DROPS Baby / 25 / 22

Heartthrob Vest by DROPS Design

Hæklet vest med knapper foran, lommekanter og v-hals til baby i DROPS Alpaca. Str 0-4 år

Tags: v-hals, veste,

DROPS Design: Model nr z-094-by
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
100-100-100 (150-150) g f.nr 100, natur
50 g i alle str f.nr 8105, isblå

DROPS HÆKLENÅL NR 3 – eller den nål du skal bruge for at få 24 m i bredden og 16 rækker MØNSTER (se forkl under) i højden på 10 x 10 cm.
DROPS PERLEMORKNAP M/HUL NR 521: 4-4-5 (5-5) stk.
----------------------------------------------------------

Hver række med fm starter med 1 lm, hver række med st starter med 3 lm, disse erstatter IKKE første fm/st på rækken.

MØNSTER:
1.RÆKKE (= vrangen): Hækl 1 st i hver fm.
2.RÆKKE (= retsiden): Hækl 1 fm i hver st.

INDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 fm /st ind ved at hækle 2 m sammen.
Hækl 2 fm sammen således: Stik nålen ned i første m, hent tråden, stik nålen ned i næste m, hent tråden, slå om og træk tråden gennem alle 3 løkker på nålen.
Hækl 2 st sammen således: Hækl 1 st i første m, men vent med sidste gennemtræk, hækl 1 st i næste m, men ved sidste gennemtræk trækkes tråden gennem alle 3 løkker på nålen.
----------------------------------------------------------

RYG- OG FORSTYKKE:
Arb hækles frem og tilbage fra midt foran.
Hækl 131-140-153 (162-171) lm på nål 3 med natur. Læs HÆKLETIPS! Hækl tilbage således (= retsiden): 1 fm i 2.lm fra nålen, derefter 1 fm i hver af de 3-3-7 (7-7) næste lm, * spring over 1 lm, 1 fm i hver af de 8 næste lm *, gentag fra *-* rækken ud = 116-124-136 (144-152) fm. Fortsæt med MØNSTER – se forkl over! HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN! Når arb måler 17-18-19 (21-23) cm, deles det til ærmegab.

FØRSTE FORSTK:
Fortsæt mønsteret over de første 25-27-30 (32-34) m – SAMTIDIG tages der ind til ærmegab ved at hækle de 2 yderste m mod siden sammen. Gentag indtagningen på hver række totalt 6 gange i alle str – læs INDTAGNINGSTIPS! SAMTIDIG når arb måler 18-19-21 (23-25) cm, tages der ind til hals ved at hækle de 2 yderste m sammen mod midt foran. Gentag indtagningen på hver række totalt 9-10-11 (11-12) gange. Efter alle indtagninger til ærmegab og hals, er der 10-11-13 (15-16) m tilbage på skulderen. Når arb måler 26-28-30 (33-36) cm, klippes tråden.

ANDET FORSTK:
Hækl som første forstk men modsat, sørg for at der startes med rigtig række i mønsteret.

RYGSTK:
Hækl frem og tilbage over de midterste 50-54-60 (64-68) m (8 m i hver side = ærmegab, disse hækles der ikke over) - SAMTIDIG tages der ind til ærmegab i hver side som på forstk = 38-42-48 (52-56) m tilbage. Når arb måler 25-27-29 (32-35) cm, hækles der 2 rækker men kun over de yderste 10-11-13 (15-16) m i hver side (de midterste 18-20-22 (22-24) m = hals). Klip tråden.

MONTERING:
Sy skuldersømmene yderst i kanten så der ikke bliver en tyk søm.
Hækl 3 rækker fm med isblå rundt om hvert ærmegab – sørg for at kanterne hverken udvider eller strammer arb.
Hækl 3 rækker fm langs forkanterne og op langs halskanten med isblå – start fra retsiden nederst på højre forstk (der skal ikke hækles rundt om nederste kant af ryg- og forstykke). På 2.række (= fra vrangen) hækles der 4-4-5 (5-5) knaphuller langs højre forkant. 1 knaphul = 2 lm, spring over 2 fm. Øverste knaphul skal være ca 1 cm nedenfor der hvor halslukningen starter, derefter skal der være ca 3-3-3½ (3½-3½) cm mellem hvert knaphul. På 3.række (= sidste række) hækles der 2 fm over hver af de 2 lm til knaphullerne. Klip tråden.
Sy knapperne i.

LOMMEKANT:
Hækl 13-14-15 (16-17) LØSE lm med isblå på nål 3.
Vend og hækl 1 fm i 2.lm fra nålen, derefter 1 fm i hver lm rækken ud = 12-13-14 (15-16) fm totalt. Videre hækles der 2-2-2 (3-3) rækker til med fm, så der totalt er 3-3-3 (4-4) rækker, klip tråden. Hækl 2 ens lommekanter. Sy 1 lommekant på hvert forstk – ca 5-6-7 (8-9) cm fra nederste kant og ca 4-4-5 (5-5) cm fra midt foran – sy pænt langs nederste kant i hver side (der skal være en åbning øverst).

Diagram

Marine 30.09.2018 - 19:12:

Les dimnutions ne se font pas comme sur la vidéo ? (Pas de mc pour le début de rang et laisser la m de fin de rang .) On crochète 2 m ensemble pour les emmanchures et l'encolure en début et fin de rang ?

DROPS Design 01.10.2018 kl. 09:45:

Bonjour Marine, les rangs de ms commencent par 1 ml mais cette ml ne remplace pas la 1ère m, quand vous diminuez en début de rang, crochetez 1 ml, puis écoulez les 2 ms ensemble comme dans la vidéo = vous avez diminué 1 m. Pour diminuer en fin de rang, crochetez jusqu'à ce qu'il reste 2 m avant la fin du rang et écoulez les 2 dernières ms ensemble = vous avez diminué 1 m. Si les diminutions de l'emmanchure ne sont pas terminées lorsque vous devez diminuer pour l'encolure, alors il vous faudra diminuer en début et en fin de rang. Bon crochet!

Marine 25.09.2018 - 09:36:

C'est ce qui était logique, merci. Mais cette ASTUCE crochet me fait douter. Tout comme pour le début de rangs en B (ou ms) : faire comme la vidéo (aligner les points) ou ajouter une B (ou ms) ? (En piquant d'abord sous le pied pour rajouter une ml bordure.)

DROPS Design 25.09.2018 kl. 10:19:

Bonjour Marine, les mailles en l'air pour tourner (1 ml aux rangs de ms /3 ml aux rangs de brides) ne sont pas prises en compte dans le nombre de mailles du rang, quand vous tournez, crochetez 1/3 ml, puis 1 ms/1bride dans la première maille du rang (= la dernière maille crochetée à la fin du rang précédent). Bon crochet!

Marine 23.09.2018 - 17:37:

Pour commencer le modèle (dans la plus petite taille), il faut bien faire 131 ml + 1 (info crochet) donc 132 ml ? Merci d'avance.

DROPS Design 24.09.2018 kl. 09:36:

Bonjour Marine, vous crochetez d'abord 131 ml puis crochetez 1 ms dans la 2ème ml à partir du crochet, puis 1 ms dans chacune des 3 ms suivantes, puis (sautez 1 ml, 1 ms dans chacune des 8 ml suivantes)x14 = 1 ms (2 ml) + 3 ms (3 ml) + 14x8ms (14x9ml)= 4 ms (5 ml) + 112 ms (126 ml) = 116 ms (au-dessus de 131 ml). Bon crochet!

Luciana 31.01.2018 - 03:29:

Puede conseguirse una traducción del patrón al castellano??.. Puedo seguir patrones en inglés, pero este particularmente no lo estoy entendiendo..

DROPS Design 31.01.2018 kl. 20:40:

Hola Luciana. En este link tienes el patrón en español: https://www.garnstudio.com/pattern.php?id=6604&cid=23

Sara 10.10.2017 - 18:08:

Non ho capito se devo fare le diminuzioni fino ad arrivare al collo

DROPS Design 10.10.2017 kl. 19:17:

Buonasera Sara, ad esempio per la taglia S deve lavorare solo sulle 50, tralasciando 8 maglie a ogni lato per lo scalfo e su queste 50 m deve diminuire per gli scalfi a ogni lato come sul davanti = si ritrova con 38 maglie. A questo punto quando il lavoro misura 25 cm, deve lavorare 2 righe solo sulle 10 maglie più esterne a ogni lato mentre le 28 maglie centrali formano il collo. Buon lavoro!

Sara 10.10.2017 - 17:01:

Non ho capito come devo lavorare il dietro

DROPS Design 10.10.2017 kl. 17:22:

Buonasera Sara, per il dietro deve lavorare solo sulle maglie centrali tralasciando le 8 maglie laterali. Raggiunta la misura indicata, dovrà lavorare sulle maglie esterne indicate, lasciando quelle centrali per il collo. Ci riscriva se ancora in difficoltà. Buon lavoro!

Dsouza 08.10.2017 - 12:28:

When piece measures 17-18-19 (21-23) cm / 6 3/4"-7"-7½" (8 1/4"-9"), divide for armholes. FIRST FRONT PIECE: Continue pattern over the first 25-27-30 (32-34) sts – AT THE SAME TIME dec for armholes by working the 2 outermost sts towards the side tog. Repeat dec every row 6 times in total The Body- After 18 cms what do we do...do we continue the first front pc in the body pc only? Can u post a video on making this vest. Thank you

DROPS Design 08.10.2017 kl. 22:28:

Dear Dsouza, when the piece is 17-18-19 (21-23) cm, the stitches should be divided for the two fronts and the back, and tehy are each finished separately. You can find videos to help you along by clicking at the small icons at the bottom of the pattern, and do not forget that you can also ask for personal help in the store you bought your DROPS yarm from. Happy crocheting!

Dsouza 07.10.2017 - 19:14:

Do we decrease from both sides for the armhole

DROPS Design 08.10.2017 kl. 06:44:

Hi Dsouza, You decrease on only one side on the front pieces (away from mid front) and on both sides on the back piece. Happy knitting!

Jennifer Dorndorf 21.06.2016 - 20:46:

Hallo, die Weste sieht sehr schön aus, zumindest auf dem Bild ;)! Ich möchte diese für eine Freundin machen, die allerdings ein Frühchen bekommen hat. Die Jacke ist mit den Maßen definitiv zu groß!! Kann ich die Maschenzahl irgendwie ändern? Liebe Grüße Jennifer

DROPS Design 23.06.2016 kl. 08:38:

Liebe Jennifer, leider können wir Anleitungen nicht auf individuellen Wunsch umrechnen, aber in unserer Musterdatenbank finden Sie auch Anleitungen für Frühchen.

Dagmar 04.10.2014 - 15:28:

Guten Tag! Verwende Merinowolle mit 160m LL / 50g und Häkelnadel 3. Meine Maschenprobe ergibt jedoch ca 12x12cm. Kann ich trotzdem nach Anleitung für Geösse 80/86 häkeln bzw kann ich die cm-Angaben entsprechend anpassen? Danke.

DROPS Design 06.10.2014 kl. 08:58:

Liebe Dagmar, Sie müssen versuchen, die Maschenprobe einzuhalten, indem Sie eine kleinere Nadel verwenden. Wenn Sie mit der größeren Maschenprobe häkeln, wird die Jacke zu groß. Und wenn Sie nur die cm-Angaben ändern, wird die Jacke unförmig, weil die Maße, die auf der Maschenzahl beruhen, dann nicht mehr zu den cm-Angaben passen.

Kommentere opskrift DROPS Baby 25-22