DROPS / 89 / 2

Lindsay Smiles by DROPS Design

DROPS jakke med raglan og hæklekant i "Muskat" og "Vivaldi"

Størrelse:
5/6 år- 7/8 år- 9/10 år-11/12 år-13/14 år
110/116-122/128-134/140-146/152-158/164
Materialer: DROPS Muskat fra Garnstudio
100-100-100-100-100 gr f.nr 29, rosa
50- 50-100-100-100 gr f.nr 11, aprikos
50- 50- 50- 50-100 gr f.nr 34, pink
50- 50- 50- 50- 50 gr f.nr 40, koral
og brug: DROPS Vivaldi fra Garnstudio
50- 50- 50- 50-100 gr f.nr 20, hindbær
50- 50- 50- 50- 50 gr f.nr 15, cerise
1 lille rest f.nr 17, lime, (til hæklekanter)

DROPS Rundp og ærmep nr 6 og 7.
DROPS Hæklenål nr 4,5.
DROPS Kantet sølvknap, nr 534: 6 stk

DROPS Muskat uni colour DROPS Muskat uni colour 13.95 kr /50g

Strikkefasthed: Husk p.nr er vejledende
13 m x 17 p på p 7 og glatstrik = 10 x 10 cm.

Rib: * 3 r, 3 vr *, gentag fra *-*.

Retstrik (frem og tilbage på p): 1.p: Ret, 2.p: Ret.

Forkant: Forkanten strikkes i retstrik hele vejen op. For at kanten skal blive pæn skal den strikkes lidt stramt.

Indtagningstips (gælder raglanindtagn):
Alle indtagninger sker fra retsiden!
Tag ind således i hver overgang mellem ærme og ryg- og forstk (start 3 m før mærketråden): 2 r sm, 2 r (mærketråden sidder midt imellem disse 2 m), tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 r, løft den løse m over.

Strikketips: Hvis strikkefastheden ikke stemmer i højden og der strikkes for stramt vil raglanindtagningen blive for kort og ærmegabet for lille. Dette kan justeres ved at strikke 1 ekstra omg uden indtagning med jævne mellemrum mellem indtagningerne.

Knaphul: Der strikkes knaphuller på højre forkant.
1 knaphul strikkes således fra kanten set fra retsiden: 4 m retstrik, slå om, 2 r sm. På p tilbage strikkes omslaget drejet vrang.
Der laves knaphul når arb måler:
Str 5/6 år: 3-8-14-19-25-30
Str 7/8 år: 4-10-15-21-26-32
Str 9/10 år: 3-9-16-22-29-35
Str 11/12 år: 3-10-16-23-29-36
Str 13/14 år: 3-10-17-24-31-38

Stribemønst-ryg- og forstk: M = Muskat, V = Vivaldi
5-6-6-7-7 cm (inkl Rib)med 1 tråd pink M + 1 tråd cerise V.
8-9-10-10-10 cm med 1 tråd rosa M + 1 tråd cerise V.
6-7-7-7-8 cm med 1 tråd rosa M + 1 tråd hindbær V.
11-11-12-12-13 cm med 1 tråd aprikos M + 1 tråd hindbær V.
Derefter strikkes der til færdig mål med 1 tråd koral M + 1 tråd hindbær V.

Stribemønst-ærme:
9-10-11-12-13 cm (inkl Rib) med 1 tråd pink M + 1 tråd cerise V.
15-16-17-18-19 cm med 1 tråd rosa M + 1 tråd cerise V.
12-13-14-16-16 cm med 1 tråd rosa M + 1 tråd hindbær V.
Derefter strikkes der med 1 tråd aprikos M + 1 tråd hindbær V til ærmet sættes sammen med ryg- og forstykke, fortsæt striben i denne farve så længe som den strikkes på ryg- og forstykke, derefter skiftes der til1 tråd koral M + 1 tråd hindbær V som strikkes til færdig mål (både på ærmer, ryg- og forstk).

Ryg- og forstykke: Jakken strikkes frem og tilbage på rundp fra midt foran. Slå 95-107-113-119-131 m op (inkl 4 kantm på hver side mod midt foran) på rundp 6 med 1 tråd pink Muskat + 1 tråd cerise Vivaldi (= 2 tråde). Strik Stribemønst-ryg- og forstk - se forkl over - OBS: Start med 1 p vrang fra vrangen, derefter strikkes de næste 3 cm i Rib med 4 forkantm i retstrik og 3 r i hver side - se forkl på forkant ovenfor. Husk knaphul på højre forkant. Efter Ribben skiftes til rundp 7 og der fortsættes i glatstrik til færdig mål. Samtidig justeres m-ant til 92-100-108-116-124 m på 1.p efter Ribben. Derefter sættes der 1 mærketråd 25-27-29-31-33 m ind fra hver side. Der er nu 42-46-50-54-58 m mellem mærketrådene midt bagpå. Husk på strikkefastheden! Når arb måler 10 cm tages der 1 m ud på hver side af mærketrådene i hver side på hver 10. cm totalt 2 gange = 100-108-116-124-132 m. Når arb måler 23-25-27-28-29 cm strikkes næste p således (fra retsiden): 24-26-28-29-31 m = højre forstk, luk 6-6-6-8-8 m af til ærmegab, strik 40-44-48-50-54 m = rygstk, luk 6-6-6-8-8 m af til ærmegab, strik 24-26-28-29-31 m = venstre forstk. Læg arb til side og strik ærmerne.

Ærme: Slå 28-28-35-35-35 m op på ærmep 6 med 1 tråd pink Muskat + 1 tråd cerise Vivaldi (= 2 tråde). Strik Stribemønst-ærme - se forkl over - OBS: Start med 1 omg glatstrik, derefter strikkes der 2 omg med Rib (= 3r/ 4vr). På næste omg tages alle 4 vr ind til 3 vr= 24-24-30-30-30 m. Strik videre til Ribben måler 3 cm. Skift til ærmep 7 og fortsæt i glatstrik til færdig mål. Samtidig på 1.p efter Ribben justeres m-ant til 22-24-26-26-26 m. Når arb måler 6 cm tages der 2 m ud midt under ærmet på hver 7,5.-8.-9.-6,5.-6. cm totalt 5-5-5-7-8 gange = 32-34-36-40-42 m. Når arb måler 38-41-44-48-50 cm lukkes der 6-6-6-8-8 m af midt under ærmet = 26-28-30-32-34 m. Læg arb til side og strik 1 ærme til.

Bærestk: Sæt ærmerne ind på samme rundp som ryg- og forstykke hvor der er lukket af til ærmegab = 140-152-164-172-184 m. Sæt 1 mærketråd i alle overgange mellem ryg- og forstykke og ærmerne (= 4 mærketråde). Strik 2-1-1-2-2 p før indtagningerne starter.

Raglanindtagning: Der tages 1 m ind på hver side af alle mærketråde (= 8 indtagninger pr p). Tag ind på hver 2.p - se Indtagningstips: 9-10-11-12-13 gange.

Halsudskæring: Samtidig når arb måler 31-33-36-37-39 cm - afpas således at der er strikket mindst 2 p med farven i sidste stribe før halslukningen starter (= 1 tråd koral Muskat + 1 tråd hindbær Vivaldi) - sættes de yderste 8-8-9-8-9 m i hver side på 1 tråd til hals. Luk derefter 2 m af i hver side mod halsen på hver 2.p: 1-0-0-0-0 gang og 1 m 1-3-3-4-4 gange.
Efter Alle indtagninger til raglan og hals er der 46-50-52-52-54 m tilbage på p.

Hals: Strik ca 11 til 15 m pænt op i hver side foran i halsen (inkl m fra tråden) med 1 tråd koral Muskat + 1 tråd hindbær Vivaldi (= samme farve som øverst på ærmer, ryg-og forstk). Sæt alle m på rundp 6 = ca 68 til 84 m. Strik 1 p vrang fra vrangen samtidig med at der tages ind til 44-46-48-50-55 m jævnt fordelt, derefter strikkes der 1 p ret fra retsiden før der lukkes løst af med vrang fra vrangen - for at aflukningskanten ikke skal stramme laves der et omslag efter ca hver 5.m samtidig med at der lukkes af (omslagene lukkes af som masker).

Montering: Sy åbningerne under ærmerne.
Hæklet kant: Der hækles 1 række med lm-buer nederst rundt begge ærmer, rundt i halsen, ned langs begge forstk og videre langs hele nederkanten på ryg- og forstykke. Hækl på nål nr 4,5 med lime Vivaldi således: 1 fm i første m, * 5 lm, spring over ca 1 cm, 1 fm i næste m *, gentag fra *-* og slut af med 5 lm og 1 km i første fm fra beg af omg.
Sy knapperne i.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 12.09.2006
Nye mål for knaphuller:

Str 5/6 år: 3-8-14-19-25-30
Str 7/8 år: 4-10-15-21-26-32
Str 9/10 år: 3-9-16-22-29-35
Str 11/12 år: 3-10-16-23-29-36
Str 13/14 år: 3-10-17-24-31-38

Diagram

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 89-2) for mål og udregninger.

Mia Hansen 28.01.2019 - 17:32:

Begge garntypene er utgått

Natise Houston 14.04.2017 - 02:22:

It sure does! Thank you so much! Going to see where to purchase the yarn. Have a blessed evening :)

Natise Houston 13.04.2017 - 20:30:

Thank you for responding. I only see the size of the circular needle, not the length. I would like to make it sized 5/6. Please advice. Thank you.

DROPS Design 13.04.2017 kl. 21:21:

Dear Natise, Since it is a jacket, knit back and forth (except for the sleeves which are knit with dpn's anyway), the normal, 80 cm long circular needle should work well. I hope this helps, happy knitting!

Natise Houston 04.04.2017 - 03:08:

Hi, What length circular needles do you use for this please.

DROPS Design 04.04.2017 kl. 09:50:

Dear Natise. It depends on what size you are knitting. On the smallest sizes you can choose a smaller size than the largest sizes. You can also see the measurment in the chart at the bottom to choose how long needles you want. Happy Knitting!

Nadine 18.07.2015 - 16:33:

Bonjour Comment réaliser ce modèle aux aiguilles car je ne suis pas du tout à l'aise avec les aiguilles circulaires....je voudrais tellement réaliser ce tricot que je trouve ravissant pour ma petite fille Merci vraiment de votre aide

DROPS Design 27.07.2015 kl. 15:07:

Bonjour Nadine, le dos et les devants se tricotent en allers et retours sur aiguille circulaire, vous pouvez les tricoter sur aiguilles droites de la même façon, pensez à bien vérifier votre tension: vos mailles seront plus serrées. Pour les manches, montez 2 m en plus pour les coutures de chaque côté. Bon tricot!

Tove 09.05.2015 - 22:33:

I 3. linie i opskriften for Ryg-og forstykke står der: *derefter strikkes de næste 3 cm i Rib med 4 forkantm i retstrik og 3 r i hver side* Hvad er det for 3 r, der skal strikkes lige før/efter de 4 forkantm ?

DROPS Design 11.05.2015 kl. 16:06:

Hej Tove. Ja, du skal strikke ribben, men der menes du skal starte/slutte med 3 r i hver side ved de 4 forkantm (ikke starte/slutte med 3 vr).

Sara 27.04.2014 - 19:19:

2 Fäden: Muskat und Vivaldi

Schell 27.04.2014 - 17:27:

Guten tag in dieser anleitung werden nadeln 6 und 7 empfohlen, muskat ist aber mit nadeln 4 angegeben was stimmt? vielen dank g. schell

DROPS Design 28.04.2014 kl. 00:24:

Liebe Frau Schell, Sie stricken den Pullover mit Muskat und Vivaldi zusammen, also mit 2 Fäden. Daher ergibt sich eine größere Nadelstärke als für Muskat allein. Beachten Sie, dass die Nadelstärke nur ein Anhaltspunkt ist, Sie müssen die Nadel verwenden, die Sie benötigen, um die angegebene Maschenprobe zu erreichen. Die Maschenprobe wird auch mit beiden Garnqualitäten zusammen, also 2-fädig, gestrickt.

Astrid Tingdahl 30.01.2014 - 09:27:

Hur tvättar man plagget eftersom det är två så olika garnkvalite? Kan man blanda cotton merino och Vivaldi?

DROPS Design 30.01.2014 kl. 10:26:

Hej Astrid. Hvis 1 af garnerne er haandvask (Vivaldi), saa skal du altid vaske (tvätta) i haanden. Du kan sagtens erstatte Muskat med Cotton Merino.

Anne Courgnaud 12.06.2012 - 13:50:

Il n'y est pas mentionné les ages correspondant aux mesures

DROPS Design 12.06.2012 kl. 14:21:

Bonjour Anne, les tailles et les fournitures ont été ajustées, merci, bon tricot !

Kommentere opskrift DROPS 89-2