DROPS / 149 / 19

Forget-Me-Not by DROPS Design

Virkad DROPS kofta i ”BabyAlpaca Silk” med raglan och hålmönster virkad uppifrån och ned. Stl S - XXXL

DROPS Design: Modell nr bs-048
Garngrupp A
-----------------------------------------------------------
Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång:
DROPS BABY ALPACA SILK från Garnstudio
400-400-450-500-550-600 g nr 6235, gråblå

DROPS VIRKNÅL NR 3,5 – eller det nålnr du måste använda för att få 22 st på bredden och 10 v på höjden på 10 x 10 cm.
1 rapport med A.2 över 10 m, mäter ca 3½ cm på bredden.
DROPS PÄRLEMORKNAPP, NR 521: 7-7-7-8-8-8 st.
----------------------------------------------------------

från 43.95 kr /50g
DROPS BabyAlpaca Silk uni colour DROPS BabyAlpaca Silk uni colour 43.95 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 351.6kr. Läs mer.

Instruktioner

VIRKINFO:
I början på alla varv med st ersätts 1:a st med 3 lm, v avslutas med 1 st i 3:e lm från början av föregående v.

MÖNSTER:
Se diag A.1 till A.3.

ÖKNINGSTIPS:
Det ökas 1 st genom att virka 2 st i samma m.

MINSKNINGSTIPS-1:
Virka 1 fm/st, men vänta med sista omslaget och genomdragingen (= 2 m på nålen), virka sedan nästa fm/st, men nu dras sista omslaget genom alla m på nålen - det har nu minskats 1 fm/st.

MINSKNINGSTIPS-2:
Virka 1 fm, men vänta med sista omslaget och genomdragingen (= 2 m på nålen), virka nästa fm, men vänta med sista omslaget och genomdragingen (= 3 m på nålen), virka nästa fm, men nu dras sista omslaget genom alla 4 m på nålen (= 2 m minskade).
-----------------------------------------------------------

KOFTA:
Arb virkas uppifrån och ned. Det virkas fram och tillbaka från mitt fram.

OK:
Virka 166-166-176-176-187-187 lm med nål 3,5 med Baby Alpaca Silk. Första v virkas så här från avigsidan: Virka 1 fm i 2:a lm från nålen, * hoppa över 1 lm, 1 fm i var och en av de 3 nästa lm *, upprepa *-* tills det återstår 0-0-2-2-1-1 lm och avsluta med 1 fm i var och en av de 0-0-2-2-1-1 sista lm = 124-124-132-132-140-140 fm (inkl 4 fm i varje sida mot mitt fram till framkant).
LÄS VIRKINFO och virka nästa v så här från rätsidan: 3 lm (motsvarar 1 st), 1 st i var och en av de nästa 18-18-20-20-22-22 fm, virka A.1 över de nästa 5 m (dvs 1 st i första fm, hoppa över 1 fm, 1 lm, 5 st i nästa fm, hoppa över 1 fm, 1 lm och 1 st i nästa fm), virka 1 st i var och en av de nästa 18 fm (= ärm), A.1 över de nästa 5 fm, 1 st i var och en av de nästa 30-30-34-34-38-38 fm (= bakst), A.1 över de nästa 5 fm, 1 st i var och en av de nästa 18 fm (= ärm), A.1 över de nästa 5 m och 1 st i var och en av de sista 19-19-21-21-23-23 fm, vänd arb.
LÄS HELA NÄSTA AVSNITT INNAN DU VIRKAR VIDARE OCH KONTROLLERA VIRKFASTHETEN!
Fortsätt fram och tillbaka med st och A.1 i varje övergång mellan fram- och bakst och ärmar. SAMTIDIGT på nästa v (= avigsidan) börjar ökningen till raglan och det ökas så här – OBS: Det ökas olika på fram- och bakst och ärmar:

RAGLANÖKNING PÅ FRAM- OCH BAKST:
Det ökas 2 st före/efter A.1 på fram- och bakst genom att virka 2 st i var och en av de 2 sista st före/efter A.1 på fram- och bakst.
Upprepa ökningen med 2 st på varje v, 1-5-6-11-14-20 ggr till (= totalt 2-6-7-12-15-21 ggr).
Sedan ökas det 1 st före/efter A.1 genom att virka 2 st i sista st före/efter A.1 på fram- och bakst. Upprepa ökningen med 1 st på varje v, 19-16-16-12-10-5 ggr till (= totalt 20-17-17-13-11-6 ggr).

RAGLANÖKNING PÅ ÄRMARNA:
Det ökas 2 st före/efter A.1 i varje sida på ärmarna genom att virka 2 st i var och en av de 2 sista st före/efter A.1 på ärmarna.
Upprepa ökningen med 2 st på varje v, 13-14-15-16-18-19 ggr till (= totalt 14-15-16-17-19-20 ggr).
Sedan ökas det 1 st före/efter A.1 genom att virka 2 st i sista st före/efter A.1 på ärmarna. Upprepa ökningen med 1 st på varje v, 7-7-7-7-6-6 ggr till (= totalt 8-8-8-8-7-7 ggr).

ÖVERGÅNG FRÅN A.1 TILL ST:
SAMTIDIGT på sista v med ökn virkas det nu 5 st över A.1 i stället för A.1 i varje övergång mellan fram- och bakst och ärmar.

Efter sista ökningen är det 364-392-416-448-484-520 st på v.
Nästa v virkas så här från rätsidan (om nästa v ska virkas från avigsidan klipps tråden av och man börjar från rätsidan): Virka 1 st i var och en av de första 46-51-55-61-67-74 st (= vänster framst), hoppa över de nästa 94-98-102-106-112-116 st (= ärm), virka 12 lm, virka 1 st i var och en av de nästa 84-94-102-114-126-140 st (= bakst), hoppa över de nästa 94-98-102-106-112-116 st (= ärm), virka 12 lm och virka 1 st i var och en av de sista 46-51-55-61-67-74 st = 200-220-236-260-284-312 m på v.
Sedan virkas fram- och bakst och ärmar vidare var för sig.

FRAM- OCH BAKST:
Sätt 1 markör på v – härifrån mäts nu arb!
Första v virkas så här från avigsidan: 3 lm (motsvarar 1 st), virka 1 st i var och en av de 3 nästa st (= framkant), virka 1 st i varje st och 12 st om lm-bågen under varje ärm tills det återstår 4 st på v SAMTIDIGT som det ökas 49-49-63-69-75-77 st jämnt fördelat över dessa m, avsluta med 1 st i var och en av de 4 sista st (= framkant) = 249-269-299-329-359-389 st på v.
På nästa v från rätsidan virkas det mönster efter diag A.2 med 4 st i varje sida till framkant, dvs 1:a v virkas så här:
3 lm (motsvarar 1 st), 1 st i var och en av de 3 första st (= framkant), 1 st i nästa st, * 1 lm, hoppa över 4 st, 7 st i nästa st, 1 lm, hoppa över 4 st, 1 st i nästa st *, upprepa *-* totalt 24-26-29-32-35-38 ggr och avsluta med 1 st i var och en av de 4 sista st på v. Fortsätt mönstret så efter diag A.2 (upprepa v 2-5 i diag). När arb mäter ca 28-29-30-31-32-33 cm från markören – avsluta efter 3:e eller 5:e v i mönstret, klipp av tråden (arb mäter ca 56-58-60-62-64-66 cm från axeln och ned).

ÄRM:
= 94-98-102-106-112-116 st. Arb virkas fram och tillbaka.
Sätt 1 markör på v – härifrån mäts nu arb!
Första v virkas så här från avigsidan: virka 6 lösa lm, virka 1 st i varje st på ärmen och avsluta v med 8 lm, vänd arb. Virka 1 st i 4:e lm från nålen, virka 1 st i var och en av de 4 nästa lm, 1 st i varje st från föregående v och 1 st i var och en av de 6 lm från början av föregående v = 106-110-114-118-124-128 st på v. Nästa v virkas så här från rätsidan: 3 lm (motsvarar 1 st), 1 st i var och en av de 6-8-5-7-5-7 nästa st, sätt 1 markör, virka mönster efter diag A.2 över de nästa 91-91-101-101-111-111 m, sätt 1 markör och avsluta med 1 st i var och en av de sista 8-10-7-9-7-9 st (v 1 i A.2 är nu virkat). Låt markörerna följa med i arb.
LÄS HELA NÄSTA AVSNITT INNAN DU STICKAR VIDARE! Fortsätt mönstret så fram och tillbaka SAMTIDIGT som mönstret mellan de 2 markörerna på de nästa v virkas som visat i A.3 (börja på v 2 i diag), dvs att 1 rapport med A.2 i varje sida mellan markörerna ersätts med st (dessa st kommer utöver st på yttersidan av markörerna och markörerna används som hjälp till rätt maskantal).
SAMTIDIGT på v 2 i A.2/A.3 minskas det 2 st i varje sida genom att virka de 4 första st på v tills 2 och 2 och de 4 sista st på v tills 2 och 2 – LÄS MINSKNTIPS-1. Upprepa minskn med 2 st i varje sida på varje v, 3-5-3-6-4-6 ggr till (= totalt 4-6-4-7-5-7 ggr). Sedan minskas det 1 st i varje sida på vart 2:a-2:a-3:e-5:e-4:e-6:e v totalt 8-6-7-3-5-3 ggr. Efter sista minskn är det 1 st på den ena sidan av A.2 och 2 st på den andra sidan av A.2 (A.2 går över de mittersta 71-71-81-81-91-91 m.
Fortsätt A.2 fram och tillbaka med 1 och 2 st i varje sida tills ärmen mäter ca 39-39-38-38-37-37 cm från markören (OBS: kortare mått i större storlekar pga bredare axelvidd och längre ärmkulle). Det återstår nu ca 5 cm till färdig längd, prova ev koftan på för rätt ärmlängd.
Sedan virkas det st fram och tillbaka över alla m – OBS: över m i A.2 ska det vara 53-53-61-61-67-67 st = 56-56-64-64-70-70 st på v. När kanten med st mäter 5 cm och ärmen mäter ca 44-44-43-43-42-42 cm från ärmhålet, klipps tråden av.

MONTERING:
Sy ärmsömmarna kant i kant i de yttersta maskbågarna. Sy ihop öppningarna under ärmarna. Sy i knapparna (knapparna knäpps mellan st på framkanten).

FÖRHÖJNING BAK I NACKEN:
För att halsringningen ska bli lite högre bak i nacken kan det virkas en förhöjning så här: Sätt 1 markör i m i varje hörn i halsringningen, dvs i början av varje raglanlinje. Virka med nål 3,5 så här: Börja i 1:a m från mitt fram längst ut på framkanten och virka 1 fm i varje fm runt halsen tills det återstår 10 fm på v, men 1 m före varje markör virkas det så här: 1 hst i nästa m, 1 st i nästa m (flytta markören till denna m) och 1 hst i nästa m.
Vänd, virka 1 fm i varje m tills det återstår 10 m i den andra sidan, men över de 3 m i varje hörn (dvs m med markör i + 1 m på varje sida av denna), virkas 3 fm tills – LÄS MINSKNTIPS-2. Vänd och virka tills det återstår 18 fm på v, vänd och virka tills det återstår 18 fm på v i den andra sidan. Fortsätt fram och tillbaka så med fm och minskn i varje hörn tills kanten mäter ca 2 cm på det bredaste stället mitt bak, sedan virkas det 1 v över alla m med 1 fm i varje fm. Klipp av och fäst tråden.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 03.12.2013
FRAM & BAKST:
...På nästa v från rätsidan virkas det mönster efter diag A.2 med 4 st i varje sida till framkant, dvs 1:a v virkas så här:
3 lm (motsvarar 1 st), 1 st i var och en av de 3 första st (= framkant), 1 st i nästa st, * 1 lm, hoppa över 4 st, 7 st i nästa st, 1 lm, hoppa över 4 st, 1 st i nästa st *, upprepa *-* totalt 24-26-29-32-35-38 ggr...
Uppdaterad online: 20.02.2014
Under OK (1 m saknas på två ställen i meningen i parantesen):
...18-18-20-20-22-22 fm, virka A.1 över de nästa 5 m (dvs 1 st i första fm, hoppa över 1 fm, 1 lm, 5 st i nästa fm, hoppa över 1 fm, 1 lm och 1 st i nästa fm), virka 1 st i var och en av de nästa 18 fm (= ärm),...

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 149-19) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (60)

Marta 20.06.2019 - 18:08:

Hola! tengo un problema con la tension del patron. He usado aguja de 3,5mm y me sale una muestra de 12cm de ancho por 10 de alto y usando una de 3mm me sale una muestra de 10cm de ancho por 8cm de alto. Mi talla seria la S y no se muy bien como podria adaptarlo. Muchas gracias por su respuesta.

DROPS Design 20.06.2019 kl. 22:30:

Hola Marta. Lo importante es la tensión en horizontal para poder trabajar el patrón sin tener que recalcular. Si te sale la muestra con ganchillo de 3 mm 22 puntos=10 cm, es la tensión correcta. Para alcanzar las medidas necesarias vas a tener que trabajar algunas filas extra en vertical.

Gail 13.01.2019 - 20:45:

On sleeve, I have decreased to the point of having 81A.2 pattern stitches in the middle of the sleeve, but have 6 dc on one side and 7 dc on other, not1 dc on one side and 2 dc on other. I decrease 4dc on each side for 7, then 1dc every 5th row times 3. Advise.

DROPS Design 14.01.2019 kl. 12:28:

Dear Gail, in 4th size you start with 1 dc, 7 dc, A.2 (=101 sts), 9 dc. You will work by and 10 sts in A.2 in dc (see M.3) so that you will have 1dc+7 dc + 10 dc (from A.2 as in A.3) before the 81 sts in A.2 and 10 dc (from A.2 as in A.3)+9 dc. YOu will dec 2 sts 7 times and 1 st 3 times = 17 sts are dec on each side. Before the 81 sts: 18 sts - 17 sts= 1 dc remain, after the 81 sts: 19 sts - 17 sts = 2 dc remain. Happy crocheting!

Ivana 17.05.2018 - 09:56:

Hello! Why make 3 ch at the beginning of a row? Since it is dc, it is better to do 2 ch instead of 3 ch. Please correct me if I'm wrong. I don't see buttonholes in the pattern. Are they just a decoration or I'm missing something during reading pattern? Thanks for your help!

DROPS Design 17.05.2018 kl. 12:52:

Hello, Ivana! 3 ch at the beginning: it is adequate to 1 tr (brittish eng, 1 dc in US terminology!), 2 ch we use when crochet 1 dc (brittish eng, 1 sc in US). Butthonholes: instead of buttonholes we use space between trebles on band. Happy crocheting! Hana

Ivana 17.05.2018 - 09:55:

Hello! One question. When doing raglan there is a total of four A.1. pattern repeating. If you inc 2 dc before/after A.1 on front and back piece by working 2 dc in each of the last 2 dc before/after A.1 on front and back then you have inc in ALL OF THE FOUR A.1. pattern. In that case, there are no A.1. left for raglan inc for sleeves... Could you please explain this part of the pattern? Thank you very much for your help!

DROPS Design 17.05.2018 kl. 13:21:

Dear Ivana, you will increase by working 2/1 dc in the 2/1 dc before/after A.1 and work A.1 as before => the number of dc will increase by 2 /1 (front pieces) by 4/2 (back pieces and sleeves). A.1 is the raglan line and should be worked over the same sts vertically. Happy crocheting!

Monica 17.04.2018 - 10:17:

Hello, I've started this today, but I have a question. Why in the 1st row I have to skip 1 chain every 3 sc? Is this because the base chain will be more elastic? Because I usually use Single Crochet Base Chain to start (and this is very elastic), so I think I don't need to skip base chain. Thank you

DROPS Design 17.04.2018 kl. 11:06:

Dear Monica, usually when you crochet the fundation chain, it's more tighten that the first row should be, that's the reason why you have then to chain more chains and skip chains evenly on first row. If your fundation row is not that tight, make sure to cast on the number of sc requested for your size, making sure it's elastic enough. Happy crocheting!

Le Gal Valerie 27.03.2018 - 21:59:

Je ne trouve pas 448 mailles a la fin des augmentations et je ne comprend pas pourquoi meme après avoir recommmencer 3 fois. Pourriez-vous m'aider?

DROPS Design 28.03.2018 kl. 15:29:

Bonjour Mme Le Gal, en taille XL on augmente pour le dos et les devants: 8 m (4 sur le dos et 2 sur chaque devant) x 12 puis 4 m (2 sur le dos et 2 sur chaque devant) x 13 soit 148 m au total - pour les manches, on augmente 8 m (4 sur chaque manche) x 17 puis 4 m (2 sur chaque manche) x 8 soit 168 m au total, soit 132 ms + 148+168= 448 m. Bon crochet!

Marjolein 13.11.2016 - 21:05:

Hallo, hoeveel stokjes moet ik nu vervangen bij de derde regel na LEES ALLE ONDERSTAANDE AANWIJZINGEN.. bij de mouw? Ik haak het vest met 98 steken op de mouw, de tweede maat. Een keer patroon A2 vervangen door stokjes is volgens mij dan 10 of 11 stokjes, maar op teltekening zijn het er minder. Moet dit aan beide zijden van de mouw een heel patroon vervangen, of aan beide zijden een half patroon A2? Ik zou het vest zo graag afmaken, maar loop hier op vast..

DROPS Design 17.11.2016 kl. 15:14:

Hoi Marjolein. Je hebt: 3 l (= 1 stk), 1 stk in elk van de volgende 8 stk, plaats 1 markeerder, haak in patroon volgens telpatroon A.2 over de volgende 91 st, plaats 1 markeerder en ga verder met 1 stk in elk van de laatste 10 stk (1e toer in A.2 is nu klaar)). Ik zou het dan zo haken. Je begint met tweede toer A.3 (7 stk, 1 l, (markeerder), en ga door met A.2 tweede toer in 11e stk en herhaal A.2 tot einde van de toer (10 stk over (je eindigt met 1 stk/2 l/1 stk), markeerder en 1 l, en 7 stk in de laatste 7 stk (A.3).

Jasmin 15.06.2016 - 14:48:

Hallo, das meinte ich nicht wirklich. Die Frage war dann eher, wieviele Stäbchenreihen hat die Passe am Ärmel? Der Ärmel ist ja "obenrum" mit einem dichteren Muster (Stäbchenreihen), nach unten hin kommt das Lochmuster. Wieviele Reihen häkelt mann oben, bevor das neue Muster am Ärmel losgeht??

DROPS Design 16.06.2016 kl. 08:14:

Liebe Jasmin, in der 2. Reihe wird mit dem Muster nach Diagramm A.2 begonnen (siehe Anleitungstext).

Jasmin 08.06.2016 - 19:52:

Hallo, meine Mutter häkelt diese Jacke in Größe L für mich. Wieviele Stäbchenreihen sind es am Ärmel, bevor das Loch-Muster A2 bzw. A3 anfängt?

DROPS Design 10.06.2016 kl. 08:19:

Liebe Jasmin, mit dem Muster wird wie beschrieben in der 2. Reihe begonnen. Achten Sie darauf, dass die Ärmel von oben nach unten gehäkelt werden, also an die Passe angehäkelt werden.

DR 29.01.2016 - 20:54:

Hallo, Ik heb het vestje af, volgens de maten, maar het valt me een beetje tegen. Met name het raglangedeelte op de mouwen valt erg breed, terwijld de mouwen vrij strak zijn. Ik heb al iets minder geminderd maar dan nog. Het zijn bijna een soort pofmouwen geworden. Is dat de bedoeling? Op de foto's had ik dat niet zo verwacht.

Kommentér oppskrift DROPS 149-19