DROPS / 159 / 5

Call It Spring Cardigan by DROPS Design

Strikket DROPS jakke i ”Muskat” med hulmønster, glatstrik og rundt bærestykke. Str S - XXXL.

DROPS Design: Model nr r-679
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
350-400-450-500-550-600 g f.nr 40, koral

DROPS RUNDP (80 cm) nr 4 – eller det p.nr du skal bruge for at få 21 m x 28 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS PERLEMORKNAP: Blomst (rød), nr 617: 8 stk i alle str.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 77kr. Læs mere.

Se diag A.1- A.4. Diag viser alle p i mønsteret set fra retsiden.

INDTAGNINGSTIPS:
Alle indtagninger sker fra retsiden!
Tag ind således før mærket: Strik frem til 2 m før mærket: 2 ret sammen.
Tag ind således efter mærket: Tag 1 m løst af p som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse m over.

UDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 m ud ved at slå om, på næste p strikkes omslaget drejet vrang (dvs i bagerste del af m i stedet for i forreste) for at undgå hul.

KNAPHUL:
Der lukkes af til knaphul på højre forkant. 1 knaphul = strik 3. og 4. m fra kanten ret sammen og slå om.
Luk af til knaphul når arb måler:
STR S: 5, 11, 17, 23, 29, 35, 41 og 47 cm.
STR M: 6, 13, 19, 25, 31, 37, 42 og 49 cm.
STR L: 6, 12, 19, 25, 32, 38, 45 og 51 cm.
STR XL: 6, 12, 19, 26, 33, 40, 47 og 53 cm.
STR XXL: 6, 13, 20, 27, 34, 41, 48 og 55 cm.
STR XXXL: 7, 15, 22, 29, 36, 43, 50 og 57 cm.
----------------------------------------------------------

JAKKE:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp.

Slå 221-235-249-277-305-333 m op (inkl 5 kantm retstrik i hver side) på rundp 4 med Muskat. Strik 4 p retstrik – se forkl over. Fortsæt med MØNSTER således (= fra retsiden): 5 kantm retstrik, A.1 (= 14 m på 1.p) 15-16-17-19-21-23 gange i bredden, 1 m glatstrik, 5 kantm retstrik = 191-203-215-239-263-287 m. OBS: De 5 kantm i hver side fortsætter i retstrik til færdig mål. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Husk KNAPHUL! Når hele A.1 er strikket færdig i højden sættes der et mærke i hver side således: Sæt et mærke efter 50-53-56-62-68-74 m ind fra hver side af arb til forstk. Der er nu 91-97-103-115-127-139 m til rygstk. Fortsæt i glatstrik indenfor kantm i retstrik. Når arb måler 7 cm, tages der 1 m ind på hver side af hvert mærke - læs INDTAGNINGSTIPS! Gentag for hver 2.-2½.-4.-2½.-2.-2½.cm 6-5-3-5-6-5 gange til = 163-179-199-215-235-263 m. Når arb måler 24 cm, tages der 1 m ud på hver side af de 2 mærker – læs UDTAGNINGSTIPS! Gentag på hver 1.-1.-1½.-2.-2.-2.cm 7-6-5-4-6-6 gange til = 195-207-223-235-263-291 m. Når arb måler 35-37-38-40-41-43 cm, lukkes der af til ærmegab på næste p således: Strik de første 47-50-54-56-63-70 m, luk de næste 8-8-8-10-10-10 m af til ærmegab, strik de næste 85-91-99-103-117-131 m, luk de næste 8-8-8-10-10-10 m af til ærmegab, strik de resterende 47-50-54-56-63-70 m = 179-191-207-215-243-271 m. Læg arb til side og strik ærmekanterne.

ÆRMEKANT:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp.
Slå 62-64-65-71-74-76 m op på rundp 4 med Muskat. Strik 3 p ret frem og tilbage (1.p = vrangen). Næste p strikkes således: Luk de første 4-4-4-5-5-5 m af, strik de næste 54-56-57-61-64-66 m ret Samtidig med at der tages 6-6-5-5-4-4 m ud jævnt fordelt (tag ud ved at strikke 2 m i 1 m), luk de sidste 4-4-4-5-5-5 m af, klip tråden = 60-62-62-66-68-70 m. Læg arb til side og strik 1 ærmekant til.

BÆRESTK:
Sæt ærmekanterne ind på samme rundp som ryg- og forstykke hvor der er lukket af til ærmegab = 299-315-331-347-379-411 m. Strik 1 p tilbage fra vrangen. Nu strikkes der mønster således: 5 kantm retstrik, A.2 (18-19-20-21-23-25 gange) til der er 6 m tilbage, 1 m glatstrik, 5 kantm retstrik. OBS: Se pil i diag A.2 og A.3 for rigtig str! Når A.2 er strikket færdig i højden fortsættes der med A.3 over A.2, og A.4 over A.3. Der er nu 119-125-131-137-149-161 m på p. Strik 2 p retstrik, Samtidig med at der tages 7-5-3-1-5-9 m ind jævnt fordelt på 1.p fra retsiden = 112-120-128-136-144-152 m. Strik 2 p retstrik til og luk løst af.

MONTERING:
Sy ærmekanterne sammen i yderste led af yderste m. Sy åbningerne sammen under ærmerne. Sy i yderste led af yderste m. Sy knapperne i på venstre forkant.

Diagram

= ret fra retsiden, vrang fra vrangen
= tag 1 m løst af p, 2 ret sammen, løft den løse m over.
= slå om mellem 2 m
= tag 1 m løst af p, 1 ret løft den løse m over.
= 2 ret sammen
= Start her i de forskellige str.

Kommentarer (29)

Skriv din kommentar her!

Barbara Zimmerman 09.08.2017 - 03:46:

Loving the pattern! Are your measurements for when to do buttonholes, measured from the bottom of the buttonhole band or the bottom of the points created by the slip/K2/psso? The points are a bit longer. Thanks for your help!

DROPS Design 09.08.2017 kl. 10:36:

Dear Barbara, thank you for your note and question. The placement for the buttonholes are measured from the bottom of the button-band (from the cast on edge). I hope this helps. Happy Knitting!

Ehret Ingrid 05.01.2016 - 21:53:

Bin gerade am stricken dieses models. habe nun die Ärmel darzu aufgenommen und bin nun an der Einteilung des musters A 2. leider stimmt die einteilungsangabe nicht. am ende geht diese nicht auf. bitte um Überprüfung und schnelle Rückantwort. dieses Modell soll bis 13.1.2016 fertig sein dies gibt ein geschenk.

Marisa 03.09.2015 - 15:12:

Buongiorno, non ho capito; dopo aver lavorato il diagramma A1 devo attaccare con A2 e poi A3 o ripetere sempre A1? io ho terminato A1 e poi stavo lavorando a maglia rasata, ma confrontando l'immagine , vedo che invece c'e' la ripetizione del disegno. Poi vi chiedero' altro andando avanti con il lavoro grazie Marisa

DROPS Design 03.09.2015 kl. 15:18:

Buongiorno Marisa, questo modello è bottom up, inizia dal basso verso l'alto: alla fine di A.1 deve lavorare a m rasata con il bordo a m legaccio, e a 7 cm inizierà le diminuzioni come indicato. Ci riscriva se qualcosa non è chiaro. Buon lavoro!

Myriam Guillemin 21.05.2015 - 19:27:

Suis en train de tricoter l'empiècement et je ne trouve pas dans la marche à suivre ou se font les diminutions Merci de votre aide

DROPS Design 22.05.2015 kl. 09:34:

Bonjour Mme Guillemin, les diminutions de l'empiècement se font au niveau des diagrammes: 4 m sont diminuées à l'avant-dernier rang de chacun des motifs A.2 et A.3 puis 2 m sont diminuées dans l'avant-dernier rang de A.4. Bon tricot!

Gitte Damsgaard 14.05.2015 - 19:27:

I str XXL har du 263 masker, skal tage ind 6 gange af 4 masker. Bliver så 239 masker. Mennnn....... I får det til 235 😳 Er ikke den første fejl jeg finder ( se kommentar) Er da i den græd surt og trals man ik kan regne med jeres opskrifter. Hvorfor ligge sådan noget " makværk" op hvor man skal bruge en masse tid på ar rette fejl????????

DROPS Design 15.05.2015 kl. 09:47:

Hej Gitte, du tager ind på hver side af de to mærker først 1 gang og så 6 gange til = ialt 7 gange i din størrelse. 263 - 14 - 14 = = 235 m! God fornøjelse!

Gitte Damsgaard 14.05.2015 - 19:07:

I skriver i opskriften,ved udtagning: sno omkring for at undgå hul. MEN du få jo et hul når du snor omkring. I skriver/viser det i jeres video. SÅ er ski da ireterende at i skriver det modsatte i opskriften, og så får man "glæden" ved at pille opSÅ alle strik medsøster, 2 masker i en ved udtagning

DROPS Design 15.05.2015 kl. 13:55:

Hej Gitte, Jeg tror du har misforstået opskriften. Hvis du tager ud ved at slå om og strikker omslaget drejet på næste pind (som vi skriver i opskriften), så vil du kun få et meget lille hul. Du har ret i at der findes mange forskellige måder at tage ud på, og det er naturligvis en smags sag. Vi har gjort det på den måde der står i opskrften. God fornøjelse!

Netty 09.05.2015 - 21:46:

Wat een leuk vestje! Even iets anders dan sokken breien, hetgeen ik de laatste tijd deed. Moet alleen nog wennen aan het breien op een rondbreinaald en wil de mouwtjes iets langer maken. De kleur die ik heb gekozen is ijsblauw.

Magda 02.04.2015 - 21:01:

Beste, Misschien zag ik het over het hoofd maar ik zocht me reeds suf. Ik ben namelijk opzoek naar een matentabel met afmetingen zodat ik toch een idee heb van met wat een L-XL-XXL etc. overeenkomt. Bij het ene merk stemt een XXL overeen met maat 52, bij het andere merk blijkt een XXL nog te klein voor een maatje 42. Ik ben namelijk aan de brede kant en maakte reeds veel werkje die veel te klein uitvielen. Alvast dank voor uw tussenkomst. Mvg, Magda

DROPS Design 02.04.2015 kl. 23:07:

Beste Magda, we hebben geen maattabel en dat is met opzet. Wel vind je onderaan al onze ontwerpen voor kleding een tekening met maten. Sommige modellen hebben een wijdere pasvorm dan anderen en zo kun je de maat kiezen zoals je hem wilt dragen. Tip: wil je een vest maken? Pak dan een vest van jezelf dat precies goed past en meet dat op, vergelijk die maten met de tekening onderaan het patroon en kies dan de juiste maat.

Anna 22.03.2015 - 14:04:

Non tenete presente la mia domanda, ho capito! Scusate...

Anna 22.03.2015 - 13:30:

Dopo aver lavorato le due coste a legaccio, ho continuato come indicato con lo schema A.1 per 16 volte (taglia M) ma alla fine del primo ferro le maglie rimaste sono di molto inferiori alle 203 previst nella spiegazione. Sicuramente non ho capito le diminuzione nel primo ferro. Ho interpretato cosi: 2 m ins dir - 4 m dir - 1 m pass, 2 m ins, acc. la m. pass sulle 2 lavorat ins. - 3 m dir, 2 m. ins a dir e si ricomincia per 16 volte. Non sono molto esperta, dove ho sbagliato? Grazie.

DROPS Design 22.03.2015 kl. 15:36:

Buonasera Anna. La prima riga del diagramma A.1 viene lavorata come segue: 6 m dir, 1 m passata, 2 m insieme, accavallare la m passata sulle 2 m lavorate insieme, 5 m dir. Ci riscriva se incontra altre difficoltà. Buon lavoro!

Kommentere opskrift DROPS 159-5