DROPS / 159 / 4

Call It Spring by DROPS Design

Strikket DROPS top i ”Muskat” med hulmønster, glatstrik og rundt bærestykke. Str S - XXXL.

DROPS Design: Model nr r-680
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
350-400-450-500-550-600 g f.nr 40, koral

DROPS RUNDP (40, 60 og 80 cm) nr 4 – eller det p.nr du skal bruge for at få 21 m x 28 p glatstrik på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 90.65kr. Læs mere.

Se diag A.1- A.4. Diag viser alle omg i mønstret set fra retsiden.

INDTAGNINGSTIPS:
Tag ind således før mærket: Strik frem til 2 m før mærket: 2 ret sammen.
Tag ind således efter mærket: Tag 1 m løst af p som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse m over.

UDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 m ud ved at slå om, på næste omg strikkes omslaget drejet ret (dvs i bagerste del af m i stedet for i forreste) for at undgå hul.
----------------------------------------------------------

TOP:
Arb strikkes rundt på rundp.

Slå 210-224-238-266-294-322 m op på rundp 4 med Muskat. Strik 4 omg retstrik – se forkl over. Fortsæt med MØNSTER A.1 (= 14 m på 1.omg) fra midt bagpå (= starten på omg) = 180-192-204-228-252-276 m. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når hele A.1 er strikket færdig i højden sættes der et mærke i hver side således: Strik de første 45-48-51-57-63-69 m, sæt et mærke, strik de næste 90-96-102-114-126-138 m, sæt et mærke, strik de resterende 45-48-51-57-63-69 m på omg.
Nu fortsættes der i glatstrik. Når arb måler 7 cm, tages der 1 m ind på hver side af hvert mærke - læs INDTAGNINGSTIPS! Gentag for hver 2.-2½.-4.-2½.-2.-2½.cm 6-5-3-5-5-5 gange til = 152-168-188-204-228-252 m. Når arb måler 24 cm, tages der 1 m ud på hver side af de 2 mærker – læs UDTAGNINGSTIPS! Gentag udtagningen på hver 1.-1.-1½.-2.-2.-2.cm 7-6-5-4-6-6 gange til = 184-196-212-224-256-280 m. Når arb måler 35-37-38-40-41-43 cm, lukkes der af til ærmegab således på næste omg: Strik de første 42-45-49-51-59-65 m, luk de næste 8-8-8-10-10-10 m af til ærmegab, strik de næste 84-90-98-102-118-130 m, luk de næste 8-8-8-10-10-10 m af til ærmegab, strik de resterende 42-45-49-51-59-65 m = 168-180-196-204-236-260 m. Læg arb til side og strik ærmekanterne.

ÆRMEKANT:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp.
Slå 62-64-65-71-72-76 m op på rundp 4 med Muskat. Strik 3 p ret frem og tilbage (1.p = vrangen). Næste p strikkes således: Luk de første 4-4-4-5-5-5 m af, strik de næste 54-56-57-61-64-66 m ret Samtidig med at der tages 6-6-5-5-4-4 m ud jævnt fordelt (tag ud ved at strikke 2 m i 1 m), luk de sidste 4-4-4-5-5-5 m af, klip tråden = 60-62-62-66-66-70 m. Læg arb til side og strik 1 ærmekant til.

BÆRESTK:
Sæt ærmekanterne ind på samme rundp som ryg- og forstykke hvor der er lukket af til ærmegab = 288-304-320-336-368-400 m. Fortsæt med at tage ind efter A.2 (= 18-19-20-21-23-25 rapporter). OBS: Se pil i diag A.2 og A.3 for rigtig str! Når A.2 er strikket færdig i højden fortsættes der med A.3. Når A.3 er strikket færdig i højden fortsættes der med A.4. Der er nu 108-114-120-126-138-150 m på omg. Strik 2 omg retstrik, Samtidig med at der tages 6-4-2-0-4-8 m ind jævnt fordelt = 102-110-118-126-134-142 m. Strik 2 omg retstrik til og luk løst af.

MONTERING:
Sy ærmekanterne sammen i yderste led af yderste m. Sy åbningerne sammen under ærmerne.

Diagram

= ret
= tag 1 m løst af p, 2 ret sammen, løft den løse m over.
= slå om mellem 2 m
= tag 1 m løst af p, 1 ret løft den løse m over
= 2 ret sammen
= Her starter omg i de forskellige str

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 159-4) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (60)

Ilona 11.08.2020 - 14:01:

Ich habe ein Problem bei den Armausschnitten: heißt das, ich benötige für die Ärmelränder 2 weitere Nadeln? Wie füge ich das dann zusammen? Irgendwie macht es nicht Klick in meinem Kopf...

DROPS Design 11.08.2020 kl. 15:43:

Liebe Ilona, dieses Video zeigt, wie man, die Maschen von den Ärmeln mit dem Rumpfteil auf die gleiche Nadel nimmt und strickt. Viel Spaß beim stricken!

Emmi 25.03.2020 - 13:05:

Jag förstår inte hur jag ska göra vid oket, hur kommer jag från 288 till 108 efter A2 och A3. Första gången jag ska sticka en tröja och älskar mönstret så vill inte ge upp innan jag börjat. Snälla hjälp, hur ska jag sticka när jag börjar med oket för att minska. Tycker det är otydligt men är ovan.

DROPS Design 26.03.2020 kl. 08:47:

Hej Emmi Du börjar med att sticka A.2 (se pil för din storlek i diagram för att se var du börjar) och när du är på näst sista varvet i A.2 minskar du 4 maskor per rapport enligt symbolerna i diagrammet, dvs du har 12 m per rapport när A.2 är färdigstickat; 12 m x 18 rapporter= 216 m. Sedan stickar du A.3 och minskar även på detta diagram 4 m per rapport på näst sista varvet enligt symbolerna och har sedan 8 m x 18 rapporter = 144 m. När sedan A.4 är färdigstickat har du minskat ytterligare 2 m per rapport på näst sista varvet; 6 m x 18 rapporter = 108 m. Lycka till!

Coleman Elyse 23.08.2019 - 17:48:

Overall, I love the look of this pattern but don't like the way it rumples over the arm. Is that just the way it turned out in the photo or is there really that much ease in the pattern? If it is the ease, is there a way knit it so that it snugs up against the arm?

DROPS Design 26.08.2019 kl. 08:26:

Dear Mrs Elyse, depending on every one body shape, the top might look a bit differently, you can calculate the width of sleeve edge (with help of tension) to check how it will fit on you - for any individual assistance adjusting the pattern you are welcome to contact your store, even per mail or telephone. Happy knitting!

Lucia 14.05.2019 - 12:19:

Non capisco se si deve calare sui fianchi e in mezzo dietro perché per la taglia xl non mi tornano i conti..da 228 come di arriva a 204 calando x 6 volte? Grazie

DROPS Design 14.05.2019 kl. 12:33:

Buongiorno Lucia. Deve diminuire 4 maglie ad ogni giro con diminuzioni (diminuisce sia prima che dopo ognuno dei due segnapunti). Quindi diminuendo per 6 volte, il numero di maglie diminuite è 24. Arriva così alle 204 maglie indicate. Buon lavoro!

Isabel Sales 12.05.2019 - 19:22:

Hello. I am making this top in size Small. I completed A1 and I have 180 stitches on my needle. A2 does not line up. Where do I increase the number of stitches? Thanks.

DROPS Design 13.05.2019 kl. 10:15:

Dear Mrs Sales, after you have worked A.1 one time in height, there are 180 stitches in size S, then you continue working in stocking stitch and start to decrease when piece measures 7 cm . A.2 will be worked only when working yoke, ie over stitches from body + sleeve edges , when you have 288 sts on needle. Happy knitting!

Lara 03.05.2019 - 14:53:

Buongiorno, una curiosità, anzichè avviare le maniche separatamente per poi metterle sul lavoro iniziale, cosa cambierebbe se avviassi delle maglie nuove direttamente sul lavoro? Grazie!!

DROPS Design 03.05.2019 kl. 15:10:

Buongiorno Lara, questo modello è un bottom-up. cioè lavorato dal basso verso l'alto: solitamente per questi modelli si lavorano le maniche separatamente e poi si uniscono su uno stesso ferro circolare per lavorare lo sprone. In questo caso, non essendoci manica in realtà ma solo il bordino, si inizia a lavorare quello e poi si procede sullo stesso ferro circolare per lo sprone. Buon lavoro!

Ingele Siezenga 30.06.2018 - 10:49:

Zijn er bij de ‘mouw’ genoeg steken om er een driekwartmouw aan te kunnen breien? Alvast bedankt!

Corinne 26.06.2018 - 13:43:

Modèle magnifique et plus facile à tricot qu’il paraît... Merci!

Isabelle GRUARDET 10.06.2018 - 19:24:

Bonjour, je recherche un modèle femme avec le Coton You, avec aiguille droite?. Je n'en trouve pas, car la plupart des tricots se travaille qu'avec les aiguilles circulaires ... merci beaucoup.. Isabelle

DROPS Design 11.06.2018 kl. 09:45:

Bonjour Isabelle, vous trouverez ici quelques informations sur l'adaptation d'un modèle sur aiguilles droites. Il est parfois plus simple de tricoter sur aiguille circulaire, n'hésitez pas à essayer à l'aide de nos vidéos, celles qui ont osé, les ont finalement adoptées. Bon tricot!

Sonia B. 20.05.2018 - 07:37:

Bonjour. À l'empiècement, comment positionner les bordures des manches au-dessus des m. rabattues? Je commence par remettre le dos-devant sur l'aig. circulaire, en insérant chacune des bordure à leur place au-dessus des m. rabattues? Présentement, toutes les m. du dos-devant ainsi que celles des bordures des manches sont sur un fil en attente. Je ne sais pas trop comment replacer tout ça sur l'aig. circ. ?? Merci.

DROPS Design 22.05.2018 kl. 08:29:

Bonjour Sonia B., cette vidéo montre comment glisser les mailles des manches sur la même aiguille circulaire que le dos et le devant. Les premiers rangs sont parfois un peu plus complexes mais rapidement toutes les mailles tiendront bien sur l'aiguille circulaire. Bon tricot!

Kommentere opskrift DROPS 159-4

Lavender Goddess

Ania, Poland

159-4 Call It Spring

@bits.8.pieces, United Arab Emirates

Drops 159-4 MVR

Magda, Italy