DROPS / 156 / 31

Shelter by DROPS Design

Gebreide DROPS poncho in valse patentsteek van ”Big Merino”. Maat S-XXXL.

DROPS design: Model nr. mb-017
Garengroep C of A en A
-----------------------------------------------------------
Maat: S/M – L/XL – XXL/XXXL
Materiaal:
DROPS BIG MERINO van Garnstudio
600-650-700 gr. kleur nr. 02, grijs

DROPS RONDBREINLD (60 en 80 cm) 5,5 mm - of de maat die u nodig hebt voor een stekenverhouding van 16 st x 20 nld in tricotst = 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Zie telpatronen A.1 en A.2. De telpatronen laten het patroon aan de goede kant zien. Zowel de heengaande als de teruggaande naalden zijn weergegeven.

TIP VOOR HET MEERDEREN:
Meerder 1 st door 1 omsl te maken. Brei in de volgende nld de omsl gedraaid (dus brei achter in de steek in plaats van voor in de steek) om gaatjes te voorkomen.
LET OP! Brei de gemeerderde st in patroon A.1/A.2.
Brei bij de eerste meerdering de nieuwe st als laatste st in patroon A.1 (dus brei de omsl in de volg nld gedraaid r en brei ze na de volgende 2 nld met meerderingen gedraaid av).

TIP VOOR HET MINDEREN:
Minder naast de kant st in ribbelst.
Minder voor 1 kant st als volgt: 2 r samen.
Minder na 1 kant st als volgt: 1 r afh, 1 r, afgeh st overh.
----------------------------------------------------------

PONCHO:
Brei van boven naar beneden op de rondbreinld. Brei eerst een halsrand heen en weer, brei dan de poncho in de rondte op de rondbreinld en ga verder heen en weer over het voorpand en achterpand.

Zet 96-102-108 st op met rondbreinld 5,5 mm en Big Merino. Brei 7 cm in RIBBELST heen en weer - zie uitleg boven. Brei dan in de rondte. MEET NU DE WERK VAN HIER. Brei 1 nld in tricotst. Brei in de volgende nld als volgt vanaf de achterkant: A.1 (= 3 st) 6-7-7 keer in de breedte, plaats 1e markeerder in de laatste st, A.2 (= 11 st), plaats 2e markeerder in de middelste st (= midden van schouder), brei de laatste st in A.1, plaats 3e markeerder in deze st, A.1 12-13-14 keer in de breedte, plaats de 4e markeerder in de laatste st, A.2, plaats de 5e markeerder in de middelste st (= midden van schouder), brei de laatste st in A.1, plaats 6e markeerder in deze st, A.1 6-6-7 keer in de breedte. Ga zo verder en begin TEGELIJKERTIJD in de volgende nld met meerderen: brei tot de 1e markeerder, 1 omsl, brei tot de 2e markeerder, 1 omsl aan elke kant van deze st, brei tot de 3e markeerder, brei de st met markeerder, 1 omsl, brei tot de 4e markeerder, 1 omsl, brei tot de 5e markeerder, 1 omsl aan elke kant van deze st, brei tot de 6e markeerder en brei deze st, 1 omsl, brei de rest van de nld = 104-110-116 st. Brei de gemeerderde st in patroon A.1/A.2 - LEES TIP VOOR HET MEERDEREN. DENK OM DE STEKENVERHOUDING!

Meerder als volgt voor de 1e en 4e markeerder en na de 3e en 6e markeerder (= 4 st meerderen): herhaal dit meerderen om de nld nog 12-18-21 keer en elke 4e nld 11 keer voor alle maten.

Meerder aan elke kant van de 2e en 5e markeerder als volgt (= 4 st meerderen): herhaal dit meerderen om de nld nog 16 keer.

Als alle meerderingen gemaakt zijn, staan er 260-290-306 st op de nld. Brei bij een hoogte van 39-43-47 cm als volgt aan het begin van de toer: brei de eerste 62-71-74 st (= achterpand), kant de volgende 5 st af, brei de volgende 125-140-148 st (= voorpand), kant de volgende 5 st af, brei de overgebleven 63-69-74 st (= achterpand). Brei dan voorpand en achterpand apart heen en weer verder.

VOORPAND:
Er zijn nu 125-140-148 st op het voorpand.
Ga verder heen en weer in patroon over het voorpand als hiervoor en brei TEGELIJKERTIJD 1 kant st in ribbelst aan elke kant. Minder in de volgende nld aan de goede kant aan elke kant van het werk - LEES TIP VOOR HET MINDEREN. Herhaal dit minderen elke nld aan de goede kant nog 13 keer = 97-112-120 st.
Het werk meet 53-57-61 cm - pas zo aan dat de volgende nld een 2e, 4e of 6e nld in het telpatroon is. Kant af met recht boven recht en averecht boven averecht. LET OP! Kant de omsl av af. Knip de draad af en zet vast

ACHTERPAND:
Brei als het voorpand.

AFWERKING:
Naai de hals samen aan de achterkant naast de kant st. Naai netjes samen, st voor st, zodat u een nette naad krijgt. Knip de draad af en zet vast.

Telpatroon

= averecht aan de goede kant, recht aan de verkeerde kant
= 1 omsl, 1 av afh
= brei de omsl en de r st r samen aan de goede kant, en brei de omsl en de av st av samen aan de verkeerde kant.

Denkt u een fout te hebben gevonden in het patroon? Laat dan een opmerking of vraag achter in ons Opmerkingen gedeelte bovenaan het patroon. Ga naar het origineel patroon DROPS 156-31.