DROPS Baby / 25 / 22

Heartthrob Vest by DROPS Design

Heklet vest med knapper foran, lommekanter og v-hals til baby i DROPS Alpaca. Str 0-4 år

  • Heartthrob Vest / DROPS Baby 25-22 - Heklet vest med knapper foran, lommekanter og v-hals til baby i DROPS Alpaca. Str 0-4 år
DROPS Design: Modell nr z-094-by
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
100-100-100 (150-150) g f.nr 100, natur
50 g i alle str f.nr 8105, isblå

DROPS HEKLENÅL NR 3 – eller den nålen du må bruke for å få 24 m i bredden og 16 rader MØNSTER (se forkl under) i høyden på 10 x 10 cm.
DROPS PERLEMORKNAPP M/HULL NR 521: 4-4-5 (5-5) stk.
----------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

100% Alpakka
fra 35.00 kr /50g
DROPS Alpaca uni colour DROPS Alpaca uni colour 35.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Alpaca mix DROPS Alpaca mix 35.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 105kr. Les mer.

Instruksjoner

HEKLETIPS:
Hver rad med fm starter med 1 lm, hver rad med st starter med 3 lm, disse erstatter IKKE første fm/st på raden.

MØNSTER:
1.RAD (= vrangen): Hekle 1 st i hver fm.
2.RAD (= retten): Hekle 1 fm i hver st.

FELLETIPS:
Det felles 1 fm /st ved å hekle 2 m sammen.
Hekle 2 fm sammen slik: Stikk nåla ned i første m, hent tråden, stikk nåla ned i neste m, hent tråden, lag 1 kast og trekk tråden gjennom alle 3 løkkene på nåla.
Hekle 2 st sammen slik: Hekle 1 st i første m, men vent med siste gjennomtrekking, hekle 1 st i neste m, men ved siste gjennomtrekking trekkes tråden gjennom alle 3 løkkene på nåla.
----------------------------------------------------------

BOLEN:
Arb hekles frem og tilbake fra midt foran.
Hekle 131-140-153 (162-171) lm på nål 3 med natur. LES HEKLETIPS! Hekle tilbake slik (= retten): 1 fm i 2.lm fra nåla, deretter 1 fm i hver av de 3-3-7 (7-7) neste lm, * hopp over 1 lm, 1 fm i hver av de 8 neste lm *, gjenta fra *-* raden ut = 116-124-136 (144-152) fm. Fortsett med MØNSTER – se forkl over! HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN! Når arb måler 17-18-19 (21-23) cm, deles det til ermhull.

FØRSTE FORSTK:
Fortsett mønsteret videre over de første 25-27-30 (32-34) m – SAMTIDIG felles det til ermhull ved å hekle de 2 ytterste m mot siden sammen. Gjenta fellingen på hver rad totalt 6 ganger i alle str – LES FELLETIPS! SAMTIDIG når arb måler 18-19-21 (23-25) cm, felles det til hals ved å hekle de 2 ytterste m sammen mot midt foran. Gjenta fellingen på hver rad totalt 9-10-11 (11-12) ganger. Etter alle fellinger til ermhull og hals, er det 10-11-13 (15-16) m tilbake på skulderen. Når arb måler 26-28-30 (33-36) cm, klippes tråden.

ANDRE FORSTK:
Hekle som første forstk men motsatt, pass på at det startes med riktig rad i mønsteret.

BAKSTK:
Hekle frem og tilbake over de midterste 50-54-60 (64-68) m (8 m i hver side = ermhull, disse hekles det ikke over) - SAMTIDIG felles det til ermhull i hver side som på forstk = 38-42-48 (52-56) m tilbake. Når arb måler 25-27-29 (32-35) cm, hekles det 2 rader over kun de ytterste 10-11-13 (15-16) m i hver side (de midterste 18-20-22 (22-24) m = hals). Klipp tråden.

MONTERING:
Sy skuldersømmene kant i kant slik at det ikke blir en tykk søm.
Hekle 3 rader fm med isblå rundt hvert ermhull – pass på at kantene verken vider ut eller strammer inn.
Hekle 3 rader fm langs stolpene og opp langs halskanten med isblå – start fra retten nederst på høyre forstk (det skal ikke hekles rundt nederkant av bolen). På 2.rad (= fra vrangen) hekles det 4-4-5 (5-5) knapphull langs høyre stolpe. 1 knapphull = 2 lm, hopp over 2 fm. Øverste knapphull skal være ca 1 cm nedenfor der halsfellingen starter, deretter skal det være ca 3-3-3½ (3½-3½) cm mellom hvert knapphull. På 3.rad (= siste rad) hekles det 2 fm over hver av de 2 lm til knapphullene. Klipp tråden.
Sy på knappene.

LOMMEKANT:
Hekle 13-14-15 (16-17) LØSE lm med isblå på nål 3.
Snu og hekle 1 fm i 2.lm fra nåla, deretter 1 fm i hver lm ut raden = 12-13-14 (15-16) fm totalt. Videre hekles det 2-2-2 (3-3) rader til med fm, slik at det totalt er 3-3-3 (4-4) rader, klipp tråden. Hekle 2 like lommekanter. Sy 1 lommekant på hvert forstk – ca 5-6-7 (8-9) cm fra nederkant og ca 4-4-5 (5-5) cm fra midt foran – sy pent langs nederkant og i hver side (det skal være åpning øverst).

Kommentarer / Spørsmål (14)

country flag Lydia Braspenning 06.02.2021 - 18:12:

Hoi garnstudio, ik ben dit vestje aan het haken maar ik snap niet wanneer ik moet minderen voor de armsgaten en de hals. Haak ik van beneden naar boven en minder ik dus aan het eind na 18cm recht omhoog gehaakt te hebben? Of begin ik boven en begin ik meteen met minderen? En begin ik voor zowel de hals als de armsgaten op dezelfde hoogte met minderen? Groetjes Lydia

user icon DROPS Design 12.02.2021 kl. 12:07:

Dag Lydia,

Je haakt van beneden naar boven en je haakt heen en weer van midden voor via het achterpand naar midden voor. Vanaf 18 cm vanaf de onderkant wordt het werk opgesplitst in de voorpanden en het achterpand, omdat je mindert voor de armsgaten. Je haakt dan eerst het ene voorpand (EERSTE VOORPAND). Dus je haakt dan de eerste 27 steken en mindert voor de armsgaten door de buitenste steken richting de zijkant samen te haken. Het minderen voor de hals begint inderdaad tegelijkertijd en dit is aan het begin van de toer.

country flag Janika 19.03.2020 - 22:02:

Ich verstehe nicht genau wie ich das Rumpfteil beginnen soll. Zuerst 140 Lm, dann eine Rück-R, dann die Hin-R wie beim Rumpfteil beschrieben? Oder 140 Lm, dann eine Hin-R wie beim Rumpfteil beschrieben, dann Rück-R? Dann im Muster weiter, d.h. keine M mehr auslassen, sondern jede der 124M häkeln? Vielen Dank für die Auskunft?

user icon DROPS Design 20.03.2020 kl. 09:44:

Liebe Janika, Man überspringt in der ersten R in regelmäßigen Abständen 1 Lm, damit der Rand nicht zu stramm und eng wird und elastisch bleibt - in der Regel häkelt man die Lm etwas fester als später die M, um das auszugleichen, schlägt man mehr Lm an. Wenn Ihnen das mit den Löchern gar nicht gefällt und Sie sehr lockere Lm anschlagen, können Sie auch nur die Anzahl der Lm anschlagen, die Sie in der 2. R für die Stb brauchen (wobei dabei zu beachten ist, dass das 1. Lm die erste Masche nicht ersetzt). Viel Spaß beim häkeln!

country flag Zuzana 10.10.2019 - 11:11:

Zdravím, prosím o radu. V první řadě bych se chtěla zeptat, co je \"TRUP\", protože první přední díl, druhý přední díl a zadní díl mi dávají dohromady celou vestu. Poté by mě zajímala čísla, která jsou v návodu, např. TRUP: 131-140-153 (162-171) řo?! Kolik tedy mám uháčkovat řo? A co znamená po 1 KS do každého z následujících 3-3-7 (7-7)?! A tento popis se v podstatě opakuje v celém návodu. Děkuji.

user icon DROPS Design 03.11.2019 kl. 19:50:

Dobrý den, Zuzano, TRUP = tělo vesty od dolního okraje k průramkům, které háčkujeme jako jeden kus (tj. přední díly a záda dohromady). Až pak oddělíme přední a zadní díly a uháčkujeme je samostatně, abychom vytvořili otvory pro ruce. Počet řo závisí na tom, kterou velikost háčkujete - velikosti jsou uvedeny v pořadí od nejmenší po největší hned v záhlaví návodu a počty ok (i veškeré další instrukce, vč. háčkování KS) toto pořadí kopírují: např. pokud háčkujete nejmenší velikost, platí pro vás první číslo, pokud největší, řiďte se posledním číslem v závorce. Hodně zdaru! Hana

country flag Marine 30.09.2018 - 19:12:

Les dimnutions ne se font pas comme sur la vidéo ? (Pas de mc pour le début de rang et laisser la m de fin de rang .) On crochète 2 m ensemble pour les emmanchures et l'encolure en début et fin de rang ?

user icon DROPS Design 01.10.2018 kl. 09:45:

Bonjour Marine, les rangs de ms commencent par 1 ml mais cette ml ne remplace pas la 1ère m, quand vous diminuez en début de rang, crochetez 1 ml, puis écoulez les 2 ms ensemble comme dans la vidéo = vous avez diminué 1 m. Pour diminuer en fin de rang, crochetez jusqu'à ce qu'il reste 2 m avant la fin du rang et écoulez les 2 dernières ms ensemble = vous avez diminué 1 m. Si les diminutions de l'emmanchure ne sont pas terminées lorsque vous devez diminuer pour l'encolure, alors il vous faudra diminuer en début et en fin de rang. Bon crochet!

country flag Marine 25.09.2018 - 09:36:

C'est ce qui était logique, merci. Mais cette ASTUCE crochet me fait douter. Tout comme pour le début de rangs en B (ou ms) : faire comme la vidéo (aligner les points) ou ajouter une B (ou ms) ? (En piquant d'abord sous le pied pour rajouter une ml bordure.)

user icon DROPS Design 25.09.2018 kl. 10:19:

Bonjour Marine, les mailles en l'air pour tourner (1 ml aux rangs de ms /3 ml aux rangs de brides) ne sont pas prises en compte dans le nombre de mailles du rang, quand vous tournez, crochetez 1/3 ml, puis 1 ms/1bride dans la première maille du rang (= la dernière maille crochetée à la fin du rang précédent). Bon crochet!

country flag Marine 23.09.2018 - 17:37:

Pour commencer le modèle (dans la plus petite taille), il faut bien faire 131 ml + 1 (info crochet) donc 132 ml ? Merci d'avance.

user icon DROPS Design 24.09.2018 kl. 09:36:

Bonjour Marine, vous crochetez d'abord 131 ml puis crochetez 1 ms dans la 2ème ml à partir du crochet, puis 1 ms dans chacune des 3 ms suivantes, puis (sautez 1 ml, 1 ms dans chacune des 8 ml suivantes)x14 = 1 ms (2 ml) + 3 ms (3 ml) + 14x8ms (14x9ml)= 4 ms (5 ml) + 112 ms (126 ml) = 116 ms (au-dessus de 131 ml). Bon crochet!

Luciana 31.01.2018 - 03:29:

Puede conseguirse una traducción del patrón al castellano??.. Puedo seguir patrones en inglés, pero este particularmente no lo estoy entendiendo..

user icon DROPS Design 31.01.2018 kl. 20:40:

Hola Luciana. En este link tienes el patrón en español: https://www.garnstudio.com/pattern.php?id=6604&cid=23

country flag Sara 10.10.2017 - 18:08:

Non ho capito se devo fare le diminuzioni fino ad arrivare al collo

user icon DROPS Design 10.10.2017 kl. 19:17:

Buonasera Sara, ad esempio per la taglia S deve lavorare solo sulle 50, tralasciando 8 maglie a ogni lato per lo scalfo e su queste 50 m deve diminuire per gli scalfi a ogni lato come sul davanti = si ritrova con 38 maglie. A questo punto quando il lavoro misura 25 cm, deve lavorare 2 righe solo sulle 10 maglie più esterne a ogni lato mentre le 28 maglie centrali formano il collo. Buon lavoro!

country flag Sara 10.10.2017 - 17:01:

Non ho capito come devo lavorare il dietro

user icon DROPS Design 10.10.2017 kl. 17:22:

Buonasera Sara, per il dietro deve lavorare solo sulle maglie centrali tralasciando le 8 maglie laterali. Raggiunta la misura indicata, dovrà lavorare sulle maglie esterne indicate, lasciando quelle centrali per il collo. Ci riscriva se ancora in difficoltà. Buon lavoro!

Dsouza 08.10.2017 - 12:28:

When piece measures 17-18-19 (21-23) cm / 6 3/4"-7"-7½" (8 1/4"-9"), divide for armholes. FIRST FRONT PIECE: Continue pattern over the first 25-27-30 (32-34) sts – AT THE SAME TIME dec for armholes by working the 2 outermost sts towards the side tog. Repeat dec every row 6 times in total The Body- After 18 cms what do we do...do we continue the first front pc in the body pc only? Can u post a video on making this vest. Thank you

user icon DROPS Design 08.10.2017 kl. 22:28:

Dear Dsouza, when the piece is 17-18-19 (21-23) cm, the stitches should be divided for the two fronts and the back, and tehy are each finished separately. You can find videos to help you along by clicking at the small icons at the bottom of the pattern, and do not forget that you can also ask for personal help in the store you bought your DROPS yarm from. Happy crocheting!

Kommentér oppskrift DROPS Baby 25-22