien. Dit is het streepjespatroon. Maar op de foto is dit toch anders?

DROPS Design 30.03.2015 kl. 10:15:

Ik denk dat u gelijk hebt en dat op de voorkant het bloemenpatroon gewoon door moet lopen. Uw vraag is doorgestuurd naar onze designafdeling, maar het kan een tijdje duren voor daar antwoord op komt.

Jannette 21.02.2015 - 11:34:

Wol is in huis, maar nog 1 vraag voor ik aan mijn eerste paar sokken ga beginnen: is er een reden voor dat bij sokken altijd gekozen wordt voor breinaalden zonder knop, of kun je ook gewoon je rondbreinaald gebruiken?

DROPS Design 23.02.2015 kl. 14:43:

Hoi Jannette. De meeste breien hun sokken op naalden zonder knop, maar vind je het prettiger, mag je altijd kiezen voor een kleine rondbreinaald of gebruik de "magic loop" techniek (Zie video hieronder). Veel plezier mee!

Jannette 16.02.2015 - 16:45:

Wat een mooi patroon. Ik neem aan dat je de kleur waar je niet mee werkt mee neemt aan de verkeerde kant. Hoe voorkom ik dan dat de eerste steek na een kleurwisseling groot wordt? En blijf je niet haken achter al die draadjes als je de sok aantrekt?

DROPS Design 17.02.2015 kl. 14:24:

Hoi Janette. Je breit volgens de fair-isle techniek, op deze manier brei je de ene draad mee en om de 3-4 st wordt deze "vastgebreid" zodat je geen losse draadjes hebt. Kijk ook deze video hoe je fair-isle breit:

Kommentér oppskrift DROPS 161-36