DROPS / 161 / 38

Ocean View by DROPS Design

Stickade DROPS sockor i ”Fabel” med rätstickning stickade sidledes. Stl 35-42

Tags: sidledes, sockor,
  • Ocean View / DROPS 161-38 - Stickade DROPS sockor i ”Fabel” med rätstickning stickade sidledes. Stl 35-42
  • Ocean View / DROPS 161-38 - Stickade DROPS sockor i ”Fabel” med rätstickning stickade sidledes. Stl 35-42
DROPS Design: Modell nr fa-292
Garngrupp A
----------------------------------------------------------
Storlek: 35/37 - 38/39 - 40/42
Fotens längd: 22 - 24 - 26 cm
Sockans höjd: 24 - 26 - 28 cm
Garnåtgång: DROPS FABEL från Garnstudio
50-50-100 g nr 910, sea mist
50-50-100g nr 162, blue sea

DROPS ST NR 2,5 - eller det st.nr du måste ha för att få 26 m x 52 v rätst på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

(1 rätst rand= 2 räta varv)

RÄNDER:
Det stickas 2 v rätst i varje färg. Byt färg från rätsidan.

STICKTIPS:
För varje gång man vänder mitt på v lyfts 1:a m. Strama tråden och sticka sedan vidare som förut. Detta görs för att slippa hål i övergångarna.

MONTERINGSTIPS:
Tån ska dras ihop, sätt därför 1 tråd i de yttersta maskbågarna mot tån och låt denna följa med i arb. Använd denna tråd till att dra ihop tån till slut.
--------------------------------------------------------

SOCKA:
Sockan stickas fram och tillbaka från mitt under foten, över vristen och avslutas mitt under foten. Hela sockan stickas i RÄTST- se förkl ovan och RÄNDER -se förkl ovan. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
TÅ: På vart 3:e och 4:e v stickas det förkortade v, det vill säga att varannan gång man stickar ned mot tån stickas det inte över alla m, utan vänds mitt i arb när det återstår 10-13-16 m - Läs STICKTIPS!

Lägg upp 120-130-140 m på st 2,5 med blue sea. Först stickas det förhöjning bak så här: Sticka 12 m, vänd lyft 1 m, sticka 11 m tillbaka. Byt färg.
Sticka 20 m, vänd, lyft 1 m, sticka 19 m tillbaka. Byt färg.
Sticka 28 m, vänd, lyft 1 m, sticka 27 m tillbaka. Byt färg.
Sticka 36 m, vänd, lyft 1 m, sticka 35 m tillbaka. Byt färg.
Sticka 44 m, vänd, lyft 1 m, sticka 43 m tillbaka. Byt färg.
Sticka 52 m, vänd, lyft 1 m, sticka 51 m tillbaka. Byt färg.
Stl 40/42: Sticka 60 m, vänd, lyft 1 m, sticka 59 m tillbaka. Byt färg.

ALLA STL: Sticka 6 vöver alla m (kom ihåg förkortade v mot tån - dvs den motsatta sidan av förhöjningen). Läs
MONTERINGSTIPS! Och kom ihåg att byta färg för varje rätst rand resten av arb.

Sedan minskas det till häl så här: Sätt 1 markör i den 62:a-68:e-72:a m (räknat från sidan med förhöjning). Minska 1 m på varje sida av m med markör på vartannat v totalt 11 ggr = 98-108-118 m. Sticka rätst tills arb mäter 9-11-13 cm från sista minskn.
Sedan ökas det till häl så här: Sätt 1 markör i den 51:a-57:e-61:a m (räknat från sidan med förhöjning). Öka 1 m på varje sida av m med markör på vartannat v totalt 11 ggr = 120-130-140 m. Sticka 6 v över alla m.
Sedan stickas det förhöjning bak så här:

Stl 40/42: Sticka 60 m, vänd, lyft 1 m, sticka 59 m tillbaka.

ALLA STL: Sticka 52 m, vänd, lyft 1 m, sticka 51 m tillbaka.
Sticka 44 m, vänd, lyft 1 m, sticka 43 m tillbaka.
Sticka 36 m, vänd, lyft 1 m, sticka 35 m tillbaka.
Sticka 28 m, vänd, lyft 1 m, sticka 27 m tillbaka.
Sticka 20 m, vänd, lyft 1 m, sticka 19 m tillbaka.
Sticka 12 m, vänd, lyft 1 m, sticka 11 m tillbaka.
Sätt alla m på 1 tråd.

MONTERING:
Sy ihop m från tråden och uppläggningskanten med maskstygn. Sömmen kommer under foten och upp längs baksidan av skaftet. Dra ihop tån och fäst tråden noga.

Sticka en socka till på samma sätt.
signature

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 161-38) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (27)

country flag Hilly 17.06.2020 - 17:53:

Wanneer er staat "Brei 6 nld over alle st (denk om de verkorte toeren richting de teen)"; zijn dat dan 6 hele toeren en 4 verkorte (totaal 5 ribbels), of 4 hele en 2 verkorte (3 ribbels)?

user icon DROPS Design 18.06.2020 kl. 09:22:

Dag Hilly,

Je breit 6 hele naalden en binnen die 6 naalden houd je de verkorte toeren van de teen in de gaten (dus elke 3e en 4e naald verkorte toeren, waarbij je niet over de laatste steken van de teen breit).

country flag Monica Trautmann 15.05.2019 - 22:05:

I have made one sock and started the second. I seem to have an excess of material in the toe region. Is there a way to make a toe shaping? I have knit all kinds of socks but this is my first sideways sock. I found the instructions not clear for the toe short rows. Can anyone clarify this to me?

user icon DROPS Design 16.05.2019 kl. 10:23:

Dear Mrs Trautmann, to shape the toe you have to work short rows: every row worked over all stitches (= after the elevation leg at the beg of sock + before elevation at the end of sock), work all rows from RS as follows: 2 rows over all stitches, 2 rows until 10-13-16 sts remain towards toe. This way, you will have less rows on toe than on the rest of the sock and it will shape the toe section. Happy knitting!

country flag Martina 06.05.2019 - 10:50:

Leider ist das nicht die richtige Antwort. Meine Frage bezog sich nicht auf die Fertigstellung der Spitze, sondern auf das Schließen der Längsnaht. Martina Frage Gibt es ein Video, welches zeigt, wie im Maschenstich, offene Maschen mit Anschlagmaschen verbunden werden? Ich verzweifele gerade daran DROPS Design Antwort Liebe Martina, ja sicher dieses Video zeigt wie man den Faden an der Kante einfach dem Strickstück "mitlaufen" lassen kann. Viel Spaß beim stricken!

user icon DROPS Design 06.05.2019 kl. 11:08:

Liebe Martina, Entschuldigung für das Misverständnis - hier werden Sie die Anschlagskante zu den stillgelegten Maschen zusammennähen, mit den beiden Technikien: wie beim Schulternaht (= Anschlagskante) und Maschenstich (= stillgelegten Maschen). Viel Spaß beim fertigstellen!

country flag Martina 05.05.2019 - 10:04:

Gibt es ein Video, welches zeigt, wie im Maschenstich, offene Maschen mit Anschlagmaschen verbunden werden? Ich verzweifele gerade daran 😕

user icon DROPS Design 06.05.2019 kl. 09:51:

Liebe Martina, ja sicher dieses Video zeigt wie man den Faden an der Kante einfach dem Strickstück "mitlaufen" lassen kann. Viel Spaß beim stricken!

country flag Nora Selmer 30.03.2019 - 11:21:

Jeg har ikke strikket sokker før og skjønner ikke oppskriften helt. Når jeg har felt av til hæl og sitter med 118 m på to forskjellige pinner, skal jeg da begynne å strikke de 118 maskene frem og tilbake SAMMEN eller frem og tilbake hver for seg på to ulike pinner?

user icon DROPS Design 05.04.2019 kl. 14:18:

Hei Nora. Du har 118 masker, men de er på samme pinne. Når du lager hælfelling skal du felle ved å strikke 2 masker rett sammen på hver side av merket (alså du feller dem ikke av). Dette gjentar du 11 ganger (til du har felt 22 masker totalt). Hælen vil da være en liten spiss/bul på arbeidet, men alle maskene er på samme pinne. Når du så øker igjen til hæl på den andre siden vil det bli en ny spiss/bul men den andre veien. God fornøyelse

country flag Mimi Kirstine Jensen 05.02.2019 - 17:25:

Hej Jeg har et spørgsmål vedrøende tå, bliver de forkortede pinde strikkede genem hele arbejdet ?? TÅ: På hver 3. og 4.p strikkes der forkortede p, det vil sige at hver 2. gang man strikker ned mod tåen strikkes der ikke over alle m, men vendes midt i arb når der er 10-13-16 m tilbage - læs STRIKKETIPS! Vh Mimi K Jensen

user icon DROPS Design 11.02.2019 kl. 08:39:

Hei Mimi. Ja, de forkortede pinnene strikkes gjennom hele arbeidet, der du strikker over tåen. God fornøyelse

country flag Rosy 22.12.2018 - 15:19:

Bonjour, si je veux tricoter ces chaussettes mais en version haute, c'est à dire jusque sous le genou, combien de mailles dois-je monter ? Merci !

user icon DROPS Design 02.01.2019 kl. 08:41:

Bonjour Rosy, nous ne sommes malheureusement pas en mesure de pouvoir adapter chacun de nos modèles à chaque demande. Pour toute assistance personnalisée, merci de contacter votre magasin DROPS, même par mail ou téléphone. Bon tricot!

country flag Evi Desair 19.04.2018 - 09:09:

Is het de bedoeling dat de verkorte toeren (elke 3de en 4de nld ) richting teen over het hele werk gedaan worden ?

user icon DROPS Design 21.04.2018 kl. 12:52:

Hallo Evi, De verkorte toeren bij de teen gaan verder over het hele werk, alleen bij de teen zijn ze verkort. Maar lees ook de beschrijving voor de verkorte toeren voor de ronding aan de achterkant, want deze doe je gedeeltelijk tegelijkertijd.

country flag S Venville 20.03.2018 - 11:48:

Tried Xmas tree decoration socks first, got double end and circular needles, then found this lovely design and learnt garter stitch grafting on my first adult wearable pair. Super clear patterns and very user friendly efficient website.

country flag Berit Dahl 04.03.2018 - 15:59:

Sokker strikket sidelengs 161-38. Synes det ser ut som jeg straks skal strikke forhøyningen - som er til hæl, antar jeg. Men da kommer jo hælen i enden av sokken? Jeg gjetter at jeg først må strikke meg ned til der hælen skal begynne før jeg begynner på forhøyningen. Men hvor mange masker nedover er det? Eller har jeg misforstått fullstendig?

Kommentér oppskrift DROPS 161-38