DROPS / 150 / 4

Little Red Riding Slippers by DROPS Design

Strikket DROPS tøffel i ”Eskimo” med fletter. Str 35 -42

DROPS Design: Modell nr ee-479
Garngruppe E
-----------------------------------------------------------
Størrelse: 35/37 - 38/39 - 40/42
Fotens lengde: 22-24-26 cm
Materialer:
DROPS ESKIMO fra Garnstudio
300 g i alle str f.nr 08, rød

DROPS SETTP OG PINNE NR 6 - eller den p du må bruke for å få 13 m x 17 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS BØFFELHORNSKNAPP MØRK, NR 536: 6 stk i alle str.
----------------------------------------------------------

RILLE (rundt på settp):
1 rille = 2 omg. 1 omg rett og 1 omg vrang.

MØNSTER:
Se diag A.1. Diag viser mønsteret sett fra retten

--------------------------------------------------------

TØFLER:
SKAFTET:
Legg opp 36-38-40 m på settp 6 med Eskimo. Strikk RILLER rundt – se forkl over - til arb måler ca 4 cm, avslutt etter 1 omg vr.

FOTEN:
Nå beholdes de første 9-11-11 m på omg på p de resterende 27-27-29 m settes på 1 tråd. Fortsett med riller frem og tilbake over de 9-11-11 m, SAMTIDIG på 1.p legges det opp 1 ny m i hver side (kantm) = 11-13-13 m. Når overstykket måler 7-8,5-10 cm felles 1 kantm i hver side = 9-11-11 m. Videre settes m fra tråden tilbake på p og det strikkes 12-14-16 m opp på hver side av overstykket (innenfor 1 kantm) = 60-66-72 m på p. Herfra måles arb videre. Sett 1 merketråd midt foran på tåen og 1 merketråd midt bak på hælen. Fortsett rundt og rundt med riller. Når arb måler 2 cm strikkes 2 m rett sammen på hver side av hver merketråd på hver 2.omg (= 4 masker mindre pr omg) fortsett fellingen til arb måler 5-5-6 cm – fell av. Sy sømmen under foten i ytterste m slik den ikke blir tykk.

LØST SKAFT STRIKKET PÅ TVERS:
Legg opp 22 m på p 6 med Eskimo. Strikk 1 rille, på siste p økes det 6 m jevnt fordelt = 28 m. Strikk etter A.1 (= 28 m) til arb måler ca 32-33-35 cm, på siste p felles det 3 m over hver flette i A.1 = 22 m. Strikk 1 rille og fell av. Legg oppleggskanten over avfellingskanten, og sy 3 pynteknapper gjennom skaftet. Trekk skaftet 2 cm ned over foten med knappene på tøflens ytterside og sy skaftet til tøflens oppleggskant fra vrangen med usynlige sting.

Strikk en tøffel til på samme måte, pass på at skaftets åpning kommer i motsatt side.

= sett 3 m på hj.p foran arb, 3 r, 3 r fra hj.p
= sett 3 m på hj.p bak arb, 3 r, 3 r fra hj.p