DROPS / 158 / 38

Lavender Touch Cardigan by DROPS Design

Virkad DROPS kofta i ”Nepal” med kvastskaftmönster. Stl S - XXXL.

DROPS Design: Modell nr ne-152
Garngrupp C eller A + A
-----------------------------------------------------------
900-1000-1050-1200-1300-1450 g nr 4311, grå/lila

DROPS VIRKNÅL NR 5 – eller det nålnr du måste använda för att få 14 st x 8,5 v på 10 x 10 cm.
DROPS ST NR 20 – till mönster.
DROPS PÄRLEMORKNAPP NR 522: 4 st i alla stl.
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 468kr. Läs mer.
VIRKINFO:
Första st på varje varv ersätts av 3 lm.

MINSKNINGSTIPS:
Minska 1 st genom att virka 2 st tills så här:
Virka 1 st i första m, men vänta med sista genomdragningen, virka 1 st i nästa m, men vid sista genomdragningen dras tråden genom alla 3 öglorna på nålen.

ÖKNINGSTIPS:
Det ökas genom att virka 2 st i 1 st.

MÖNSTER-1:
Virka 1 st i bakre maskbågen av varje st på varje v från rätsidan och i främre maskbågen av varje st på varje v från avigsidan.

KVASTSKAFTMÖNSTER:
VARV 1 (= avigsidan):
Sätt den första lm på st 20, * plocka upp 1 m med virknål 5 genom främre maskbågen av nästa m och sätt m löst på st 20 *, upprepa *-* hela v. Använd 2 st 20 om det behövs. Alla m på v sitter nu löst på st 20.

VARV 2 (= rätsidan):
* Stick in nålen genom de 5 första m på st, virka 1 sm (detta binder de 5 m tills), ta m av st och virka 1 lm, 5 fm genom de 5 m, virka 1 lm *, upprepa *-* tills det återstår 5 m på st, stick in nålen genom de 5 m på st, virka 1 sm (detta binder de 5 m tills), virka 1 lm, ta m av st och virka 5 fm genom de 5 m.

VARV 3 (= avigsidan): 3 lm – se VIRKINFO ovan, 1 st i främre maskbågen av varje fm på föregående v (dvs det virkas inte i lm och sm på föregående v).

VARV 4 (= rätsidan): 1 st i bakre maskbågen av varje st på föregående v.

Upprepa v 1-4.
----------------------------------------------------------

FRAM- OCH BAKST:
Arb virkas fram och tillbaka från mitt fram.
Virka 203-212-235-250-277-296 lm (inkl 3 lm att vända med) på virknål 5 med Nepal. Virka nästa v så här: 1 st i 4:e lm från nålen, sedan virkas 1 st i var och en av de nästa 1-4-3-0-3-4 lm, * hoppa över 1 lm, 1 st i var och en av de 5 nästa lm *, upprepa *-* v ut= 167-175-194-206-229-245 st (de 3 första lm = 1 st).
LÄS VIRKINFO! Sätt 1 markör efter 48-50-56-59-66-70 st in från varje sida (= 71-75-82-88-97-105 st mellan markörerna på bakst). Sedan virkas MÖNSTER-1 – se förkl ovan. När det har virkats 6 v, virkas det sedan vidare med mönster-1 över de yttersta 10 m i varje sida av arb och st genom båda maskbågarna av m över de resterande m. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN! De yttersta 10 st i varje sida av arb virkas i mönster-1 till färdigt mått. När arb mäter ca 13 cm, minskas det 1 st på varje sida av båda markörerna (= 4 m minskade) – SE MINSKNTIPS! Upprepa minskn med 13-7-6-4-3½-2½ cm mellanrum 2-4-5-8-10-14 ggr till. Efter alla minskn är det 155-155-170-170-185-185 st kvar på v, dvs det är nu 45-45-50-50-55-55 st på varje framst och 65-65-70-70-75-75 st på bakst. Virka st tills arb mäter ca 42-45-47-50-51-53 cm, anpassa så att nästa v är från avigsidan. Sedan virkas det KVASTSKAFTMÖNSTER – se förkl ovan, över alla m. När arb mäter 51-54-56-59-60-62 cm, anpassa så att nästa varv är v 4 (= rätsidan) i kvastskaftmönster, virkas varje framst och bakst färdiga för sig.

HÖGER FRAMST:
Virka kvastskaftmönster som förut tills det återstår 5 st före markören = 40-40-45-45-50-50 st (5 st = ärmhål). Fortsätt med kvastskaftmönster som förut över dessa m. Virka tills arb mäter 71-74-77-80-83-85 cm – anpassa så att det avslutas med v 3 eller 4 i kvastskaftmönster. De yttersta 20-20-22-22-24-24 m mot ärmhålet = axel, dessa virkas det inte längre över. Sedan virkas det mönster-1 över de 20-20-23-23-26-26 m mot mitt fram (= krage). Virka 4 eller 5 v, anpassa så att nästa v är från rätsidan. Sedan virkas det förkortade v från mitt fram så här: 1 st i var och en av de 12-12-15-15-18-18 första st, * 1 hst i nästa st, 1 fm i nästa st och 1 sm i nästa st, vänd arb med 1 lm. Hoppa över sm och virka 1 sm i fm, 1 fm i hst, 1 hst i första st och st v ut *. Vänd och virka 1 st i var och en av de 8-8-11-11-14-14 första st, upprepa sedan på samma v, *-* 1 gång till. Klipp av tråden.

VÄNSTER FRAMST:
Virka som höger framst men motsatt. De förkortade v börjar från avigsidan.

BAKST:
Virka kvastskaftmönster som förut över de mittersta 55-55-60-60-65-65 st (5 st i varje sida = ärmhål). När arb mäter 69-72-75-78-81-83 cm, anpassa så att nästa varv är v 3 eller 4 i kvastskaftmönster, virkas det 1 v med st över de yttersta 20-20-22-22-24-24 st i varje sida (de mittersta 15-15-16-16-17-17 st = hals). Klipp av och fäst tråden.

ÄRM:
Arb virkas fram och tillbaka och sys ihop efteråt.
Virka 44-44-44-50-50-50 lm (inkl 3 lm att vända med) med nål 5 med Nepal. Vänd och virka 1 st i 4:e lm från nålen. Fortsätt med 1 st i var och en av de nästa 4 lm, * hoppa över 1 lm, 1 st i var och en av de nästa 5 lm *, upprepa *-* v ut = 35-35-35-40-40-40 st. Sedan virkas mönster-1. När det har virkats 6 v så (arb mäter ca 8 cm) och sista v är från rätsidan, virkas kvastskaftmönster till färdigt mått. När arb mäter 10 cm, anpassa så att nästa v är v 3 i kvastskaftmönster, ökas det 2 st jämnt fördelat på v 3 i kvastskaftmönster – läs ÖKNINGSTIPS ovan. Sedan ökas det 3 st jämnt fördelat på nästa v = 40-40-40-45-45-45 st. * Virka 1 rapport av kvastskaftmönster på höjden. Virka v 1-2 av kvastskaftmönster, sedan ökas det 2 st jämnt fördelat på v 3 i kvastskaftmönster. Sedan ökas det 3 st jämnt fördelat på nästa v = 5 st ökade *, upprepa *-* 2-2-3-2-3-3 ggr till på höjden = 55-55-60-60-65-65 st. Virka kvastskaftmönstret tills arb mäter 55-56-55-56-56-57 cm på höjden, anpassa så att det avslutas med v 3 eller 4. Klipp av och fäst tråden. Virka en ärm till på samma sätt.

FICKA:
Virka 32 lm (inkl 3 lm att vända med) med nål 5 med Nepal. Virka nästa v så här: 1 st i 4:e lm från nålen, sedan virkas 1 st i var och en av de nästa 4 lm, * hoppa över 1 lm, 1 st i var och en av de 5 nästa lm *, upprepa *-* v ut = 25 st (de 3 första lm = 1 st). Sedan virkas mönster-1 tills arb mäter 12 cm, anpassa så att sista v är från rätsidan. Virka v 1 och 2 av kvastskaftmönster (= 5 rapporter). Klipp av och fäst tråden. Virka en ficka till på samma sätt.

MONTERING:
Sy axelsömmarna. Sy ihop kragen mitt bak kant i kant och sy sedan kragen till halsringningen på bakst. Sy ihop ärmarna kant i kant. OBS: Det sys endast i st-varven på ärmen. Sy i ärmarna mot fram- och bakst. OBS: Ärmarna sys endast till st-varven på fram- och bakst. Sy fickorna på framst. Sy i knapparna jämnt fördelat nedöver på vänster framkant – översta knappen ska sys 1 cm ned från kvastskaftmönstret. Knäpp genom st på höger framkant.

Diagram

Anna Hayward 17.09.2018 - 18:41:

I love Drops Designs, but I cannot seem to make sense of your sizing. I recently made this cardigan for my mother, who is a UK size 20. I made it XL but its a little too small. It seems from the measurements that the largest size for this cardigan correlates to a UK size 16 (which isn\'t that large). Should I use a larger hook?

DROPS Design 18.09.2018 kl. 04:42:

Dear Anna, the sizing always depends on the style of the piece, the used yarn, etc. Please always refer to the given measurements for each size and see the drawing at the bottom of the page as well. Always make a trial swatch and adjust your needle accordingly. If the piece you made is too small, you should use a biffer hook / needle. Happy Crafting.

Helen Kaiser 01.01.2018 - 18:33:

Do you happen to have a picture of the collar? I am having problems trying to figure out how to attach. I LOVE these patterns I have another in progress and a few more I am going to make :)

DROPS Design 02.01.2018 kl. 11:31:

Dear Mrs Kaiser, there is no picture from the collar, just work as explained, ie short rows to give the collar the correct shape (it will be longer towards mid front and shorter towards shoulder). Happy crocheting!

Nathalie Marchand 28.11.2016 - 23:02:

Bonjour, je suis rendue à assembler mon cardigan, mais en lisant les indiquations je vois qu'on m'indique d' assembler le col, mais je n'ai pas les indiquations pour le faire??? pouvez-vous m'aider? Merci à l'avance et merci pour vos patrons superbes

DROPS Design 29.11.2016 kl. 09:15:

Bonjour Mme Marchand, cousez le dernier rang des 2 parties du col (devant droit et devant gauche) entre elles puis cousez le col le long de l'encolure dos (la couture des 2 moitiés de col doit arriver approx. au milieu de l'encolure dos). Bon assemblage!

Andrea Stein 03.09.2016 - 12:31:

Finde diese Broomstick Lace Muster wunderschön. Gibt es noch mehr Modelle ausser 158-38, bzw. 158-39, damit?

DROPS Design 05.09.2016 kl. 08:52:

Liebe Frau Stein, wir haben auch einen Set mit Mütze, Kragenschal und Fäustlinge - siehe 158-13 und 158-14. Viel Spass!

Amanda 04.08.2016 - 02:16:

I am having so much trouble reading drops patterns can anyone help me to understand better just love all patterns thankyou

DROPS Design 04.08.2016 kl. 10:32:

Dear Amanda, you are welcome to ask your question here or to contact your DROPS store for any further personnal assistance even per mail or telephone. Happy crocheting!

Monica 11.05.2016 - 06:55:

I'm so excited I'll begin with right side I finished the body part...

Monica 05.05.2016 - 06:28:

I'm now on the broomstick lace pattern of the body. How am I getting all stitches on the hook? Tthere are 165 dc and the hook it's like 50 cms. Even if I have 2 hooks how do I work with them? M.

DROPS Design 06.05.2016 kl. 08:47:

Dear Monica, you will need help of both straight needle size 20 mm and when transfering the loops on the needle, you can divide the number of loops by 2 and transfer them evenly on each of the both knitting needles. see also video below. Happy crocheting!

Monica 28.04.2016 - 16:03:

Thank you so much for your responses I'm advancing in my work an it looks correct and hope to continue doing well. I'll post a picture when it's done. Monica

Monica 28.04.2016 - 04:40:

What happens if I continue with pattern 1 all body? I like the pattern and how it looks

DROPS Design 28.04.2016 kl. 08:37:

Dear Monica, you may continue in pattern 1 if you like to - on sleeves you will have to adjust the pattern for the inc. Happy crocheting!

Monica 23.04.2016 - 20:17:

I just started from the beginning. Did my swatch and chewed the gauge. It was 14 dc in 10 cms. But when I was working the pattern 1, in the body the Dc were now 16. I started the pocket to check it and in 10cms doing the pattern 1 I have 15 or 16 dc Why is not constant? And working Dc first row is skipped right? Thanks in advance

DROPS Design 25.04.2016 kl. 10:10:

Dear Monica, make sure you keep same tension when working swatch (on a few sts) and when working on the body (much more sts) to keep the correct tension and finished measurements. On first row on body you will work with dc skipping ch evenly to make sure that the fundation chains will not be too tight, ie that the bottom edge of the jacket will not be tight, you start with a longer chain and crochet less dc. Happy crocheting!

Kommentér oppskrift DROPS 158-38