DROPS / 149 / 8

Victoriana by DROPS Design

Settet består av: Virkad DROPS basker och halsvärmare i ”Karisma”

  • Victoriana / DROPS 149-8 - Settet består av: Virkad DROPS basker och halsvärmare i ”Karisma”
  • Victoriana / DROPS 149-8 - Settet består av: Virkad DROPS basker och halsvärmare i ”Karisma”
  • Victoriana / DROPS 149-8 - Settet består av: Virkad DROPS basker och halsvärmare i ”Karisma”
  • Victoriana / DROPS 149-8 - Settet består av: Virkad DROPS basker och halsvärmare i ”Karisma”
DROPS Design: Modell nr u-711
Garngrupp B
-----------------------------------------------------------
BASKER:
Storlek: one-size
Passar huvudmått: ca 56 till 58 cm
Garnåtgång:
DROPS KARISMA från Garnstudio
100 g nr 64, grålila

HALSVÄRMARE:
Storlek: One-size
Omkrets: 125 cm
Höjd: 22 cm
Garnåtgång:
DROPS KARISMA från Garnstudio
200 g nr 64, grålila

VIRKNÅL NR 4 – eller det nålnr du måste ha för att få 17 fm/st på bredden på 10 cm.
--------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

100% Ull
från 24.95 kr /50g
DROPS Karisma uni colour DROPS Karisma uni colour 24.95 kr /50g
LindeHobby
Beställ 
DROPS Karisma mix DROPS Karisma mix 24.95 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 149.7kr. Läs mer.

Instruktioner

VIRKINFO:
Första fm på v ersätts med 1 lm. Avsluta med 1 sm i lm i början på v.
Första st på v med st ersätts med 3 lm. Avsluta med 1 sm i 3:e lm.

MÖNSTER:
Se diag A.1.

KRÄFTGÅNG:
Virkas som fm, men baklänges. Dvs det virkas från vänster mot höger.

VARV MED ST OCH LM:
Alla v med st och lm virkas så här: Vänd arb så att du har avigsidan mot dig, virka 4 lm (= 1:a st + 1:a lm), hoppa över 1:a lm-bågen (= sista lm från föregående v), * 1 st om nästa lm-båge, 1 lm *. Upprepa *-*, avsluta v med 1 st om sista lm-bågen (= lm-bågen med 4 lm från föregående v), 1 sm om lm-bågen med 4 lm i början på v - dvs det virkas växelvis från rätsidan och avigsidan så att det blir en fin avslutning/början på v.
----------------------------------------------------------

BASKER:
Arb virkas runt uppifrån och ned.
VARV 1: Virka 4 lm med nål 4 med Karisma och sätt ihop dem till en ring med 1 sm i första lm, virka 8 fm om ringen- LÄS VIRKINFO!
VARV 2: Virka 2 fm i varje fm v runt = 16 fm. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN!
VARV 3: * 1 fm i första fm, 2 fm i nästa fm * upprepa *-* = 24 fm.
VARV 4: * 1 fm i var och en av de nästa 2 fm, 2 fm i nästa fm * upprepa *-* = 32 fm.
Sedan virkas det efter A.1 (= 4 rapporter på v). När A.1 har virkats 1 gång på höjden är det 32 lm-bågar på v.
Sedan virkas det så här:
VARV 1: Virka 4 st om varje lm-båge = 128 st.
VARV 2: Virka 1 st i varje st, SAMTIDIGT minskas det 2 st jämnt fördelat = 126 st.
VARV 3: Virka 1 st i varje st, men virka var 13:e och 14:e st tills = 117 st.
VARV 4: Virka 1 st i varje st, men virka var 12:e och 13:e st tills = 108 st.
VARV 5: Virka 1 st i varje st, men virka var 11:e och 12:e st tills = 99 st.
VARV 6: Virka 1 st i varje st, SAMTIDIGT minskas det 11 st jämnt fördelat = 88 st.
VARV 7-10: Virka 1 st i varje st v runt.
VARV 11: Virka med dubbel tråd. Virka ett v med KRÄFTGÅNG - se förkl ovan.
---------------------------------------------------------

HALSVÄRMARE:
Arb virkas runt med Karisma och nål 4, virka löst ett lm-varv med 228 lm, avsluta med 1 sm i 1:a lm. Virka 4 lm (= 1:a st + 1:a lm), * hoppa över 1 lm, 1 st i nästa lm, 1 lm *, upprepa *-* v runt, avsluta med 1 sm om lm-bågen med 4 lm i början på v = 114 st + lm. Sedan virkas VARV MED ST OCH LM - läs förkl ovan. Fortsätt så tills arb mäter 18 cm på höjden. Sedan virkas det en bågkant så här :
VARV 1: Virka 1 lm i 1:a fm, 1 fm i varje st och 1 fm om varje lm v runt och avsluta med 1 sm i första lm = 228 fm.
VARV 2: Virka 1 lm i 1:a fm, *Hoppa över 2 fm, 6 st i nästa fm, hoppa över 2 fm, 1 fm i nästa fm *, upprepa *-* v runt och avsluta med 1 sm i första lm = 38 bågar. Virka en bågkant på samma sätt i den andra sidan. Klipp av och fäst trådarna.

Diagram

symbols = lm
symbols = fm
symbols = st
symbols = 1:a v

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 149-8) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (80)

country flag Emilie 15.03.2021 - 18:09:

I am struggling to find Diagram A1, I have loaded and reloaded this pattern on multiple different machines, but the A1 pattern just never loads up. Couldn't you just write out the pattern in full.

user icon DROPS Design 16.03.2021 kl. 08:08:

Hi Emilie, Drops are having temporary problems loading images, but will be up and running again soon. The chart will then be at the bottom of the pattern. Happy crafting!

country flag Manuela 05.01.2021 - 08:13:

Si può avere il tutorial o lo schema di questo progetto?grazie

user icon DROPS Design 05.01.2021 kl. 11:08:

Buongiorno Manuela, a questo link può trovare le spiegazioni del modello in italiano. Buon lavoro!

country flag Brenda 03.11.2020 - 10:53:

Thank you for your reply. After 10 rows I have got it right at last. The explanation of rounds with tr and ch is wrong. It states finish round with 1tr but it should say finish round with 1ch and then slip stitch. By adding the chain stitch it has all come right and looks perfect now.. Thank you.

country flag Brenda 01.11.2020 - 19:00:

I have made two berets with no problems but am having problems with the neck warmer I have followed the instructions but at the turning chain it looks a complete mess so do not know what is going wrong. Is there a video or diagram of this bit anywhere? I have searched drops and the internet but cannot find anything to help me.

user icon DROPS Design 02.11.2020 kl. 08:52:

Dear Brenda, have you worked as explained under ROUNDS WITH TR AND CH:? End the first round with 1 sl st in the first ch-space from beg of round, turn and work 4 chain (= 1st tr + 1st ch = 1st ch space of the round); skip the first ch-space on the roundn (= the last ch-space at the end of previous round), and work *1 tr in next ch-sp, 1 ch*, repeat from *-* around and finiwh as before with 1 sl st in the first ch-space from beg of round. Happy crocheting!

country flag Helén 17.09.2020 - 17:43:

Jag förstår inte hur jag ska virka:\r\n”avsluta v med 1 st om sista lm-bågen (= lm-bågen med 4 lm från föregående v), 1 sm om lm-bågen med 4 lm i början på v - dvs det virkas växelvis från rätsidan och avigsidan så att det blir en fin avslutning/början på v.” Ska jag göra en stolpe i avslutningen på varvet och sedan en smyg maska i samma luftmask båge!? Förstår inte om jag ska vända arbetet varje gång!?

country flag Lyn 10.08.2020 - 09:41:

This beret is so beautiful, but I just cant get the graff. Row 1. I can read that there is 1 treble, 2 chain,1 treble, but I cant tell what base single cr. I use. Is it every one has a treble into it, or every second sc?

user icon DROPS Design 10.08.2020 kl. 09:59:

Dear Lyn, remember that crochet terminology is different in UK-English and US-English, make sure you are reading the right terminology - On first row you will skip 1 dc (UK-English) to work 1 tr in every other dc, with 2 chains betweech each treble. Read more about crochet diagrams here. Happy crocheting!

country flag BarbaraZ72 02.04.2020 - 17:52:

Il berretto non resta fermo sulla fronte e scende perché è troppo largo . A partire dal settimo giro posso diminuire Finché non raggiungo la circonferenza corretta?

user icon DROPS Design 02.04.2020 kl. 20:39:

Buonasera Barbara, ha verificato che il suo campione corrispondesse a quello indicato prima di iniziare a lavorare? In ogni caso può effettuare tutte le modifiche che desidera. Buon lavoro!

country flag Kushla Haenen 12.02.2020 - 00:20:

I am looking at the Beret instructions here. Where it says to continue to diagram A 1, where do I find this? The diagram is not showing up on this page, nor on the printable instructions page. No images of the project are loading either. Do I assume that the diagram is one of the images that is failing to load on this page?

user icon DROPS Design 12.02.2020 kl. 07:13:

Hi Kushla, our website is now working OK. Please try to open the pattern again.

country flag Elizabeth 02.12.2019 - 05:40:

Hello, I would have loved to make this hat but, this is a horrible pattern! Rounds 1-4, and then follow A.1???!!! What is that... And then the rounds start over at round 1 again... ?? WHAAT.... I give up. I'm an experienced crocheting and pattern reader, but this one's awful to try and follow. Just write out the pattern! I'm going too try something else! This is not worth the time when there are so many other options too use.

user icon DROPS Design 02.12.2019 kl. 10:26:

Dear Elizabeth, The DROPS patterns are knitted and crocheted by thousands and thousands of people  around the world. We understand however that in certain countries, with different knitting/crochet traditions than Scandinavia, our patterns might be written in a way that differs from what some are used to. But of course we want everyone to understand our patterns, so that’s why we have created an extensive library of tutorial videos as well as step by step lessons that explain how to follow the techniques we use and how to read the diagrams in our patterns. Give them a try!

country flag Niki 19.10.2019 - 03:18:

I am lost on this part. When A.1 has been worked 1 time vertically, there are 32 ch-spaces on round. Once the diagram is worked through, I have many more chain spaces than 32. Could you clarify this for me please?

user icon Niki 19.10.2019 kl. 20:56:

I figured it out! Lovely pattern!

Kommentér oppskrift DROPS 149-8