DROPS Baby / 25 / 20

Baby Steps by DROPS Design

Hæklede tøfler til baby i DROPS Alpaca. Str 0 - 4 år

Tags: tøfler,

DROPS Design: Model nr z-096-by
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
Størrelse: 0/1 - 1/3 - 6/9 - 12/18 mdr (2 - 3/4) år
Passer fodlængde: 9-10-11-12 (14-15) cm
Materialer:
DROPS ALPACA fra Garnstudio
50 g i alle str f.nr 100, natur
50 g i alle str f.nr 8105, isblå

DROPS HÆKLENÅL NR 3 – eller den nål du skal bruge for at få 24 fm/st på 10 cm i bredden.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 44kr. Læs mere.
HÆKLEINFO:
På beg af hver omg/række med fm erstattes 1.fm med 1 lm. Omg afsluttes med 1 km i lm fra beg af omg. Rækken afsluttes med 1 fm i 3.lm fra beg af forrige række.
På beg af hver omg/række med st erstattes 1.st med 3 lm. Omg afsluttes med 1 km i 3.lm fra beg af omg. Rækken afsluttes med 1 st i lm fra beg af forrige række.

UDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 fm/st ud ved at hækle 2 fm/st i samme m.

INDTAGNINGSTIPS:
Hækl 1 fm/st, men vent med sidste gennemtræk (= 2 m på nålen), hækl derefter næste fm/st, men ved sidste gennemtræk trækkes tråden gennem alle m på nålen - der er nu taget 1 fm/st ind.

HÆKLETIPS:
På omg efter at st foran på tøflen er hæklet sammen 2 og 2 skal der hækles lidt stramt foran på tøflen, dvs at tråden strammes lidt mellem hver st som hækles. Dette gøres for at undgå at midtstykket foran på tøflen bliver for løst.

STRUKTURRÆKKER:
* 1 række fm (hæklet fra vrangen), 1 række st (hæklet fra retsiden) *, gentag fra *-* (1 række fm + 1 række st = 1 strukturrække).
----------------------------------------------------------

TØFFEL:
LÆS HÆKLEINFO og start med sålen – OBS: Der hækles i hver m (ikke mellem m).
Hækl 12-14-16-19 (25-28) lm (inkl 1 lm til at vende med) på nål 3 med isblå.
Første række hækles således: 1 fm i 2.lm fra nålen, 1 fm i hver af de næste 10-12-14-17 (23-26) lm = 11-13-15-18 (24-27) fm, vend arb. Videre hækles der 1 fm i hver fm fra forrige række Samtidig med at der tages 2 fm ud i beg og slutningen af første række ved at hækle 3 fm i første og sidste fm på rækken = 15-17-19-22 (28-31) fm.
Hækl fm frem og tilbage til der er 1 række tilbage før arb måler 3-3-4-4 (4½-5) cm. Nu tages der 2 fm ind i hver side – læs INDTAGNINGSTIPS = 11-13-15-18 (24-27) fm på rækken – OBS: i slutningen af rækken starter indtagningen når der er 4 fm tilbage, derefter hækles de 4 sidste fm sammen 2 og 2. Arb måler ca 3-3-4-4 (4½-5) cm. Klip og hæft tråden.
Videre hækles der st rundt om sålen således:
1.OMG: Start midt bagpå (= midt på den ene kortside) - hækl 1 fm i første m, 3 lm (= 1 st), hækl 1-1-2-2 (3-3) st frem til hjørnet, 2 st i hjørnet, 1 st i hver af de 11-13-15-18 (24-27) fm langs siden, 2 st i hjørnet, 4-4-6-6 (8-8) st langs kortsiden (= tåen), 2 st i hjørnet, 11-13-15-18 (24-27) st langs siden, 2 st i hjørnet og 2-2-3-3 (4-4) st langs kortsiden til midt bagpå, afslut med 1 km i 3.lm i beg af omg = 38-42-50-56 (72-78) st.
NÆSTE OMG I STR 2 ÅR + 3/4 ÅR (denne omg hækles ikke i de øvrige str): Hækl 1 omg med 1 st i hver st = (72-78) st.
NÆSTE OMG HÆKLES SÅLEDES I ALLE STR:
Hækl 1 st i hver st, men tag 1 st ind i hvert af de 2 hjørner foran på tåen – læs INDTAGNINGSTIPS = 36-40-48-54 (70-76) st.
VIDERE HÆKLES DER SÅLEDES FRA MIDT BAGPÅ (hækl 1 m i hver m fra forrige omg):
1.OMG: 12-14-17-20 (27-30) fm, 1 halv-st, hækl 2 st sammen – læs INDTAGNINGSTIPS, 6-6-8-8 (10-10) st, hækl 2 st sammen, 1 halv-st og 12-14-17-20 (27-30) fm = 34-38-46-52 (68-74) m.
2.OMG: 11-13-16-19 (26-29) fm, 1 halv-st, hækl 2 st sammen, 6-6-8-8 (10-10) st, hækl 2 st sammen, 1 halv-st og 11-13-16-19 (26-29) fm = 32-36-44-50 (66-72) m.
3.OMG: 10-12-15-18 (25-28) fm, 1 halv-st, hækl 2 st sammen, 6-6-8-8 (10-10) st, hækl 2 st sammen, 1 halv-st og 10-12-15-18 (25-28) fm = 30-34-42-48 (64-70) m.
4.OMG I STR 2 ÅR + 3/4 ÅR (denne omg hækles ikke i de øvrige str): (24-27) fm, 1 halv-st, hækl 2 st sammen, (10-10) st, hækl 2 st sammen, 1 halv-st og (24-27) fm = (62-68) m.
5.OMG I STR 3/4 ÅR (denne omg hækles ikke i de øvrige str): (26) fm, 1 halv-st, hækl 2 st sammen, (10) st, hækl 2 st sammen, 1 halv-st og (26) fm = (66) m.
NÆSTE OMG HÆKLES SÅLEDES I ALLE STR:
9-11-14-17 (23-25) fm, 1 halv-st, hækl de 10-10-12-12 (14-14) næste st sammen 2 og 2, 1 halv-st og 9-11-14-17 (23-25) fm = 25-29-36-42 (55-59) m.
NÆSTE OMG HÆKLES SÅLEDES I ALLE STR:
LÆS HÆKLETIPS og hækl 7-9-12-15 (21-23) fm, 1 halv-st, hækl 2 st sammen, 5-5-6-6 (7-7) st, hækl 2 st sammen, 1 halv-st og 7-9-12-15 (21-23) fm = 23-27-34-40 (53-57) m.
NÆSTE OMG HÆKLES SÅLEDES I STR 2 ÅR + 3/4 ÅR (denne omg hækles ikke i de øvrige str): (20-21) fm, 1 halv-st, hækl 2 st sammen, (7-7) st, hækl 2 st sammen, 1 halv-st og (20-21) fm = (51-55) m.
ALLE STR:
= 23-27-34-40 (51-55) m. Hækl 1-1-1-2 (2-3) omg med 1 st i hver st Samtidig med at m-antallet justeres til 24-24-30-30 (36-36) st på 1.omg - læs UDTAGNINGSTIPS/ INDTAGNINGSTIPS – OBS: Hvis tøflen ønskes større i åbningen kan m-antallet justeres til ønsket mål.

BUKKEKANT:
Skift til natur og hækl 1 omg fm med 1 fm i hver m. Hækl totalt 12 omg med fm. Klip og hæft tråden.

Kommentarer (9)

Skriv din kommentar her!

TRICOT 27.02.2018 - 15:48:

Est-ce possible d'avoir le diagramme pour de modèle ? , je n'arrive pas bien à suivre les explication ... merci

DROPS Design 27.02.2018 kl. 16:21:

Bonjour Mme Tricot, nous n'avons pas de diagramme pour ce type de modèles, suivez bien pas à pas les explications et n'hésitez pas à poser votre question ici si besoin. Pour toute assistance individuelle, vous pouvez également vous adresser auprès de votre magasin. Bon crochet!

Elin Ignell 05.11.2017 - 16:38:

Är fundersam på stolekarna. När jag virkar en kedja med 24 fm så kommer jag inte upp i 10 cm ens med nål 5 och då har jag verkligen inte virkat tajt. Det förvirrar mig ytterligare att storlek 1/3 månader, enligt beskrivningen ska mäta 10 cm. Men antalet maskor där sulan är som längst är 17. Så hur kan detta gå ihop, om 24 fm nu ska ge mig 10 cm förutsatt att jag valt rätt virknål? Tacksam för vägledning :) MVH Elin

DROPS Design 16.11.2017 kl. 09:25:

Hej Elin, virkar du i DROPS Alpaca? Då skall du få 24 fm på 10 cm. Om du får virkfastheten till at stämma, så vill även måtten stämma enligt mönstret. Testa med sulan först får du se :)

Nina 09.08.2017 - 17:24:

Jeg har 38 staver nå, lurer på neste omgang der jeg skal felle 1 stav ved 2 hjørnene foran på tåen. Skal det hekles staver hele runden eller bare mellom de 2 hjørnene?

DROPS Design 14.08.2017 kl. 16:29:

Hei Nina. Det skal hekle 1 stav i hver stat hele runden, men fell 1 stav i hvert av de 2 hjørnene foran på tåen. God Fornøyelse!

Charlotte Goonan 28.03.2017 - 01:07:

I'm working this in size 6/9 months, what do the numbers in brackets after mean e.g. (26-29)? Also - the pattern refers to rounds to crochet if you're making size 2 years + 3/4 years but there isn't a size for this, the pattern says size 12/18 months is 2 - 3/4 years. I'm not clear if this means to do that round if you're doing the 6/9 months like I am. I assume I have to do the fifth round for 3/4 years. Please help!

DROPS Design 28.03.2017 kl. 01:16:

Dear Charlotte, the numbers in brackets refer to the sizes that would suit 2 years old and 3-4 years old children.If you are working the size that would fit a 6/9 month old child, you should work until round 3, then skip to the next row that says it is for all sizes. I hope this helps. Happy crocheting!

Tamara 01.02.2016 - 00:00:

Very beautiful pattern, thank you very much! Could it be that the last 12 lines for the border should be with sc, rather than dc as per the instruction?

DROPS Design 01.02.2016 kl. 10:56:

Dear Tamara, that's correct, the last 12 rounds are worked with sc - remember that US-English and UK-English do have different crochet terminology, you can edit the language of the pattern by selecting correct language under the picture - read more here. Happy crocheting!

Sahera 26.06.2015 - 13:07:

Hi, i dont really get what the numbers in the pattern are for when they appear in series like 1-1-2-2 and so on. Could you please help me out with this? Regards

DROPS Design 26.06.2015 kl. 18:38:

Dear Sahera, each number refers to each size, ie "Work 12-14-16-19 (25-28) ch" ... means in first size work 12 ch, in 2nd size work 14 ch, in 3rd size work 16 ch and so on. Happy crocheting!

Lourdes González 24.06.2015 - 04:49:

Hermoso el escarpín ! Muy fácil de hacer. Agradezco mucho a quienes hacen este sitio porque me incentivan a hacer cosas que son mi distracción en los quehaceres diarios. Me emociona mucho cuando termino una prenda y se vé igual que la foto que publicaron. Un Abrazo!

Rebeca 25.08.2014 - 18:14:

Hermosos, una calidad fina y excelente

Anne Prein 20.07.2014 - 21:26:

Kunt u uitleggen wat wordt bedoeld met haken 'in de steek' niet 'tussen de steek'.? Alvast bedankt voor uw reactie

DROPS Design 21.07.2014 kl. 14:50:

Hoi Anne. Je kan haken IN de steek (dus in de lussen) boven op de steek van de vorige toer - of je kan haken in de boog tussen twee steken.

Kommentere opskrift DROPS Baby 25-20