DROPS / 156 / 31

Shelter by DROPS Design

DROPS poncho i ”Big Merino” med falsk patent strikket ovenfra og ned. Str S-XXXL.

DROPS Design: Model nr mb-017
Garngruppe C eller A + A
-----------------------------------------------------------
600-650-700 g f.nr 02, grå

DROPS RUNDP (60 og 80 cm) nr 5,5 – eller det p.nr du skal bruge for at få 16 m x 20 p glatstrik på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

DROPS Big Merino mix DROPS Big Merino mix 21.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Big Merino uni colour DROPS Big Merino uni colour 21.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 263.4kr. Læs mere.

Se diag A.1 og A.2. Diag viser alle p set fra retsiden!

UDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 m ud ved at slå om, på næste omg strikkes omslaget drejet (dvs i bagerste del af m i stedet for i forreste) for at undgå hul.
OBS! De nye m strikkes løbende ind i mønster A.1/A.2. På første udtagning strikkes de nye m som sidste m i mønster A.1 (dvs på næste omg efter omg med udtagninger strikkes omslagen drejet ret). Efter de 2 næste omg med udtagninger strikkes omslagen drejet vrang).

INDTAGNINGSTIPS:
Der tages ind indenfor 1 kantm retstrik.
Tag ind således før 1 kantm: 2 m ret sammen.
Tag ind således efter 1 kantm: Tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse m over.
----------------------------------------------------------

PONCHO:
Ponchoen strikkes ovenfra og ned på rundp. Der strikkes først en halskant frem og tilbage, derefter strikkes ponchoen rundt på rundp, før der fortsættes frem og tilbage på forstk og rygstk.

Slå 96-102-108 m op på rundp 5,5 med Big Merino. Strik RETSTRIK frem og tilbage - se forkl over, i 7 cm. Videre strikkes arb rundt. ARB MÅLES VIDERE HERFRA! Strik 1 omg glatstrik. På næste omg strikkes der således fra bagpå: A.1 (= 3 m) 6-7-7 gange i bredden, sæt 1.mærke i sidste m, A.2 (= 11 m), sæt 2.mærke i midterste m (= midt på skulderen), strik sidste m i A.1, sæt 3.mærke i denne m, A.1 12-13-14 gange i bredden, sæt 4.mærke i sidste m, A.2, sæt 5.mærke i midterste m (= midt på skulderen), strik sidste m i A.1, sæt 6.mærke i denne m, A.1 6-6-7 gange i bredden. Fortsæt således, SAMTIDIG på næste omg starter udtagningen: Strik frem til 1.mærke, slå om, strik frem til 2.mærke, slå om på hver side af denne m, strik frem til 3.mærke, strik m med mærke, slå om, strik frem til 4.mærke, slå om, strik frem til 5.mærke, slå om på hver side af denne m, strik frem til 6.mærke og strik denne m, slå om, strik omg ud = 104-110-116 m. De nye m strikkes ind i mønster A.1/A.2 - læs UDTAGNINGSTIPS! HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!

Der tages ud således før 1.og 4.mærke og efter 3.og 6.mærke (= 4 udtagninger): Gentag udtagningen på hver 2.omg 12-18-21 gange til, og på hver 4.omg 11 gange i alle str.

Der tages ud på hver side af 2.og 5.mærke (= 4 udtagninger): Gentag udtagningen på hver 2.omg 16 gange til.

Når alle udtagninger er færdige er der 260-290-306 m på omg. Når arb måler 39-43-47 cm strikkes der således fra starten på omg: Strik de første 62-71-74 m (= rygstk), luk de næste 5 m af, strik de næste125-140-148 m (= forstk), luk de næste 5 m af, strik de resterende 63-69-74 m (= rygstk). Videre strikkes forstk og rygstk frem og tilbage hver for sig.

FORSTK:
Der er nu 125-140-148 m til forstk. Fortsæt frem og tilbage med mønster over forstk som før, Samtidig med at der strikkes 1 kantm retstrik i hver side. På næste p fra retsiden starter indtagningen i hver side af arb – læs INDTAGNINGSTIPS! Gentag på hver p fra retsiden 13 gange til = 97-112-120 m tilbage. Arb måler 53-57-61 cm - afpas så næste p er 2., 4., eller 6.p i diag. Luk af med ret over ret og vrang over vrang. OBS! Omslagen lukkes af i vr. Klip og hæft tråden.

RYGSTK:
Strik som forstk.

MONTERING:
Sy kanten i retstrik sammen bag i nakken. Sy m pænt sammen en og en så det bliver en pæn søm. Klip og hæft tråden.

Diagram

= vrang fra retsiden, ret fra vrangen
= slå om, tag 1 m løst af p som om den skulle strikkes vrang
= strik omslaget og ret-m ret sammen fra retsiden, strik omslaget og vr-m vr sammen fra vrangen

Kommentarer (19)

Skriv din kommentar her!

Josianne 17.10.2018 - 20:28:

Guten Tag, Ich stricke in Grösse L/M, dass heisst dass ich 102 Maschen. Könnt Ihr mir sagen (von rechts nach links) an welchen Maschen die Markierung 1 bis 6 kommen? Ich komme mit der Strichanleitung nicht klar. Vielen Dank im voraus

DROPS Design 18.10.2018 kl. 09:34:

Liebe Josianne, so setzen Sie die Markierungen ein: A.1 (= 3 M) 7 x und den 1. Markierer an der letzten Masche anbringen (= 21. Masche), A.2 (= 11 M) und den 2. Markierer an der mittleren Masche anbringen (=27. Masche), die letzte M von A.1 stricken und den 3. Markierer an dieser Masche anbringen (= 33. Masche), A.1 13 x und den 4. Markierer an der letzten M anbringen (=72. Masche) , A.2 und den 5. Markierer an der mittleren Masche anbringen (= 78. Masche), die letzte M von A.1 stricken und den 6. Markierer an dieser Masche anbringen (= 84. Masche), A.1 6 x. Viel Spaß beim stricken!

Josianne 17.10.2018 - 12:47:

3. Markierer in dies Masche einbringen: wieviele maschen sind zw. 2. und 3. Markierer? beii Grösse L/XL? Vielen Dank im Voraus. Josianne

DROPS Design 17.10.2018 kl. 15:02:

Liebe Josianne, es sind 5 M nach dem 2. Markierer (= in der Mitte A.2 = 5 Maschen bleiben in A.2) und vor dem 3. Markierer (= die letzte Masche A.1). Viel Spaß beim stricken!

Laura 08.11.2017 - 21:22:

Buonasera, avrei tre domande da fare: 1. cosa significa lavorare l'ultima maglia (di A2) in A1? 2. I diagrammi sono sempre sul diritto del lavoro, significa che devo considerare tutti i ferri come fossero sul diritto mentre lavoro in tondo? Mentre devo considerare anche la descrizione del rovescio quando lavoro avanti e indietro? 3. Cosa significa inserire il segnapunti nella maglia? Grazie

DROPS Design 08.11.2017 kl. 21:47:

Buonasera Laura, ecco le risposte: 1. significa che deve lavorare l'ultima maglia del diagramma A.1. 2. I diagrammi mostrano il diritto del lavoro: quando lavora avanti e indietro segue le indicazioni per il rovescio del lavoro. 3. Il segnapunti in questo caso non va inserito tra due maglie ma nella maglia: può utilizzare quelli a lucchetto o a graffetta. Buon lavoro!

Hilde 15.01.2017 - 18:59:

Very lovely poncho! I made it (with a few changes to the pattern). Very happy with this warm garment. More photo's and comments on my (Dutch) blog.

Hilde 28.11.2016 - 22:37:

Hello, I do not understand how to do a round with increases and the round after that. The front and back piece (in the middle) should have the same pattern each time, but it shifts in my work. If I count well, there are 2 or 4 increases on every shoulder (4 or 8 in the whole round). The pattern repeat is 3 stitches. Maybe that causes the shift? But I don't understand how to do it correctly. Greets, Hilde

DROPS Design 29.11.2016 kl. 09:13:

Dear Hilde, you will inc 8 sts every inc round: inc 1 st before 1st and 4th marker + 1 st after 3rd and 6th marker + 1 st on each side of 2nd and 5th marker (= 8 sts inc) then you will inc only 4 sts: before 1st and 4th marker + after 3rd and 6th marker. See video below how to inc in fisherman rib. Happy knitting!

Sonia 29.10.2016 - 22:06:

The first incr round is a problem for me. I worked to 1st marker, YO, sm, then to 2nd marker. On my needles I have 2nd marker, [YO and slipped st] then 3rd marker. I do not understand instructions to 2nd & 3rd markers. What I did: YO, sm, knit tog YO & K st, as per rd 2 in diagram, sm, YO. I don't have sts between 2nd & 3rd markers to work "until 3rd marker" and I don't understand "work st with marker." Can you please clarify for me and also let me know when to slip markers (sm)?

DROPS Design 31.10.2016 kl. 10:30:

Dear Sonia, when you inserted markers, the markers should be in the sts, not between the sts: 1st marker is in the last st in A.2, 2nd marker is in the mid st on shoulder, 3rd marker is in the last st in A.1 ... On 2nd marker, you have to inc on each side of the st with marker (= the mid st on shoulder), YO, work this st as in diagram, YO (= 2 sts inc at 2nd marker). Work then to 3rd marker, work st with marker, and make a YO. Happy knitting!

Tine 18.10.2016 - 16:52:

Hallo ihr Lieben, für den Kragen habe ich 96 M auf der Nadel, dann komme ich aber mit dem Muster nicht hin: 6xA1(18 M)+A2(11 M)+A1(3 M)+12xA1(36 M)+A2(11M)+A1(3 M)+6xA1(18 M) = 100 M ??? Wo ist mein Fehler? Danke!

DROPS Design 19.10.2016 kl. 09:04:

Liebe Tine, die 96 M. sollen Sie so stricken: 6x A.1 (= 18 M), A.2 (= 11 M), die letzte M von A.1 stricken, 12xA.1 (=36 M), A.2, die letzte M von A.1 stricken und 6x A.1, d.h.: 18+11+1+36+11+1+18 = 96 M.

Phulpin 02.09.2016 - 20:05:

Bonjour la question est sur les augmentations: fait on en meme temps les augmentations avant 1 et 4 et après 3 et 6 avec les suivantes 2 et 5 ème marqueurs.? merci

DROPS Design 05.09.2016 kl. 08:37:

Bonjour Mme Phulpin, on augmente avant le 1er et le 4ème marqueur + après le 3ème et le 6ème marqueur 12-18-21 x tous les 2 tours et 11 x tous les 4 tours et on augmente de chaque côté du 2ème et du 5ème marqueur 16 x tous les 2 tours. On va donc augmenter en même temps à chaque marqueur au début (= 12 x en taille S/M et 16 x pour les autres tailles), puis les augmentations ne se feront plus à la même fréquence: tous les 2 rangs ou tous les 4 rangs. Bon tricot!

Mishka Meunier 02.12.2014 - 15:46:

Bonjour! Je ne comprends pas comment tricoter les augmentations. J'en suis à tricoter les premières augmentations. Merci

DROPS Design 02.12.2014 kl. 16:55:

Bonjour Mme Meunier, les augmentations se tricotent en point fantaisie - à la 1ère augm, on tricote l'augm comme la dernière m de A.1 (= 1 m torse à l'end), les 2 augm suivantes seront tricotées torse à l'env (torse = dans le brin arrière pour éviter un trou). Bon tricot!

BIDET 29.10.2014 - 21:10:

Le diagramme A1 lu de droite à gauche puisque travail en rond, comporte t il deux mailles tricotées en point endroit et un jeté et une maille glissée ou bien une maille tricotée au point endroit et un jeté et une maille glissée ? la video drops qui explique les fausses côtes anglaises circulaires parle d'une maille tricotée un jeté et une maille glissée au premier tour -

DROPS Design 30.10.2014 kl. 10:02:

Bonjour Mme Bidet, quand on tricote A.1 en rond, on a au tour 1: 2 m env, 1 jeté, glisser 1 m à l'env, et au tour 2, 2 m end, tricotez ens à l'end le jeté et la m glissée. Les "x" dans le diagramme sont des m tricotées à l'env tous les tours (en rond) et en jersey env quand on tricote en rangs. Bon tricot!

Kommentere opskrift DROPS 156-31