DROPS / 153 / 2

Butterfly Dance by DROPS Design

Stickad DROPS sjal i ”Alpaca” med hålmönster och rätstickning.

DROPS Design: Modell nr z-674
Garngrupp A
-----------------------------------------------------------
Mått: ca 60 cm mätt från nacken och ned längs mittmaskan.
Garnåtgång:
DROPS ALPACA från Garnstudio
200 g nr 8105, isblå

DROPS RUNDSTICKA NR 3,5 (80 cm) - eller det st.nr du måste använda för att få 23 m x 45 v rätst på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Kommentarer (81)

Garnet till detta mönstret kostar 156kr. Läs mer.

Se diag A.1 till A.6. Diag visar alla v i mönstret sett från rätsidan.

ÖKNINGSRAPPORT:
Det ökas så här på varje v från rätsidan med dubbelt omslag:
VARV 1: Öka med dubbelt omslag innanför 1 kantm i varje sida av sjalen och på varje sida av mittmaskan.
VARV 2: Sticka rm över alla m, sticka det första omslaget rätt så att det blir ett hål, det andra släpps ned.
VARV 3: Öka med dubbelt omslag innanför 1 kantm i varje sida av sjalen och på varje sida av mittmaskan.
VARV 4: Sticka rm över alla m, sticka det första omslaget rätt så att det blir ett hål, det andra släpps ned.
För varje gång ökningsrapporten stickas ökas arb med 8 m.
----------------------------------------------------------

SJAL:
Lägg upp 3 m på rundst 3,5 med Alpaca. Sätt en markör i den 2:a m = mittmaska. Sticka första v så här: 1 rm, 1 omslag, 1 rm, 1 omslag, och 1 rm, vänd och sticka rm tillbaka = 5 m på st. Fortsätt sedan i RÄTST - se förkl ovan SAMTIDIGT som det stickas ÖKNINGSRAPPORT (denna stickas sedan på hela sjalen) – se förkl ovan tills ökningsrapporten har stickats 22 ggr och det är 44 hål uppöver på varje sida av mittmaskan = 181 m på st. Maskantalet är nu delbart med 8 + 5. Sedan stickas det diagram A.1 (ökn stickas som förut och kant- och mittm stickas i rätst). På v i diagrammet med 2 m räta tills och omslag stickas det fram till 1 m före mittm, sticka 1 rm, mittm och ökning som förut på varje sida av denna, 1 rm och fortsätt med diagram A.1.

När diagrammet har stickats 1 gång på höjden är det 197 m på st. Sedan stickas det vidare efter diagram A.2, A.3 och A.4 så här: Sticka kantm och omslag som förut, sticka A.2 (OBS! inga maskor att sticka i A.2 på första v av diag), upprepa A.3 tills det återstår 1 m före mitten, sticka A.4 över denna m, omslag och mittm som förut. Upprepa på den andra sidan av sjalen. Fortsätt att sticka efter A.2, A.3 och A.4 på detta sätt. När A.2-A.4 är stickat 1 gång på höjden är det 229 m på stickan.

Nu ersätts diag A.3 av diag A.5, dessutom har det nu ökats så att det är plats för 2 extra rapporter av A.5 på varje sida av sjalen. Sticka sedan efter diagram A.2, A.5 och A.4 och lägg in fler rapporter av A.5 efterhand som det blir plats. Sticka på detta sätt tills A.5 har stickats totalt 6 ggr på höjden. Det är nu 325 m på st och maskantalet är fortfarande delbart med 8 + 5.

På nästa v från rätsidan stickas det sedan vidare utan ökningsrapport så här:
Sticka 2 rm i första m, sedan * 4 rm, 1 omslag *, upprepa *-* 8 ggr, 97 rm, upprepa från *-* 8 ggr. Sticka 2 rm i mittm, upprepa *-* 8 ggr, 97 rm, upprepa från *-* 8 ggr och avsluta med att sticka 2 m i sista m= 360 m på st, maskantalet är delbart med 8. Sticka 1 varv rät från avigsidan, omslagen från förra varvet stickas vridna rätt så att det inte bildas hål. Därefter stickas kanten på sjalen.

KANT:
Vänd inte arb, arb utan lägg upp 14 nya m till sjalkanten från avigsidan. Vänd arb, sticka 1 v rätt över de 14 nya m. Vänd arb. Sedan stickas det efter diag A.6 över dessa m från avigsidan (1:a v i diag = avigsidan). OBS! På varje v från rätsidan stickas sista m tills med nästa lediga m från sjalen – på detta sätt blir sjalkanten faststickad på sjalen. På nästa v lyfts 1:a m som om den skulle stickas avig. Fortsätt sedan att sticka A.6 längs hela kanten av sjalen = 43 spetsar längs kanten. Klipp av och fäst tråden.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 10.03.2014
under SJAl (i avsnitt 2 är det lagt till text i första och sista meningen):
När diagrammet har stickats 1 gång på höjden är det 197 m på st. Sedan stickas det vidare efter diagram A.2, A.3 och A.4 så här:...
...Fortsätt att sticka efter A.2, A.3 och A.4 på detta sätt. När A.2-A.4 är stickat 1 gång på höjden är det 229 m på st.
Uppdaterad online: 08.05.2014
under SJAL (lagt till 2 linjer på slutet).
Sticka 1 varv rät från avigsidan, omslagen från förra varvet stickas vridna rät så att det inte bildas hål. Därefter stickas kanten på sjalen.

= 2 omslag mellan 2 m, på nästa v stickas endast det ena, det andra släpps ned
= m som minskas från rätsidan
= 1 omslag om st

Carolyn Bremner 01.04.2019 - 20:22:

Butterfly Dance Shawl: Under the section titled "INC REPETITION" it says Every time inc repetition has been worked, piece inc 8 sts. Should that not be 4 stitches as you drop the second loop off when knitting from the wrong side?

DROPS Design 02.04.2019 kl. 09:55:

Dear Mrs Brenner, on row 1 and 3 you are increasing 4 stitches with a double yarn over: make 1 double yarn over after the first stitch, 1 double yarn over before the middle stitch, 1 double yarn over after the middle stitch, and 1 double yarn over before the last stitch = 4 double yarn overs = 4 stitches increased on row 1 + 4 stitches increased on row 3 = 8 stitches have been increased after these 4 rows have been worked. Happy knitting!

Solbjorg Olsen 16.10.2018 - 17:34:

På bildet av sjalet ser jeg at det er strikket ett par omganger med hullmønster før kanten strikkes. Jeg kan ikke finne dette nevnt i mønsteret hvordan dette skal srikkes.

DROPS Design 17.10.2018 kl. 08:30:

Hei Solbjorg. Den kanten med hullmønster før spissene langs kanten er en del av A.6 - hullmønsteret lengst til høyre i diagrammet. God fornøyelse.

Michele Rousse 04.06.2018 - 11:59:

Bonjour, Sur la photo du châle il y a un rang entièrement ajouré entre A5 et A6 comment le faire , rien ne l'indique dans les explications. Merci d'avance

DROPS Design 04.06.2018 kl. 13:24:

Bonjour Mme Rousse, le diagramme A.6 est la bordure qui se tricote le long des 2 diagonales du châle (= le long du début et de la fin des rangs, où vous avez 1 trou (= 1 jeté, 2 m ens à l'end) tout du long de ces 2 diagonales. Bon tricot!

Anne 09.06.2017 - 00:13:

Je fais le châle et je rencontres un problème avec le diagramme A6 je n arrive pas à faire les jours côté raccordement au chale merci de me indiquer la marge de suivre Merci de avance Anne

DROPS Design 09.06.2017 kl. 08:23:

Bonjour Anne, les 4 premières m de A.6 (vu sur l'envers) se tricotent ainsi: glisser la 1ère m à l'end, 1 m end, 1 jeté, 2 m ens à l'end - en fin de rang sur l'endroit, tricotez à l'endroit jusqu'à ce qu'il reste 4 m et tricotez ces 4 m ainsi: 1 m end, 1 jeté, 2 m ens à l'end, et tricotez ens à l'end la 4ème m de A.6 avec la m suivante du châle. Bon tricot!

Anne 25.04.2017 - 00:20:

Je ai fait une faute dans mon précédent message Christophe est le modèle Butterfly Dance by drops design et non D'ancêtres Mes excuses Merci de avance pour votre réponse

Anne 25.04.2017 - 00:04:

Merci pour votre réponse mais je ne trouve la légende du diagramme A1/ A3/ A6/côté gauche pour le A6 Du chale Butterfly D'ancêtres by drops 153-2 Modele ° z-674 n en alpaca Merci de me dépanner je suis bloqué

DROPS Design 25.04.2017 kl. 09:04:

Bonjour Anne, les symboles utilisés dans A.1/A.3/A.6 sont les mêmes que précédemment, ainsi dans A.3 au 1er rang, vous tricotez: 1 m end, 1 double jeté, glisser 1 m à l'end, 1 m end, passer la m glissée par-dessus la m tricotée, 3 m end, 2 m ens à l'end, 1 double jeté. Bon tricot!

Anne Auguste 23.04.2017 - 22:08:

Bonsoir Je ne comprends pas les diagramme A1/A3/A6 ne ayant pas la Legendre des formes crochet merci de me donner le expliquation Cordialement

DROPS Design 24.04.2017 kl. 10:38:

Bonjour Mme Auguste, vous trouverez la légende des diagrammes au-dessus des diagrammes, à la fin de explications, et la signification de chaque symbole. Bon tricot!

Antonia 24.02.2016 - 23:02:

En diagrama A6 los puntos orillos se incluyen en el o van a parte?

DROPS Design 25.02.2016 kl. 20:21:

Hola Antonia. Los pts orillo están incluidos en el diagrama A.6. No te olvides de que en cada fila por el LD tienes que trabajar el último pt del diagrama junto con el siguiente pt libre del chal, de este modo el borde del chal se une al chal.

Almudena 24.02.2016 - 16:49:

Cuando se termina de repetir A5 en las indicaciones dice 2 pjd en el 1er pt, se refiere a hacer un aumento? Y cuando dice 2d en el pt central, también se refiere a realizar un aumento ?

DROPS Design 25.02.2016 kl. 20:31:

Hola Almudena. Después de terminar A.5 se hacen los aum trabajando 2 d. en el 1er pt, el pt central y el último pt.

Rocio 24.02.2016 - 16:03:

(no entiendo cuando dice que en cada fila por LD trabajar el último punto junto con elsiguiente libre del chal, a qué último punto se refiere? Al ultimo del diagrama A6? Entonces sería 2pjd?) (tampoco entiendo cómo trabajar la siguiente fila desl el 1er pt como de revés ) gracias

DROPS Design 26.02.2016 kl. 17:18:

Hola Rocio. Para unir el borde del chal con el chal hay que trabajar por el LD el último pt del borde con el último punto del chal como 2 pjd, a la vta pasar este pt sin trabajar (deslizarlo) a la ag derecha pinchando el pt como si lo trabajaramos de revés.

Kommentér oppskrift DROPS 153-2