DROPS / 155 / 29

Beatrice by DROPS Design

Stickad DROPS halsvärmare i ”Alpaca” med hålmönster.

DROPS Design: Modell nr z-672
Garngrupp A
-----------------------------------------------------------
Storlek: S/M - L/XL – XXL/XXXL
Mått: omkrets upptill: 82-92-102 cm. Omkrets nedtill: 118-134-149 cm Höjd: ca 42-46-50 cm.
Garnåtgång:
DROPS ALPACA från Garnstudio
200-250-250 g nr 3112, dovt rosa

DROPS RUNDST (60 cm) NR 3,5 – eller det st.nr du måste använda för att få 1 rapport A.5 på 6,5 cm på bredden och ca 4 cm på höjden.
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 156kr. Läs mer.

Se diag A.1-A.7. Diag visar alla v i mönstret sett från rätsidan.
----------------------------------------------------------

HALSVÄRMARE:
Halsvärmaren stickas fram och tillbaka på rundst.
Lägg löst upp 296-334-372 m på rundst 3,5 med Alpaca. Sticka 4 v RÄTST – se förkl ovan. Sedan stickas det så här från rätsidan: 1 rätst kantm, A.1 (= 6 m), A.2 (= 19 m) totalt 15-17-19 ggr på bredden, A.3 (= 3 m), 1 rätst kantm. Fortsätt med detta mönstret fram och tillbaka tills A.1, A.2 och A.3 har stickats 2-2-3 ggr på höjden. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Sedan fortsätts det vidare med mönster på samma sätt men nu stickas det A.4 i stället för A.2 och resten av m som förut. När A.4 är färdigstickat 1 gång på höjden har det minskats 4 m i varje rapport (dvs totalt 60-68-76 m minskade på v) = 236-266-296 m kvar.
Sedan stickas det mönster som förut, men nu stickas det A.5 (= 15 m) i stället för A.4. Fortsätt sedan tills A.5 har stickats 1-2-3 ggr på höjden. Sedan stickas det mönster som förut, men nu stickas det A.6 (= 15 m) i stället för A.5. När A.6 är färdigstickat 1-1-1 gång på höjden har det minskats 2 m i varje rapport (dvs totalt 30-34-38 m minskade på v) = 206-232-258 m kvar.
Sedan stickas det mönster som förut, men nu stickas det A.7 (= 13 m) i stället för A.6. Fortsätt tills halsvärmaren mäter 41-45-49 cm, sticka 4 v rätst över alla m på st. Sticka 1 v rätt från rätsidan, och maska av löst från avigsidan.

MONTERING:
Sy ihop halsvärmaren mitt bak innanför 1 rätst kantm. Klipp av tråden och fäst den.

Diagram

= rm
= omslag mellan 2 m
= 2 m räta tills
= lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över, 2 m räta tills
= lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över

Ingvill 10.03.2019 - 09:54:

Hei! Jeg lurer på hvorfor halsen skal strikkes fram og tilbake, er det ikke enklere å strikke den rundt? Hva må evt. endres for at den kan strikkes rundt?

DROPS Design 12.03.2019 kl. 14:57:

Hej Ingvill, jo men du må gerne strikke halsen rundt på rundpind. God fornøjelse!

Francesca 26.01.2019 - 22:20:

Buonasera, non riesco a capire questo passaggio :"sono state diminuite 4 m in ogni ripetizione (cioè 60-68-76 diminuzioni in totale sul f) = 236-266-296 m rimaste". Devo diminuire di 60m nell'ultimo ferro dello schema? Grazie

DROPS Design 27.01.2019 kl. 09:31:

Buongiorno Francesca. Il diagramma A4, inizia con 19 maglie per ogni ripetizione e finisce con 15 maglie. Le diminuzioni sono nel diagramma stesso, alla riga 11 e alla penultima riga. Non ci sono diminuzioni da fare sull’ultima riga. Buon lavoro!

Ulrike 10.10.2018 - 23:43:

Hallo, ich möchte dieses Muster gerne in Runden stricken. Welchen Mustersatz muss ich dann nehmen? Vielen Dank

DROPS Design 11.10.2018 kl. 10:22:

Liebe Ulrike, die "Hinreihen" wie im Diagram stricken, und die "Rückreihen" (= jede 2. Runde) einfach links (= rechts von der Vorderseite gesehen) stricken. Die Randmaschen brauchen Sie dann nicht anzuschlagen (= 2 M weniger anschlagen). Viel Spaß beim stricken!

Andrea 26.05.2016 - 20:38:

Oh je... Lieben Dank 👍👍 wer lesen kann ist klar im Vorteil!!! Danke...

Andrea 21.05.2016 - 22:49:

Oh je... Irgendwie scheitere ich schon am Anfang 😢😢 schon die erste Reihe in Größe xxl kommt bei mir nicht hin... Ich Ende nie auf den Punkt, bzw. kommt das Muster nicht auf. Ich stricke doch A1 und A2 im Wechsel und Ende mit A 3 und der Randmasche. Wenn ich jedoch A1 und A2 19mal wiederholen soll, kann das doch gar nicht passen... Hilfe... Was mache i h falsch??

DROPS Design 23.05.2016 kl. 10:25:

Liebe Andrea, Sie stricken 1 x A.1, dann insgesamt 15-17-19 x A.2 und dann 1 x A.3 (und die Rand-Maschen). Also A.1 und A.2 wird nicht im Wechsel gestrickt.

Suk 02.11.2015 - 10:29:

Thank you very much.

Suk 01.11.2015 - 23:47:

A.1 Row 5 from 4 stitches(row 4) reduce to 3 stitches, how come there is 4 stitches in row 6? A.3 Row 5 increase from 5 stitches (row 4) to 6 stitches, how come there is only 5 stitches in row 6 ?

DROPS Design 02.11.2015 kl. 09:44:

Dear Mrs Suk, on row 5 in A.1, you will work a yo at the beg of row 5 in A.2 => this yo will be included in A.1 on next row so that you have K4 on row 6 in A.1. After last A.2, make 1 YO (beg of A.3) to keep correct number of sts. On next row, there will be 1 dec in A.2 that will be worked with the previous yo. Just follow diagram as it is shown, add markers if necessary after correct number of sts on each row, pattern will then match tog. Happy knitting!

Suk 29.10.2015 - 16:20:

Pattern A.4 has 36 rows, and A.1 and A.3 has 12 rows. When I changed the pattern from A.2 to A.4, does it means that after row 12 of the pattern A.1 & A.3, I start from row 1 again of the pattern A.1 & A.3. Thanks

DROPS Design 29.10.2015 kl. 16:31:

Dear Mrs Suk, yes that's correct. While working A.4 over sts previously worked in A.2 continue working A.1, and A.3 as before (1 time A.4 in height = 36 rows = 3 times the 12 rows in A.1 and A.3). Happy knitting!

Suk 28.10.2015 - 16:52:

I'm using size 4mm circular needle, how do I adjust the pattern from A.1-A.7?

DROPS Design 28.10.2015 kl. 18:28:

Dear Mrs Suk, pattern is worked on a tension of 1 repetition A.5 = width 6.5 cm and approx. 4 cm vertically. You can adjust following this tension. For any individual assistance, you are welcome to contact the store where you bought your yarn. Happy knitting!

Lyne Barbeau 10.05.2015 - 04:31:

Selon information du tricot vous mentionne que le point est toujours endroit par contre selon la photo le point devrait être le point envers svp me confirmé

DROPS Design 11.05.2015 kl. 11:19:

Bonjour Mme Barbeau, le diagramme représente le motif, vu sur l'endroit, toutes les mailles vont se tricoter en jersey endroit (= cases blanches), c'est-à-dire à l'end sur l'endroit et à l'env sur l'envers. Bon tricot!

Kommentér oppskrift DROPS 155-29